Lasagne - og andre retter til fryseren ?
Fra : Lone Engels Rump

Dato : 09-06-03 20:12

Hej,

Jeg er på barsel og vil gerne forberede nogle retter til fryseren!

Jeg kan godt overskue sammenkogte retter, pastasauce etc - men
jeg vil også gerne lave nogle bakker med lasagne.

Er der nogen der ved, om jeg skal for-bage den, bage den helt -
eller bare fryse den ned, når jeg har "samlet" den ?

Ellers nogle geniale idéer til sund fryse-mad ? forslag modtages
gerne

FUT:dk.kultur.mad+drikke

vh Lone

Fra : Tina

Dato : 09-06-03 20:24

"Lone Engels Rump" <Lone-nospam@Rump.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der ved, om jeg skal for-bage den, bage den helt -
> eller bare fryse den ned, når jeg har "samlet" den ?

Du kan enten lave dem helt og fryse dem ned, så de bare er lige til at
varme, evt. i microovnen, eller blot fryse dem "samlet".

Det bedste resultat får man med det sidste, efter min smag.

Fra : Felix

Dato : 09-06-03 21:02

On Mon, 9 Jun 2003 19:12:14 +0000 (UTC), Lone Engels Rump wrote:

>Er der nogen der ved, om jeg skal for-bage den, bage den helt -
>eller bare fryse den ned, når jeg har "samlet" den ?

Jeg plejer at bage den helt, og det med udmærket resultat efter
optøning. Jeg har dog bemærket at de færdigkøbte blot er
"samlet"; men det er jo kun pasta og en teskefuld kødsovs.

Jeg er gået bort fra at optø og varme i microbølgeovn, da det
-trods alle roterende ting- ikke bliver jævnt opvarmet.
Der er bedre held med en kombination af micro- og luftvarme.

>Ellers nogle geniale idéer til sund fryse-mad ? forslag modtages
>gerne

Hakkebøffer formes og krydres helt færdige, før de enkeltvis
fryses ned med plastfolie imellem (klip en plastpose op i begge
sider, så du får en lang strimmel).

Usødede pandekager kan bruges til meget forskelligt fyld efter
humør (fisk, skaldyr, æg, millionbøf o.s.v.).

Gril nogle kyllingeoverlår, penslet med olie, og pak dem ned
indsmurt med forskellige krydderier.

Gratin er også oplagt med forskelligt fyld. De bliver dog lidt
fugtige efter optøning og opvarmning. Det klares med et par
minutters gril lige før servering.

Supper er også velegnede til nedfrysning. Jeg plejer at koge
suppe med mange rodfrugter, et par blade løvstikke, nogle hele
pebre og en fransk visk. Suppen sigtes før nedfrysning i passende
portioner sammen med det tilhørende kød (så kødet ikke bliver
tørt), og de rodfrugter som skal spises i suppen skal blot
blanceres før nedfrysningen.

Til slut det mest geniale til nedfrysning: is.
Du vil fortryde hvis ikke du gør det.

m. v. h.

Fra : Felix

Dato : 09-06-03 21:15

On Mon, 09 Jun 2003 22:02:13 +0200, Felix wrote:

>Hakkebøffer formes og krydres helt færdige,

Glemte lige, at bløde løg laves før bøfferne og løgene er fine
efter optøning.
Hvis de "bløde" løg får et lille drys sukker under stegningen,
får de sprøde kanter, som genskabes efter optøning i varmluftovn.

Fra : Nette

Dato : 10-06-03 06:44

"Lone Engels Rump" skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved, om jeg skal for-bage den, bage den helt -
> eller bare fryse den ned, når jeg har "samlet" den ?

Jeg plejer ikke at forbage noget som helst. Jeg laver plade rog sovse, og
blander det sammen i fadet, og fryser det så ned. Lasagnen tør jeg op ved at
smide den i ovnen imens ovnen opvarmer til 210 grader, hvorefter jeg giver
den, som jeg giver en frisklavet.

Det samme har jeg haft held til at gøre med koteletter i fad.

Nette

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 10-06-03 11:23

Hej Lone

Jeg er også på barsel - og har lavet en bunke mad som er lagt i fryseren.
Nogle eksempler:
- Lasagne - som jeg laver helt færdig og så varmer op når jeg skal bruge
den. Selvfølgelig i potionsstørrelser.
- Pizza i stykker
- Tærter fx porretærte i stykker
- Sammenkogte retter med fx kalkun og pølser i paprika
- Kylling i karry
- Boller i karry
- Færdigstegte frikadeller og fiskefrikadeller
- Milde retter af Thai-style så den lille nyes mave ikke går i kludder, fx
med jordnødder og kokos.
- Kødsovs
osv.
De sammenkogte retter blander jeg ikke med ris, pasta inden jeg fryser det,
men koger det seperat når jeg tøer retten op i mikroovnen.
Held og lykke
Venligst Cecilie

Fra : Claus

Dato : 10-06-03 15:54

Hej..

