/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Fjernelse af logon - win ME
Fra : Sølvsten


Dato : 09-06-03 18:03


Der er kun 1 bruger på vores PC med windows ME , men alligevel be'r
den om logon hver gang den startes op - hvordan fjerner jeg den logon
?
Med venlig hilsen

S. Mik.


 
 
Rudi Stegen (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 09-06-03 18:08

Hej Sølvsten, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Der er kun 1 bruger på vores PC med windows ME , men alligevel be'r
> den om logon hver gang den startes op - hvordan fjerner jeg den logon
> ?

Går det ikke væk, hvis du under Indstillinger -> Netværk vælger noget i
retning af "Microsoft Family Logon"?

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

jens (10-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 10-06-03 07:04


"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9395C29039D5CRudiStegen@dknews.tiscali.dk...
> Hej Sølvsten, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
> > Der er kun 1 bruger på vores PC med windows ME , men alligevel be'r
> > den om logon hver gang den startes op - hvordan fjerner jeg den logon
> > ?
>
> Går det ikke væk, hvis du under Indstillinger -> Netværk vælger noget i
> retning af "Microsoft Family Logon"?

Nej, det skal være "windows logon" og når den spørger efter pass skal man
trykke return.
Det betinger så at der i kontrolpanel-brugere er valgt "alle brugere har
samme præferencer" (ca)

Mvh Jens



Rudi Stegen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 10-06-03 16:06

Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>> Går det ikke væk, hvis du under Indstillinger -> Netværk vælger
>> noget i retning af "Microsoft Family Logon"?
>
> Nej, det skal være "windows logon" og når den spørger efter pass
> skal man trykke return.

Typisk. Hos mig (Win98 SE) er det "Microsoft Family Logon".

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

jens (10-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 10-06-03 16:10


"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9396AE06BD5A9RudiStegen@dknews.tiscali.dk...
> Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
> >> Går det ikke væk, hvis du under Indstillinger -> Netværk vælger
> >> noget i retning af "Microsoft Family Logon"?
> >
> > Nej, det skal være "windows logon" og når den spørger efter pass
> > skal man trykke return.
>
> Typisk. Hos mig (Win98 SE) er det "Microsoft Family Logon".
>
Kører du så ikke uden pass på kontoen?
Og har kun en bruger oprettet ?

Der er jo det med at win dosmer maskiner glemmer paswords på feks mailkonti
hvis man laver den mindste fejltastning, og det kan væe mig der tager fejl
da det er ret længe siden w98 gik af mode her.

Jeg mener ikke der er så meget at teste med i min w 3.11

Mvh Jens



Rudi Stegen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 10-06-03 18:11

Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>> Typisk. Hos mig (Win98 SE) er det "Microsoft Family Logon".
>>
> Kører du så ikke uden pass på kontoen?

Jo.

> Og har kun en bruger oprettet ?

Korrekt. Eller måske rettere: Ingen brugere udover den defaultbruger,
der ikke optræder i brugerprofiler.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

jens (10-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 10-06-03 18:27


"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9396C31155885RudiStegen@dknews.tiscali.dk...
> Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
> >> Typisk. Hos mig (Win98 SE) er det "Microsoft Family Logon".
> >>
> > Kører du så ikke uden pass på kontoen?
>
> Jo.
>
> > Og har kun en bruger oprettet ?
>
> Korrekt. Eller måske rettere: Ingen brugere udover den defaultbruger,
> der ikke optræder i brugerprofiler.

Ok, så virker begge metoder sikkert.

Mvh Jens



Rudi Stegen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 10-06-03 21:48

Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

>>> Kører du så ikke uden pass på kontoen?
>>
>> Jo.
>>
>>> Og har kun en bruger oprettet ?
>>
>> Korrekt. Eller måske rettere: Ingen brugere udover den
>> defaultbruger, der ikke optræder i brugerprofiler.
>
> Ok, så virker begge metoder sikkert.

Ja, men inden du smutter lige et ekskursivt spørgsmål:
Kan man få Windows XP til at starte op på min Win98 måde?

Dvs. ikke noget fis med logonbokse der skal udfyldes ved hver start
eller manglende rettigheder til dit eller dat.

Jeg har som vist bekendt ikke Windows XP, men når jeg engang engang
engang finder, at det er en større ulempe at fortsætte med min
nuværende maskine end at udskifte den til en ny, er XP formentlig mest
praktisk at smide på. Derfor sniffer jeg lidt om tip her og der, jeg så
kan notere ned på forhånd, så jeg ikke til den tid ender med:

"Kan man ikke..?"
"Jo, men det skal gøres under installationen, ellers kræver det en ny
FDISK og formatering."

Efter at have smidt både XP og 317 programmer og små utilies ind, fået
det sat nogenlunde op som ønsket etc.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

jens (10-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 10-06-03 22:21


"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9396E7EB247C5RudiStegen@dknews.tiscali.dk...
>
> Ja, men inden du smutter lige et ekskursivt spørgsmål:
> Kan man få Windows XP til at starte op på min Win98 måde?

Ja.

> Dvs. ikke noget fis med logonbokse der skal udfyldes ved hver start
> eller manglende rettigheder til dit eller dat.

Der er flere metoder til det.

> Jeg har som vist bekendt ikke Windows XP, men når jeg engang engang
> engang finder, at det er en større ulempe at fortsætte med min
> nuværende maskine end at udskifte den til en ny, er XP formentlig mest
> praktisk at smide på. Derfor sniffer jeg lidt om tip her og der, jeg så
> kan notere ned på forhånd, så jeg ikke til den tid ender med:
>
> "Kan man ikke..?"
> "Jo, men det skal gøres under installationen, ellers kræver det en ny
> FDISK og formatering."
>
> Efter at have smidt både XP og 317 programmer og små utilies ind, fået
> det sat nogenlunde op som ønsket etc.

Kan hodt se hvor det vil bære hen.... hehe.

Uden at kende dit eksakte brug af maskinen, må jeg jo.....
Der er 2 metoder med XP, den ene er kun at have en bruger udover
administratoren, oprettet.
Denne bruger kan godt være admin, og have fuld lokal rettighedder, med
blankt password.

Hvis der kun er en oprettet bruger med blankt pass vil xp logge denne på da
der ikke er noget at spørge om i velkomst skærmen.

Den eneste begrænsning er, at en bruger med blankt password ikke kan logge
på via Remote Desktop. (som er en fiks ting i xp)
Men problemet er ikke så stort, for der er jo pass på adminkontoen
(forhåbentlig), og så kan den bruges.
Lidt mere usikkert, men den kan. (Det skal nævnes at adminkontoen så pr
default ikke har adminret, men superbruger rettighedder via rdp, men det kan
ændres)

Derudover kan man via regedit indsætte passwordet på den af flere brugere
man vil logge på automatisk.
Det resullterer i at andre skal logge af eller "skifte" bruger. og at
"uvedkommende" kan læse paswordet i regedit, de har ikke gjort det nemt jo.

En anden overvejelse er så om det er xp du skal have.
W2k har samme funktioner som xp når SP3 er lagt på, men uden farveladen, og
fylder derfor betydligt mindre på maskinen, og tager ret meget færre kræfter
at drive.
Men det afhænger selvfølgeligt af hvad man skal bruge det til, spil er
stadig ikke w2k`s stærke side, da den netop der mangler farveladen.

Forskellen er ca 3 gb disc og 256ram på en ren OS+office installation.
En xp kan nemt fylde 6 - 7 gb bare med OS og fuld office pakke, w2k det
halve.

Min abit dual 366 med w2kpro jorder snildt min xp/XP 1700+ med 80gb/8cache
disk og 512 ddrram.
Det er sikkert åbenlyst hvilken af de 2 der har været dyrest

En forskel er der dog, W2K pro har en mulighed som hedder "Antag altid at :
" logger på, hvor man kan indsætte et hvilken som helst bruger navn og pass,
så denne logges på automatisk, den har de af en eller anden grund fjernet i
xp.

Derudover er der ikke det man ikke kan stille i brugerpolitikken, på begge
udgaver.

Og jeg mener alt, fra hvor dokumenter ligger til hvilken OE.exe der skal
starte ved logon og hvad der skal stå i explode øverst.
(Det er mest det jeg "leger" med.)

Svj husker bruger du "minimalistiske" programmer, og jeg vil mene at du
kan køre w2kpro på den maskine du har w98 på.

Den går ikke med xp hvis det skal være bare tåleligt.

Mvh Jens



Rudi Stegen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 12-06-03 15:40

Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Denne bruger kan godt være admin, og have fuld lokal rettighedder,
> med blankt password.
>
> Hvis der kun er en oprettet bruger med blankt pass vil xp logge
> denne på da der ikke er noget at spørge om i velkomst skærmen.

Præcis hvad jeg ønsker. Og tak for forklaringen.

> Den eneste begrænsning er, at en bruger med blankt password ikke
> kan logge på via Remote Desktop. (som er en fiks ting i xp)

Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, da det er lang tid. Men jeg
har ingen forestillinger om, at jeg på noget tidspunkt indenfor
forestillingstiden vil ønske at bruge min pc som server (dvs. kunne
kontakte den udefra).

> En anden overvejelse er så om det er xp du skal have.
> W2k har samme funktioner som xp når SP3 er lagt på, men uden
> farveladen, og fylder derfor betydligt mindre på maskinen, og
> tager ret meget færre kræfter at drive.

Det betyder ikke så meget, da prisforskellene på nye maskiner til det
ene og det andet formål er relativt små. Og farveladen har jeg
forlængst opsnappet (i diverse indlæg) kan slås fra.

> Svj husker bruger du "minimalistiske" programmer

Hvor får du dog den tanke fra

> og jeg vil mene at du kan køre w2kpro på den maskine du har w98
> på.

Jamen jeg ønsker for alt i verden netop ikke at skifte min Win98 SE ud.

Hele grunden til at overveje (og sikkert vælge) Win XP er i forbindelse
med maskinskift på ét eller andet tidspunkt, hvor man nødvendigvis
tænker en smule fremad. Med nyere hardware (og specielt om fx et par
år) kommer man formentlig jævnlig i klemme med Win98 (drivermangel
o.m.a.), hvilket nok også nemt kan ske fremover i forbindelse med nyt
software. (Skønt jeg klamrer mig til det gamle, kan det jo nemt hænde,
at der er ét eller andet program, utility e.l., man egentlig gerne
ville bruge).

Tak for input.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

jens (12-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 12-06-03 16:36


"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9398A97F64062RudiStegen@dknews.tiscali.dk...
> Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
>
> Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, da det er lang tid. Men jeg
> har ingen forestillinger om, at jeg på noget tidspunkt indenfor
> forestillingstiden vil ønske at bruge min pc som server (dvs. kunne
> kontakte den udefra).

Vi er ret forskellige der.
Men det afhænger jo meget af hvad man bruger sin/e maskine/r til


> Det betyder ikke så meget, da prisforskellene på nye maskiner til det
> ene og det andet formål er relativt små. Og farveladen har jeg
> forlængst opsnappet (i diverse indlæg) kan slås fra.

Prisen er ikke meget forskellig mere det er rigtigt.

> Jamen jeg ønsker for alt i verden netop ikke at skifte min Win98 SE ud.
>
> Hele grunden til at overveje (og sikkert vælge) Win XP er i forbindelse
> med maskinskift på ét eller andet tidspunkt, hvor man nødvendigvis
> tænker en smule fremad. Med nyere hardware (og specielt om fx et par
> år) kommer man formentlig jævnlig i klemme med Win98 (drivermangel
> o.m.a.), hvilket nok også nemt kan ske fremover i forbindelse med nyt
> software. (Skønt jeg klamrer mig til det gamle, kan det jo nemt hænde,
> at der er ét eller andet program, utility e.l., man egentlig gerne
> ville bruge).

Ok, der har jeg så oplevet det modsatte, at xp ikke kunne køre med "ældre"
HW, såsom camera, scanner og diverse andre dimser fra w98`s tid.
Jeg har oplevet ca 2 programmer som ikke kunne drives igang i xp.
Hvoraf ihvertfald det ene _kunne_ startes i dos/commandprompten med den gode
gamle "firkantede" musemarkør, du ved sikkert hvilken jeg mener
Men den grafiske flade ovenpå ville ikke igang.

Nu siger du at du ikke vil køre servere, xp er ikke egnet til at være
server.
Den kan bruges som remote desk, men web eller andet decideret server arby er
den ikke god til.
Så det løser næsten sig selv..........


Mvh Jens.




Rudi Stegen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 12-06-03 23:22

Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ok, der har jeg så oplevet det modsatte, at xp ikke kunne køre med
> "ældre" HW, såsom camera, scanner og diverse andre dimser fra
> w98`s tid.

Nu er jeg i den lykkkelige situation, at jeg stort set ikke har noget
hardware, der skal overleve en udskiftning af kassen.

Og skulle der mod forventning være kludder med de få undtagelser, kan
jeg jo altid anvende Corells interaktive problemløsningsprogram [1]. Nu
har han været BOFH hos Image/World Online/Tiscali (yep, hele balladen)
praktisk talt siden starten af førstnævnte firma, og når det altid har
fungeret fremragende derinde, er mit system vel barnemad.

[1] <http://www.dum.dk/dindeks.htm>

> Jeg har oplevet ca 2 programmer som ikke kunne drives igang i xp.

Se dét er straks en helt anden sag og min store skræk og rædsel.

Udover min dovenskab, samt at jeg egentlig ikke her og nu har noget
særligt behov for et nyt system (og for hver måned man trækker det får
man mere for samme beløb), er det hovedårsagen til, at jeg står i
stampe mht. at trække det ud.

Madsen har dog beroliget mig en del på området, da det ikke drejer sig
om spil e.l. (jeg har kun 7-kabalen). WP 6.1 (16 bit skrevet til Win
3.x men kører perfekt under både Win95 OSR2 og Win98 SE) tangerer et
MUST. Jeg kan leve med at skulle smide WP 9.0 (den i WP Office 2000)
ind og bruge den (omend jeg bedre kan lide 6.1), men den _er_ til
gengæld et MUST, hvis 6.1 af uransagelige grunde ikke vil køre under
Win XP.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

jens (12-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 12-06-03 23:50


"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93993AE4A9ARudiStegen@dknews.tiscali.dk...
> Hej jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:
>
> [1] <http://www.dum.dk/dindeks.htm>

Det er da et plagiat, den ligner til forveksling "Guiden hjælp" i winXP


> > Jeg har oplevet ca 2 programmer som ikke kunne drives igang i xp.
>
> Se dét er straks en helt anden sag og min store skræk og rædsel.

Rolig nu, det ene var "Doom II", det andet var "Quark Express".

Begge er DOS 6.0/win3.11 programmer.

> Udover min dovenskab, samt at jeg egentlig ikke her og nu har noget
> særligt behov for et nyt system (og for hver måned man trækker det får
> man mere for samme beløb), er det hovedårsagen til, at jeg står i
> stampe mht. at trække det ud.

Tjae, det er nok den højest forrentede opsparring du kan lave

> Madsen har dog beroliget mig en del på området, da det ikke drejer sig
> om spil e.l. (jeg har kun 7-kabalen).

Virker fint i XP, tro mig. (Hjerterfri gør også)

WP 6.1 (16 bit skrevet til Win 3.x men kører perfekt under både Win95 OSR2
og Win98 SE) tangerer et
> MUST.

Det er da på disketter ikke ?
Hvis du vil have det testet kan jeg gerne lægge maskine til, jeg omstallerer
alligevel mindst en maskine om måneden.

Jeg kan leve med at skulle smide WP 9.0 (den i WP Office 2000)
> ind og bruge den (omend jeg bedre kan lide 6.1), men den _er_ til
> gengæld et MUST, hvis 6.1 af uransagelige grunde ikke vil køre under
> Win XP.

Jeg bruger office 2000 pro og 2000premium på xp.
På denne makine er det O2K pro, med word2000 (9.0.2812) 1983-1997
Hele pakken med excel, acces, frontpage, og publisher, kører med fuld
funktion.
(Såvidt jeg ved da)
Acrobat writer er lagt ovenpå den......

Mvh Jens



Henrik K Hansen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Henrik K Hansen


Dato : 10-06-03 22:00

Rudi Stegen, du skrev:

> Ja, men inden du smutter lige et ekskursivt spørgsmål:
> Kan man få Windows XP til at starte op på min Win98 måde?
>
> Dvs. ikke noget fis med logonbokse der skal udfyldes ved hver start
> eller manglende rettigheder til dit eller dat.

Ja.

--
Henrik

Rudi Stegen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Rudi Stegen


Dato : 10-06-03 22:13

Hej Henrik K Hansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ja.

Tak min ven. Altid klart svar uden omsvøb

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Henrik K Hansen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Henrik K Hansen


Dato : 10-06-03 22:16

Rudi Stegen, du skrev:

> Tak min ven. Altid klart svar uden omsvøb

KISS

--
Henrik

Madsen (10-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 10-06-03 23:43

jens skrev:

> En forskel er der dog, W2K pro har en mulighed som hedder "Antag
> altid at : " logger på, hvor man kan indsætte et hvilken som helst
> bruger navn og pass, så denne logges på automatisk, den har de af
> en eller anden grund fjernet i xp.

Så er der jo altid TweakUI ;)
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tweakui/logon.png>

--
Med venlig hilsen
Madsen.

jens (10-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 10-06-03 23:46


"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9397744C2C49.thomas@madsen.tdcadsl.dk...

> Så er der jo altid TweakUI ;)
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/tweakui/logon.png>

Sccchh madsen, den har vi vist haft fremme før.

Mvh Jens



Madsen (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 11-06-03 01:07

jens skrev:

> Sccchh madsen, den har vi vist haft fremme før.

Nå ja. Ups! ;)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste