Hjemmeside starter Office-installation.
Fra : Madsen

Dato : 10-06-03 12:37

Hej,

Der sker nogle gange at jeg ramler ind i hjemmesider som automatisk
sparker en installation af noget Outlook-halløj i gang og jeg undrer
mig over hvad det er der gør det. Det er ikke til at slippe af med
den installationsdialogboks igen. Jeg kan lukke eller annullere den,
men den kommer frem med det samme igen. Først efter at have lukket
dialogboksen 3 gange bliver den væk.

Jeg har Office 2000 installeret på WinXP Pro og browseren er IE6 SP1.

En side som udløser det er f.eks. denne her:
<www.webnettet.dk/tipsogtrick/>. Det resulterer i at jeg dropper at
se siden, men alligevel bliver man jo nysgerrig på at vide hvad der
er på den side som får Outlook-installationen til at gå i gang.

Selv hvis 'Install on demand (other)' i IE er slået fra, så starter
installationen alligevel.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/ie/6_sp1/outlook_install.png>

Krydspostet til: dk.edb.internet.software.browser og
dk.edb.internet.software.mail+news.
FUT til: dk.edb.internet.software.browser.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 10-06-03 14:23

Således skrev Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Tue, 10 Jun 2003 13:36:47 +0200:

> [...]
>se siden, men alligevel bliver man jo nysgerrig på at vide hvad der
>er på den side som får Outlook-installationen til at gå i gang.

Det lader til at det er et eller andet Office
animations-javascript-knald, som den forsøger at køre og da du ikke
har den, forsøger den at installere den

Fra kilden:

><script language="JavaScript1.2" fptype="dynamicanimation" src="file:///C:/Programmer/Microsoft%20Office/Office10/fpclass/animate.js">

Knud
--
Pound! Bang! Bin! Bash! is this a shell script or a Batman comic?

Fra : Madsen

Dato : 10-06-03 14:33

Knud Winckelmann skrev:

> Det lader til at det er et eller andet Office
> animations-javascript-knald, som den forsøger at køre og da du ikke
> har den, forsøger den at installere den

Det er sådan nogle sider man får lyst til at bande langt væk, men tak
for forklaringen.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-06-03 14:48

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> En side som udløser det er f.eks. denne her:
> <www.webnettet.dk/tipsogtrick/>.

Siden er vist lidt sær, den ser sådan ud hos mig:
<htp://stegen.dk/temp/madsen.gif> (men der sker ikke andet og mere).

> Selv hvis 'Install on demand (other)' i IE er slået fra, så starter
> installationen alligevel.

Jeg er ret inkompetent til at give noget godt tip, da jeg slet ikke har
noget Microsoft Office på maskinen. Men har du prøvet at rode lidt i
MSIE's sikkerhedsindstillinger? Jeg tænker bl.a. på ActiveX.

Selv har jeg tilladt den at køre scripting af ActiveX-objekter, der er
markeret som sikre, men ikke initialisere/hente nogen (sikre eller ej).
Alt hvad der hedder noget med Jave, Java-applets o.l. er også enten
slået helt fra eller (for det næsten sikkert harmløse) sat til "spørg".

Det bevirker selvfølgelig, at der indimellem er noget på visse sider,
jeg ikke kan se. Men jeg lever gladeligt foruden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-06-03 14:53

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.software.browser:

> Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

Argh! Jeg havde overset dit XFUT og dermed ikke opdaget, at Knud havde
kigget nærmere på siden.

> <htp://stegen.dk/temp/madsen.gif>

<http://stegen.dk/temp/madsen.gif> virker bedre... (nu jeg alligevel
poster igen

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 10-06-03 15:18

Rudi Stegen skrev:

> Men har du prøvet at rode lidt i MSIE's sikkerhedsindstillinger?
> Jeg tænker bl.a. på ActiveX.

Så vidt jeg lige kan se så er alt hvad der har med ActiveX at gøre
stillet til 'prompt' her, så der skulle ikke være noget der kan
starte automagisk, hvilket jeg heller aldrig har oplevet på andre
sider, bortset fra dem hvor Office-installationen går i gang.

For noget tid siden lod jeg installationen køre færdig, men lige
meget hjælper det for næste gang man så ramler ind i en lignende
side kommer dialogboksen igen.

