gå spor??
Fra : Henrik H

Dato : 06-06-03 10:57

Nu da Mille-hunden er ved at være en unghund og ikke mere en hvalp -
er det vel også på tide at udvide hendes horisont.

Vi træner lydighed - og arbejder meget med hendes høje stressniveau.

Jeg har læst om flere der går spor med deres hund, er de rnogle der
kan hjælpe mig lidt på vej med svar på følgende spørgmsål:

- hvordan kommer man igang med at gå spor ?
- kan en hund være for ung til at gå spor ?

og skal hunden være 100 % lydig for at tage del i aktiviteten med, at
gå spor??

MVH

Henrik
Borderen Mille

Fra : Odense

Dato : 06-06-03 12:35

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej
Jeg er ikke eksperten, jeg har bare en hund der er meget glad for at bruge
næsen, så jeg vil følge med og lære af de guldkorn der kommer fra andre. Her
er lidt om mine erfaringer.

> Nu da Mille-hunden er ved at være en unghund og ikke mere en hvalp -
> er det vel også på tide at udvide hendes horisont.
>
> Vi træner lydighed - og arbejder meget med hendes høje stressniveau.

Det er alletiders til at få lidt ro på hunden at få den til at bruge næsen.

> Jeg har læst om flere der går spor med deres hund, er de rnogle der
> kan hjælpe mig lidt på vej med svar på følgende spørgmsål:
>
> - hvordan kommer man igang med at gå spor ?

Jeg startede med at smide lidt godbider i græsset foran hende, og opmuntre
hende til at søge ved at rode lidt i græsset. Når hun så satte næsen i
jorden kom komandoen "søg". Det varede ikke længe før hun vidste hvad det
betød, og inden længe fandt hun nøgler og punge og mønter, der var gemt i
græsset. Når det ikke er noget spiseligt der er gemt, får det et "dup" ned
næsen og hun smækker halen i jorden og sidder og venter på belønningen.

> - kan en hund være for ung til at gå spor ?

Det skulle kun være en fordel at starte så tidligt som muligt med at lade
dem bruge næsen, og finde ud af at det giver belønning.
Jeg startede med "søgelege" da hun var ca 10 uger.
I forbindelse med hundetræning har vi også prøvet at lave spor.
Det blev gjort ved at en person gik med små, slæbende skridt gennem græsset.
For hver ca. 2 mtr. blev der lagt en godbid i sporet (fiskeboller, de
stinker bare herligt)
I starten viser vi hunden hvor sporet starter, senere skal den selv finde
sporet indenfor et afmærket område. Afstanden mellem godbiderne øges
efterhånden som hunden bliver dygtigere

> og skal hunden være 100 % lydig for at tage del i aktiviteten med, at
> gå spor??

Så var der vist ikke mange deltagere til spor
Spor kan sagtens trænes og udøves med en lang line på hunden ( som det
bruges ved f.eks. schweiss-hunde), men jeg har som regel ikke line på når
hun søger. Der er ikke problemer med at kalde hende ind når vi søger ting
eller går spor, det er bare så spændende for hende.
Hun er nu ca 10 måneder, og hendes "rekord" er at finde en "tyvekrone" der
havde ligget i græsset en uge. Jeg havde smidt den en dag hvor vi blev
afbrudt i vores leg. Da jeg kom til at tænke på det og fik hende til at
søge, var der gået en uge.

MVH Per, Odense