Midnight Commander
Fra : simon

Dato : 07-06-03 08:12

Det her er nok et dumt spørgsmål, men jeg har et problem med
tastaturgenvejene i MC.Når man f.eks. skal lave et symlink hedder
genvejen C-x s. Hvad vil det sige? Hvad står C-x for? jeg synes, jeg har
prøvet stort set alle taster(inklusiv ctrl).

Mvh Simon

Fra : Jonas Jalling

Dato : 07-06-03 09:32

simon wrote:
> [...]
> genvejen C-x s. Hvad vil det sige? Hvad står C-x for? jeg synes, jeg
> har prøvet stort set alle taster(inklusiv ctrl).

Hej Simon,

Er det ikke bare at du først trykker Ctrl + x, og derefter trykker på s? Jeg
bruger ikke midnight commander, men det skulle undre mig, hvis det ikke var
sådan.

Jonas Jalling
root@localhost $ rm -rf /*
You know it makes sense!

Fra : simon

Dato : 07-06-03 09:48

On Sat, 07 Jun 2003 10:32:24 +0200, Jonas Jalling wrote:

> Er det ikke bare at du først trykker Ctrl + x, og derefter trykker på s?

Det ville jeg også tro, men det virker ikke... Det der så sker er, at
kommandoen Ctrl+s bliver aktiveret....

Fra : Kent Friis

Dato : 07-06-03 09:59

Den Sat, 07 Jun 2003 10:47:49 +0200 skrev simon:

>Det ville jeg også tro, men det virker ikke... Det der så sker er, at
>kommandoen Ctrl+s bliver aktiveret....

Ctrl ned
x ned
x op
Ctrl op
s ned
s op

Ellers ville der stå C-x C-s

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : simon

Dato : 07-06-03 10:54

On Sat, 07 Jun 2003 10:59:11 +0200, Kent Friis wrote:

> Ctrl ned
> x ned
> x op
> Ctrl op
> s ned
> s op
>
> Ellers ville der stå C-x C-s
>
> Mvh
> Kent

Kanon!! 1000 tak for det!

mvh
Simon

Fra : Martin Heller

Dato : 07-06-03 11:31

simon wrote in <pan.2003.06.07.09.11.47.952640.688@jhvkjyf.dk>:

> [...]
> hedder genvejen C-x s. Hvad vil det sige? Hvad står C-x for?
> jeg synes, jeg har prøvet stort set alle taster(inklusiv ctrl).

Jeg går ud fra at det er lige som i Emacs. C-x betyder at du skal
holde control nede mens du trykker på x.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-06-03 15:30

On Sat, 07 Jun 2003 10:30:42 +0000, Martin Heller wrote:

> Jeg går ud fra at det er lige som i Emacs. C-x betyder at du skal
> holde control nede mens du trykker på x.

Korrekt, MC understøtter emacs's key-shortcuts.

Mvh.
Bo

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-06-03 09:34

simon <jyvjyv@jhvkjyf.dk> writes:

> [...]
> genvejen C-x s. Hvad vil det sige? Hvad står C-x for? jeg synes, jeg har
> prøvet stort set alle taster(inklusiv ctrl).

At du først holder control knappen nede samtidigt med x tasten. Der efter
trykker du på s.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Svend Bjerrum Jensen

Dato : 07-06-03 10:24

simon wrote:
> [...]
> genvejen C-x s. Hvad vil det sige? Hvad står C-x for? jeg synes, jeg har
> prøvet stort set alle taster(inklusiv ctrl).

"C" står for "Ctrl" så "C-x" står for "Ctrl-x". Dvs. du trykker "Ctrl"
ned, og holder den nede medens du taster "x". Derefter slipper du begge
taster og taster "s".

"M" står for øvrigt for "Meta". Meta-knappen er den som på mit tastatur
hedder "Alt". Så når MC skriver at en genvejstast hedder "M-c" så taster
jeg "Alt-c". Istedet for at bruge "Alt" kan man også trykke på "Esc" og
slippe den igen. Dvs. "M-c" = "Alt-c" = "Esc c". Det sidste kan f.eks.
være smart, hvis man er logget ind via ssh og "Alt-<tast>" gør noget på
den maskine, som man er logget ind fra.

Det er samme måde at beskrive tastaturgenveje på som findes i f.eks. emacs.

mvh
Svend

Fra : simon

Dato : 07-06-03 10:57

> [...]
> den maskine, som man er logget ind fra.
>
> Det er samme måde at beskrive tastaturgenveje på som findes i f.eks.

Tak for informationen! Det er logisk nok nu, men det er lidt forvirrende,
hvis man kun er vant til Ctrl+et-eller-andet i Windows, hvor jeg aldrig
har set noget lignende.
Men tak for hjælpen!

Mvh
Simon