Problemer med lyden
Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-03 07:31

Hej,

Engang for længe siden holdt mit ellers så trofaste essolo lydkort op
med at virke. Jeg har købt et nyt, men det fungerer ikke. Det gamle
var onboard, og det nye sidder i en pci-bus. Mandrake 9.1 kan sagtens
se begge kort, men hvordan fortæller jeg Mandrake, at det skal bruge
det nye? Jeg har engang haft en Windowspartition på min maskine, og
der fungerede det, så der er tilsyneladende ikke noget i vejen med
lydkortet.

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : michael

Dato : 06-06-03 08:56

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> det nye? Jeg har engang haft en Windowspartition på min maskine, og
> der fungerede det, så der er tilsyneladende ikke noget i vejen med

Jeg kører også med to lydkort (onboard og pci). For at vælge mit pci
lydkort, skal jeg slå onboard lydkortet fra i bios. (mit MB er ecs k7s5a)
Men nu kender jeg ikke Mandrake, men mon ikke det er det samme som i RH ?
/Michael

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-03 09:04

michael <michael@removethiswoer.dk> writes:

> Jeg kører også med to lydkort (onboard og pci). For at vælge mit pci
> lydkort, skal jeg slå onboard lydkortet fra i bios. (mit MB er ecs
> k7s5a)

Der er, så vidt jeg kan se, ikke noget med lydkort i min bios...

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-03 11:19

Michael Knudsen <knudsen@durin.imf.au.dk> writes:

> [...]
> det nye? Jeg har engang haft en Windowspartition på min maskine, og
> der fungerede det, så der er tilsyneladende ikke noget i vejen med

Hvis det er gået helt i stykker, er du nok bedst tjent med at
deaktivere det (sker normalt enten i BIOS eller med nogle jumpere på
bundkortet).

Herefter skal du konfigurere det nye. Mandrake har vist et eller andet
hardware-kontrolpanel, der skulle kunne den slags (har dog aldrig
brugt Mandrake selv).

Ellers må du fortælle, hvad det nye er for et
(evt. inkl. lspci-uddata).

/Rasmus

If you don't receive an answer, then it either indicates that the bug is
too obvious or too difficult.
-- Manfred Spraul

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-03 11:52

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Hvis det er gået helt i stykker, er du nok bedst tjent med at
> deaktivere det (sker normalt enten i BIOS eller med nogle jumpere på
> bundkortet).

Hmmm...jeg tror først lige, jeg vil se, om det ikke kan løses på anden måde
end ved at skille computeren ad.

> Herefter skal du konfigurere det nye. Mandrake har vist et eller andet
> hardware-kontrolpanel, der skulle kunne den slags (har dog aldrig
> brugt Mandrake selv).

I "Mandrake Control Center" kan jeg se følgende to (ens) lydkort:

ES1969 Solo-1 Audiodrive
ES1969 Solo-1 Audiodrive

Der er følgende informationer om dem:

Det første kort:

Vendor: ESS Technology
Alternative drivers: esssolo
Bus: PCI
Bus identification: 125d:1969:125d:8888
Location on the bus: 0:b:0
Module: snd-es1938
Media class: MULTIMEDIA_AUDIO

Det andet kort:

Vendor: ESS Technology
Alternative drivers: esssolo1
Bus: PCI
Bus identification: 125d:1969:1014:162
Location on the bus: 0:e:0
Module: snd-es1938
Media class: MULTIMEDIA_AUDIO

Jeg kan ved hvert kort vælge "Configure module" og "Run config tool",
men hver gang, den afspiller en testlyd, kan jeg intet høre.

> Ellers må du fortælle, hvad det nye er for et
> (evt. inkl. lspci-uddata).

Hvad er lspci-uddata? Hvor finder jeg det?

/Michael

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-03 12:21

Michael Knudsen <knudsen@durin.imf.au.dk> writes:

> I "Mandrake Control Center" kan jeg se følgende to (ens) lydkort:
>
> ES1969 Solo-1 Audiodrive
> ES1969 Solo-1 Audiodrive

Er det et lydkort magen til det første? I så fald vil driveren finde
dem begge medmindre du kan specificere, at den kan skal finde den
anden (og det ved jeg ikke, om man kan med esssolo.

> Jeg kan ved hvert kort vælge "Configure module" og "Run config tool",
> men hver gang, den afspiller en testlyd, kan jeg intet høre.

Formentlig fordi den afspiller lyden på det gamle kort.

> Hvad er lspci-uddata? Hvor finder jeg det?

/sbin/lspci

Hvis de to kort er ens, er du nok nødt til at deaktivere det gamle
kort helt (hvis det ikke kan fjernes).

/Rasmus

People are lonely because they build walls instead of bridges.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-03 13:01

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Formentlig fordi den afspiller lyden på det gamle kort.

Det var også min formodning.

> /sbin/lspci

[root@localhost root]# lspcidrake
agpgart : Intel Corporation|440BX/ZX - 82443BX/ZX Host bridge
unknown : Intel Corporation|440BX/ZX - 82443BX/ZX AGP bridge
unknown : Intel Corporation|82371AB PIIX4 ISA
unknown : Intel Corporation|82371AB PIIX4 IDE
usb-uhci : Intel Corporation|82371AB PIIX4 USB
sonypi : Intel Corporation|82371AB PIIX4 ACPI - Bus Master IDE Controller
snd-es1938 : ESS Technology|ES1969 Solo-1 Audiodrive
snd-es1938 : ESS Technology|ES1969 Solo-1 Audiodrive
unknown : CONEXANT|56K Winmodem
8139too : Realtek|RTL-8139
Card:RIVA TNT2 : nVidia Corporation|Riva TNT2 Model 64
unknown : Unknown|USB UHCI Root Hub [Hub|Root Hub]
Flag:TV : Logitech Inc.|QuickCam Express [Vendor Specific Class|Vendor Specific Subclass|Vendor Specific Protocol]

> Hvis de to kort er ens, er du nok nødt til at deaktivere det gamle
> kort helt (hvis det ikke kan fjernes).

Jeg er nok nødt til at pille skidtet fra hinanden. Jeg er spændt på,
om jeg kan finde ud af det

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-03 13:05

Michael Knudsen <knudsen@durin.imf.au.dk> writes:

> snd-es1938 : ESS Technology|ES1969 Solo-1 Audiodrive
> snd-es1938 : ESS Technology|ES1969 Solo-1 Audiodrive

De ser meget ens ud.

> Jeg er nok nødt til at pille skidtet fra hinanden. Jeg er spændt på,
> om jeg kan finde ud af det

Driveren finder formentlig begge kort. Du man muligvis benytte dig af
/dev/dsp1 og /dev/mixer for at benytte det nye kort.

/Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-03 13:57

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Driveren finder formentlig begge kort. Du man muligvis benytte dig af
> /dev/dsp1 og /dev/mixer for at benytte det nye kort.

Hvad mener du?

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-03 15:25

Michael Knudsen <knudsen@durin.imf.au.dk> writes:

> Hvad mener du?

At /dev/dsp og /dev/mixer er enhederne til det gamle lydkort. Det nye
lydkort hedder formentlig /dev/dsp1 og /dev/mixer1 (og ikke /dev/mixer
som jeg skrev ovenfor) - det kan du sandsynligvis indstille i de
fleste programmer.

/dev/dsp* er til digital lyd; /dev/mixer* er mixeren på lydkortet. Jeg
kan ikke lige huske, hvad midi på det sekundære lydkort hedder (jeg
har ingen /dev/sequencer1).

/Rasmus

Don't you hate yourself in the morning?
- Sleep till noon!

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-03 15:58

> [...]

> lydkort hedder formentlig /dev/dsp1 og /dev/mixer1 (og ikke /dev/mixer
> som jeg skrev ovenfor) - det kan du sandsynligvis indstille i de

TAKKER! Det virker! Det er helt underligt at have lyd på igen. Det har
ikke haft i næsten et helt år!

--
Michael Knudsen [knudsen@imf.au.dk]