Upload billeder
Fra : Mikkel Bech-Hansen

Dato : 05-06-03 11:21

I forlængelse af mit forrige srørgsmål har jeg endnu et spørgsmål.
Jeg vil nu lave et billedegalleri...
Jeg tænker at man skal uploade billederne fra PHP til MySql.
Jeg har lavet et table der hedder 'billedarkiv' og deri tilføjet to
kolonnner: 'id' 'img' og 'type'
Hvad gør jeg nu for at uploade billederne?

Fra : Lars Dahl

Dato : 05-06-03 13:04

> Jeg tænker at man skal uploade billederne fra PHP til MySql.
> Hvad gør jeg nu for at uploade billederne?

Det første du bør være opmærksom på er, at det for sådan er smartere at
gemme billede på webserveren, og så gemme selve linket i MySQL databasen...

Mvh Lars Dahl

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-06-03 14:26

> [...]
> kolonnner: 'id' 'img' og 'type'
> Hvad gør jeg nu for at uploade billederne?

Du først have lavet dig en HTML form af typen "file". Hvis vi går ud fra du
kalder den img og at register_globals er slået til, kan du nu gemme dine
data i tabellen med følgende:

$img = addslashes(fread(fopen($img, "r"), filesize($img)));
mysql_query("INSERT INTO `billedarkiv` (`id`, `img`, `type`) VALUES ('$id',
'$img', '$img_type')");

Der burde kunne klare den opgave...

Fra : Kasper Birch Olsen

Dato : 05-06-03 15:34

Mikkel Bech-Hansen wrote:

> [...]
> kolonnner: 'id' 'img' og 'type'
> Hvad gør jeg nu for at uploade billederne?

hvis du vil gemme filerne i databasen skal du til at rode med noget
binært grisseri, lad være med det. Gem dem som filer på webserverens
disk (evt. et link i databasen), og læs
http://dk.php.net/manual/en/features.file-upload.php hvordan man
foretager selve uploadningen.

- Kasper

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-06-03 16:37

> hvis du vil gemme filerne i databasen skal du til at rode med noget
> binært grisseri, lad være med det. Gem dem som filer på webserverens
> [...]

Hvorfor er det noget griseri? altså ud over at det er hårdt for MySQL
serveren...

Fra : Kasper Birch Olsen

Dato : 06-06-03 14:38

Peter Sepstrup wrote:

> Hvorfor er det noget griseri? altså ud over at det er hårdt for MySQL
> serveren...

Det er hårdt for serveren, og det er besværligt sammenlignet med
filløsningen. Noget griseri er måske det forkerte ord, det er jo som
sådan ikke dårlig kode. Jeg ville nok holde mig fra det...

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 06-06-03 15:29

> Det er hårdt for serveren, og det er besværligt sammenlignet med
> filløsningen. Noget griseri er måske det forkerte ord, det er jo som
> sådan ikke dårlig kode. Jeg ville nok holde mig fra det...

Jeg ved nu ikke om jeg vil sige det er besværligt, jeg synes tit det kan
være nemmere hvis der skal hænges en masse billeder og en masse tekst
sammen, i hvert fald når man skal lave et brugerinterface hvor en bruger så
kan ændre/slette/tilføje tekst og billeder, men det er nok en smagssag

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 08-06-03 22:09

> [...]
> kan ændre/slette/tilføje tekst og billeder, men det er nok en smagssag

Tja og billedet fylder en DEL mere.... Synes jeg læste med med op til 4
gange mere i en mysql database.

/mikkel

Fra : Jimmy

Dato : 08-06-03 23:02

"Mikkel Bundgaard" <invalid@invalid> wrote in message

> Tja og billedet fylder en DEL mere.... Synes jeg læste med med op til 4
> gange mere i en mysql database.

Data gemmes jo binaert og fylder da ikke mere af den grund.

Hvad var argumentet for at det skulle fylde 4 GB at gemme et billede på 1
GB?

Og hvilken tekst?

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 09-06-03 15:04

> Hvad var argumentet for at det skulle fylde 4 GB at gemme et billede på 1
> GB?

Det gad jeg os godt at vide

> Og hvilken tekst?

Er det mig du spørger her? Det er tale om tekst der i nogle artikler med
tilhørende billeder, det er det det hele udspringer af...