Blå tånegl?
Fra : Emil Jensen

Dato : 09-06-03 23:53

Hej NG

Jeg er en 29-årig mandlig fodboldspiller som har fået en blå storetå-negl.
Jeg stødte sammen med en målmand i en duel med ham, og mærkede straks en
smerte i storetåen. Jeg stoppede og fik fodboldstøvle og sokker af, og så at
neglen på storetåen allerede var blevet blå. Spillede ikke mere den dag, det
gjorde rimeligt ondt.
Dagen efter spillede jeg fodbold uden smerter, men neglen er stadig blå.
Idag (to dage efter skaden) er neglen forsat blå, men nu er området omkring
neglen lidt blå/rødlig og lidt hævet (gør lidt ondt hvis der trykkes på
området), det kunne tyde på betændelse eller at den døde (hvis den da er
død?) negl er i vejen for den raske som jo forsat vil gro?

Jeg skal spille en vigtig turnering i udlandet for mit hold i næste uge og
to uger frem, så jeg vil gerne have en løsning som gør at jeg kan spille
fodbold i de næste tre uger. Med eller uden negl (hvis det kan lade sig
gøre?)

Naturligvis vil jeg søge læge imorgen, men jeg ved ikke rigtigt hvor meget
han ved om idrætsskader, derfor denne her indlæg, men også for at høre
"geniale" råd fra andre.

Mvh
Emil

Fra : TEAS

Dato : 10-06-03 03:34

"Godmorgen Emil!
Der skal bores et hul i nejlen lige med det samme så blodet kan løbe ud
og trykket forsvinder
og ikke gør ondt mere.Et 3mm bor er passene.Du drejer det mellem 2
fingre til det går igennem.
Det er et trick næsten alle håndværkere kender når man har fået en
blå-sort nejl
Men er nejlen sort over det hele skal den nok tages af i en
lokalbedøvelse og næsten
smrtefri
mvh
TEAS

http://www.kandu.dk/

Fra : Emil Jensen

Dato : 10-06-03 10:34

> [...]
> blå-sort nejl
> Men er nejlen sort over det hele skal den nok tages af i en

Hej TEAS

Lægen gjorde præcist som du sagde, han borede et lille hul som blodet kunne
løbe væk fra. Jeg har fået et eksemplar af den sterile nål/bor med hjem, så
jeg eventuelt selv kan gøre det mens jeg deltager i fodboldturneringen i
Spanien.

Det var bare det...

Mvh

Emil

Fra : Emil Jensen

Dato : 11-06-03 09:45

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> løbe væk fra. Jeg har fået et eksemplar af den sterile nål/bor med hjem,

> jeg eventuelt selv kan gøre det mens jeg deltager i fodboldturneringen i

Hej TEAS (og andre)

Nu er det dagen efter at lægen borede et lille hul i neglen, nu er der igen
samlet blod i området omkring negleroden. Spørgsmålet er om jeg skal forny
hullet (selv) så blodet kan komme ud, eller om jeg skal lade det være. Jeg
kan ikke rende op til lægen hver gang der er et eller andet med storetåen...

Mvh

Emil
Fodboldspiller på "fuldtid" for i øjeblikket

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-06-03 23:28

TEAS wrote:

> Det er et trick næsten alle håndværkere kender når man har fået en
> blå-sort nejl

Jeg er godt nok ikke læge, men af min læge fik jeg bare de største
formaninger om at jeg aldeles ikke skulle forsøge mig med den slags
"hjemmeoperationer" med den blå negl jeg fik mig (af en 150 kg.
betonklods. mere præcis: hjørnet af et spaltegulv-element af beton.
Elementet vejer ca. 150 kg).

Den slags ville bare gøre skaden værrere fx ved betændelse mv.

Bare lige en lille reminder.

> Men er nejlen sort over det hele skal den nok tages af i en
> lokalbedøvelse og næsten
> smrtefri

Og det bør kun laves af en læge eller efter lægelige instrukser.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 20-07-03 12:28

"Emil Jensen" skrev i en meddelelse
> [...]
at
> neglen på storetåen allerede var blevet blå. Spillede ikke mere den dag,
[SNIP]

Jeg har fået det nogle gange pga. for små fodboldstøvler og det gør ondt som
ind i helvede i noget tid efter når man spiller (i for små støvler stadigvæk
:) De gange det er sket, har jeg bare ventet. Efter rimelig lang tid, falder
det øverste af neglen af af sig selv, og så er der en (godt nok noget
tyndere) negl nedenunder, som tager over...

Mvh.
Lars