OOP og "globale" variable....?
Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 00:51

Davs,

Se denne kodestump:

<?php

$testvar='test';

class Demo {

function demoData() {
echo $testvar;
}
?>

-hvilket ikke funker...men hvordan kan jeg i funktionen "demoData()" læse en
global variable?

/TH

Fra : Peter Theill

Dato : 10-06-03 02:39

> -hvilket ikke funker...men hvordan kan jeg i funktionen "demoData()" læse
en
> global variable?

Brug et "super" globalt array:

$GLOBALS['testvar']

--
Peter Theill - http://www.theill.com/

Fra : Michael Stimose

Dato : 10-06-03 06:37

TH wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Davs,
>
> Se denne kodestump:
>
> <?php
>
> $testvar='test';
>
> class Demo {
>
> function demoData() {
global $testvar;
> [...]
> ?>
>
> -hvilket ikke funker...men hvordan kan jeg i funktionen "demoData()" læse en

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-06-03 11:09

TH wrote:
> Davs,
>
> Se denne kodestump:
>
> <?php
>
> $testvar='test';
>
> class Demo {
>
> function demoData() {
> echo $testvar;
> }
> }
> ?>
>
> -hvilket ikke funker...men hvordan kan jeg i funktionen "demoData()" læse en
> global variable?
>
> /TH

Send variablen med som parameter:

<?php

class Demo {

function demoData($testvar) {
echo $testvar;
}
}

$obj = new Demo;
$obj->demoData("bla bla bla");

?>

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 11:28

Hej,

> Send variablen med som parameter:

Jeps...under normale omstændigheder (og min OO-lærdom) også sådan man bruger
variable til klasser, MEN netop mit eksempel (det fremgår dog ikke) er det
meningen klassen skal fungere som Databaseklasse...Og de variable jeg skal
bruge er så brugernavn,password,server etc. på min database.

-Og dem vil jeg ikke sende som parametre til klassen. Dem ville jeg
inkludere fx. i en "db_args.php"....

/TH

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 10-06-03 11:41

TH <th_at_cogito.greatdanedk> wrote:

> [...]
> database.
>
> -Og dem vil jeg ikke sende som parametre til klassen. Dem ville jeg

Hvad så med at beholde dit nuværende setup med db_args.php-filen, som jeg
forestiller mig indeholder noget lindende:

$db_host = "foo";
$db_user = "bar";
etc.

Og så lave din klasse noget lignende:

Class DB {

var $host;
var $user;
etc.

function DB ($host, $user etc.) {

}
}

$myDB = new DB($db_host, $db_user);

Det ville efter min mening både give dig mulighed for nemt at ændre på
hvilken database etc. der skal bruges (jeg går ud fra det er baggrunden for
det hele) og samtid lave noget lidt pænene OOP : ).

Mvh.
Kasper Garnæs

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 14:53

Hej,

> $myDB = new DB($db_host, $db_user);

Tjooo...den havde jeg sgu ikke lige tænkt på. Jeg tror jeg er den type som
helst ikke vil have for meget "støj"...forstået på den måde at filen der
opretter klassen (lad os kalde den "test.php") jo så skal includere
databasefilen...OG klassefilen med definitionen på "class DB"...Lidt
støjende i mine øjne da klassefilen jo er den eneste der skal bruge de
parametre :)

-men ok...smag og behag :) - jeg bruger den for det giver mig mulighed for
at komme videre...

/TH

Fra : Jacob Atzen

Dato : 10-06-03 17:00

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> writes:

> [...]
> databasefilen...OG klassefilen med definitionen på "class DB"...Lidt
> støjende i mine øjne da klassefilen jo er den eneste der skal bruge de

Hvad så med at inkludere parametrene fra databaseklassen:

db.php:

include_once("db_settings.php");

class db {
function db() {
$db_settings = new db_settings;
$password = $db_settings->get_password();
etc...
}
}

- Jacob Atzen

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 10-06-03 11:53

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge er så brugernavn,password,server etc. på min database.
>
> -Og dem vil jeg ikke sende som parametre til klassen. Dem ville jeg
Hvad med at definere dem som konstanter?
http://dk.php.net/manual/en/function.define.php

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 14:54

Hej,

> Hvad med at definere dem som konstanter?
> http://dk.php.net/manual/en/function.define.php

God ide hvis det fungerer...jeg antog Noob-agtigt at klasser har samme
problemer med konstante som med variable :) - jeg prøver takker...

/TH