/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
win2000 ovenpå xp?
Fra : kjeldsen


Dato : 08-06-03 06:16

kan jeg installere win 2000 ovenpå xp og evt.få en bootmenu ved opstart?



 
 
Edmund (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 08-06-03 06:44

kjeldsen wrote:
> kan jeg installere win 2000 ovenpå xp og evt.få en bootmenu ved
> opstart?

Du mener vel installere Win2000 ved siden af, siden du vil have en
bootmenu.
Så er det bedst at installere Win2000 på sin egen disk eller partition.

Når Win2000 så er installeret skal du finde NTLDR og NTDETECT.COM på din
XP CD og kopiere dem over i roden af C-drevet, hvis du da ikke tager
kopi af dem inden installation.
NTLDR og NTDETECT.com som XP laver kan godt boote en WIN2000, men dem
Win2000 laver kan ikke boote en XP.

Det er ikke noget jeg selv har prøvet, men jeg har læst det på en web
side et sted

--
Mvh Edmund


jens (08-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 08-06-03 09:37


"Edmund" <no@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:bbuieq$dampg$1@ID-157131.news.dfncis.de...
>
> Du mener vel installere Win2000 ved siden af, siden du vil have en
> bootmenu.
> Så er det bedst at installere Win2000 på sin egen disk eller partition.
>
> Når Win2000 så er installeret skal du finde NTLDR og NTDETECT.COM på din
> XP CD og kopiere dem over i roden af C-drevet, hvis du da ikke tager
> kopi af dem inden installation.
> NTLDR og NTDETECT.com som XP laver kan godt boote en WIN2000, men dem
> Win2000 laver kan ikke boote en XP.
>
Ikke nødvendigt.
I xp, som ligger på c drevet kan man indstille hvilket OS der skal starte
som default og hvor længe man skal kunne vælge via Hklik på denne
compueter-avanceret-start og gwnoprettelse.

Mvh Jens



Jens Peter Karlsen (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 08-06-03 14:51

Det bliver lidt svært at vælge noget andet end XP sålænge 2000 ikke er
installeret og når det først er installeret er det forsent at følge
din anvisning.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sun, 8 Jun 2003 10:37:06 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Ikke nødvendigt.
>I xp, som ligger på c drevet kan man indstille hvilket OS der skal starte
>som default og hvor længe man skal kunne vælge via Hklik på denne
>compueter-avanceret-start og gwnoprettelse.


jens (08-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 08-06-03 14:54


"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:9lf6evct0vgbv54c6i9em4rgeklt6fe9n3@4ax.com...
> Det bliver lidt svært at vælge noget andet end XP sålænge 2000 ikke er
> installeret og når det først er installeret er det forsent at følge
> din anvisning.

Nope.
Præcis samme funktion er i w2k, så uanset hvilket OS der starter pr default
kan det ændres i den.

Mvh Jens



Jens Peter Karlsen (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 08-06-03 20:01

Bortset fra det du overså i det originale svar:

>NTLDR og NTDETECT.com som XP laver kan godt boote en WIN2000, men dem
>Win2000 laver kan ikke boote en XP.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sun, 8 Jun 2003 15:53:45 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Præcis samme funktion er i w2k, så uanset hvilket OS der starter pr default
>kan det ændres i den.


jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 11:05


"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:qs17evoiklhh568f13k3u1p7289ni6u9qt@4ax.com...
> Bortset fra det du overså i det originale svar:
>
> >NTLDR og NTDETECT.com som XP laver kan godt boote en WIN2000, men dem
> >Win2000 laver kan ikke boote en XP.
>
Nej, jeg så det godt, men det er jo ikke noget problem da man på min omtalte
fane kan vælge hvilken af de 2 der skal starte først.

Xp`s filer er nyere end w2k`s og de vil blive valgt som bootfiler.

Det eneste som kan være lidt tricky er at installe xp efter w2k, men det
gøres ret ellegant ved at lægge xp på d og via bios at boote fra d mens man
installer.

Og så lige kontrollere at xp er fundet på c inden man skifter tilbage til at
boote fra c efter endt install.

instalerer man w2k efter xp vil bootmenuen komme op automatisk da default
indstillingen er "vis bootmenu i" 30 sekunder

Mvh Jens



jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 12:25


"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bc1m3q$1bm6$1@news.net.uni-c.dk...
>
> gøres ret ellegant ved at lægge xp på d og via bios at boote fra d mens
man
> installer.
>
> Og så lige kontrollere at xp er fundet på c inden man skifter tilbage til
at
> boote fra c efter endt install.

Vrøvler vist lidt her.
Det er sæføli w2k der skal findes på c, ikke xp.

Mvh Jens



Jens Peter Karlsen (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 09-06-03 15:14

Se inline.

