adduser tekstbaseret virker ikke
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 28-03-01 22:20

jeg har lige installeret en rh7 server. under installationen konfigurerede
jeg 2 brugere, og det virker

efter installationen har jeg installeret flere brugere i tekstmode (telnet)
med
adduser -p paswd -g gruppe -n logonnavn.

hjemmebiblioteket bliver dannet, brugerne skrevet i /etc/passwd og
/etc/shadow

men jeg kan ikke logge ind som de brugere. passwd godkendes ikke.

har nogen et forslag.

jeg havde samme problem på den gamle Suse 6.4, hvor jeg kun kunne oprette
brugere med grafisk yast.

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 28-03-01 22:38

Den Wed, 28 Mar 2001 23:19:59 +0200 skrev CykelSmeden fra Aalborg:
> [...]
>
>har nogen et forslag.
>
>jeg havde samme problem på den gamle Suse 6.4, hvor jeg kun kunne oprette

Med useradd, som SuSE bruger, kræver -p et krypteret password. Så
medmindre du tilfældigvis har det krypterede password i forvejen,
opretter du først brugeren uden at angive et password, og derefter
bruger du "passwd" kommandoen til at angive passwordet.

Det samme gælder sansynligvis adduser/RH.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: bay.png

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 29-03-01 06:58

"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger du "passwd" kommandoen til at angive passwordet.
>
> Det samme gælder sansynligvis adduser/RH.

det lyder som det passer, forstår jeg det ---skal jeg forstå det sådan
at jeg når jeg som root har oprettet en bruger med useradd skal #su <bruger>
og med passwd oprette nyt password? - jeg mener at der så stadig er
rootpassword man arbejder med. eller er der en anden metode? de bøger jeg
har omtaler ikke problematikken med at ændre password for en anden bruger
uden at kunne angive det originale, som jeg jo altså ikke kan bruge.

finn

Fra : Henrik Olesen

Dato : 29-03-01 07:16

> [...]
> og med passwd oprette nyt password? - jeg mener at der så stadig er
> rootpassword man arbejder med. eller er der en anden metode?

Prøv med:
passwd user
(hvor user er det brugernavn, du ønsker at ændre password for).

Med venlig hilsen
Henrik Olesen
Blue Sky
------------------------
E-mail: henrik@blue-sky.dk
www: www.blue-sky.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 29-03-01 07:18

On Thu, 29 Mar 2001, CykelSmeden fra Aalborg <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:
> [...]
> har omtaler ikke problematikken med at ændre password for en anden bruger
> uden at kunne angive det originale, som jeg jo altså ikke kan bruge.

Som root kan du ændre en hvilkensom helst brugers password med:
passwd username
[root@luke /root]# passwd jesper
Changing password for user jesper
New UNIX password:
BAD PASSWORD: it's WAY too short
Retype new UNIX password:
[root@luke /root]#

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : fs

Dato : 29-03-01 11:45

Jamen dog - det virker - næsten;)
jeg kan se der er kommet en krypteret nøgle i /etc/shadow og
nu får jeg lov til at logge på som den nye bruger.
har nogen så en ide om hvorfor login ikke respekterer den sti som jeg har
sat som default homedir:
/data/brugere/<nye_brugere>?

men når jeg logger på får jeg meldingen:
No directory /data/brugere/helle!
Logging in with home = "/".

stien er korrekt i /etc/passwd og den findes:
[root@info brugere]# cd helle
[root@info helle]# pwd
/data/brugere/helle
[root@info helle]# ls -al ../
totalt 9
drwx------ 9 root root 1024 mar 28 14:52 .
drwxrwxrwx 6 nobody nobody 1024 mar 28 14:04 ..
drwx------ 2 grethe udlaan 1024 mar 28 13:32 grethe
drwx------ 2 helle paed 1024 mar 28 13:31 helle
drwx------ 2 jeanette udlaan 1024 mar 28 13:33 jeanette
drwx------ 2 jonna paed 1024 mar 28 14:52 jonna
drwx------ 2 jyttel paed 1024 mar 28 13:31 jyttel
drwx------ 2 kirstenk udlaan 1024 mar 28 13:32 kirstenk
drwx------ 2 mona paed 1024 mar 28 13:31 mona

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 29-03-01 17:51

Den Thu, 29 Mar 2001 12:45:12 +0200 skrev fs:
> [...]
>totalt 9
>drwx------ 9 root root 1024 mar 28 14:52 .
>drwxrwxrwx 6 nobody nobody 1024 mar 28 14:04 ..

Det ser umiddelbart rigtigt nok ud. Kan vi få et par linier fra
/etc/passwd (fx. helle), for at sammenligne?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: bay.png

Fra : fs

Dato : 30-03-01 08:13

ingen problem da det alligevel føreløbigt er en testmaskine:
grete:x:501:507::/data/brugere/grete:/bin/bash
helle:x:502:502::/data/brugere/helle:/bin/bash
mona:x:503:502::/data/brugere/mona:/bin/bash
jyttel:x:504:502::/data/brugere/jyttel:/bin/bash
grethe:x:505:504::/data/brugere/grethe:/bin/bash

mit mål er at erstatte en novell-filserver med en rh7/samba, men inden jeg
slås med sambarights,
vil jeg have linux-rights på plads.

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-01 09:00

Den Fri, 30 Mar 2001 09:12:44 +0200 skrev fs:
>ingen problem da det alligevel føreløbigt er en testmaskine:

>helle:x:502:502::/data/brugere/helle:/bin/bash

Det ser rigtig nok ud.

Der var fejlen. Det er kun root der har adgang til /data/brugere.
chmod både /data og /data/brugere til 755.

Måske lidt overdrevet at alle skal kunne skrive til (og slette fra)
/data...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: paris.png
Fedt - ferie helt til 1/5 :-þ

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 30-03-01 17:54

"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse > Der var
fejlen. Det er kun root der har adgang til /data/brugere.
> chmod både /data og /data/brugere til 755.

Tak, du havde ret.

> Måske lidt overdrevet at alle skal kunne skrive til (og slette fra)
> /data...

hvordan gør man så i unix?
er det nok at alle kan eXsekvere? de skal jo kunne change til data før de
kan komme i brugere/grupper hvis de skal kunne browse via SaMBa

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-01 19:29

Den Fri, 30 Mar 2001 18:53:36 +0200 skrev CykelSmeden fra Aalborg:

> [...]
>er det nok at alle kan eXsekvere? de skal jo kunne change til data før de
>kan komme i brugere/grupper hvis de skal kunne browse via SaMBa

Du lader den bare stå til 755.

Mvh
Kent

Fra : fs

Dato : 02-04-01 09:55

nu kan jeg med adduser -g gruppe -p passwd -r ident lave brugere, og
derefter som foreslået med
# passwd <user> ændre password for brugeren, Da jeg skal have opretter mange
brugere, ville jeg
gerne undgå at skulle ind for hver med passwd <user>. for at ændre passwd i
shadowfilen fra !! til det krypterede.
burde adduser ikke kunne generere det krypterede passwd selv?

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-01 10:05

Den Mon, 2 Apr 2001 10:54:50 +0200 skrev fs:
> [...]
>shadowfilen fra !! til det krypterede.
>burde adduser ikke kunne generere det krypterede passwd selv?

Nej, og det er helt bevidst. Når du skriver adduser -p password, så kan
enhver der kan stave til ps se, hvilket password du har angivet.

Hvis brugerne i første omgang skal oprettes med samme password, kan du
oprette den første bruger, og derefter åbne /etc/shadow, og cut'n'paste
det krypterede password derfra.

Mvh
Kent

Fra : fs

Dato : 02-04-01 12:29

Kent Friis skrev i meddelelsen <9a9fb8$ocu$1@sunsite.dk>...

>Nej, og det er helt bevidst. Når du skriver adduser -p password, så kan
>enhver der kan stave til ps se, hvilket password du har angivet.

det har du givetvis ret i, men hvordan?
jeg har iøvrigt ikke andre brugere logget ind, da formålet kun er filserver
via SaMBa

>Hvis brugerne i første omgang skal oprettes med samme password, kan du
>oprette den første bruger, og derefter åbne /etc/shadow, og cut'n'paste
>det krypterede password derfra.

jeg er ikke pjattet med den løsning, da jeg gerne vil have hjælpere til at
tilføje brugere. jeg forsøgte mig med at
læse passwd fra en fil via et script nybruger <bruger> <gruppe>:

adduser -p ac -g $2 -r $1
passwd $1 < stdpw

med en txtfil indeholdende:

ac
ac

- processen virker manuelt, men som script aborterer den under passwd

formodentligt på errormsg om for kort password

finn