GA-SINXP1394 - raid
Fra : Kim

Dato : 06-06-03 19:09

Hejsa

Kan en hjælpe mig med oplysninger om det er muligt at sætte flere HD i raid
på kortet ?

Jeg tænker på at have en HD og så lade en anden være en kopi af denne.

1. Kan jeg sætte to HD i og så spejle dem i 2 andre ?

2. Hvis den ene HD sætter ud overtager den anden så automatisk ?

På forhånd tak

Kim

Fra : Villy Jensen

Dato : 08-06-03 09:04

> [...]
>
> 1. Kan jeg sætte to HD i og så spejle dem i 2 andre ?
>
> 2. Hvis den ene HD sætter ud overtager den anden så automatisk ?

Iflg beskrivelse kan kortet køre RAID med ATA-diske:
http://tw.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-SINXP1394(GA-8SQ800%20Ultra2).htm
"ITE GigaRAID IDE RAID Controller Supporting RAID (0, 1, 0+1), JBOD function
and ATA133 interface, ITE GigaRAID Controller delivers completely solution
for storage interface to improve fault tolerance data access performance."

(der står IKKE at kortet kan køre RAID med SATA!)

·RAID 0: 2 ens diske, der deles om indholdet. (HURTIG!) Hvis en disk dør er
ALT lost!!! Eksempel: 60 GB + 60 GB gi'r 120 GB

·RAID 1: 2 ens diske, hvorpå indholdet er spejlet. Hvis en disk dør er alt
intakt på den overlevende. Eksempel: 60 GB + 60 GB gi'r 60 GB

·RAID 0+1: 4 ens diske i kombination som både RAID 0 og RAID 1. Hvis kun en
disk dør kan man gendanne fra dens 'spejl': Eksempel: 60 GB + 60 GB + 60 GB
+ 60 GB gi'r 120 GB

·JBOD: "Just a bunch of disces" kombinerer alle (mulige) harddiske
tilsluttet til et kæmpedrev. Hvis en disk dør er ALT lost!!! Eksempel: 10 GB
+ 20 GB + 30 GB + 40 GB gi'r 100 GB

Hvis en disk dør vil man typisk få besked af controlleren, og der er en
prcedure for at udskifte HD og genskabe data til en ny disk (undtagen for
RAID 0 og for JBOD, det er bare surt)

Man kan ikke køre med 3 diske i RAID 1, men jeg mener at du kan erstatte en
RAID 1 HD med en ny, blank HD og få systemet til at spejle indholdet til
denne nye disk.

(jeg kører RAID 0 (uden sikkerhedsnet) på et GA-8PE667 Ultra 2 mobo. Det
kør' bare!)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy