DHCP i WinXP men med reserveret IP-adresse
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-06-03 22:59

Hejsa,

Hvordan gør man lige præcis ovenstående?

Jeg har sat en DNS server op på mit LAN, hvor mine maskiner får tildelt
en navn. Det kræver dog at hver maskine får den rigtige IP-adresse, for
ellers går der jo ged i det.

Maskinen skal køre med DHCP for at den kan konfigureres automatisk, men
det må da være muligt at reservere en IP-adresse alligevel.

Det fungerer fint på min Mac OS X maskine, så Windows XP kan nok også;
jeg kan bare ikke lige finde det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : jens

Dato : 09-06-03 23:48

"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det fungerer fint på min Mac OS X maskine, så Windows XP kan nok også;
> jeg kan bare ikke lige finde det.

W2k server kan, xp kan ikke.
Enhver router kan.

Mvh Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-06-03 00:37

jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> "René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> W2k server kan, xp kan ikke.
> Enhver router kan.

Dvs. at WinXP ikke kan styres på den måde?

Fra : jens

Dato : 10-06-03 05:49

> Dvs. at WinXP ikke kan styres på den måde?

Jeg forstod det sådan at xp skulle være dhcpserver, det kan den godt, men
den kan ikke reservere en ip til en mac, eller justeres i lease periode.

Det kan man med en w2k server.

Mvh Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-06-03 03:37

> Jeg forstod det sådan at xp skulle være dhcpserver, det kan den godt, men
> den kan ikke reservere en ip til en mac, eller justeres i lease periode.

Ahh.. nej. Det er Mac OS X Serveren som deler ud af adresser, og hvor
jeg ville have XP'en konfigureret via DHCP, men med den samme IP hver
gang.

Fra : jens

Dato : 12-06-03 06:16

> jens <mkg@jellingnet.dk> wrote:
>
> Ahh.. nej. Det er Mac OS X Serveren som deler ud af adresser, og hvor
> jeg ville have XP'en konfigureret via DHCP, men med den samme IP hver
> gang.

Hmm....
Hvordan sådan en fungerer ved jeg ikke, mem den i windowsserver indbyggede
dhcp kan med alle mulige registreringer styre næsten alting.
Det kan MAC OS sikkert også., men det er ikke lige mit foretrukne område.

Mvh Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-03 01:15

> [...]

> dhcp kan med alle mulige registreringer styre næsten alting.
> Det kan MAC OS sikkert også., men det er ikke lige mit foretrukne område.

Hvis XP ikke har den samme funktionalitet, så må jeg finde ud af om min
DHCP server kan låse en IP til en bestemt MAC adresse.

Eller tak for inputtet.

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 13-06-03 01:51

"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvis XP ikke har den samme funktionalitet, så må jeg finde ud af om min
> DHCP server kan låse en IP til en bestemt MAC adresse.

det er iKKE din klient der skal understøtte noget, det er din dhcpd server
der skal understøtte det.

/j

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-03 11:05

Jakob Wolffhechel <themuss@removethis.it.dk> wrote:

> "René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote in message

> det er iKKE din klient der skal understøtte noget, det er din dhcpd server
> der skal understøtte det.

Når nu det er muligt på Mac OS og Linux, så er det vel ikke helt
urimeligt at Windows kan? Det er ikke for at brokke mig over Windows,
men mere for at få opklaret om det var muligt.

Fra : jens

Dato : 13-06-03 12:05

> Når nu det er muligt på Mac OS og Linux, så er det vel ikke helt
> urimeligt at Windows kan? Det er ikke for at brokke mig over Windows,
> men mere for at få opklaret om det var muligt.

Xp kan sagtens _styres_ med en dhcp server.
Men det lader sig ikke gøre at få en xp til at _være_ dhcpserver.(den kan
dog være simpel dhcp, men det er ikke det du har brug for.)

Du har vist fået det vendt lidt rundt.

Det er din dhcp server som jeg har forstået er en MAC OS, som skal opsættes
med de oplysninger du vil tildele xp maskinen, som dns og ip adresser.

Jeg forstår så ikke helt hvad problemet er i faste ipèr medmindre det er
bærbare pcèr.

Mvh Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-06-03 21:28

> Xp kan sagtens _styres_ med en dhcp server.
> Men det lader sig ikke gøre at få en xp til at _være_ dhcpserver.(den kan
> dog være simpel dhcp, men det er ikke det du har brug for.)
>
> Du har vist fået det vendt lidt rundt.

Nej, men måske er det ikke forklaret tydeligt nok. Jeg har en DHCP
server som tildeler IP'er til mine maskiner. Da jeg har en lokal DNS som
jeg har fortalt at f.eks. 10.0.0.2 hedder maskine1, så vil jeg gerne
have at mine maskiner altid får samme IP-adresse, så jeg ved hvilke
maskniner der hedder hvad.

> [...]
> med de oplysninger du vil tildele xp maskinen, som dns og ip adresser.
>
> Jeg forstår så ikke helt hvad problemet er i faste ipèr medmindre det er

Det smarte er, at man kan sende flere informationer end bare IP-adresse,
gateway og DNS ud via DHCP. På den måde kan man konfigurere sine
maskiner til netværket via DHCP.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-06-03 00:14

On Mon, 9 Jun 2003 23:58:52 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Subject: DHCP i WinXP men med reserveret IP-adresse
> Hvordan gør man lige præcis ovenstående?

Det afhænger af, hvilken DHCP-server du bruger.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-06-03 00:37

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det afhænger af, hvilken DHCP-server du bruger.

Det er en Mac OS X Server 10.2. På Mac'en henter den også NetInfo og
LDAP indstillinger.

Kræver det at jeg slår Wins til på serveren? Ja jeg ved ikke så meget om
det.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-06-03 00:56

On Tue, 10 Jun 2003 01:37:02 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Det er en Mac OS X Server 10.2.

Hmm, kender den ikke.

Men som udgangspunkt skal serveren altid uddele samme adresse til
samme klient, med mindre leasen er udløbet og serveren har uddelt
adressen til en anden. Så hvis du har en rimeligt lang lease (fx.
14 dage), burde du ikke se problemet i praksis.

Alternativt bør der under alle omstændigheder i serveren være
mulighed for at lave en 'reservation' af en bestemt IP-adresse
til en bestemt klient (MAC-adresse).

Men i øvrigt burde du se på dynamisk DNS, der kan sikre, at din
DNS-server altid er opdateret med klienternes aktuelle adresser.

> Kræver det at jeg slår Wins til på serveren?

Nej.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-06-03 01:10

> [...]
> adressen til en anden. Så hvis du har en rimeligt lang lease (fx.
> 14 dage), burde du ikke se problemet i praksis.

Jeg vil bare være sikker på, at en adresse ikke deles ud til den
forkerte maskine.

På en Mac med Mac OS X og en linux-boks kan man reservere en adresse på
selve maskinen, selvom man henter resten via DHCP.

> Alternativt bør der under alle omstændigheder i serveren være
> mulighed for at lave en 'reservation' af en bestemt IP-adresse
> til en bestemt klient (MAC-adresse).

Det er også noget jeg vil kigge på det. Det må kunne lade sig gøre, bare
ikke lige i en grafisk brugerfladde tilsyneladende.

> Men i øvrigt burde du se på dynamisk DNS, der kan sikre, at din
> DNS-server altid er opdateret med klienternes aktuelle adresser.

Hmm... nu har jeg lige fået dette op og køre

Det er BIND der kører på maskinen.

Jeg vil hellere tvinge en fast adresse ned på klienterne.

> Nej.

OK.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-06-03 06:47

On Tue, 10 Jun 2003 02:09:48 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Jeg vil bare være sikker på, at en adresse ikke deles ud til den
> forkerte maskine.

Det vil du også i praksis kunne være sikker på (givet at din
lease-periode er af en fornuftig længe, og dit DHCP-scope ikke er
meget tæt på opbrugt).

> På en Mac med Mac OS X og en linux-boks kan man reservere en adresse
> på selve maskinen, selvom man henter resten via DHCP.

Det er muligt, Mac'ens venlige brugergrænseflade forleder dig til
at tro, der er tale om en egentlig reservation. Men eftersom der
er tale om DHCP, kan alt hvad du foretager i klient-enden i prak-
sis kun opfattes som et ønske.

> Det er BIND der kører på maskinen.

BIND (i en fornuftig nyere version) understøtter dynamisk DNS.
Men på en del OS'er er der BIND med i temmelig gamle versioner,
hvor det ikke er en mulighed.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-06-03 03:37

> Det vil du også i praksis kunne være sikker på (givet at din
> lease-periode er af en fornuftig længe, og dit DHCP-scope ikke er
> meget tæt på opbrugt).

Min PC'er er sjældent tændt, så det vil sagtens kunne ske, at en anden
maskine har fået dens IP i mellemtiden. Desværre.

> [...]
> at tro, der er tale om en egentlig reservation. Men eftersom der
> er tale om DHCP, kan alt hvad du foretager i klient-enden i prak-

Den kalder det bare DHCP med manuel IP adresse. Hvis adressen allerede
er snuppet, vil der selvfølige være et problem.

Det er vist BIND 8.2.3.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-06-03 06:27

On Thu, 12 Jun 2003 04:36:51 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Min PC'er er sjældent tændt, så det vil sagtens kunne ske, at en
> anden maskine har fået dens IP i mellemtiden. Desværre.

Jamen, så sæt lease time til fx. 14 dage. Så længe dit scope ikke
er ved at løbe tør for adresser er det fuldstændig ligegyldigt.

> Det er vist BIND 8.2.3.

BIND 8 understøtter dynamisk DNS, og din Windows-maskine kan selv
opdatere DNS, faktisk er det default, at den gør det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-03 01:15

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Jamen, så sæt lease time til fx. 14 dage. Så længe dit scope ikke
> er ved at løbe tør for adresser er det fuldstændig ligegyldigt.

Det kan jeg godt se... det er helt en mulighed. Tak.

> BIND 8 understøtter dynamisk DNS, og din Windows-maskine kan selv
> opdatere DNS, faktisk er det default, at den gør det.

Hvad mener du med at opdatere DNS? Jeg er ret newbie på det område. Som
det er nu, så er DNS'en opsat til at give bestemte navne til bestemte
IP-adresser, men de adresser kan teoretisk blive snuppet af en forkert
maskine.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 06:04

On Fri, 13 Jun 2003 02:15:19 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Hvad mener du med at opdatere DNS?

DNS er bare en adressebog, og den skal holdes opdateret med de
rigtige adresser for klienterne. Enten kan du (manuelt) opdatere
DNS med klienternes IP-adresser, eller også kan du lade DHCP-
serveren eller klienterne gøre det.

> Som det er nu, så er DNS'en opsat til at give bestemte navne
> til bestemte IP-adresser

Næ, DNS giver ikke noget til nogen. Det er kun et opslagsværk.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-03 11:05

> [...]

> rigtige adresser for klienterne. Enten kan du (manuelt) opdatere
> DNS med klienternes IP-adresser, eller også kan du lade DHCP-

Hvordan sætter man en Windows maskine til det? Det lyder interessant.

> Næ, DNS giver ikke noget til nogen. Det er kun et opslagsværk.

Sagt på en anden måde: Der er nu skrevet faste navne ind til bestemte IP
numre ind i min DNS.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 22:54

On Fri, 13 Jun 2003 12:05:28 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Hvordan sætter man en Windows maskine til det?

Til selv at opdatere DNS? Det er faktisk default, så det er på
DNS-serveren, du skal tillade dynamisk opdatering.

Du skal sætte 'allow-update' optionen på zone-definitionen, når
det er BIND. (Og når det er Mac, er der sikkert et checkmark, der
skal sættes i en eller anden dialogbox i stedet).

Allow-update kan suppleres med en 'address match list', hvor du
fortæller serveren, hvem der har lov til at opdatere zonen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-06-03 21:28

> [...]

> det er BIND. (Og når det er Mac, er der sikkert et checkmark, der
> skal sættes i en eller anden dialogbox i stedet).

Desværre har Apple endnu ikke fået lavet en GUI til BIND, så det er alm.
CLI.

> Allow-update kan suppleres med en 'address match list', hvor du
> fortæller serveren, hvem der har lov til at opdatere zonen.

Det vil jeg kigge på. Jeg er newbie til DNS så denne funktion kender jeg
ikke.

Fra : Ole Oxholm

Dato : 12-06-03 09:42

Du kan lave flere faste ip i samme netkort, du kan se hvordan her
http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php#xp

> Det afhænger af, hvilken DHCP-server du bruger.
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-06-03 09:47

On Thu, 12 Jun 2003 10:41:46 +0200, "Ole Oxholm"
<oleoxholm@pc.dk> wrote:

> Du kan lave flere faste ip i samme netkort

Kan jeg det? Jamen tak for det.

Men 1) det vidste jeg godt (se hvem du svarer) og 2) det var ikke
det René spurgte om.

-A

Fra : ..::jmj::..

Dato : 12-06-03 06:39

> [...]
>
> Jeg har sat en DNS server op på mit LAN, hvor mine maskiner får tildelt
> en navn. Det kræver dog at hver maskine får den rigtige IP-adresse, for

SNIP
> Mvh.
> René Frej Nielsen
> PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 1 GB RAM,
> 200 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar.

Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor skal en bestemt maskine have tildelt en
bestemt adresse?
Hvis bestemte maskiner skal have bestemte adresser, giver man dem en fast IP
i et ekskluderet område, så er den potte ude. Vitsen med DHCP er vel at
maskinerne får adresser så de kan begå sig på nettet, hvilke de får er
fuldstændig underordnet.

...::jmj::..

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-03 01:15

...::jmj::.. <kaliffen@privat.dk> wrote:

> Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor skal en bestemt maskine have tildelt en
> bestemt adresse?

Fordi min DNS har fået at vide, at f.eks. 10.0.0.2 skal have navnet
maskine1, 10.0.0.3 skal have navnet maskine2 osv. På den måde kan jeg
referere til dem via navn og ikke IP.

> [...]
> i et ekskluderet område, så er den potte ude. Vitsen med DHCP er vel at
> maskinerne får adresser så de kan begå sig på nettet, hvilke de får er

Det kan jeg selvfølgelig gøre, men på Mac-siden kan maskinen
konfigureres med den rigtige router-adresse, nameserver og
netinfo-server via DHCP. Det svarer vist omtrent til Windows-domæner.

Da jeg har en intern DNS vil den selvfølgelig ikke ændres, så for
Windows-klienter tror jeg ikke jeg taber funktionalitet ved at bruge
faste IP-adresser, men det er jeg ikke helt sikker på endnu. Jeg var
mere interesseret i at vide, om det var mig der ikke vidste hvordan man
gjorde, eller om Windows XP simpelthen ikke har den funktionalitet jeg
skulle bruge.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 06:07

On Fri, 13 Jun 2003 02:15:20 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Fordi min DNS har fået at vide, at f.eks. 10.0.0.2 skal have
> navnet maskine1, 10.0.0.3 skal have navnet maskine2 osv.

Nej, faktisk har din DNS-server fået at vide, at maskine1 *har*
10.0.0.2 og maskine2 har 10.0.0.3. Man fortæller ikke sin DHCP-
server, hvem der skal have hvad. Det er en lille men væsentlig
forskel.

> Det kan jeg selvfølgelig gøre, men på Mac-siden kan maskinen
> konfigureres med den rigtige router-adresse, nameserver og
> netinfo-server via DHCP.

At lade en maskine lave et DHCP-request og så udvælge enkelte af
de oplysninger man ønsker at bruge, men ikke adressen, er ikke
rigtig i overensstemmelse med, hvad DHCP er beregnet til.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-06-03 11:05

> [...]

> 10.0.0.2 og maskine2 har 10.0.0.3. Man fortæller ikke sin DHCP-
> server, hvem der skal have hvad. Det er en lille men væsentlig

Hvad gør man så, når man vil have sin klienter til at få besteme navne i
DNS'en? Jeg vil gerne undgå at skulle referere dem via IP-adresser.

> At lade en maskine lave et DHCP-request og så udvælge enkelte af
> de oplysninger man ønsker at bruge, men ikke adressen, er ikke
> rigtig i overensstemmelse med, hvad DHCP er beregnet til.

Hvordan gør man så?

> Nej.

Sorry, men jeg er ikke så meget inde i det med DHCP og DNS,

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 22:55

On Fri, 13 Jun 2003 12:05:29 +0200, spam02@tdcadsl.dk (René Frej
Nielsen) wrote:

> Hvad gør man så, når man vil have sin klienter til at få besteme
> navne i DNS'en?

Man lader klienterne eller DHCP-serveren opdatere DNS med deres
faktiske navn og IP-adresse.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-06-03 21:28

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Man lader klienterne eller DHCP-serveren opdatere DNS med deres
> faktiske navn og IP-adresse.

Got it

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-06-03 11:49

On Fri. d. 13 Jun. 2003 kl. 05:06 GMT, Asbjorn wrote:

> At lade en maskine lave et DHCP-request og så udvælge enkelte af
> de oplysninger man ønsker at bruge, men ikke adressen, er ikke
> rigtig i overensstemmelse med, hvad DHCP er beregnet til.

DHCP er bla. beregnet til at tildele IP adressr til klineter, men også
til at dele informationer om DNS, netinfo, LDAP osv ud - i princippet
kan DHCP dele oplysninger om din mormors fødselsdag ud. Envidere er
DHCP platformsuafhængig hvilket gør DHCP velegnet til distribution på
multiplatforms løsninger.

som desværre kun forstås af windows deles den slags iøvrigt ikke
også ud over dhcp?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 12:11

On Fri, 13 Jun 2003 12:49:28 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

> DHCP er bla. beregnet til at tildele IP adressr til klineter, men
> også til at dele informationer om DNS, netinfo, LDAP osv ud - i
> princippet kan DHCP dele oplysninger om din mormors fødselsdag ud.

Ja, DHCP kan *også* dele alt muligt andet ud end lige IP-adresser
men den er *designet* til at dele de konfigurationsparametre ud,
der er nødvendige for at komme op at køre på et netværk (og som
er specificeret i RFC1122/1123).

Hvis en klient beder om en IP-adresse og bliver tilbudt X, så må
den ikke ACK'e det og i stedet bruge en (evt. fast konfigureret)
adresse Y.

Og når man får en lease, så er det med en binding mellem L2- og
L3-adressen.

Derfor min kommentar om, at det ikke rigtig er i overensstemmelse
med, hvad DHCP er beregnet til.

> som desværre kun forstås af windows

Det er ikke rigtigt. Kompatible implementationer er lavet på
andre platforme.

Fra : jens

Dato : 13-06-03 12:25

> Hvis en klient beder om en IP-adresse og bliver tilbudt X, så må
> den ikke ACK'e det og i stedet bruge en (evt. fast konfigureret)
> adresse Y.

Hvorfor må den nu ikke det ?
Faste ipèr har højere "rang" dynamiske i windozer.

Hvis man indsætter en statisk ip bliver dhcpèn jo slet ikke spurgt....

En windows server kan ikke køre som DC medmindre den har en statisk ip.
(w2k server=>, kender ikke til NTère)

Min DI604 (forhenværende) havde hver fjerde time en log som viste en af
dhcpserveren (arrownets) foreslåede ip, hvorefter den "requestede" den ip
den havde haft i forvejen.

Er det så en "fejlkonsruktion" i begge enhedder ?

Dhcpèn burde vel foreslå den ip som var brugt sidst, men det gjorde den
ikke.

Omvendt burde di604 være ligeglad og bare bruge den som blev tildelt, men
nejnej, heller ikke.

Loggen hed noget i stil med :
dhcp offer 172.xxx router decline
router request 10.0.3.10
dhcp offer 10.3.10
router accepts 10.0.3.10
´
og så var der igen net efter de 5 sekunder.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-03 22:59

On Fri, 13 Jun 2003 13:24:36 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Hvorfor må den nu ikke det ?

Fordi ACK betyder "ja tak" og hvis man har sagt "ja tak" til én
adresse og derefter bruger en anden, så kan man ikke have læst
DHCP-spec'en særlig grundigt.

> [...]
>
> Hvis man indsætter en statisk ip bliver dhcpèn jo slet ikke spurgt....
>
> En windows server kan ikke køre som DC medmindre den har en statisk ip.

Og hvad så? Det har jo netop ikke noget at gøre med, hvad DHCP
kan eller er beregnet til. DHCP er slet ikke involveret.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/