Login, hvordan fungere det?
Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 06-06-03 10:59

Jeg har downloaded en lille .php fil (login script)
Jeg vil bare lige vide hvordan det fungere..

Jeg har en "main" .. eller "info" eller hvad man nu kalder den, altså der
hvor alle siderne bliver vist

Laver jeg så bare et link til min login.php fil? sådan så at den bliver vist
i min "main" ??

Den "login" fil jeg downloadede havde kun 1 php fil.. så det er ikke noget
vildt indviklet, jeg tror vist også kun der kan logge en bruger ind ad
gangen..

Men det er heller ikke nødvendigt med mere! Jeg ved ikke lige om jeg skal
skrive hele php filen men hvis det er nødvendigt gør jeg det hvis der er
nogen der gerne vil have det???

--
m.v.h. Morten

Morten@blop.dk
--> www.Mortenmk.tk <--

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 06-06-03 11:33

"Morten M. Kaastrup" <Morten@blop.dk> wrote in message
> [...]
> skrive hele php filen men hvis det er nødvendigt gør jeg det hvis der er

Jeg tror ikke der er nogen der decideret VIL have din PHP-kode.. men du
burde nok enten sætte dig mere ind i hvordan PHP virker eller i hvert fald
formulere dit spørgsmål lidt bedre...

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 06-06-03 12:00

"Rasmus Christian Kaae" <kaaeHEJ@VENdaimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> burde nok enten sætte dig mere ind i hvordan PHP virker eller i hvert fald

Ok,
Hvis jeg logger ind, med det rigtige pass/bruger så sker der ikke noget..
eller jeg bliver vist hen til
"THIS PAGE CANNOT BE DISPLAYED"
Men hvad skal der ske når jeg logger ind.. skal jeg ryge til en anden side?
ja ik? Men jeg kan bare ikke se nogen url i .php filen... ? fatter jeg ikke
lige

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 06-06-03 12:13

> [...]
side?
> ja ik? Men jeg kan bare ikke se nogen url i .php filen... ? fatter jeg

og jeg ved ikke hvad du snakker om

jeg plejer at have en $_SESSION variabel hvori der er en reference til en
instans af min bruger-klasse. Hvis denne bruger er logget ind vil dette være
registreret i instansen - så det kan jeg tjekke ganske snildt. De sider der
så kræver login markerer jeg ved at inkluderer en guard-fil --
require_once('login_needed.php'); og login_needed.php sørger så for at
fortælle de brugere der ikke er logget ind når de forsøger at se en side, at
de skal være logget ind og samtidig for de en login box. Når brugeren så
logger bliver han/hun dirigeret tilbage til den side der krævede login.

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 06-06-03 12:54

> [...]
> de skal være logget ind og samtidig for de en login box. Når brugeren så
> logger bliver han/hun dirigeret tilbage til den side der krævede login.

hehe ok :)
Jeg kan ikke finde noget af det der :/ men tror også at det du bruger er alt
for avanceret til mig :) heh
Jeg skal bare have sådan at der er en bruger et pass så der er flere der
logger ind med fx
bruger: abcdefg
pass: 123456

og når du så har logget ind skal de sendes til en eller anden side, altså
dem der logger "rigtigt" ind.
Men jeg ved ikke hvor god jeg er til at forklare det :/ så jeg viser lige
php koden

<head>
<link href="style2.css" type="text/css" rel="stylesheet">
</head>
<?
//Dette login-script er programmeret af Jonas Delfs
//og må frit bruges så længe disse linier lades være

$realbruger = "admin"; //Det rigtige brugernavn
$realpw = "morten"; //Det rigtige password

if($action == "login"){

if(!$brugernavn) echo "Du har ikke indtastet et brugernavn!";
elseif(!$password) echo "Du har ikke indtastet en password!";
else{

if($brugernavn == $realbruger && $password == $realpw){
?>

<?
}
else echo "Der er fejl i enten brugernavn eller password!";

}
}
else{
?>

<form action="<? echo $PHP_SELF; ?>?action=login" method="post">
</form>

<?
}
?>

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 06-06-03 13:26

ja ok, mit er nok lidt for avanceret til den slags ..

du kan lave en login.php med følgende:
<?
// start sessionen
session_start();

// kast brugeren over til /index2.php hvis de allerede er logget ind
if ($_SESSION['logged_in']=="true") header("location: /index2.php");
else if ($_POST['login']=="hemligbrugernavn"
&& $_POST['password']="totalhemligkodeord") {
// husk at brugeren er logget ind
$_SESSION['logged_in']="true";

// kast brugeren rundt
header("location: /index2.php");
}
else { // login box
?>
<form action=login.php method=post>
Login: <input type=text name=login>
Password: <input type=password name=password>
<input type=submit>
</form>
<?}?>

og på alle dine andre sider kan du så f.eks. skrive følgende i toppen:

<?
session_start();
// kast brugeren hen til login-siden hvis brugeren ikke er logget ind
if ($_SESSION['logged_in']!="true") header("location: /login.php");
?>

Rasmus Christian Kaae
---
work: www.3kings.dk
personal: www.daimi.au.dk/~kaae
misc: www.polygonpusher.dk

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 06-06-03 14:17

> [...]
> // kast brugeren hen til login-siden hvis brugeren ikke er logget ind
> if ($_SESSION['logged_in']!="true") header("location: /login.php");

Du er gud! Det var lige det jeg ville have!!!
Men der er noget jeg ikke lige forstår :

// kast brugeren rundt
header("location: /index2.php");

hvad gør det???

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 08-06-03 10:05

> Du er gud! Det var lige det jeg ville have!!!
> Men der er noget jeg ikke lige forstår :
>
> // kast brugeren rundt
> header("location: /index2.php");
>
> hvad gør det???

det omdirrigerer brugeren til index2.php-filen

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 09-06-03 14:41

Ok, men jeg kan stadig ikke få det til at fungere, når jeg logger ind med
mit

login: morten
pass: morten

så sker der ikke andet end at den reseter formen.
Og den kaster mig ikke tilbage til login.php når jeg ikke er logget ind..
hmm

PS: skal det her stå over <html> taget eller bare et sted på siden der
kræver login?

<?
session_start();
// kast brugeren hen til login-siden hvis brugeren ikke er loggetind
if ($_SESSION['logged_in']!="true") header("location: /login.php");
?>

Eller kan du måske se siden her?

http://www.friserverplads.dk/morten/test//index.htm

Men det er en gratis host og er rimelig tit nede.. :( !
Men måske er jeg heldig at den er oppe?

m.v.h Morten