| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | FAT32 vs. NTFS Fra : Martin San. | 
  Dato :  08-06-03 14:10 |  
  |   
            Hvordan var det nu lige...
 
 Hvilke fordele er der ved at NTFS-formatere sin disk hvis man installerer
 WinXP Home? Eller skal man bruge FAT32 for at få bedre ydelse/højere
 hastighed?
 Disken er en Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb IDE
 
 MVH Martin
 P4n 2,4/533
 512 Mb PC2700
 Soltek SL-85ERV
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sparre (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sparre | 
  Dato :  08-06-03 14:47 |  
  |   
            > Disken er en Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb IDE
 
 120 GB ! Så skal du skifte til NTFS, kan ikke lige huske hvor mange GB FAT32
 kan klare, men havde da en 60 GB som kørte FAT32 og det gik ikke så
 godt....kør NTFS
 
 -- 
 Sparre
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars R Jensen (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars R Jensen | 
  Dato :  08-06-03 15:00 |  
  |   
            
 "Sparre" <christian@xxxxxxxx.x.x> skrev i en meddelelse
 news:bbveof$oo7$1@dknews.tiscali.dk...
 > > Disken er en Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb IDE
 >
 > 120 GB ! Så skal du skifte til NTFS, kan ikke lige huske hvor mange GB
 FAT32
 > kan klare, men havde da en 60 GB som kørte FAT32 og det gik ikke så
 > godt....kør NTFS
 
 Er det ikke mere bundkortets skyld? Jeg mener, at FAT32 godt kan klare mere
 end 120 GB.
 
 Mvh Lars
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Madsen (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Madsen | 
  Dato :  08-06-03 15:55 |  
  |   
            Sparre skrev:
 
 > 120 GB ! Så skal du skifte til NTFS, kan ikke lige huske hvor
 > mange GB FAT32 kan klare
 
 2 TB.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Madsen.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars R Jensen (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars R Jensen | 
  Dato :  08-06-03 15:01 |  
  |   
            
 "Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bbvcjn$e2kno$1@ID-171772.news.dfncis.de...
 > Eller skal man bruge FAT32 for at få bedre ydelse/højere
 > hastighed?
 
 Der er i hvert fald nogle, som påstår, at ydelsen er betragtelig bedre med
 FAT32, mens sikkerhedsniveauet er lavere.
 
 Mvh Lars
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leony (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leony | 
  Dato :  08-06-03 15:08 |  
  |  
 
            "Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bbvcjn$e2kno$1@ID-171772.news.dfncis.de
 > Hvilke fordele er der ved at NTFS-formatere sin disk hvis man
 > installerer WinXP Home?
 Du kan læse lidt om de ting NTFS kan, som FAT ikke kan her:
 http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63
Selv bruger jeg FAT32, da jeg ikke kan bruge alle NTFS' fordele til
 særligt meget i min hverdag.
 Jeg har brugt FAT32 uden problemer i alle de år jeg har computeret og
 det regner jeg med at blive ved med, så længe det er muligt.
 > Eller skal man bruge FAT32 for at få bedre
 > ydelse/højere hastighed?
 Hvis der er en ydelsesforskel, så er den marginal.
 -- 
 mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
 http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Christoffer Olsen (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christoffer Olsen | 
  Dato :  08-06-03 18:50 |  
  |   
            "Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> writes:
 
 > Selv bruger jeg FAT32, da jeg ikke kan bruge alle NTFS' fordele til
 > særligt meget i min hverdag.
 
 Enig. Har selv en XP Home, og det eneste jeg sætter pris på fra NTFS
 er jeg ikke mister mine filer når den går ned.
 
 Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre om nogen her kan fortælle
 nogle succeshistorier hvor NTFS's/XP's features er blevet brugt til at
 undgå virus og "hackere" på en almindelig hjemmecomputer, sådan som
 man bruger lignende filsystemer under andre styresystemer.
 
