Hanhund til avl...hvordan?
Fra : Ann

Dato : 05-06-03 21:13

Hej i Gruppen.

Jeg er den heldige ejer af en Berner Sennen-han som lige er blevet et år.
Han er anskaffet som familiehund.

Men nu han er sådan en flot og rar hund, synes jeg at det kunne være
spændende hvis der blev avlet på ham.

Han har selv stamtavle fra DRU.

Skal han igennem en masse prøver/udstillinger for at kunne bruges til avl.

Ja,jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal spørge om, for jeg har ingen forstand
på emnet. Men jeg håber I kan komme med gode råd og retningslinier.

Mvh

Ann

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-06-03 21:56

"Ann" <An67@ofir.dk> wrote in message
> Hej i Gruppen.
> Men nu han er sådan en flot og rar hund, synes jeg at det kunne være
> spændende hvis der blev avlet på ham.

Alle hundeejere synes, at deres hund er flot og rar - det du skal spørge dig
selv - og meget gerne andre - om er, om han har noget positivt at tilføre
racen.

> Han har selv stamtavle fra DRU.
>
> Skal han igennem en masse prøver/udstillinger for at kunne bruges til avl.

Ved ikke, hvilke regler DRU har, men ved DKK skal han have en 2. præmie på
en udstilling for at sikre, at han er racetypisk. Desuden er der HD
restriktioner for at sikre, at racen ikke får unødvendige problemer.

> Ja,jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal spørge om, for jeg har ingen
forstand
> på emnet. Men jeg håber I kan komme med gode råd og retningslinier.

Det jeg synes, du bør gøre, er at få din hund røntgenfotograferet for HD og
AA, så du er sikker på, at han ikke lider af disse sygdomme. Så bør du
kontakte DRU for at høre, hvilke retningslinier de har mht
udstillingsresultater. Så bør du tage ham med på en udstilling og få
vurderet, at han rent faktisk ser ud, som en berner sennen skal se ud. På
den måde får du også et overblik over han stærke og svage sider, så en evt.
tæveejer kan vurdere om han passer til tæven.

Endelig skal du selvfølgelig vurdere hans temperament - er han psykisk
stabil? Opfører han sig racetypisk? Hvilke egenskaber kan han bidrage med
til kommende hvalpe?

Held og lykke!

-Trine

Fra : Ann

Dato : 06-06-03 21:51

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> wrote in

> [...]
>
> Endelig skal du selvfølgelig vurdere hans temperament - er han psykisk
> stabil? Opfører han sig racetypisk? Hvilke egenskaber kan han bidrage

Hej Trine.

Tak for svaret. Det vil jeg gå videre med og se om der er andre end mig,
der mener han kan tilføre racen noget....

Ann