Kyllinger - bestilling
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 09-06-03 13:42

Hejsa.
Nu er min forsyning af daggamle kyllinger brugt op, så jeg skal til at
bestille nye. Da jeg synes en kasse (350-400 stk.) er for mange til mine to
katte, vil jeg lige som sidst høre, om der er nogen, der vil dele? Prisen
(hvis den ikke er steget det seneste halve år) er 100 kr pr. kasse, og hvis
vi tilsammen bestiller mindst to kasser, slipper vi for et
administrationsgebyr på 25 kr. Jeg kan evt. tage dem med til jer til
kattetræffet, hvis Pia har plads i fryseren, så de ikke tør op mens vi
skvadrer (og måske nogle af de bilende træfdeltagere kunne overtales til
at tage nogle med tilbage til københavnere, der ikke skal til træf).

Mvh Else.

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 09-06-03 14:06

On Mon, 9 Jun 2003 14:41:53 +0200, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

Hej Else

Jeg vil meget gerne være med på en delingsordning.
--
Camilla Sabroe

Fra : Pia J

Dato : 09-06-03 14:11

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote in message
> Hejsa.
> Nu er min forsyning af daggamle kyllinger brugt op, så jeg skal til at
> bestille nye. Da jeg synes en kasse (350-400 stk.) er for mange til mine

Jeg har ikke fået testet kyllinger igen, så jeg ved ikke om jeg vil have
nogen (ska nok!)

Men de kan godt ligge i fryseren et par timer.

:Pia

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 09-06-03 16:25

Hej Else...

Daggamle kyllinger ??? det klinger da grumt bare at sige det,,,
hvad bruger du dem til ? er de døde ? i så fald, vil det så sige at man
slagter dem når de er en dag gammel, hvorfor dog det ???

hilsen Majbritt

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-06-03 16:27

On Mon, 9 Jun 2003 17:25:23 +0200, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

>Daggamle kyllinger ??? det klinger da grumt bare at sige det,,,
>hvad bruger du dem til ? er de døde ? i så fald, vil det så sige at man
>slagter dem når de er en dag gammel, hvorfor dog det ???

   De bliver fodret ud til missserne - og ja de er skam døde. Det
er sådan at man på hønserierne gasser hanekyllingerne fordi de i
reglen ikke kan bruges (De lægger jo af gode grunde ikke æg). Og i
stedet for at smide dem ud er det vel mere rationelt at fodre dem ( I
død form altså) ud til fx. katte eller andre rovdyr man holder i sit
hjem. Så bliver de i det mindste brugt til noget fornuftigt =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 09-06-03 17:06

Hej Tine...

Hmmm- ja det ken der jo være noget om, jeg mener, at de jo ikke går til
spilde...det er bare efterhånden sådan at vi producerer i overflod, og det
SKRIGER til himlen når det er levende dyr.
Er der overhovedet noget "kød" på så små fugle, hvordan tilbereder i dem til
jeres katte ? Koger i dem ?
hilsen Majbritt

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 09-06-03 17:11

Hej Majbritt (ups, jeg kom til at sende den privat - her kommer den så til
hele gruppen)

Kyllingerne serveres optøede, men rå, med dun, næb, ben og det hele.
Nøjagtig som hvis katten havde fanget en fugl. Katten spiser det hele, og
det er sund kost, bl.a. er det godt for tænderne.

Mvh. Else.

PS: Dåsemad og tørkost er også lavet af dyr

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-06-03 21:50

> [...]
> SKRIGER til himlen når det er levende dyr.
> Er der overhovedet noget "kød" på så små fugle, hvordan tilbereder i dem

Hej Majbritt

Nej, kyllingerne koges ikke - misserne får dem rå (optøede, de skal nemlig
fryses først...).
Kyllinger ville i øvrigt ikke gå til spilde, hvis katteejere mv. ikke købte
dem, så ville de nemlig blive brugt til katte-/hundefoder o.lign.

Mvh. Camilla

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 09-06-03 22:27

Hej Camilla..
Det er nu ikke for at være "på tværs" jeg skriver, det er bare min
holdning....
og jeg mener stadigvæk at det er unaturligt at man skal slå dyr ihjel dagen
efter de er kommet til verden....det sker i vid udstrækning, vi er altså
flere som stopper op og tænker en ekstra gang.Hvis ikke der var "daggamle"
kyllinger til dyrefoder, ville man jo nok bruge noget andet.Igen, det er
ikke for at være "hysterisk" men man har vel lov at mene........

hilsen Majbritt

Majbritt

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-06-03 22:42

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev...
> Hej Camilla..
> Det er nu ikke for at være "på tværs" jeg skriver, det er bare min
> holdning....

Hej Majbritt

Jeg oplevede nu heller ikke, at du var "på tværs"...

> [...]
> kyllinger til dyrefoder, ville man jo nok bruge noget andet.Igen, det er
> ikke for at være "hysterisk" men man har vel lov at mene........

Korrekt - det er dumt at sætte kyllinger i verden for blot at gasse
(statistisk set) halvdelen med det samme - men det er nu ikke katteejernes
skyld, det er groft sagt dem der køber burhønseæg og lørdagskyllinger mv.,
der er skyld i det!
Katteejerne m.fl. køber jo kun kyllingerne *fordi* de allerede er slået
ihjel og alligevel bare ville blive smidt i en kværn og ende som
benmel/kyllingebiprodukt i div. tør- og vådfodre til dyr.

Og du har naturligvis lov til at mene præcis hvad du vil -jeg deler din
holdning om at det er en dum forretningsgang - men så længe folk vil have æg
fra burhøns og billige kyllinger til middagsmaden (hvad jeg da heller ikke
selv siger mig fri for at købe ind i mellem...), eller man finder ud af at
gen-manipulere så *alle* de fødte kyllinger er høns (hunner), så vil det
være sådan.

Mvh. Camilla

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 10-06-03 11:02

Hej Camilla...

Vi er helt enige...........det handler om "masseproduktion" og det er en
helt anden debat.( jeg spurget også bare hvad daggamle kyllinger
var....havde ikke hørt om det før )

Fra : Frederiksen

Dato : 09-06-03 22:30

> flere som stopper op og tænker en ekstra gang.Hvis ikke der var "daggamle"
> kyllinger til dyrefoder, ville man jo nok bruge noget andet.Igen, det er
> ikke for at være "hysterisk" men man har vel lov at mene........

"Man" ville smide dem ud. Det er hanekyllinger i en produktion af høner til
æglægning. Der er mildt sagt ikke "fugls føde" på sådan en, da de er
opdrættet med henblik på at have en høj æglægningsprocent uden at spise for
meget. Altså stort set rent skrog og ingen kød - og hanerne er altså ikke
gode til æglægning, så derfor sorteres de fra. De kan så bruges til foder
til bla. vores kæledyr eller de kan smides ud til ingen nytte. Hvad synes du
er bedst?

Mvh Maria

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-06-03 23:14

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev...
> [...]
> til bla. vores kæledyr eller de kan smides ud til ingen nytte. Hvad synes

Hej Maria

Så vidt jeg ved bliver de nu ikke smidt ud - de bliver kværnet og brugt som
benmel og det, der hedder "kyllingebiprodukt" i tør-/vådfoder... jeg *kan*
selvfølgelig være helt forkert på den, men det ville virke _rigtig_ ulogisk
hvis de bare blev drønet i containeren!

Mvh. Camilla

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-06-03 16:50

Da jeg synes en kasse (350-400 stk.) er for mange til mine to
> katte, vil jeg lige som sidst høre, om der er nogen, der vil dele?
> Mvh Else.

Jeg vil også gerne være med på en deler, aner dog ikke om det er noget
3-kløveret gider spise.
Men jeg er med *S*

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 09-06-03 22:56

> Da jeg synes en kasse (350-400 stk.) er for mange til mine to

Øhmmm, ville det være for meget hvis jeg bad om to kasser? Eller skal
jeg bare finde ud af og køre efter dem selv? Her tænker jeg på både din
og Pias fryserkapacitet.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Pia J

Dato : 10-06-03 07:09

> Øhmmm, ville det være for meget hvis jeg bad om to kasser? Eller skal
> jeg bare finde ud af og køre efter dem selv? Her tænker jeg på både din
> og Pias fryserkapacitet.

Hvad i alverden skal du bruge 800 kyllinger til?!

:Pia

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-06-03 10:45

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> Øhmmm, ville det være for meget hvis jeg bad om to kasser? Eller skal
> jeg bare finde ud af og køre efter dem selv? Her tænker jeg på både din
> og Pias fryserkapacitet.

Hej Kate.
Jamen, hvis du virkelig kan bruge to kasser, så er det ikke noget problem
for mig.
Det betyder bare, at jeg er sikker på at slippe for adm.gebyret.
Men jeg pakker altså ikke kyllingerne om. (Dem, der bestiller mindre
portioner, pakker jeg til i fx 10-stks poser.)

Mvh. Else.

Fra : Kate

Dato : 11-06-03 20:21

> Jamen, hvis du virkelig kan bruge to kasser, så er det ikke noget
> problem for mig.

Jamen, så er to kasser hermed bestilt, så kender jeg flere som bliver
glade for jeg skal naturligvis ikke bruge 2 kasser helt selv, det
er nok lige i overkanten til 1 måske to katte.

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 11-06-03 20:51

Hej

Jeg vil lige høre nogen komme med deres bud på hvor meget en kat skal
have pr uge af kyllinger før jeg sætter mig på et antal via else?

Hvor mange kyllinger giver I jeres kat pr uge/måned?
--
Camilla Sabroe

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 07:32

"Camilla Sabroe" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> wrote in message
> [...]
> have pr uge af kyllinger før jeg sætter mig på et antal via else?
>
> Hvor mange kyllinger giver I jeres kat pr uge/måned?

Start med en lille bestilling og se om han overhovedet gider!

Ok, hvis ikke han vil, kan du sikkert sælge dem til Muddi, som snart skal
have navneændring til Tykke Berta. (så kan Felix hedde Prop)

:Pia

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 12-06-03 08:09

On Thu, 12 Jun 2003 08:32:28 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Ok, hvis ikke han vil, kan du sikkert sælge dem til Muddi, som snart skal
>have navneændring til Tykke Berta. (så kan Felix hedde Prop)

*LOL* Hvis du omdøber dem til de navne så får du pladen med Prop og
Tykke Berta sangen på thi hihi

Tak for tippet, tror også jeg starter i det små og ser om han kan lide
det*S*

--
Camilla Sabroe

Fra : Kate

Dato : 12-06-03 22:36

Camilla Sabroe <pepperNOSPAM1@albertsen.org> wrote in

> Hvor mange kyllinger giver I jeres kat pr uge/måned?

Mowgli får sådan ca. hver ande-tredje dag når jeg har. Nogle katte har
vidst ingen problemer, men Mowgli får altså temmeligt tynd mave når han
får for mange.

Jeg startede med at få 10 af Helle A. Da Mowgli så havde vist at det
gad han godt, meget godt endda, så fik jeg en større portion, og så af
Helle, så nu køber jeg selv til ham og Donse. Lante og Johan væmmes
stadig ved synet, dog vil Lante gerne slikke gulvet rent efter Mowgli

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 15-06-03 21:03

Hejsa.
Såvidt jeg kan se af jeres tilbagemeldinger, skal jeg bestille 3 kasser: 2
til Kate & co. og 1 til deling.
Så mangler jeg bare at få at vide, hvor mange "delerne" vil have hver især -
Camilla, Joan, - Majbritt?, Pia?
Det er også sidste chance for eventuelle andre at hoppe med på vognen.

Mvh. Else.

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 15-06-03 21:24

On Sun, 15 Jun 2003 22:03:01 +0200, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

>Så mangler jeg bare at få at vide, hvor mange "delerne" vil have hver især -
>Camilla,

Hej Else

Jeg vil gerne snuppe 10 stk kyllinger det må så være en pose som du
snakkede om at du ville dele det op i*S*

--
Camilla Sabroe

Fra : Pia J

Dato : 16-06-03 07:09

> Hejsa.
> Såvidt jeg kan se af jeres tilbagemeldinger, skal jeg bestille 3 kasser: 2
> til Kate & co. og 1 til deling.

Else, rødme, jeg har glemt at tø nogen op så jeg kunne prøve igen. Går ud og
gør det NU.

:Pia

Fra : Ann K

Dato : 16-06-03 12:57

Hej Else.
Har først nu set dit generøse tilbud
Tia er med på 20 kyllinger... hvis det da kan lade sig gøre?

Mvh Ann

Fra : Hanne Dahl

Dato : 16-06-03 16:20

Ann K <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i news:bckb6h$3d0$1@sunsite.dk
> Tia er med på 20 kyllinger... hvis det da kan lade sig gøre?
>
> Mvh Ann

Ann altså!!!!!

20 kyllinger????? Bare fordi du ikke kan lide katten, behøver du da ikke
sulte kræet...
Solskins hilsner fra Avedøre
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Ann K

Dato : 16-06-03 21:54

>Ann altså!!!!!

>20 kyllinger????? Bare fordi du ikke kan lide katten, behøver du da ikke
>sulte kræet...

Jam'n... vi har ikke _plads_ til flere i fryseren lige pt!!!
Og sådan som mine arbejdstider kommer til at ligge de næste 7 uger, ser det
heller ikke ud til at vi har mulighed for at gnaske os i gennem nogle af de
mange rigtig gode sager, der ligger og fylder op ;-/
Men kan Else på mirakuløs vis pakke et antal løsfrosne kyllinger, så at de
max fylder 30 x 20 x 15 cm, så kan hun bare gå igang! Så får vi se, hvor
mange der er i den omgang
Kludetæppet kunne også godt trænge til at bruge gebisset på noget andet end
Askes stakkels hale!
Hun har en (DÅRLIG!) vane med at "kærlighedsbide"... hidtil har det primært
været Jan (og nogle gange Sif), som har været udsat for dette... men nu er
Aske altså også et mål Og han _hader_ det! *Gosh* troede slet ikke at
han kunne blive _så sur_ Stakkels Sif nøjes med at blive utroligt
"ked" - hun fatter slet ikke, hvad hun dog har gjort, siden hun sådan skal
"overfaldes"... især fordi hun som regel bliver bidt, når Kludetæppet
virkelig lever op til sit navn og næsten _er_ et tæppe, der ligger ovenpå
hunden... Husk - Sif er opdraget af Saga! Hun ved godt, hvad det (normalt)
betyder, når katten bider eller kradser!

Mvh Ann

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-06-03 23:01

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> Men kan Else på mirakuløs vis pakke et antal løsfrosne kyllinger, så at de
> max fylder 30 x 20 x 15 cm, så kan hun bare gå igang! Så får vi se, hvor
> mange der er i den omgang

Hej Ann.
Det svarer vist sådan ca. til 4 poser = 40 kyllinger.
Prisen afhænger af, hvor mange der er i kassen i alt - sidst passede det med
4 kr. pr. pose.

Mvh. Else.

Fra : Hanne Dahl

Dato : 17-06-03 08:01

Hej Ann.
> Det svarer vist sådan ca. til 4 poser = 40 kyllinger.
> Prisen afhænger af, hvor mange der er i kassen i alt - sidst passede det
> [...]
Der kan du bare se Ann!!!!!
Sikke billigt en gang "kødben" og så mange......Jegkan hører en "lille"Nam
savle...)))

Angående menneske mad........Kan Jan ikke finde ud af at lave ´lidt godt
mad??
Vi kan jo ikke have at Clans overhoved sulter))>

Hilsen

Fra : Ann K

Dato : 17-06-03 09:03

Hej Hanne.

>Der kan du bare se Ann!!!!!
Sikke billigt en gang "kødben" og så mange......Jegkan hører en "lille"Nam
savle...)))

<>Jamen det passer skam også godt! Tia er ved at blive en anelse "rund" i
det... Jan kan stadig ikke få billedet af den der utroligt magre hunmis ud
af hovedet, så når Tia beder om mad, så får hun det! ;)
Han har dog fået læst og påskrevet af mig og Askes opdrætter Bettina, så
måske har han endelig forstået at Tia _ikke_ længere behøver mad konstant
Derimod trænger hun til noget muskelmasse! Og det er han så i gang med
at give hende... i forhold til resten af Banden (inklusive Namacoola, der jo
også er indekat og Ranje som skjuler det godt i fedt) er hun nemlig lidt
slap i koderne
Er fx 3 kyllinger om dagen nok til en hunmis på ca 4,5 kilo? Så kunne jeg
nemlig forestille mig at hun i en periode fik kyllinger hveranden dag og
tørkost (Light!) de andre....

>Angående menneske mad........Kan Jan ikke finde ud af at lave ´lidt godt
mad??
Vi kan jo ikke have at Clans overhoved sulter))>

<> Ork - det er Jan som laver mad herhjemme... han påstår at jeg ikke er i
stand til at lave et ordentligt måltid mad - i hvertfald er min madlavning
"underlig" *sss*
Men vi har en vane med at købe fx oksekød i store mængder (klumper) og så
selv at skære det til i passende størrelser, sådan at der er til fx en
uge... og det _fylder_!!! Lige pt har vi fx hele 6 culottestege + 4
roastbeef liggende (købt på supertilbud)...
Og Jan giiiider ikke lave god mad, når det kun er til ham selv... så er
rugbrød med leverpostej godt nok

Mvh Ann

Fra : Ann K

Dato : 16-06-03 12:59

Obs! Glemte helt...
Da jeg aldrig har penge på mig, vil det være virkeligt smart at fortælle
mig, hvor meget jeg kommer til at skylde! Så kan jeg sørge for at tage
beløbet med
Skriv bare privat
Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 07:23

Der blev for anden gang serveret kylling til morgenmad. Muddi ved godt, hvad
de skal bruges til, men hun får vist rigelig frisk kød, så hende gider jeg
ikke købe dem til.

Skumbananerne blev lukket inde i stalden med hver sin. Hannibal kunne da
godt tirres til at lege med den og kastede den rundt som om det var et
levende bytte. Felix måtte jeg nærmest jagte rundt med en død kylling
flagrende mellem fingrene. Så dårligt på den selvom den blev lagt for næsen
af ham.

Jeg skal til et møde, så jeg kunne ikke blive hos dem og kigge - men ligenu
kan jeg kun se 1 kylling derude - om den er gemt eller spist? Jeg ville jo
gerne at Felix kunne finde ud af det, måske det kunne hjælpe på hans tænder.

Men jeg tror vi nøjes med at øve os med de 5 vi har tilbage. Ligenu hænger
de begge over madskålen og virker ikke særlig mætte.

:Pia