Jeg vælger at blive ved med at droppe den slags sider. Når de ikke
kan lave det smartere, så er siderne næppe værd at besøge alligevel.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-06-03 15:50

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.browser:

> [...]
> starte automagisk, hvilket jeg heller aldrig har oplevet på andre
> sider, bortset fra dem hvor Office-installationen går i gang.

Er der ikke et andet i Microsoft Office, hvor man kan slå enhver form
for opgradering og/eller lign. fra? (Og så selvfølgelig slå det til,
inden man måske går ind hos Microsoft selv og opgraderer

Hvis du ikke finder nogen løsning, kunne du evt. snuppe siden koder og
spørge hos Microsoft Danmark. Om ikke andet kunne man da nemt tænke
sig, de gerne ville lukke det sikkerhedshul med en fremtidig patch,
hvis der er tale om et sådant.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 10-06-03 16:01

Rudi Stegen skrev:

> Er der ikke et andet i Microsoft Office, hvor man kan slå enhver
> form for opgradering og/eller lign. fra? (Og så selvfølgelig slå
> det til, inden man måske går ind hos Microsoft selv og opgraderer

Som jeg ser det så tyder det på at Outlook bruger IEs
sikkerhedsindstillinger på nogenlunde samme måde som OE gør det.

> [...]
> nemt tænke sig, de gerne ville lukke det sikkerhedshul med en
> fremtidig patch, hvis der er tale om et sådant.

Det var selvfølgelig en mulighed at høre dem hvad det er for noget.
Egentlig så ser jeg det ikke som et sikkerhedshul, omend man måske
godt kunne forestille sig at det kunne misbruges på en eller anden
måde, men i mit tilfælde ønske den jo blot at installere noget fra
min Office-CD som jeg så er for doven til at finde frem når jeg
engang imellem ramler ind i den slags sider.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-06-03 17:37

> [...]

> Egentlig så ser jeg det ikke som et sikkerhedshul, omend man måske
> godt kunne forestille sig at det kunne misbruges på en eller anden

Selv hvis det ikke kunne misbruges, vil jeg mene, det er grums,
programmet burde kunne spærre for.

> men i mit tilfælde ønske den jo blot at installere noget fra min
> Office-CD som jeg så er for doven til at finde frem når jeg engang
> imellem ramler ind i den slags sider.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg være så nysgerrig, at jeg
prøvede. Netop _din_ situation, da du jo jævnlig tager en spejling af
dit C-drev (hvor du også har MS Office liggende).

Næste gang du hygger dig med det, kunne du jo tage en spejling,
derefter køre siden med cd'en og det hele og se, hvad det egentlig
resulterer i. (Og ellers ikke lave noget andet, før du genskaber drevet
fra spejlingen).

Husk endelig at fortælle resultatet hvis du gør det, så det ikke kun er
din egen nysgerrighed, der bliver tilfredsstillet af besværet

PS: Normalt abonnerer jeg ikke på denne gruppe, det skete blot pga. det
oversete XFUT i dag. Men du er meget velkommen til at smide en mail
(adressen er valid), så du kan få en af mine mere sikre adresser (da
den her anvendte måske ikke er valid i morgen, om en måned eller om et
år).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 10-06-03 19:59

Rudi Stegen skrev:

> Selv hvis det ikke kunne misbruges, vil jeg mene, det er grums,
> programmet burde kunne spærre for.

Pt. kan jeg ikke få øje på hvordan jeg skulle spærre for det.
Hvis jeg beder IE om at den skal spørge ved alle punkterne under
'Scripting' så kommer den godt nok og spørger om jeg vil køre
scriptet når jeg går ind på <www.webnettet.dk/tipsogtrick/>, men
hvis jeg svarer 'Nej' til det, så starter installationen af Outlook
alligevel. Magen til frækhed skal man da vist lede længe efter.

> Hvis jeg var i din situation, ville jeg være så nysgerrig, at jeg
> prøvede. Netop _din_ situation, da du jo jævnlig tager en spejling
> af dit C-drev (hvor du også har MS Office liggende).

Problemet er at jeg ikke kan se hvad den installerer. Den beder bare
om Office-CD'en, men intet bliver nævnt om hvilke filer der bliver
kopieret til harddisken.
Jeg har lige prøvet at lade den hente hvad den nu vil hente fra
CD'en og det har resulteret i at jeg ikke får dialogboksen længere
når jeg går ind på omtalte side. Hvor længe det så varer vil tiden
vise.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-06-03 21:33

> [...]

> CD'en og det har resulteret i at jeg ikke får dialogboksen længere
> når jeg går ind på omtalte side. Hvor længe det så varer vil tiden

Jeg tror såmænd, det varer ved. Til gengæld er der formentlig noget i
MS Office, der vil opføre sig anderledes. Muligvis et eller andet med
at et eller flere programmer vil starte og indsætte sjove billeder
e.l., når man går ind på visse netsider. (Et hypotisk eksempel blandt
mange potentielle).

Jeg siger tak, fordi du har prøvet. Nu håber også jeg blot, at du
opdager i det mindste én adfærdsændring hos MS Office (formentlig i
kombination med noget andet), inden du skal lave seriøse ændringer i
noget - installation af et nyt program e.l. - og derfor henter
spejlingen retur forinden.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 10-06-03 22:40

Rudi Stegen skrev:

> Jeg tror såmænd, det varer ved. Til gengæld er der formentlig
> noget i MS Office, der vil opføre sig anderledes.

Egentlig så kom jeg til at gøre det i en dum rækkefølge, for jeg
startede med at lade hjemmesiden få lov til at opdatere Office-
pakken og siden jeg gjorde det så det ud til at hjemmesiden ikke
bad om Office-CD'en længere, som nævnt tidligere.

Efterfølgende var jeg inde og kigge på Office-Update og fik lyst
til at installere Office 2000 SR3-opdateringen. Jeg har allers
prøvet den tidligere dengang hvor man kunne tilgå Office-Update
via Windows-Update, men resultatet dengang var at samtlige Office-
programmer stoppede med at fungere (en hulens masse *.dll-fejl når
man forsøgte at starte programmerne), men denne gang lykkedes det
at installere SR3 uden videre vrøvl. Formentlig fordi at jeg nu
kører WinXP hvor jeg dengang kørte Win2000, som efter min mening
nærmest er uintelligent sammenlignet med WinXP.

Nu kunne det jo så være skægt at se om hjemmesiden stadig ville
bede om Office-CD'en, men nu havde jeg jo ladet den installere
noget fra CD'en, så ind med image-filen igen fra før og så ind
med SR3 inden jeg gik ind på <www.webnettet.dk/tipsogtrick/>.

Det var åbenbart det der skulle til. Med SR3 inde vil hjemmesiden
ikke have fat i CD'en, så måske har der været et sikkerhedshul
eller en bug i Office SR1-pakken.

> Jeg siger tak, fordi du har prøvet.

Velbekom og selv tak. Det viser sig at det nok slet ikke var
denne gruppe man skulle have sat opfølgning til, men jeg var
meget i tvivl om gruppevalget. Det var jo ikke nemt at vide om
det var et Office, eller et browserproblem.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-06-03 00:13

> [...]

> Det var åbenbart det der skulle til. Med SR3 inde vil hjemmesiden
> ikke have fat i CD'en, så måske har der været et sikkerhedshul

Smukt! Så kom den ønskede del af forklaringen - dvs. om den gør noget
som helst, der har praktiske konsekvenser.

Så en varm tak for også at have stillet min nysgerrighed.

> Det viser sig at det nok slet ikke var denne gruppe man skulle
> have sat opfølgning til, men jeg var meget i tvivl om
> gruppevalget. Det var jo ikke nemt at vide om det var et Office,
> eller et browserproblem.

Ja, det var i sagens natur jo umuligt at finde den pinlig korrekte
gruppe, og i sådanne tilfælde er det mest logiske at fortsætte i den,
man nu er i.

Hvis du af en eller anden grund skulle have yderligere bemærkninger,
kan vi altid lave et

FUT dk.test (vi følger den begge omhyggeligt og intet er off-topic

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-06-03 23:54

Madsen skrev:

> [...]
2000
> installeret på WinXP Pro og browseren er IE6 SP1.

> En side som udløser det er f.eks. denne her:

Problemet er at websiden indeholder denne kode:

"src="file:///C:/Programmer/Microsoft%20Office/Office10/fpclass/animate.js">
"

Det js-script kalder sikkert et eller andet som du ikke har installeret.