Når hunden gør.
Fra : Ladycatwoman

Dato : 06-06-03 01:42

Cujo har de sidste 3 uger gøet meget mere, end han plejer.
Normalt gør han kun, hvis der kommer nogen, men nu går han helt amok bare
der går nogen forbi på gaden.
Det er belastende, da det også sker om natten, og man bliver simpelthen så
forskrækket, da det tit kommer uden varsel.

Min bror flyttede ind hos os ca. da det startede, og jeg har tænkt lidt på,
om Cujo nu føler, at han skal passe mere på os end normalt, men selvom det
er forklaringen, hvad er løsningen så?

Jeg siger nej, når han gør og roser, når han stopper, men det er somom han
ikke kan lade være. Jeg kan se på ham, at han godt ved, at jeg ikke bryder
mig om det, men hans instinkt? siger ham, at han skal gøre det alligevel.

Normalt hvis han gør af nogen eller noget i haven, kan jeg sagtens lokke ham
væk ved at kalde ham ind, men hvis han er inde, og der er en lyd udenfor,
går han helt amok.

Det er lige til at få dårlige nerver af, og det er da også synd for hunden,
at han har det på den måde.

Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : lunadc

Dato : 07-06-03 12:10

"Ladycatwoman" skrev d. 06-06-03 01:42 dette indlæg :
> [...]
udenfor,
> går han helt amok.
>
> Det er lige til at få dårlige nerver af, og det er da også synd for

Hej Cujos mor

Jeg ved ikke om du kan bruge det, men når Luna gør roser vi straks og
giver en godbid, jeg ved faktisk ikke om det er det som får hende til at
stoppe, men hun gør altid kun en til to vuf ,så stopper hun og ser op på
os, det gør hun også når der kommer nogen.
Hvis hunden er bange eller usikker og det er derfor den gør, så tror jeg
det bliver værrer af at sige nej, så bliver den bare mere usikker, for
når mor også syntes det er farlig så skal der da rigtig gøres noget.

V.H. Bodil og Luna

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 07-06-03 19:18

Vi har det samme problem med Bernhard, så jeg følger med i denne tråd med
spænding
Han kan også finde på at gø, hvis der er nogen, der smækker med en bildør,
og så gø den næste halve time. Andre gange kan de dytte uden for hækken uden
at han løfter et øre.
Vi har prøvet med nej og rolig snak osv. osv. Nogen gange er jeg også blevet
så irriteret at jeg ikke kan lade være med at råbe af ham, men det virker i
hvert tilfælde overhovedet ikke

"lunadc" skrev
> [...]
> stoppe, men hun gør altid kun en til to vuf ,så stopper hun og ser op på
> os, det gør hun også når der kommer nogen.

Er teorien her, at hvis man belønner hunden, når den gør, ved den at man er
blevet opmærksom på "faren" og at vi derefter vil tage os af det? Det er
lidt omvendt tankegang for os, at vi skal belønne uønsket adfærd, men på den
anden side virker alt det andet vi har prøvet ikke. Er der så ikke en risiko
for at han vil begynde at gø oftere for at få en godbid?

> Hvis hunden er bange eller usikker og det er derfor den gør, så tror jeg
> det bliver værrer af at sige nej, så bliver den bare mere usikker, for
> når mor også syntes det er farlig så skal der da rigtig gøres noget.

Jeg ved ikke, om det er fordi han bliver bange og usikker. Han virker ikke
sådan. Han gør det faktisk mest, når han og jeg er alene hjemme, så han vil
sikkert passe på "mor" eller hvad?

--
Mange hilsner
Therese

Fra : lunadc

Dato : 08-06-03 09:24

> [...]
risiko
> for at han vil begynde at gø oftere for at få en godbid?

Jeg ved ikke om Luna gør oftere for at få en godbid, men jeg tror det
ikke, faktisk gør hun ikke ret tit.
Vi har altid rost når hunden gør, det stammer helt tilbage fra da jeg
gik til træning med min første hund dvs. det er nok 20 år siden, min
træner dengang gav mig rådet, det var en meget usikker hund jeg havde
dengang, og den kunne gø af alt, men da jeg begynte at rose stille og
rolig hvergang den sagde noget hjalp det meget hurtigt.
Hunden gør stadig når der kommer nogen men kun kortvarigt, det er muligt
at det kun virker på hunde der gør fordi de er bange/usikker.

V.H. Bodil og Luna

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 07-06-03 13:16

Når Baluka gør fordi der kommet nogen udenfor (vi bor på et gartneri,
så der kommer mange biler her), så siger jeg med sitlle og rolig
stemme, at han bare skal slappe af for det er helt iorden. Så er det
som om han slapper af.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk