Fra rå til delt kobber
Fra : Jacob Castellani

Dato : 08-06-03 16:51

Nu har der snart været en hel del indlæg omkring tele2 og deres
sommertilbud.
Jeg stiller mig også op i køen, men på trods af at flere har spurgt synes
jeg ikke rigtig at finde et svar.

Sagen er jo hvordan man går fra en rå kobber løsning til en delt, men hvor
man måske kan genbruge sit kabel med kap stik på fra Cybercity.

Vel når man bestiller hos tele2 konverterer de forbindelsen. Kan man så
samtidig "bytte" lidt rundt på tilslutningerne for kablet med kapstik og få
det til at virke?

Mange steder står man skal sætte dette skille filter op foran det første
telestik, men CC's forbindelse er jo tilsluttet helt hvor forbindelsen
kommer først ind i hustanden.

/Jacob

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-06-03 19:53

On Sun, 8 Jun 2003 17:51:29 +0200, Jacob Castellani wrote:
> [...]
>
> Mange steder står man skal sætte dette skille filter op foran det første
> telestik, men CC's forbindelse er jo tilsluttet helt hvor forbindelsen

Nej, normalt ikke.

Hvis du har en alm. telefon forbindelse, og en raa kobber ADSL
forbindelse ved siden af, saa har du 2 uafhaengige paralelle
forbindelser helt fra centralen til dit hjem (termineret i MSP, "Monopol
Skille Punkt"), her fordeler telefon forbindelsen sig normalt til alle
dine telefon stik, og raa kobber forbindelsen er normalt foert til det
specifikke stik hvor du skulle bruge det.

Noget ala

Telefon1 Telefon2 Telefon3
+---------+ alm. telefon +-----+ | | |
| |----------------------------+---------+---------+
| Central | | MSP |
| |-------------------------------------------------ADSL modem
+---------+ raa kobber +-----+

Naar du saa faar en ADSL forbindelse paa delt kobber, saa bruges den raa
kobber forbindelse ikke, og du skal ganske rigtigt have et skille filter
paa foer det foreste telefon stik.

I teorien kunne du i den foerste daase klippe den forbindelse som
tidligere blev brugt til raa kobber forbindelsen, og koble det
sammen som:

MSP Telefon1 Telefon2 Telefon3
+---------+ alm. telefon +--------+ | | |
| |--------------------+ +--------+---------+---------+
| Central | | | | |
+---------+ +--|-|-|-+
| | |
| |
| Skille |
| Filter |

Men da du ikke maa roere MSP, saa kan du ikke goere det ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS