Hvordan renses stik for ir (13 polet Multi~
Fra : Søren Trelborg

Dato : 05-06-03 19:35

Bilens stik er trods kun et år helt fyldt med grønt ir, og det kniber
gevaldigt med forbindelsen.
Hvordan renses ir-en af ?

Fra : USER

Dato : 05-06-03 20:50

Søren Trelborg wrote:

> Bilens stik er trods kun et år helt fyldt med grønt ir, og det kniber
> gevaldigt med forbindelsen.
> Hvordan renses ir-en af ?

Du skal bruge noget ståluld så skal det nok gå væk.

Fra : per

Dato : 05-06-03 20:53

USER wrote:

> Du skal bruge noget ståluld så skal det nok gå væk.

Eller en stålbørste, men foriøvrigt skulle det være ret giftigt.?

Fra : USER

Dato : 06-06-03 14:38

per wrote:

> Eller en stålbørste, men foriøvrigt skulle det være ret giftigt.?

så kan man tage frisklufts maske og bruge suger så overlever man nok det.

Fra : Johnny

Dato : 05-06-03 21:12

"Søren Trelborg" <soren.trelborg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Bilens stik er trods kun et år helt fyldt med grønt ir, og det kniber
> gevaldigt med forbindelsen.
> Hvordan renses ir-en af ?

Brug ståluld eller fint sandpapir til at fjerne ir på stikket.

Sørg for, at når du har renset stikket, bagefter at give det noget Silicone,
af den samme slags som kan bruges til gummilisterne på både bil og
campingvogn.
Det fås både som spray og på en flaske med pensel og koster ca. 30 kr.
(Så kan du jo også være god ved din campingvogn, og give gummilisterne en
omgang, ved både døre og vinduer. Så holder gummilisterne bedre, da de så
ikke tørrer ud, og du undgår at gummilisterne bliver stive og dermed
utætte.)

Det holder ir væk fra stikket i lang tid. Sørg for at efterbehandle ca. 1
gang om året.

Det bedste er dog hvis man starter behandlingen allerede imens stikket er
nyt.

Hilsen
Johnny

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-06-03 21:49

Søren Trelborg wrote:

> Bilens stik er trods kun et år helt fyldt med grønt ir, og det kniber
> gevaldigt med forbindelsen.

Det er svært at komme til der - hvis du har mod på¨det, så afmonter og
adskil stikdåsen og pres benene ud. Så kan du rense med fint smergellærred.
Inden du samler det igen indsmøres alle dele i syrefrit vaseline og du vil
nok aldrig få problemer igen.

Hvis det er helt galt ville jeg anskaffe en ny dåse og give den
vaselinekuren inden montering - det er en mere overkommelig opgave

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Per

Dato : 05-06-03 22:39

Man må helst ikke bruge ståluld eller sandpapir da dette ødelægger den
overflade der skal beskytte mod ir. Problemet er sikker at stikket er for
dårligt eller har været udsat for meget fugt og salt. Jeg bruger
professionelt noget der hedder kontaktrens ( ikke WD4 spray eller ligenende
! ) som påføres som spray og kan opløse den ir som er opstået. Irren kan så
børstes væk bagefter med med en stiv børste/ pensel eller en af de nye
plastic-rensesvampe (gul/grønne til gryder) og stikket kan påføres endnu et
lag kontaktrens ( eller silliconefedt til sidst når irren er fjernet helt ).
Det har altid virket for mig på diverse udendørs stikforbindelser.

Hilsen Per.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 13-06-03 11:34

Jeg har haft held med at sprøjte mit stik godt til med WD40 og så rense det
af med en tør klud bagefter.
Har du tjekket forbindserne på pærene i baglygterne, det kan også være der
problemet er !
Pas på ikke at bruge for kraftige rensemidler, og at lade dem sidde
bagefter. For så æder de sig bare ind i stikket.

Nu er der flere af jer der nævner at det er godt at smøre sit stik ind i
silicone efter rensning. Men er man så ikke lige vidt. Jeg er godt klar over
at siliconen forhindrer det i at irre, men forhindrer siliconen ikke også
den elektriske forbindelse ??? Eller tager jeg helt fejl !

Fra : Gismo

Dato : 13-06-03 22:16

Søren Uttrup wrote:

> Jeg er godt klar over at siliconen forhindrer det i at irre, men
forhindrer
> siliconen ikke også den elektriske forbindelse ???

Nææ. Det fungerer fint hos mig.

>Eller tager jeg helt fejl !

Det må jeg svare ja til.

Gismo.

Fra : Per

Dato : 14-06-03 07:44

Det er rigtigt at silicone forhindrer en elektrisk forbindelse.

Men jeg har selv brugt det til nogle meget kritiske kontaktforbindelser i
form af SILICONEFEDT på mit arbejde. Det var fabrikanten af elektronikken
der anbefalede det. Fordelen ved at bruge det var, at den elektriske kontakt
blev etableret ved at metaldelene skar sig igennem siliconelaget og når
stikket blev taget ud igen "flød" siliconen sammen igen og beskyttede
overfladen mod ir/ oxydering. Det kræver selvfølgelig at de kontaktflader
der presses mod hinanden passer stramt, så siliconelaget kan gennembrydes.
Ulempen er at støv kan sætte sig i siliconelaget, men så må man jo rense
stikket en gang imellem

Hilsen Per