Cpu-forbrug = 75 - 85%
Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 20:04

Hej

Er der nogen der kan et godt trick til at minimere cpu-forbruget ved alm.
data-overførsel via lan. Når jeg henter større filer > 500 MB fra min W2K
server, starter overførslen ganske godt med omkring 8 - 9 mB/s, men efter
4 - 5 sekunder falder hastigheden til omkring 2,5 mB/s. Jeg kan så via "Task
Manageren" se, at det er fordi cpu-bruget ligger og svinger mellem 75 - 80
%...

Serveren er en 700 Mhz Athlon, 512 mB Ram, 2x 3Com 905B-TX (dmz og lan;
usikkert men I don't give a fuck). Netkort står til Autosense...

Alle kabler brugt er Cat5E, og switchen imellem er autosensing 10/100
Half/Full duplex.

Håber nogen kan give mig et godt tip...

- Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 20:10

"Mølleren" <ExodusSUT@exodus.dk> wrote in message

> [...]
"Task
> Manageren" se, at det er fordi cpu-bruget ligger og svinger mellem 75 - 80

Hvilken protokol bruger du? TCP/ip er vist rimeligt belastende. Da der skal
sendes mange pakker og pakkestrørrelser er små...

Nogle computere og netkort går fuldstændig ned... Jeg har været ude for, en
med et skodnetkort og en atlon 700, frøs computeren imens den hentede fra
min computer.. og her lå hastigheden nede på omkring 3MB/s. min computer
brugte vel så omkring 30% system. min er en T-bird 900@Intel netkort

> Håber nogen kan give mig et godt tip...
Kan jeg

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 20:52

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Hvilken protokol bruger du? TCP/ip er vist rimeligt belastende. Da der
skal
> sendes mange pakker og pakkestrørrelser er små...

Jeg bruger tcp/ip

> [...]
> min computer.. og her lå hastigheden nede på omkring 3MB/s. min computer

Jeg ved det, men jeg regnede egentlig med at 3Com's kort er nogenlunde
kvalitet. Når jeg f.eks. er til Lan-fester, hvor der bruges 10/100 MB
fully-switched, full duplex netværk, henter jeg med de sædvanlige 8 - 9 MB,
hvor jeg også bruger et 3Com 905B-TX kort. Dog er det så i min private pc,
der kører 1,5 GHz... Her er cpu-load'en på omkring 20 - 25%...

- Jan

Fra : jens

Dato : 09-06-03 20:56

"Mølleren" <ExodusSUT@exodus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor jeg også bruger et 3Com 905B-TX kort. Dog er det så i min private pc,
> der kører 1,5 GHz... Her er cpu-load'en på omkring 20 - 25%...

Og her er din "server" også proxy og har lidt ekstra at holde rede på.

Prøv at disable wan kortet mens du overfører.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-03 21:00

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Prøv at disable wan kortet mens du overfører.

Hvad skulle dette gøre af forskel?

Fra : jens

Dato : 09-06-03 21:04

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Hvad skulle dette gøre af forskel?

Det vil lukke ICS, og fjerne wan routen som default fra lan kortet.

Om det har større indflydelse ved jeg ikke.
Men det har endnu aldrig skadet at minnimere fejl mulighedderne.

Mvh Jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 09-06-03 21:04

> [...]
> >
> Og her er din "server" også proxy og har lidt ekstra at holde rede på.
>
> Prøv at disable wan kortet mens du overfører.

jeg vil ikke mene det har nogen indflydelse overhovedet....

prøv at opdatere drivere til dit netkort....

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 21:19

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Prøv at disable wan kortet mens du overfører.

Har været prøvet, uden nogen forskel. Problemet er der, ligemeget om jeg har
et eller to netkort i maskinen.

"Jakob Wolffhechel" <themuss@removethis.it.dk> wrote in message

> prøv at opdatere drivere til dit netkort....

Har jeg også prøvet. Dog kunne jeg af enelleranden grund ikke bruge de
nyeste drivere (2002) fra 3Com's hjemmeside. Lige meget hvad jeg gjorde,
blev der bare kastet en "Windows could not load the drivers" i hovedet på
mig. Da jeg så prøvede med driverne der er i 3Com's "Win Diagnostics"
virkede det igen. Jeg mener "de nyeste" hed noget med 4.13.0.0, hvor dem jeg
kører med nu, hedder 4.8.0.0

Jeg har også prøvet med et krydset kabel direkte mellem arbejdspc og server,
hvor der igen ikke var nogen forskel på opførslen: 4 - 5 sekunder med 9 MB/s
og cpu-load på 10% og derefter 2,5 MB/s og cpu-load 75 - 80%...

Fra : jens

Dato : 09-06-03 21:23

> Har været prøvet, uden nogen forskel. Problemet er der, ligemeget om jeg
har
> et eller to netkort i maskinen.

Har du prøvet andre netkort ?
Er der en firewall på nogen af pcèrne ?

Mvh Jens

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 21:27

> Har du prøvet andre netkort ?
> Er der en firewall på nogen af pcèrne ?

Jeg har ikke prøvet andet end andre 3Com-kort. Tror jeg har prøvet 3
forskellige 3Com 905B-TX kort.

Jeg har en software firewall på min arbejdspc, men der er givet specifik
adgang igennem. Desuden har jeg også prøvet at disable den fuldstændig...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-06-03 22:45

On Mon, 9 Jun 2003 22:27:23 +0200, "Mølleren" <ExodusSUT@exodus.dk>
wrote:

>"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

>Jeg har ikke prøvet andet end andre 3Com-kort. Tror jeg har prøvet 3
>forskellige 3Com 905B-TX kort.
Så er der faktisk noget ide i at prøve et andet fabrikat. eks. Intel.

/Hans

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 23:37

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> On Mon, 9 Jun 2003 22:27:23 +0200, "Mølleren" <ExodusSUT@exodus.dk>
> wrote:
>
> Så er der faktisk noget ide i at prøve et andet fabrikat. eks. Intel.

Det giver jeg dig ret i Hans, men jeg vil ikke bruge penge på at få 5 -6
MB/s mere...
Jeg ved godt, at der er nogle netkort, der bruger mange cpu-ressourcer, som
f.eks. Realtek's, men jeg var/er bare af den overbevisning at 3Com's kort er
venligere mod cpu-forbruget... Den overbevisning er så småt ved at blive
ændret.

Egentlig var mit oprindelige spørgsmål jo "Er der nogen der kan et godt
trick til at minimere cpu-forbruget ved alm. data-overførsel via lan."
underforstået at jeg ville presse citronen så meget som muligt, med den
nuværende hardware... (well... underforstået af mig selv, ihvertfald).

- Jan

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 21:25

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Og her er din "server" også proxy og har lidt ekstra at holde rede på.

My bad... Jeg forklarede mig ikke godt nok. Fra min router (linux), går der
tre linier: DMZ, LAN og WAN...

Serveren sidder direkte på DMZ-benet, og på LAN-benet af routeren sidder en
switch, hvor jeg af og til har en bærbar på, og så min faste arbejdspc... Da
jeg først lagde mærke til at hastigheden på fil-overførselen var langsom,
tænkte jeg, at det måtte være min router der ikke kunne følge med. Derfor
satte jeg et ekstra netkort i serveren og smed den i switchen. Men det hjalp
ingenting. Derefter lagde jeg så mærke til cpu-load på serveren var skyhøj
under overførsler, og deraf udspringer denne diskussion/spørgsmål...

Fra : jens

Dato : 09-06-03 21:31

> My bad... Jeg forklarede mig ikke godt nok. Fra min router (linux), går
der
> tre linier: DMZ, LAN og WAN...

Ok, den linux havde dukket sig for mig.

Har du testet med andre kabler så ?

Mvh Jens som har oplevet det samme med et par rtl kort

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 21:43

> Har du testet med andre kabler så ?

Desværre må jeg endnu engang sige ja... Jeg har prøvet med
installationskabler (stive) og med "almindelige bløde" kabler. Både
hjemmelavede og købte...

- Jan, der efterhånden er skaldet...

Fra : jens

Dato : 09-06-03 21:54

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
>
> Desværre må jeg endnu engang sige ja... Jeg har prøvet med
> installationskabler (stive) og med "almindelige bløde" kabler. Både
> hjemmelavede og købte...

Hvilken ftp bruger du eller er det bare win delinger ?

> - Jan, der efterhånden er skaldet...

Mekanisk spåntagning ?

Mvh Jens

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 22:18

> Hvilken ftp bruger du eller er det bare win delinger ?

Det er ved almindelig brug Windows Fil-deling; men jeg bruger blandt andet
også serveren som ftp og web (hvilke selvfølgelig er stoppet mens jeg
tester). Desværre er problemet der også ved ftp-overførsel...

Jeg begynder at tro, at der simpelthen ikke er noget at gøre; andet end
selvfølgelig at købe nyt bundkort, cpu, ram og netkort... Hvilket jeg
bestemt ikke er opsat på, for at få 5 - 6 MB/s ved overførsler...

> Mekanisk spåntagning ?

Kald det hvad du vil; det gør pisse-ondt alligevel!

- Jan

Fra : jens

Dato : 09-06-03 22:28

> Jeg begynder at tro, at der simpelthen ikke er noget at gøre; andet end
> selvfølgelig at købe nyt bundkort, cpu, ram og netkort... Hvilket jeg
> bestemt ikke er opsat på, for at få 5 - 6 MB/s ved overførsler...

Et sidste forslag.
Sæt alle netkort til 100 halv eller fuld dublex
Autosensing er godt når det virker, ellers ikke.

> Kald det hvad du vil; det gør pisse-ondt alligevel!

Uden tvivl, men det kan man jo stoppe.

Mvh Jens

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 09-06-03 22:24

> [...]

> ingenting. Derefter lagde jeg så mærke til cpu-load på serveren var skyhøj
> under overførsler, og deraf udspringer denne diskussion/spørgsmål...

ok, så oprindeligt røg trafikken fra dmz'en gennem routeren ud til lan'et...

derefter prøvede du at smide et netkort i din win2kserver og forbinde den
til lan'et udenom routeren....

har du sørget for at route trafikken fra win2k serveren gennem lan'et og
ikke dmz'en? hvis ikke vil trafikken stadig ryge gennem routeren (som win2k
dåsen tror er def gateway)....

hvis vi nu antager dit dmz er 192.168.1. og dit lan er 10.0.0., så skal du
altså sørge for din win2k server bruger en gateway der ligger indenfor
10.0.0. og IKKE 192.168.1.

herefter skulle der være direkte adgang mellem arbejds-klient og win2k
server.

/j

Fra : Mølleren

Dato : 09-06-03 22:57

> ok, så oprindeligt røg trafikken fra dmz'en gennem routeren ud til
lan'et...

Præcis, og omvendt... ;)

> derefter prøvede du at smide et netkort i din win2kserver og forbinde den
> til lan'et udenom routeren....

Nemmerlig

> har du sørget for at route trafikken fra win2k serveren gennem lan'et og
> ikke dmz'en? hvis ikke vil trafikken stadig ryge gennem routeren (som
win2k
> dåsen tror er def gateway)....

Til at starte med, satte jeg kun en ip og et subnet på lan-kortet i
serveren, da den jo med tcp svarer tilbage til den oprettende ip-addresse
(three-way handshake vistnok). Det virkede også fint, da jeg kunne se at
trafikken røg igennem Lan-interfacet, og ikke Dmz-interfacet, på serveren.
Efterfølgende har jeg dog både givet Lan-kortet en gateway, og disablet
Dmz-kortet...

Såeh... Intet held der heller...

- Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-06-03 23:59

On Mon, 9 Jun 2003 21:09:31 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> TCP/ip er vist rimeligt belastende. Da der skal sendes mange
> pakker og pakkestrørrelser er små...

Sikke noget sludder. IP tillader en max pakkestørelse, der er
mange gange højere end Ethernet (64 KB vs. 1500 B).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 10-06-03 01:58

Nu har jeg læst alle de andre indlæg om mulige fejl i netledninger, netkort
etc.

Men jeg hæfter mig ved at den starter med høj hastighed og lidt efter
falder, samtidig med at processorbelastningen stiger.

Da den starter højt, bør vi kunne konkludere at det ikke har noget med
netværket at gøre. Lad være med at pille ved duplex-indstillingerne eller
kabler.

At hastigheden falder efter et par sekunder er tegn på at bufferen fyldes.

Jeg ville undersøge harddiskene på begge maskiner. Kører de UDMA.

.... og helst også busmastering

Rune

PS. Min server der er en 1G Athlon med et 3Com netkort overfører gerne over
90 Mbit til min PC hvis jeg kopierer fra 2 diske. Hvis jeg kun kopierer fra
en disk ligger jeg omkring 70 Mbit.

Jeg har aldrig haft noget bøvl med mine 3Com netkort.

Fra : Mølleren

Dato : 10-06-03 09:15

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message

> Da den starter højt, bør vi kunne konkludere at det ikke har noget med
> netværket at gøre. Lad være med at pille ved duplex-indstillingerne eller
> kabler.

Det giver jeg dig fuldstændig ret i, eftersom jeg tidligere har prøvet alt,
der her er blevet foreslået.

> At hastigheden falder efter et par sekunder er tegn på at bufferen fyldes.

Lyder som en god teori, som jeg også har overvejet. Jeg har bare ikke vidst
hvordan jeg kan tjekke det / gøre noget ved det...

> Jeg ville undersøge harddiskene på begge maskiner. Kører de UDMA.

Jeg er på job nu, men i løbet af dagen vil jeg, via Terminal Service, lige
prøve at installere de nyeste VIA 4-i-1 drivere, og Via's IDE-Tool. Desværre
kan jeg ikke teste hastigheden under overførsel før i aften.
Har du eventuelt nogle forslag til andre programmer der er gode til at
tjekke disse ting med?

> ... og helst også busmastering

Igen: Hvilket program kan jeg bruge til at tjekke det? Måske et program der
også kan tjekke buffer-niveau'et. Helst real-time...

- Jan

Fra : Mølleren

Dato : 10-06-03 08:48

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kabler.

Det giver jeg dig fuldstændig ret i, eftersom jeg tidligere har prøvet alt
der er blevet foreslået.

> At hastigheden falder efter et par sekunder er tegn på at bufferen fyldes.

Lyder som en god teori, som jeg også har overvejet... Har bare ikke vidst
hvordan jeg kan tjekke det / gøre noget ved det...

> Jeg ville undersøge harddiskene på begge maskiner. Kører de UDMA.

Jeg er på job nu, men i løbet af dagen vil jeg, via Terminal Service, lige
prøve at installere de nyeste VIA 4-i-1 drivere, og deres Ide-Tool.
Har du nogle forslag til andre programmer der er gode til at tjekke disse
ting med?

> ... og helst også busmastering

Igen; hvilket program kan jeg bruge til at tjekke det? Måske et program der
også kan tjekke bufferen. Helst real-time...

- Jan

Fra : Mølleren

Dato : 10-06-03 09:21

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-03 10:03

"Mølleren" <ExodusSUT@exodus.dk> wrote in message

Så vælg at slette dit indlæg....

OE

Message -> cancel message

Dem der henter indlæget før du gør det.. kan selvfølgelig godt læse indlæget