 -- 
 Mvh 
 Christoffer Olsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            jens (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  09-06-03 02:08 |  
  |   
            
"Christoffer Olsen" <christofferolsen@ninja.dk> skrev i en meddelelse
 news:vj9cr-6h4.ln1@dtext.news.tele.dk...
 >
 > Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre om nogen her kan fortælle
 > nogle succeshistorier hvor NTFS's/XP's features er blevet brugt til at
 > undgå virus og "hackere" på en almindelig hjemmecomputer, sådan som
 > man bruger lignende filsystemer under andre styresystemer.
 Jeg har undgået hackere hver eneste dag pga........
 Naaee den holder ikke jo.
 Men med fat32 kan man ikke bruge avanceret fildeling med kvota styrring.
 Man kan heller ikke bruge xp/w2k som domæne maskine med w2k sikkerhed på
 fat32
 Det er sæføli ligegyldigt på en home......   
Men på en hjemme maskine er ntfs genialt til at styre ungernes discforbrug
 til "ligegyldige" spil via rettighedder og kvotaèr.
 Mvh Jens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Toke Eskildsen (08-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Toke Eskildsen | 
  Dato :  08-06-03 20:13 |  
  |  
 
            Martin San. wrote:
 [Snip NTFS/FAT32 under XP Home?]
 > Disken er en Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb IDE
 XP vil kun formatere FAT32 op til 32GB. Hvis du vil højere op end det, 
 må du finde en Win98 bootdisk eller lignende og formatere derfra.
 -- 
 Toke Eskildsen -  http://ekot.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin San. (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin San. | 
  Dato :  09-06-03 13:53 |  
  |   
            "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns9394D78D2F8B2tokeeskildsen@130.133.1.4...
 > XP vil kun formatere FAT32 op til 32GB. Hvis du vil højere op end det,
 > må du finde en Win98 bootdisk eller lignende og formatere derfra.
 
 Er det virkelig rigtigt? Kan jeg ikke installere XP Home på en tom 120 Gb
 harddisk og køre installationen direkte fra Windows CD'en og formatere i
 FAT32?
 
 /Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Peter Karlsen (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Peter Karlsen | 
  Dato :  09-06-03 15:18 |  
  |   
            Jo, det kan du godt. Du skal bare partitionere HD'en først.
 
 Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.
 
 On Mon, 9 Jun 2003 14:53:01 +0200, "Martin San."
 <feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote:
 
 >Er det virkelig rigtigt? Kan jeg ikke installere XP Home på en tom 120 Gb
 >harddisk og køre installationen direkte fra Windows CD'en og formatere i
 >FAT32?
 >
 >/Martin
 >
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Edmund (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edmund | 
  Dato :  09-06-03 15:20 |  
  |   
            Martin San. wrote:
 > "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
 > news:Xns9394D78D2F8B2tokeeskildsen@130.133.1.4...
 >> XP vil kun formatere FAT32 op til 32GB. Hvis du vil højere op end
 >> det, må du finde en Win98 bootdisk eller lignende og formatere
 >> derfra.
 >
 > Er det virkelig rigtigt? Kan jeg ikke installere XP Home på en tom
 > 120 Gb harddisk og køre installationen direkte fra Windows CD'en og
 > formatere i FAT32?
 
 Det er rigtigt.
 Hvis du vil have XP til at formatere, bliver du nødt til at dele disken
 i 4 partitioner af 30 GB.
 
 Du kan også finde et program på disk fabrikantens hjemmeside der kan
 formatere din disk( de fleste fabrikaner har sådan en )
 
 -- 
 Mvh Edmund
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Martin San. (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin San. | 
  Dato :  09-06-03 15:28 |  
  |   
            "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:bc2524$ek3qg$1@ID-157131.news.dfncis.de...
 > Det er rigtigt.
 > Hvis du vil have XP til at formatere, bliver du nødt til at dele disken
 > i 4 partitioner af 30 GB.
 
 Okay, men jeg regner med at jeg kun vil have én partition. Hvis jeg bruger
 NTFS så går jeg ud fra, at Windows installationsprogrammet på CD'en
 automatisk formaterer disken, også selvom disken er helt ny og uformateret?
 Eller skal man helst "præparere" en helt ny harddisk, inden man installerer
 OS på den?
 
 > Du kan også finde et program på disk fabrikantens hjemmeside der kan
 > formatere din disk( de fleste fabrikaner har sådan en )
 
 Jeg har engang prøvet med Seagate Disc Wizard på en 40Gb disk, og da fik jeg
 problemer med at BIOS pludselig ikke kunne se disken bagefter... så det vil
 jeg helst ikke prøve igen.
 Men hvis NTFS kan gøre tricket, så er det fink nok for mig. Jeg har ikke
 noget krav til at det nødvendigvis skulle være FAT32.
 
 MVH Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Edmund (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edmund | 
  Dato :  09-06-03 15:47 |  
  |   
            Martin San. wrote:
 > Okay, men jeg regner med at jeg kun vil have én partition.
 
 Hvis det er den eneste disk du har, ville jeg dele den i 2 partitioner.
 Så er det jo nemt senere at formatere C hvis windows skal
 geninstalleres, uden at miste DATA man så har på D
 
 -- 
 Mvh Edmund
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Martin San. (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin San. | 
  Dato :  09-06-03 16:14 |  
  |   
            "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:bc26l3$ena49$1@ID-157131.news.dfncis.de...
 > Hvis det er den eneste disk du har, ville jeg dele den i 2 partitioner.
 > Så er det jo nemt senere at formatere C hvis windows skal
 > geninstalleres, uden at miste DATA man så har på D
 
 Ja, det kan du have ret i. Jeg går ud fra at man deler/administrerer
 partitioner med funktionen "fdisk". Kan det passe, at man får mulighed for
 at opdele sin disk i f.eks. 2 partitioner under installationen af WinXP?
 
 MVH Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jens Peter Karlsen (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Peter Karlsen | 
  Dato :  09-06-03 21:02 |  
  |   
            Ja, såfremt den ikke allerede er partitioneret.
 
 Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.
 
 On Mon, 9 Jun 2003 17:14:05 +0200, "Martin San."
 <feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote:
 
 >partitioner med funktionen "fdisk". Kan det passe, at man får mulighed for
 >at opdele sin disk i f.eks. 2 partitioner under installationen af WinXP?
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 jens (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  09-06-03 21:07 |  
  |   
            
 "Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
 news:asp9evkh3aeeeisqb1atdapp4opu5b0epk@4ax.com...
 > Ja, såfremt den ikke allerede er partitioneret.
 >
 Man kan godt oprette nye parter på en disc under install.
 
 Og fjerne gamle.
 
 Mvh Jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Martin San. (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin San. | 
  Dato :  09-06-03 22:07 |  
  |   
            "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:bc2pcv$bog$1@news.net.uni-c.dk...
 > Man kan godt oprette nye parter på en disc under install.
 > Og fjerne gamle.
 
 Glimrende. Tak!
 
 MVH Martin
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   jens (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  09-06-03 22:22 |  
  |   
            
 "Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bc2sti$ev938$1@ID-171772.news.dfncis.de...
 > "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:bc2pcv$bog$1@news.net.uni-c.dk...
 > > Man kan godt oprette nye parter på en disc under install.
 > > Og fjerne gamle.
 >
 > Glimrende. Tak!
 
 Det forudsætter 2 ting.
 du skal boote fra xp`cden, og installere.
 Og det skal være en ny install, ikke en reparation eller opgrade.
 
 Mvh Jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Martin San. (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin San. | 
  Dato :  09-06-03 23:04 |  
  |   
            "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:bc2tpt$1ljg$1@news.net.uni-c.dk...
 > Det forudsætter 2 ting.
 > du skal boote fra xp`cden, og installere.
 > Og det skal være en ny install, ikke en reparation eller opgrade.
 
 Okay, i mit tilfælde er det en helt ny disk der skal tages i brug (dog ikke
 den nævnte Barracuda 7200.7 men derimod en Barracuda V 120 Gb), og jeg har
 orig. WinXP CD (full) som jeg kan boote fra, så no problem.
 
 MVH Martin
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     jens (09-06-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jens | 
  Dato :  09-06-03 23:18 |  
  |   
            
 "Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bc308o$f40qd$1@ID-
 
 > den nævnte Barracuda 7200.7 men derimod en Barracuda V 120 Gb), og jeg har
 > orig. WinXP CD (full) som jeg kan boote fra, så no problem.
 
 Så er det jo bare at hive ankeret........
 God fornøjelse.
 
 Mvh Jens
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |