racekatte = penge
Fra : Coffea ramosa

Dato : 09-06-03 14:34

Efter at have besøgt nogle perserkatte-avlere i weekenden har jeg fået et
helt andet syn på racekatte-opdrættere.

Jeg er blevet overbevist om at folk der opdrætter racekatte mere eller
mindre gør det for pengenes skyld.

Hvordan skal det ellers kunne forklares at man avler en katterace uden næse
som udover at være grim har besvær med at trække vejret?

Helt anderledes er det med maine coon, her tæller kun lange næser, ellers er
man kasseret.

Findes der mon folk som avler racekatte med henblik på kæledyr, og ikke som
udstillingsdyr?

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-06-03 15:04

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Efter at have besøgt nogle perserkatte-avlere i weekenden har jeg fået et
> helt andet syn på racekatte-opdrættere.

Ja og åbenbart i den negative retning.

> Jeg er blevet overbevist om at folk der opdrætter racekatte mere eller
> mindre gør det for pengenes skyld.
Tjaeh det svinger .. for mig.. om jeg mener folk gør det for egen vindings
skyld eller for kattens ve og vel.

> Hvordan skal det ellers kunne forklares at man avler en katterace uden
næse
> som udover at være grim har besvær med at trække vejret?
Well nu synes jeg så det er dybt urimeligt du udtaler dig om noget er grimt
i den forstand.. - jeg har en perser og for mig er den det kønneste lille
væsen.. med den dejligste adfærd. - husk på at det ikke kun handler om
udseende osv. når der opdrættes.

> Helt anderledes er det med maine coon, her tæller kun lange næser, ellers
er
> man kasseret.
Ja, men andre katteracer har da skam også skavanker, de er bare ikke helt så
synlige, fordi de ikke er placeret lige midt i femøren! - så det er tilladt
at tænke selv. - og se ud over det rent visuelle.

> Findes der mon folk som avler racekatte med henblik på kæledyr, og ikke
som
> udstillingsdyr?

Ja det kan du tro der gør. :)

Katja

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 15:10

Jeg har netop købt en kat hos katteri Andi. Det er en norsk skovkat, uden
stamtavle og alt det der halløj. De avler vist kun kælekatte
Med venlig hilsen
Linda

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-06-03 15:25

"Michael Nielsen" <michael.gn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop købt en kat hos katteri Andi. Det er en norsk skovkat, uden
> stamtavle og alt det der halløj. De avler vist kun kælekatte
> Med venlig hilsen
> Linda

De avler kun kælekatte :)

Er dog lidt ked af at skulle fortælle dig, at din kat ikke er en norsk
skovkat, går ud fra der er tale om Andi's Cheeta - som er efter [Og det er
her faderen er interessant] Sylvester - en utrolig køn kat, har set billeder
af den :) - men sylvester er ikke en ren norsk skovkat, dvs der skulle
eftersigende være 1/4 perser i ham.

Ergo kan man udlede, det ikke er en norsk skovkat du har købt, men noget der
dog minder kraftigt :)

Derfor du så heller ikke får tilbudt stamtavle til det lille pus, da det
slet ikke kan lade sig gøre :) - grundet den er "uren" *GG* frygteligt ord
at bruge her.. ved det

Men hvad... med eller uden stamtale.. ægte norsk skovkat eller ej.. - den
bliver sikkert verdens dejligste kat for dig :) og det er jo så absolut det
vigtigste :)

Katja..

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 16:29

Grunden til at jeg valgte at købe min kat her, er også at jeg ikke skal
bruge stamtavlen til noget. Bare en darling og legekammerat til min kat
Teddy. Og han siger at han er ligeglad med stamtavle og alt det der. For han
er en ganske almindelig rød/hvid huskat og vil efter eget udsagn blive lidt
misundelig hvis den nye skulle være mere ægte end ham selv. Men hva, han er
jo "ægte" huskat. Og MEGET sød påtrods af mangelende stamtavle. Mange knus
og spind
Linda og Teddy

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-06-03 16:13

coffea ramosa skrev
<Efter at have besøgt nogle perserkatte-avlere i weekenden har jeg fået et
helt andet syn på racekatte-opdrættere.>

Wow...........du har besøgt "nogle" opdrættere af en
type racekatte...........og pludselig ved du ALT om
opdrættere, kom tilbage når du har besøgt 50 mere,
af forskellige racer, så kan det være du kan sige noget
_fornuftigt_

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Ann K

Dato : 09-06-03 16:37

Hmm - må hellere lige komme med mine ti øre inden opdrætterne kommer til

>Efter at have besøgt nogle perserkatte-avlere i weekenden har jeg fået et
helt andet syn på racekatte-opdrættere.

<> Ærgerligt at du har fået sådan et negativt indtryk!

>Jeg er blevet overbevist om at folk der opdrætter racekatte mere eller
mindre gør det for pengenes skyld.

<> Hi - det kan _kun_ være udtalt af en person, der aldrig har prøvet at
have killinger på en kat!
Selv huskattekillinger er hamrende dyre at "opdrætte" (godt foder, dyrlæge
osv osv)... hvis man da vil gøre "det ordentligt!!

>Hvordan skal det ellers kunne forklares at man avler en katterace uden næse
som udover at være grim har besvær med at trække vejret?

<> Det dér kan du sør'me ikke være bekendt!
At _du_ finder perseren grim... nå, ja, herregud... men tænk på at _andre_
måske ligefrem synes at det er verdens smukkeste katterace!
Hvad du eller jeg finder smukt eller ej, er for så vidt lige gyldigt, så
længe der er tale om at avl af racedyr _ikke_ er skadeligt for en given
races helbred!!!
Perseren _har_ (som race) haft vejrtrækningsproblemer... men det har et
intensivt avlsprogram nu næsten fået bugt med... Opdrætterne gør hvad de
kan - og de helt ekstreme (næseløse) typede perserkatte bliver ikke brugt i
avlen...
(så vidt jeg da er orienteret).

>Helt anderledes er det med maine coon, her tæller kun lange næser, ellers
er
man kasseret.

<> Øhhmm - du ved vel at der er tale om to vidt forskellige racer??? med
deres vidt forskellige udseende (det er faktisk dét som giver at der er tale
om to racer)!
Perseren er en _langhårskat_... mens MCO'en er _semilanghår_... og
selvfølgelig er der forskel på deres kropsbygning osv osv...
Men skal MCO have lange næser? jeg troede at man vægtede deres "box" mere...
Og bortset fra dét så "slås" MCO som race (!) med bla HD,
(hofteledsdysplasi) og en arvelig hjertesygdom...

>Findes der mon folk som avler racekatte med henblik på kæledyr, og ikke som
udstillingsdyr?

<> Opdrættere avler fortrinsvis kælekatte!!! Meget lidt afkom du'r til avl -
eller udstilling... Men derfor _bør_ en race-kæle-kat da alligevel vise de
karakteristika, som er fremherskende hos den pågældende race - ikk'???

Mvh Ann

Fra : H.O.T

Dato : 09-06-03 16:55

Hmm, afsendereren har vist skrevet nogle andre indlæg her, der heller ikke
har været speciel seriøse... Så hvorfor skulle det været det denne gang????

Henrik...

ps. Michael, hvis vi begyndte at kalde vores Miv for huskat, så ville hun
blive tosset...Hun er da europæsisk korthåret.......*s*
også selv om moderen er norsk skovkat....

---

Fra : Coffea ramosa

Dato : 10-06-03 05:50

> Hmm, afsendereren har vist skrevet nogle andre indlæg her, der heller ikke
> har været speciel seriøse... Så hvorfor skulle det været det denne
gang????

Ja det er jo straks mere seriøst at snakke om sin lille pusser, sende fotos
og "ih du milde hvor er han sød" kommentarer.

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-06-03 07:24

On Tue, 10 Jun 2003 06:50:20 +0200, "Coffea ramosa" <no@mail.com>
wrote:
00
>Ja det er jo straks mere seriøst at snakke om sin lille pusser, sende fotos
>og "ih du milde hvor er han sød" kommentarer.

L: Hvad skal DET nu blandes ind i det for? Nååhh...for at du har mere
at brokke dig over...

Fra : Niels Peter

Dato : 09-06-03 18:30

Coffea ramosa wrote:

> Hvordan skal det ellers kunne forklares at man avler en katterace
> uden næse som udover at være grim har besvær med at trække vejret?

Det der med vejrtrækningsbesvær er stærkt på retur indenfor perserracen.
Det hjalp især på bestræbelserne, da man fandt ud af, at det ikke så
meget var næsens længde som dens bredde, der har betydning for
vejrtrækningen.
Derfor har moderne persere bredere næser.

> Findes der mon folk som avler racekatte med henblik på kæledyr, og
> ikke som udstillingsdyr?

Masser - hvorfor tror du f.eks., vi her i gruppen organiserer
"klappe-nusse-hold", når nogen har killinger? Det er da fordi, de fleste
af dem skal ud at være kælekatte, og det derfor er vigtigt, de bliver
godt præget.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Frederiksen

Dato : 09-06-03 19:38

> Det der med vejrtrækningsbesvær er stærkt på retur indenfor perserracen.

Men som udenforstående kan man undre sig en del over hvordan problemet
overhovedet kunne opstå. Hvis formålet med at avle en bestemt slags katte
er, at "skabe racetypiske, sunde individer", så er den jo gået helt gal et
eller andet sted. Hvem har ansvaret for det?

Det skal ikke være en diskussion om de ødelagte persere, men lige så meget
en snak om holdningen til avl inden for _alle_ racer (håber jeg).

Mvh Maria

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 09-06-03 20:14

> [...]
> er, at "skabe racetypiske, sunde individer", så er den jo gået helt gal et
> eller andet sted. Hvem har ansvaret for det?

Det er et fælles ansvar, ikke kun for opdrættere, men også for
udstillingsdommer, bestyrelsesmedlemmer af klubber, killingekøber osv. Alle
skal være vågne, kritiske og modige...

Det handler om at forbedre det man i forvejen har. Der er ALTID et eller
andet der kan gøres bedre... og så vil nogle spørge "Bedre end
d?" -for de er jo alle de bedste misser i hele verden. Men her tager alle
en forskellig drejning. Hvordan man har valgt at præge sit opdræt, tror jeg
i den grad afhænger af hvilke oplevelser/erfaringer man har gjort sig
undervejs.
For en som mig, der lagde ud med en avlshan, der fik påvist værste grad af
hd. ...senere 2 gange patella luxation .... for at få dommen hjertefejl, er
det klart på de punkter jeg har valgt at præge. Ørestillingen, eller den
lange/korte/runde/firkantede mule kommer længere nede på listen, helt nede
på "nice to have"-niveau.
Hvorimod en opdrætter der er startet på en anden måde, sandsynligvis ikke
skriver disse ting øverst på forbedringslisten.

Så min mening er at dem der har ansvaret for at det går galt, er dem der
holder tingene for sig selv. Ikke tør bidrage med godt og ondt til
fællesskabet.
At gå efter "af-skade-bliver-man-klog-princippet" holder ikke i længden.

..... og så kommer der en af de farlige. Tror også det handler om mode.....

For at stille det skarpt op: Hvem har ansvaret for at de unge moderne piger
skal gå rundt uden tøj på? (skal lige sige, at det må de for min
skyld gerne, alt det de vil)

> Det skal ikke være en diskussion om de ødelagte persere, men lige så meget
> en snak om holdningen til avl inden for _alle_ racer (håber jeg).
Om vi snakker persere, shæfere eller andet gør ingen forskel. Af en eller
anden grund sker det ofte at de populære racer kommer i vanskeligheder. Det
er set før.

Og til det oprindelige spørgsmål fra "Trollen"
"Findes der mon folk som avler racekatte med henblik på kæledyr, og ikke som
udstillingsdyr?"
Ja, det gør der i den grad

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 09-06-03 18:33

> [...]
> helt andet syn på racekatte-opdrættere.
>
> Jeg er blevet overbevist om at folk der opdrætter racekatte mere eller

Coffea ramosa er efter min mening en troll der hører til i killfilteret.
Han/hun har bevist dette flere gange ved at skrive indlæg der tydeligvis
kun er ment som provokation... intet andet.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-06-03 18:45

Nej jeg har også lige været inde og læse hvad hun/han har skrevet og det er
da ikke ret meget andet end gas. Tager åbenbart dybt pis på os der syntes at
det er hyggeligt at snakke med andre katteejere og se på billeder.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 09-06-03 20:14

> [...]
> helt andet syn på racekatte-opdrættere.
>
> Jeg er blevet overbevist om at folk der opdrætter racekatte mere eller

Okay og alt det kan du udlede af et besøg ??

> Hvordan skal det ellers kunne forklares at man avler en katterace uden
næse
> som udover at være grim har besvær med at trække vejret?

Ja nu kender jeg ikke selv så meget til lige perseren , men ved at der
faktisk er ved at blive rettet op på de problemer som racen har med de ting.

> Helt anderledes er det med maine coon, her tæller kun lange næser, ellers
er
> man kasseret.

Tja, det er nu slet ikke lange næser men box !

> Findes der mon folk som avler racekatte med henblik på kæledyr, og ikke
som
> udstillingsdyr?

Jeg kan der fortælle at 90 % af alle katte med stamtavler der bliver solgt,
nok sælges som kælekatte snakker for mig selv, men mener at kan se ved
andre opdrættere også, at det passer

Desuden er det altså slet ikke gratis opdrætte, lige meget om det er en
huskat eller en racekat,

MVH
Gitte

Fra : Louise Viborg

Dato : 09-06-03 20:47

On Mon, 9 Jun 2003 15:33:58 +0200, "Coffea ramosa" <no@mail.com>
wrote:

>Efter at have besøgt nogle perserkatte-avlere i weekenden har jeg fået et
>helt andet syn på racekatte-opdrættere.

L: Ja, og de perser-opdrættere gir dig selvfølgellig et syn på alle
opdrættere af alle racer...

>Jeg er blevet overbevist om at folk der opdrætter racekatte mere eller
>mindre gør det for pengenes skyld.

L: Ja, tænk bare hvis man kunne tjene lidt på det! Jeg kan ikke...

>Hvordan skal det ellers kunne forklares at man avler en katterace uden næse
>som udover at være grim har besvær med at trække vejret?

L: Så vidt jeg ved er det ved at blive udbedret, så den smukke race
kan trække vejret bedre.

>Helt anderledes er det med maine coon, her tæller kun lange næser, ellers er
>man kasseret.

L: Nej, der dumpede du vidst. Dine besøg hos perser-opdrættere har
vidst ikke fortalt dig at MCO ikke skal have lange næser, men box!

>Findes der mon folk som avler racekatte med henblik på kæledyr, og ikke som
>udstillingsdyr?

L: Ja, det går da meget godt! Jeg kender opdrættere, som overhovedet
ikke sælger andet end kælekatte med stamtavler. Jeg selv er ved at
lave et kuld kælekatte lige nu.

/Louise Viborg
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : Winther

Dato : 10-06-03 09:59

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse

> L: Ja, det går da meget godt! Jeg kender opdrættere, som overhovedet
> ikke sælger andet end kælekatte med stamtavler. Jeg selv er ved at
> lave et kuld kælekatte lige nu.
>
> /Louise Viborg

Når man snakker kælekatte med stamtavle, så siger det mig at det er katte
der er for dårlige til udstilling. Altså, man bruger forældredyr der er for
dårlige til avl. For mig er avl en måde til at forbedre racen. Der vil altid
være nogle i kuldet som ikke kan bidrage til forbedring af racen, de kan så
sælges som kælekatte.
Hvad er iøvrigt box, når i snakker om MCO?

Vh. Winther

Fra : Ann K

Dato : 10-06-03 12:18

Hejsa.
Er ikke selv opdrætter... men har da overvejet hvalpe på min shetland
sheepdog - så lidt kan jeg da bidrage med, selv om det her handler om katte

>Når man snakker kælekatte med stamtavle, så siger det mig at det er katte
der er for dårlige til udstilling.

<> Njahhh - ikke helt For du skal jo også regne med at flertallet af
_køberne_ ikke er særligt interesserede i hverken opdræt eller udstilling...
Derfor må en (katte)opdrætters første prioritet være at lave gode kælekatte!
I ethvert kuld vil der være afkom, som man umiddelbart kan se egner sig til
avl, nogle som vil være helt fantastiske udstillingskatte (og de to ting
behøver ikke at være synonyme!) og så nogle som "kun" er til kæl...
At en opdrætter vælger at lave et kuld "kælekatte" behøver derfor ikke at
være negativt... det _kan_ i nogle tilfælde være at hun "eksperimenter" -
dvs forsøger at koble nye linier sammen - og derfor ikke helt ved, hvad der
kommer ud af det ... Husk det er levende væsner vi har med at gøre - og
så kan alle beregninger, formodninger og *tro* af og til vise sig at være
forkerte

>Altså, man bruger forældredyr der er for
dårlige til avl. For mig er avl en måde til at forbedre racen.

<> Lad mig bruge min sheltie som ex...
Opdrætteren var sikker på at hun ved kombinationen af hundens far og mor
(begge højtpræmierede i både dit og dat) fik lavet _kuldet_ (!) Du ved nok -
det enhver opdrætter drømmer om :)
I stedet kom noget "pjask" - alle hvalpe havde fejl i forhold til standarden
:(
Men for Søren nogle avlslinier de har kombineret! Spændende - hvis man da er
sheltieopdrætter Og helt klart nogle dyr, man vil have i tankerne som
opdrætter... Netop fordi _kombinationen_ af to ellers seperate avlslinier er
så god og anderledes...
Derfor overvejer jeg at avle på min fejlbefængte sheltie... og er faktisk
helt sikker på nemt at kunne komme af med hendes afkom - både til opdrættere
og til "almindelige" hvalpekøbere

>Der vil altid
være nogle i kuldet som ikke kan bidrage til forbedring af racen, de kan så
sælges som kælekatte.

<> Og det er jo lige netop dét opdrætterne gør og i nogle tilfælde
sælger de oven i købet også både udstillings- og avlsdyr som kælekatte...
simpelthen fordi køberne ikke er interesserede i alt det halløj - og det er
jo trods alt begrænset, hvor mange opdrættere, der findes af en given race,
og hvor mange katte disse opdrættere kan have

>Hvad er iøvrigt box, når i snakker om MCO?

<> Box er MCO'ens snude... der ideelt set skal være firkantet i facon...
Prøv at se på disse to billeder...
Det første er af min Norske Skovkat (NFO) og giver så nogenlunde indtrykket
af skovkattens trekantede snudeparti...

Mens det andet er af Mette Jensens dejlige MCO... du kan her tydeligt se
hans flotte box

Mvh Ann

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-06-03 13:48

Winther skrev
<Når man snakker kælekatte med stamtavle, så siger det mig at det er katte
der er for dårlige til udstilling. Altså, man bruger forældredyr der er for
dårlige til avl. >

Det er lidt firkantet sat op. En kat behøver ikke at være
en super udstillingskat for at være god til avl, ligesom
en super udstillingskat kan give kæle-kvalitet. Et par
rigtig flotte menneske-forældre kan jo også få et "ikke-
så-kønt" barn, og grimme forældre få en køn unge, hvis
du tror at fordi man parre to rigtig gode udstillingskatte
så også får et helt kuld rigtig gode killinger, så er du
meget galt på den, der skal være meget andet i en god avlskat end lige et
flot udseende.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-06-03 14:19

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> writes:

> [...]
> der er for dårlige til udstilling. Altså, man bruger forældredyr der er for

Når man snakker katte med stamtavle er der en vis sikkerhed for,
opførsel og adfærd, i og med at forskellige racer har forskellig
sådan. Desuden har man en vis sandsynlighed for, at der er foregået et
seriøst arbejde forud for det kuld som man adopterer en miver fra...

> [...]
> så også får et helt kuld rigtig gode killinger, så er du
> meget galt på den, der skal være meget andet i en god avlskat end lige et

Noget som "undrer" mig ved denne tråd er : Hvis jeg køber en
udstillingskat, så er den ikke egnet til kæl og omvendt hvis jeg køber
en kælekat så er den ikke egnet til udstilling...[Meget firkantet
ja];-D
Der er jo heller ikke nogen garanti for at katten når den vokser til
rent faktisk bliver udstillingsegnet, selvom den er købt til
formålet. Uanset hvad er alle katte kælekatte, at nogen af dem så bare
er bedre egnede til avl/udstilling end andre ændrer ikke på det
faktum. En udstillings-/avlskat er jo ikke en misser som du kan lukke
luften ud af og stoppe ind i et skab, når den ikke er i gang med avlen
er på udstilling...:-/

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-06-03 16:15

Hej Winther!
Nej, det er ikke ensbetydende med at forældredyrene ikke er gode nok
til avl! For det er de. Det er simpelthen pga at jeg ikke vil have
afkom til avl efter min hunkat. Nogle stamtavler kan blive bredt for
meget ud, og jeg synes efterhånden det er svært at finde en kat uden
min hunkats linier, så jeg synes ikke der er nogen grund til at sprede
de linier mere rundt i Danmark.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-06-03 16:18

Jeg kan iøvrigt fortælle, at mit sidste kuld også blev solgt
udelukkende som kælekatte/showkastrater, pga faderen til kuldet ikke
havde udviklet sig så godt som vi håbede, og så ville vi undersøge om
hans svage sider kom igennem i hans afkom. Det gjorde de desværre på
de fleste af killinger, så han går idag herhjemme som en dejlig
kastrat.

Mvh. Louise

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 10-06-03 18:30

Hejsa

Ja og igen så kan der altså også ligge fejl bag en kat som nogen så ikke vil
bruge til avl, mens andre gerne vil, da det er forskelligt hvor meget de
forskellige opdrættere vægter de forskellige fejl.

Og som regel så er langt de fleste killinger, killinger som kommer videre
til avl, da det er begrænset hvor mange der kan / bør gå videre til avl.

En kat behøver ikke selv at være super på alle måder, vores ene mis som
bruges til avl kunne godt selv ønske sig lidt mere str. og derfor
udstilles hun bla. ikke, men hendes killinger er alle gode flotte og store
killinger så selv om hun ikke er egnet til udstilling i mine øjne, så er
hun stadig egnet til avl

Nu da der tidligere blev skrevet at en kælekat ikke må udstilles, kan jeg
kun svare for mig selv , en kælekat ved mig må gerne udstilles , hvis
folk ønsker det, men der kan være fejl/mangler man allerede som killing har
mulighed for at se, så derfor sælges den udelukkende som kælekat, så folk
ikke går herfra med en kat, som allerede fra start er dømt til at blive
plaseret bagerst ved uddeling af certifikater hvis de i virkeligheden
øsker en udstillingskat

MVH
Gitte
www.sacala.dk - killinger tilsalg

Fra : Stina Hofmann

Dato : 10-06-03 18:44

Louise Viborg skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

> [...]
>hans svage sider kom igennem i hans afkom. Det gjorde de desværre på
>de fleste af killinger, så han går idag herhjemme som en dejlig

Pjat med dig Louise. Jeg har herhjemme et vaskeægte bevis på at Bobo
laver de bedste killinger. God kropsbygning, fin størrelse, fantastisk
pelskvalitet og dejligt temperament. Godt nok undrer Anakin sig over
at jeg går og hiver ham i halen hele tiden, men det er da også det
eneste

Mvh
Stina og drengene (p.t. beskæftiget med at ligge i bunke med/på mine
fødder)

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-06-03 20:39

On Tue, 10 Jun 2003 19:44:29 +0200, Stina Hofmann
<spam@detteerIKKEengyldigURL.dk> wrote:

> [...]
>pelskvalitet og dejligt temperament. Godt nok undrer Anakin sig over
>at jeg går og hiver ham i halen hele tiden, men det er da også det

L: Mærk dig mine ord, Stina! "De fleste af hans killinger"
Det er sjovt, for da Anakin og hans søskende var små, havde Anakin den
længste hale, og Atomic's hale var lige på grænsen til at være for
kort, og nu har hun bare en giga lang hale (ihvert fald sidst jeg så
hende )

Knus til dig og Anakin fra Louise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 09-06-03 20:59

> [...]
> som udover at være grim har besvær med at trække vejret?
>
> Helt anderledes er det med maine coon, her tæller kun lange næser, ellers

Jamen kan du da ikke se det smarte? ... mco's lange næse (eller hvad du nu
kalder det) kompenserer for persernes korte snude.
Naturen er nemlig så smart indrettet, nogle har for meget, andre har for
lidt alligevel regnestykket går lige op!

Har lidt svært ved at tage dig alvorligt. Emnet er egentlig rigtig godt og
spændende, og et godt debatgrundlag, men din måde at præsentere det på er
ren provokation.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-06-03 09:43

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spændende, og et godt debatgrundlag, men din måde at præsentere det på er

Hej
Bare lige en ting der undrer mig: hvorfor overhovedet tage ud at besøge
opdrættere af en race som man synes er grim ?????
Hilsen Vibeke, der bestemt ikke synes at Persere er grimme.

---

Fra : Coffea ramosa

Dato : 10-06-03 13:54

> Hej
> Bare lige en ting der undrer mig: hvorfor overhovedet tage ud at besøge
> opdrættere af en race som man synes er grim ?????
> Hilsen Vibeke, der bestemt ikke synes at Persere er grimme.

Bliver ofte misforstået. Jeg mente den var grim _pga._ den manglende næse,
katteracen er såmænd meget nuttet.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-06-03 18:50

> Bliver ofte misforstået. Jeg mente den var grim _pga._ den manglende næse,
> katteracen er såmænd meget nuttet.

Måske du så får formuleret dig dårligt! - At noget er grimt er en smagssag
og yderst subjektivt.

Ta denne her dejlige perser http://www.dagensdyr.dk/dd/10-02/13-10-02.html
Ja det er min -han er skøn!

Han er langnæset, men det kan du ikke se på billederne. - Foruden har han
det dejligste temperament.. hvilket billedet faktisk lidt antyder.

Katja
Som måske vil komme med postulatet at alle rødhårede er lækre.. især dem med
fregner *såk* *GG*

Fra : Pia J

Dato : 10-06-03 18:57

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message

> Ta denne her dejlige perser http://www.dagensdyr.dk/dd/10-02/13-10-02.html
> Ja det er min -han er skøn!

Jeg har set det der skønne billede et par gange, og nu bliver jeg altså nødt
til at spørge: Plejer persere at have TUFSER? De er da så enhver MCO kunne
blive misundelig. Jeg synes heller ikke kans øjne ligner en persers.

Har du ikke nogen flere billeder man kan se?

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-06-03 14:27

In <m3k7bucbou.fsf@henrik.misbamsen.dk> Henrik Pedersen wrote:
> [...]
> faktum. En udstillings-/avlskat er jo ikke en misser som du kan lukke
> luften ud af og stoppe ind i et skab, når den ikke er i gang med avlen

Tak - så behøver jeg ikke skrive det
Endnu en krølle på emnet er så os, der har købt katte, der både er
udstillings- og avls-egnede, men bare ikke har benyttet sig af
muligheden - de er så "udstillings-kælekatte"?