AMD-CPU´er
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 08-06-03 01:09

Hej med jer

Jeg vil gerne vide hvilken generationer i rækkefølge er der af AMD-CPU´er?

Fe.sk Bartoon er den nyeste og kraftigste CPU på AMD-markedet og at Athlon
hører til de ældre CPU´er.
Hvilken AMD-CPU´er hører til disount-markedet på samme måde som hos Intel er
der Celerron-CPU´er.

Jeg synes faktisk AMD er noget rod og meget svær at finde ud af og at de
snyder med højere tal f.eks. 2500+ betyder at den kører med sølle 1833 Mhz..
Intel er meget bedre og nemmere hvor de kalder deres CPU´er for Pentium,
Pentium Pro, Pentium MMX, Pentium 2, Pentium3, Pentium 4 og Pentium Xeon. Og
hos discount-CPU´erne som Celeron men jeg er pludselig blevet i tvivl om
hvilken generation man kan se på Celeron-CPU´er uden tal?

Er det rigtigt at en Intel Pentium4 2533 Mhz CPU med 533 Mhz FSB og 512 KB
cache (Northwood2) er hurtigere end en AMD Bartoon 2500+ CPU med 333/400 Mhz
FSB?

Jeg ved godt AMD-CPUer er billigere og bedre til spil end Intel-CPUer som er
meget dyrere Men Intel CPUer er også mere holdbare og stabilere end
AMD-CPUer er når man skal installere en køler ovenpå hvor man skal være
meget forstigtig hvis man har en AMD-CPU. Intel-CPUer er også mindre end
AMD-CPUer i udforming og størrelse.

Tager jeg helt fejl af disse ting som jeg tror er rigtigt og som har hørt
om? Jeg er mest til Intel CPUer men jeg har da også tænt meget på om jeg
ikke skulle forsøge mig med en AMD CPU men tanken om mindre FSB og cache
afholder mig til at tage en ny udfordring med AMD CPUer.

Er der kun Socket A til AMD CPUer og ikke andre typer sockets for jeg hører
kun om denne type soket og aldrig hørt andet. Men hos Intel CPUer er der
mange typer socket men den populærste/hyppigste er socket 478 - har jeg ret
i det hele??

Jeg vil gerne høre jeres meninger og viden omkring de mange ting ved AMD og
Intel CPUer som jeg har tænkt meget over og som jeg ikke får de rette svar
på mine spørgsmål så jeg kan blive klogere og mere bevidst ved de to
forskellige CPU-mærker.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-06-03 11:14

On Sun, 8 Jun 2003 02:08:33 +0200, Bart Bendtsen wrote:

> [...]
>
>Fe.sk Bartoon er den nyeste og kraftigste CPU på AMD-markedet og at Athlon

Athlon er familienavnet som vil blive brugt i et godt stykke tid endnu,
ligesom Intel bruger familienavnet Pentium. Athlon Opteron er den nyeste
(64-bit serverprocessor, multiprocessor, 1MB L2 Cache) derefter kommer Athlon
XP Barton (512KB L2cache), derefter Athlon XP Thoroughbreed (256KB L2 Cache)
og Athlon MP Thoroughbreed (256KB L2 Cache, multiprocessor).

>Hvilken AMD-CPU´er hører til disount-markedet på samme måde som hos Intel er
>der Celerron-CPU´er.

Athlon Duron (64KB L2 Cache) er den eneste regulære discountprocessor, den
bliver dog ikke lavet mere på grund af overgangen. Athlon Thunderbird er en
anden billig processor (256KB L2 Cache) der er blevet afløst af XP og ikke
laves mere.

Billig processorer kan vel egentlig også kun kendes på prisen, i øjeblikket
er det for eksempel Barton 2500+ der er den mest prisfordelagtige (Den er så
i restordre)

>Jeg synes faktisk AMD er noget rod og meget svær at finde ud af og at de
>snyder med højere tal f.eks. 2500+ betyder at den kører med sølle 1833 Mhz..

Det er ikke snyd - det skyldes at folk er frekvensfikserede. Taktfrekvens er
ikke det samme som ydelse, Paralleliteten og udnyttelsesgraden af denne er
med synkrone processorer mindst lige så vigtige. PR-tallet fortæller hvilken
frekvens en Athlon Thunderbird skulle køre ved for at yde det samme, hvilket
så "tilfældigvis" nogenlunde kan overføres til hvilken Intel PIV serien. De
hurtigste processorer idag kører ved 1-1.5Ghz.

Er det taktfrekvens eller ydelse du vil købe ??

>Intel er meget bedre og nemmere hvor de kalder deres CPU´er for Pentium,
>Pentium Pro, Pentium MMX, Pentium 2, Pentium3, Pentium 4 og Pentium Xeon. Og

Med Intelprocessorer benyttes der også tilnavne, oftest baseret på
udviklingskodenavnet. For eksempel er der med PIV serien navnene Willamette
og Northwood og PIII kører for eksempel med Tualatin.

Forresten så findes Celeron og Xeon både PIII og PIV baseret.

>hos discount-CPU´erne som Celeron men jeg er pludselig blevet i tvivl om
>hvilken generation man kan se på Celeron-CPU´er uden tal?

I dunno, den har været kaldt for Celeron A et par gange - det er noget rod.

> [...]
>FSB?
>
>Jeg ved godt AMD-CPUer er billigere og bedre til spil end Intel-CPUer som er

AMD Athlon processorer er bedre til almindelige heltals og flydende kommatals
beregninger, mens PIV'en hiver sig op ved hjælp af SIMD.

>meget dyrere Men Intel CPUer er også mere holdbare og stabilere end

Den ene processor er ikke mere stabil end den anden. Hvis man ser bort fra de
gange PIV'en har været trukket tilbage fra markedet på grund af fejl og den
ekstremt lange errataliste den har opbygget er der ikke den store forskel.
Med både Athlon og PIV har der været problematiske chipsæt generationer og
det er her hunden ligger braget, stakkels kræ.

>AMD-CPUer er når man skal installere en køler ovenpå hvor man skal være
>meget forstigtig hvis man har en AMD-CPU. Intel-CPUer er også mindre end
>AMD-CPUer i udforming og størrelse.

Nej, man skal ikke være meget forsigtig - man skal bare ikke være en klovn.
Et af problemerne idag er at en køleprofil idag vejer en 500-600 gram, det er
altså store kræfter der skal til udøves. Det har gjort at flere og flere
profiler skal boltes fast til bundkortet.

> [...]
>ikke skulle forsøge mig med en AMD CPU men tanken om mindre FSB og cache
>afholder mig til at tage en ny udfordring med AMD CPUer.

Vel PIV benytter rent faktisk 200Mhz FSB-busser, der er bare fire af dem

Hvad FSB'en har af indflydelse på den samlede stilling er situationsbestemt,
ligeledes må man huske at den ikke har den samme betydning for alle
arkitekturer. Jeg tror kort sagt at AMD nøje har taget alle faktorer med i
deres kalkulation, produktionsprisen har selvfølgelig haft en større
betydning for Athlon'en end for PIV'en - fordi de har haft store problemer
med at få Athlon accepteret på uniprocessormarkedet (Hvilket også er grunden
til at MP processorene ikke har haft større gennemslagskraft).

Med hensyn til cache benytter AFAIR både Intel PIV Northwood og AMD Athlon XP
Barton 512KB L2 cache.

> [...]
>mange typer socket men den populærste/hyppigste er socket 478 - har jeg ret

Athlon Opteron benytter Sokkel 940, de mange ben skyldes at der er integreret
en del i selve processoren, for eksempel en Memory Controller.

> [...]
>Intel CPUer som jeg har tænkt meget over og som jeg ikke får de rette svar
>på mine spørgsmål så jeg kan blive klogere og mere bevidst ved de to

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
My name is Inigo Montoya. You stole my tagline. Prepare to die.

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-06-03 09:50

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hører til de ældre CPU´er.
> Hvilken AMD-CPU´er hører til disount-markedet på samme måde som hos Intel

Skal vi tage generationerne en efter en?

Athlon Thunderbird
Duron Spitfire

Athlon Palomino
Duron Morgan

Athlon XP Thoroughbred "A"
Duron Morgan

Athlon XP Thoroughbred "B"
Duron Morgan

Athlon XP Barton
Duron Morgan

Efterfølgeren til Barton bliver højst sandsynligt Athlon64 (ClawHammer) og
Opteron (Sledgehammer).
Disse to nye processorer er faktisk mere eller mindre sluppet løs på
markedet.

Ovenstående oversigt er lavet så man kan se hvilken Duron der er ude på
samme tidspunkt som Athlon processoren.
Duron er AMD's "discountchip" den er ganske hurtig men har ligesom en
Celeron fået nuppet en stor del af cachen.

> [...]
> hos discount-CPU´erne som Celeron men jeg er pludselig blevet i tvivl om
> hvilken generation man kan se på Celeron-CPU´er uden tal?

Hmm det med at intel skulle være nemmere at finde ud af er vidst lidt både
og.
Der er flere forskellige sokler til P4 alene, og alle P4 har også et
"kodenavn".
F.eks. er der den nuværende P4 "Northwood" og før den var der P4
"Willamette" osv. osv.
Største forskel på disse to er nok bus hastigheden.

> [...]
> AMD-CPUer er når man skal installere en køler ovenpå hvor man skal være
> meget forstigtig hvis man har en AMD-CPU. Intel-CPUer er også mindre end

Det er vidst mere en skrøne. Det er rigtigt at man skal være en smule
forsigtig men har man en køler der passer og som ikke har været for billig
bør der ikke være problemer.
Stabiliteten kommer også meget an på chipsættet og hvilke drivere man kører
med, der er sjældent at man kan sige at det er processeren er er ustabil.
Ja så skal det lige være hvis man har overclocket den meget og har glemt at
give den lidt ekstra volt.
Mener du selve den fysiske størrelse? Eller fremstillingsmetoden altså om
den er 0,18µ eller 0,13µ? Om en intel cpu fysisk er mindre ved jeg ikke
noget om, men det har heller ikke nogen praktisk betydning hvor stor selve
processor pakken/pladen? er.

> [...]
> ikke skulle forsøge mig med en AMD CPU men tanken om mindre FSB og cache
> afholder mig til at tage en ny udfordring med AMD CPUer.

Barton skulle vidst have ligeså meget cache som en P4 Northwood, jeg tror
næsten at den har mere?
Det med fsb'en skal tages med et gran salt.
AMD fordobler deres bus så hvis man sætter den til eksempelvis 100 Mhz så
kører den 200 Mhz.
Der sendes så data på både den stigende og faldende clock.
Intel firedobler deres så hvis den eksempelvis sættes til 133 så bliver
bushastigheden 533 Mhz.
Det er lidt snyd og især den firdoblede er lidt spøjs.
Hvis man nupper en Barton med 400 Mhz fsb, bemærk nu det med fordoblingen,
så har man en glimrende processor.
Det kører jeg forøvrigt lystigt på min Athlon XP Thoroughbred lige nu.
Jeg er ikke meget for at starte en krig om hvad der er hurtigst, men jeg kan
da fortælle dig om en af årsagerne til at P4 er kommet så langt op i
clockfrekvens.

Den har en meget længere pipeline end en Athlon, pipelinen kan sammenlignes
med et samlebånd, så kort sagt laver Athlonen mere på den samme tid.
Derfor kan en Athlon ved en lavere clockfrekvens yde bedre end en
umiddelbart hurtigere P4.
Husk alt er ikke clockfrekvens.

> [...]
> kun om denne type soket og aldrig hørt andet. Men hos Intel CPUer er der
> mange typer socket men den populærste/hyppigste er socket 478 - har jeg
Ja Amd har i modsætning til intel holdt sig til en sokkel, dette har gjort
det nemmere at opgradere imellem generationerne.
Hos intel skulle der gerne et nyt bundkort til også.
Der kommer en ny sokkel hos amd til den nye Athlon64 "Clawhammer" og
Opteron.

Har vidst skrevet lidt ovenfor

Mvh Martin Johansson