liste artikler i bestemt rækkefølge
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 06-06-03 16:39

Hej.

Jeg er ved at lave en side hvor jeg gerne vil kunne bestemme rækkefølgen på
de artikler jeg opretter i databasen (Access 2000).

Når jeg på min side vælger en kategori, kommer artiklerne frem enten
sorteret efter navn eller dato for oprettelse. Det jeg gerne vil, er at jeg
via et link kan bestemme rækkefølgen (altså med museklik). Således at man
kan tage en artikel i midten og så flytte den op eller ned.

Mit problem er, at jeg ikke har nogen ide til hvordan jeg skal gribe opgaven
an. Er der nogen som har en ide til hvordan jeg får begyndt. Alle forslag er
velkomne. Jeg har set det gjort i dyre CMS systemer, men jeg vil nu gerne
undgå at skulle betale for at få denne mulighed

God weekend/pinse.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 06-06-03 22:30

"Christian M. Nielsen" <look_for_it@my.webpage> wrote in message
> [...]

> velkomne. Jeg har set det gjort i dyre CMS systemer, men jeg vil nu gerne
> undgå at skulle betale for at få denne mulighed

Du kunne f.eks. lave et integer felt i din database som angav sort order.
Forstået på den måde at den artikel der skulle vises øverst blev tildelt
værdien 1 og så fremdeles. Når du så udskriver artiklerne, sorterer du dem
bare efter sort order. Hvis sort order så skal ændres for en artikel skal du
bare addere/subtrahere 1 fra den næste/forrige artikel.

MVh. Jacob

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 07-06-03 07:22

"Jacob Nielsen" <jacob.nielsenREMOVE@REMOVEget2net.dk> wrote in message
> [...]
du
> bare addere/subtrahere 1 fra den næste/forrige artikel.

Lad os antage at jeg har oprettet 10 artikler for derefter at slette d 4 af
dem. Udskrives en oversigt af integer feltet kan det f.eks. se ud som dette.

1
2
4
6
7
9

Nu vil jeg så gerne bytte om på 6 og 4 så skal jeg først tage artiklen med
værdi 4 og lægge 1 til, for derefter at give artikel 6 værdien 4. Men
hvordan kan jeg undersøge hvilken værdi artiklen umiddelbart før nr 6 har ?

Jeg kunne jo alternativt lave en funktion der lavede en ubrudt rækkefølge
hvis en artikel i midten blev slettet, men det ville jo være smartere at
kunne se "op" til næste værdi.

Håber min forklaring giver mening ?

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 07-06-03 15:30

> [...]
af
> dem. Udskrives en oversigt af integer feltet kan det f.eks. se ud som

Jep, men det er jo noget rod, så du skal sørge for at alle artikler
før/efter den artikel du sletter adderes/subtraheres med 1. Så er du ude
over det problem :)