Fiskeri i Frankrig
Fra : Lars Nedergaard

Dato : 09-06-03 14:21

Jeg skal til Frankrig i juli og mangler informationer om fiskeriet der.

Jeg skal være nær Sables D'Orlonne på vestkysten, så det kan blive enten
fra kysten eller måske i en af floderne. Jeg er mest til flue- og
spinnefiskeri.

Håber at der er nogen som enten selv har erfaring eller som kan give et tip
til en god hjemmeside, bog, blad eller lignende.

Fra : Simon krabbesmark

Dato : 10-06-03 18:55

Jeg kan huske fisk og fri har skrevet om frankrig 3 gange. den ene gang var
det om lakse fiskeri i bretagne,
og de skrev også om noget ørred fiskeri i floderne de skrev der var mange
ørreder men de var ret små
de skrev også om karpefiskeri men det var i sydfrankrig alle de om talte
artikler er fra de sidste 2 år
det kan være du måske kan kontakte fisk og fri og få mere information

knæk og bræk

Fra : Stephan Cederstrøm C~

Dato : 15-06-03 22:46

Hej Lars!
Jeg var i Frankrig i '98, nøjagtig samme sted som dig. Jeg fandt, via den
franske fiskepresse,
frem til et vandløb, der hedder Charente. Det er en meget smuk flod, der
løber igennem de
smukkeste franske landskaber og ditto landsbyer! Charente ligger i det
landområde, der hedder
Poitou-Charentes og største byer i området er den historiske Poitiers og så
Angoulême. Det speci-
fikke sted jeg fiskede hed Verteuil-sur-Charente (eller det hedder den by,
Charente løber igennem
her). Det ligger godt 30 km. nord for Angoulême. Befiskningen starter du
nedstrøms ca. 200 m
fra den store bro over floden og arbejder dig så opstrøms mod denne bro.
Waders eller i det mind-
ste skridstøvler er en absolut nødvendighed for en tilfredsstillende
affiskning. Forbered dig på at
fiske i de mest charmerende omgivelser; i baggrunden tårner sig det
flotteste Tornerose-slot op!
Meget romantisk og uanset om du fanger noget eller ej, så lover jeg dig, at
bare at fiske der vil
blive en oplevelse for livet! Men målet for vores anstrengelser er vel i
sidste ende at fange noget,
og det er der rig mulighed for! Der er en sund bestand af ørreder, samt de
mere almindelige,
gedde, aborre, skalle, suder, og så en fisk som vi mig bekendt ikke har i
Danmark, nemlig hvid-
fisk. Jeg fangede selv ingen ørreder, men rejste dog en til en klækkende
døgnflue. Desuden var
jeg så uheldig at skræmme et velvoksent eksemplar på en 40-50 cm.
Selve floden er 30-40 meter bred, og er meget afvekslende rent strømmæssigt.
Der er en
del høller, og lige så mange stryg. Hvis vi skal tale om fiskenes fødedyr,
så er der ufatteligt mange
tanglopper, som nok udgør hovedbestanddelen af fiskenes diæt. Det var i
hvert fald en imitation
af en sådan, jeg fangede mange hvidfisk på. Som sagt findes der også
døgnfluer, hvilke arter ved
jeg ikke specifikt, men man går vel ikke helt galt i byen med imitationer af
baetider og ephemerel-
lider, både som nymfer samt de voksne vingede stadier. Desuden så jeg lidt
vårfluer hist og her
(ikke så store arter). Jeg håber, du har fået mod på det - und dig selv den
oplevelse at kaste din
flue i Charente - du fortryder det ikke! Spinnefiskeri kan naturligvis også
bedrives, jeg kunne fore-
stille mig, at det var effektivt i de føromtalte dybe huller i floden.
God tur.

Mvh. Stephan C. Christiansen, Århus.