MS Windows
briani 27239
Formattering uden mulighed for at genskabe
Fra : Thomas

Dato : 05-06-03 11:34

Var der ikke engang noget med "format /u"? Eller hvordan
kan man forttere sin harddisk uden mulighed for at genskabe de
data der var derpå?
mvh
Thomas

Fra : Frans Jensen

Dato : 05-06-03 13:54

On Thu, 5 Jun 2003 12:33:48 +0200, "Thomas"
<denergodnok@hotmail.com> wrote:

>Var der ikke engang noget med "format /u"? Eller hvordan
>kan man forttere sin harddisk uden mulighed for at genskabe de
>data der var derpå?

det kan en formattering ikke klare

men måske er programmet here en løsning:

http://www.linux-kurser.dk/secure_harddisk_eraser.html

--
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -

Fra : Leo.E

Dato : 05-06-03 18:41

Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk> wrote in message news:<3edf3d64$0$24660$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> det kan en formattering ikke klare
>
> men måske er programmet here en løsning:
>
> http://www.linux-kurser.dk/secure_harddisk_eraser.html
Hvis du ikke kan bruge ovennævnte og har dospartitioner, kan du slette
dem og så oprette dem igen.
Hilsen: Leo

Fra : jens

Dato : 05-06-03 18:47

"Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke kan bruge ovennævnte og har dospartitioner, kan du slette
> dem og så oprette dem igen.

Du har ikke hørt om pc filerecovery..... vel ?

http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

Mvh Jens

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 05-06-03 19:59

> Hvis du ikke kan bruge ovennævnte og har dospartitioner, kan du
slette
> dem og så oprette dem igen.
> Hilsen: Leo

Hej Leo

Så let er det ikke ;)
Det eneste måde filer fjernes fra harddisken er ved at overskrive
dem. Det sker ikke ved at slette og genoprette en partition. Den
efterfølgende formatering overskriver dem kun løseligt. så selv
efter sådan en tur kan en stor del af filerne genskabes. Som minimum
kan det ses hvad der har været på harddisken.
Der skal bruges et program som overskriver disken flere gange
(wiping).

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Lars R Jensen

Dato : 05-06-03 22:07

"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan det ses hvad der har været på harddisken.
> Der skal bruges et program som overskriver disken flere gange

Nemlig og dem findes der mange af (skal gerne finde et link til et freeware
program, hvis Thomas skulle have brug for det). Imidlertid vil en grundig
analyse med fintfølende apparatur i et laboratorium til ca. 200.000 kr.
kunne genskabe meget data pga. magnetiske "fingeraftryk". Det mest sikre er
således at bruge en hammer og smadre harddisken til "ukendelighed".

Mvh Lars

Fra : Michael

Dato : 06-06-03 13:47

Lars R Jensen wrote:
> "Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> skrev i en meddelelse

cut
> [...]
> kunne genskabe meget data pga. magnetiske "fingeraftryk". Det mest sikre er
> således at bruge en hammer og smadre harddisken til "ukendelighed".

cut

Jeg har et link til et freeware program:
http://staff.washington.edu/jdlarios/autoclave/

Michael

Fra : Leo.E

Dato : 06-06-03 20:20

"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> wrote in message news:<bbo3ua$16hi$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> efter sådan en tur kan en stor del af filerne genskabes. Som minimum
> kan det ses hvad der har været på harddisken.
Der blev jeg godtnok rystet i min barnetro!
> Der skal bruges et program som overskriver disken flere gange,
Ren nysgerrighed,skal man så køre hele HD igennem wiperen inden formattering?
for ellers bliver den jo aldrig klar til formattering, eller hvad.
Hilsen: Leo

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 06-06-03 22:18

"Leo.E" <le01@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ren nysgerrighed,skal man så køre hele HD igennem wiperen inden
formattering?
> for ellers bliver den jo aldrig klar til formattering, eller hvad.
> Hilsen: Leo

Jeg har aldrig haft brug for det men mon ikke frengangsmåden er som
følger:
Alt fortroligt slettes, wipe fri plads inkl. swap, og formater.

Fra : Leo.E

Dato : 07-06-03 05:27

"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> wrote in message news:<bbr0f5$1gjt$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> følger:
> Alt fortroligt slettes, wipe fri plads inkl. swap, og formater.
Jeg har heller ikke haft brug for det, men jeg har læst et sted
at ved wiping bliver filerne overskrevet flere gange, så er det
ikke lidt falsk sikkerhed? det er jo ikke nemt at kontrollere om
data virkelig er væk

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 07-06-03 10:31

> [...]
> at ved wiping bliver filerne overskrevet flere gange, så er det
> ikke lidt falsk sikkerhed? det er jo ikke nemt at kontrollere om

Kommer an på hvor høj en grad af sikkerhed man har brug for. Jeg
tror ikke data kan genskabes i hel tilstand efter en grundig wiping,
men f.eks. banker og andre virksomheder/institutioner med følsomt
data bør nok destruere gamle harddiske grundigt.

Fra : Lars R Jensen

Dato : 07-06-03 19:15

> [...]

> at ved wiping bliver filerne overskrevet flere gange, så er det
> ikke lidt falsk sikkerhed? det er jo ikke nemt at kontrollere om

Du kan jo starte med kontrollere, om du selv er i stand til at gendanne det
vha. diverse data-recovery programmer. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så
er man OK sikret, men det er klart, at man ikke lige har 100.000 - 300.000
kr til at få det ordentlig testet i et laboratorium.

Mvh Lars

Fra : jens

Dato : 07-06-03 19:53

"Lars R Jensen" <nomail@nomail.com> skrev i en meddelelse

> "Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

En hammer i passende størelse kan slette en disc effektivt.

Men det koster sæføli ca 8 kr / gb.

Mvh Jens

Fra : Lars R Jensen

Dato : 07-06-03 20:22

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> En hammer i passende størelse kan slette en disc effektivt.
>
> Men det koster sæføli ca 8 kr / gb.

LOL

Men hvis man ikke gennembanker den "ansvarligt", så kan der stadig være
data, som kan gendannes.

Mvh Lars

Fra : jens

Dato : 07-06-03 20:27

> LOL
>
> Men hvis man ikke gennembanker den "ansvarligt", så kan der stadig være
> data, som kan gendannes.

I såfald har hammeren ikke været i passende størelse.

Meeeen..... mon ikke det er de færreste som ofrer ret meget på en
gennemtæsket disc med påskriften "w98 bootdisc 4.3Gb" ? )

Mvh Jens

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 07-06-03 22:09

jens wrote:
> "Lars R Jensen" <nomail@nomail.com> skrev i en meddelelse

> I såfald har hammeren ikke været i passende størelse.

Jeg så en udsendelse hvor en kriminel havde klippet en diskette i 10-15
stykker.
Den blev samlet og et regneark med adresser på de medskyldige blev
gendannet.

er der nogle med paranoia ?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : jens

Dato : 07-06-03 22:29

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg så en udsendelse hvor en kriminel havde klippet en diskette i 10-15
> stykker.
> Den blev samlet og et regneark med adresser på de medskyldige blev
> gendannet.

Nu er der jo forskel på at gendanne 1.44 MB, og så 4.3GB data for at få en
fil.
Men ja, der er firmaer som påtager sig at gendanne hele diske (næsten)uanset
stand.

> er der nogle med paranoia ?

Niksen, for det er Søndag imorgen, og så starter vi forfra til middag.

Mvh Jens

Fra : Leo.E

Dato : 08-06-03 04:50

"Lars R Jensen" <nomail@nomail.com> wrote in message news:<bbta2c$nvq$1@sunsite.dk>...
> "Leo.E" <le01@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo starte med kontrollere, om du selv er i stand til at gendanne det
> vha. diverse data-recovery programmer.
Det har jeg prøvet engang, og fandt bl.a. et Works dokument der var et
år gammelt, hvor jeg kunne læse ca 50% af indholdet, mener også at
have læst, at det vist nok er bestemte filtyper der i første omgang
bliver overskrevet.
Hilsen: Leo