Vi plejer bare at "samle" lasagnen, og så fryse den ned i et ovnbagt fad. Så
kan den smides direkte i ovnen fra fryseren og laves på den måde.. :)

Jeg er forøvrigt ny her i gruppen. Glæder mig til at læse alle de indlæg
igennem, for gode råd og vejledninger. Jeg skal være far om ca. 3 uger til
mit første barn, så i hører nok fra mig igen med nogle af de ting man kan
komme i tvivl om...

MVH

Claus

Fra : Søren Mors

Dato : 10-06-03 21:01

Lone Engels Rump wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der ved, om jeg skal for-bage den, bage den helt -
> eller bare fryse den ned, når jeg har "samlet" den ?

Jeg har tidligere haft stor success med at fryse den ubagt, dvs. bare
lagt lasagnen sammen, og så puttet den i fryseren.

Søren Mors

Fra : Charlotte & Morten

Dato : 11-06-03 07:32

Hvis jeg var dig ville jeg lave lasagnen helt færdig inden den fryses, det
gør jeg i hvert fald

Fra : gap

Dato : 11-06-03 11:15

Hej

Det kan godt være I synes jeg er underlig men jeg forstår ikke at det skal
være nødvendigt at lave mad på forhånd og putte det i fryseren. Små børn
sover altså rigtig meget så der skulle blive rigelig til at lave mad. Du er
sikkert hurtigt på benene igen efter fødslen har får hurtigt kræfterne igen.
Det er ikke som i gamle dage hvor man lå 14 dage i barselsseng . Man skal
igang med det samme og undgå blodpropper. Jeg er selv mor til 3 børn så jeg
har været det hele igennem 3 gange. Om jeg er særlig stærk tror jeg ikke men
jeg var sagtens i stand til at lave mad efter fødslen. ogder var masser af
tid når mine børn sov.

Med venlig hilsen

Grethe

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-06-03 14:54

"gap" <gap@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Det kan godt være I synes jeg er underlig men jeg forstår ikke at det skal
> være nødvendigt at lave mad på forhånd og putte det i fryseren.

Jamen, det er da heller ikke _nødvendigt_, men en rar ting at have i
baghånden til de dage, hvor tiden er knap eller man bare ikke orker. Jeg ser
det som en investering i den tid, man efter fødslen måske hellere vil bruge
på noget andet. Eller til den sidste tid i graviditeten, hvor man måske er
besværet og ikke lige gider stå i køkkenet for længe af gangen.
Jeg er selv i gang med at lave mad af samme årsag. Lidt spaghettisovs, nogle
frikadeller, madtærter, boller i karry o.lign. bliver det til, og
selvfølgelig ikke så der er til hver dag i barselsperioden, men bare til de
dage, hvor vi ikke gider andet (så falder vi måske heller ikke så let for
fristelsen til at ende med pizza el.lign.).

MVH Mette (mor til 2-årig og i 6. måned med tvillinger)

Fra : Lykke

Dato : 27-06-03 18:33

en god ide at fryse mad ned til en måned eller to,
gjorde det selv ved alle tre fødsler og det gav nogle fornuftige måltider
uden stres.
lasagne fryser jeg færdigbagt, så det kun skal tøes og opvarmes.
ellers er frikadeller, krebinetter, hakkebøf gode at fryse i store mængder,
spiser i risengrød og tomatsuppe, er den også god at fryse.
bag ligeledes boller og bradepandekager, som skæres i mindre stykker, skønt
til de mange besøg
der må ventes.
held og lykke med den lille ny.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-06-03 18:54

"Lykke" <rodin@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spiser i risengrød og tomatsuppe, er den også god at fryse.
> bag ligeledes boller og bradepandekager, som skæres i mindre stykker,

Jamen hov!
Hvem er det lige, der skal vartes op?
Den nybagte mor eller gæsterne?

De dage, hvor man havde ansat tyende er vist forbi for de fleste, så hvad
med, om gæsterne rumper sig op og selv som et minimum medbringer fortæring?
Hvad er det, der forhindrer barselsgæster i at medbringe en kaffe- eller
frokostkurv?

Her kan man selv hjælpe på vej og fortælle omgivelserne, at man har mere
brug for mad og brød til fryseren end for fancy babydress, som ungen
alligevel er vokset ud af, efter at have haft det på to gange.
Baby har MEGET mere brug for en mor med overskud, end overskud af tøj og
(over)-stimulerende aktivitetslegetøj.

Den barselsgave, jeg husker tydeligst, er 6 stænger hjemmelavet wienerbrød
fra min kusine.
Og babyen er altså lige blevet student
Hvad jeg ellers har fået af tøj, legetøj og andre finurligheder, er glemt
for længst.

Hilsen Inger