On Mon, 9 Jun 2003 12:04:39 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>> >NTLDR og NTDETECT.com som XP laver kan godt boote en WIN2000, men dem
>> >Win2000 laver kan ikke boote en XP.
>>
>Nej, jeg så det godt, men det er jo ikke noget problem da man på min omtalte
>fane kan vælge hvilken af de 2 der skal starte først.

Det vil jo stadig ikke hjælpe at du vælger WIN XP der i din WIN2000
når de bootfiler den lige har installeret ikke kan boote WIN XP!


>Xp`s filer er nyere end w2k`s og de vil blive valgt som bootfiler.

Hvis du installerer XP efter 2000 ja.


>Det eneste som kan være lidt tricky er at installe xp efter w2k, men det
>gøres ret ellegant ved at lægge xp på d og via bios at boote fra d mens man
>installer.

Nej, det er modsat. Det er intet problem at installere XP efter 2000
(bare på en anden partition som du skriver). At installere 2000 efter
XP giver derimod det nævnte problem og det løses som tidligere
beskrevet.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.


jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 15:33


"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:n359evo1ebg8s1c3msu5aej9p8ruomdqhq@4ax.com...
> Se inline.
>
> Det vil jo stadig ikke hjælpe at du vælger WIN XP der i din WIN2000
> når de bootfiler den lige har installeret ikke kan boote WIN XP!

Jo, for bootfilerne til xp er nyere og bliver ikke overskrevet.
Husker jeg fejl er det jo stadig muligt at hente de filer fra xpdiscen og
overskrive dem igen.

> >Xp`s filer er nyere end w2k`s og de vil blive valgt som bootfiler.
>
> Hvis du installerer XP efter 2000 ja.

> >Det eneste som kan være lidt tricky er at installe xp efter w2k, men det
> >gøres ret ellegant ved at lægge xp på d og via bios at boote fra d mens
man
> >installer.
>
> Nej, det er modsat. Det er intet problem at installere XP efter 2000
> (bare på en anden partition som du skriver). At installere 2000 efter
> XP giver derimod det nævnte problem og det løses som tidligere
> beskrevet.

Ikke enig, men jeg gidder ikke installe w2k for at teste det.

Mvh Jens
Ps: var det os der havde bataljen med at omparte discen under install af
xp/w2k ?
Jeg mente man ikke kunne omparte, en anden mente man kunne.
Man kan ikke hvis man starter install fra windows. altså med winnt32.exe



Jens Peter Karlsen (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 09-06-03 21:00

Jo, ved nyinstallation af et OS checkes ikke for om der ligger filer
der er nyere.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Mon, 9 Jun 2003 16:33:20 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:


>Jo, for bootfilerne til xp er nyere og bliver ikke overskrevet.
>Husker jeg fejl er det jo stadig muligt at hente de filer fra xpdiscen og
>overskrive dem igen.


jens (09-06-2003)
Kommentar
Fra : jens


Dato : 09-06-03 21:12


"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:pnp9evk8us11l21mcog9jutqd13u9ktod5@4ax.com...
> Jo, ved nyinstallation af et OS checkes ikke for om der ligger filer
> der er nyere.
>
Ok, så træder punkt 2 i kraft

Ps: gider du ikke svare under det du citerer, det ville være lidt nemmere at
lure så.

Mvh Jens



Jesper G. Poulsen (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 09-06-03 00:41

In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <no@invalid.dk> says...
> NTLDR og NTDETECT.com som XP laver kan godt boote en WIN2000, men dem
> Win2000 laver kan ikke boote en XP.

Så husker man lige at lave en backup af disse to filer inden man
installerer 2000.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Edmund (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 09-06-03 00:46

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <no@invalid.dk> says...
>> NTLDR og NTDETECT.com som XP laver kan godt boote en WIN2000, men dem
>> Win2000 laver kan ikke boote en XP.
>
> Så husker man lige at lave en backup af disse to filer inden man
> installerer 2000.

Var det ikke også det jeg skrev.

Er det noget du har prøvet.

--
Mvh Edmund


Jesper G. Poulsen (09-06-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 09-06-03 13:50

In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <no@invalid.dk> says...
> Var det ikke også det jeg skrev.

Jo, fik ikke læst det hele...

> Er det noget du har prøvet.

Jeg har lavet lign. brølere i tidens løb...


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

nilsen (08-06-2003)
Kommentar
Fra : nilsen


Dato : 08-06-03 07:02

"kjeldsen" skrev d. 08-06-03 06:16 dette indlæg :
> kan jeg installere win 2000 ovenpå xp og evt.få en bootmenu ved
opstart?
>
> Forsøg denne link
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/administration/management/
mltiboot.asp

Nilsen

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste