Fordele ved dyrere netkort ?
Fra : Lars [2000]

Dato : 05-06-03 11:00

Hej,

Jeg er blevet bedt om at komme med et forslag til bestykning af nogle
servere. De er 2000 Mhz P4 baserede, med 512 Mbyte RAM, skal køre Windows
2000 server version, og primært fungere som mail-, print- og filservere.

Der er mulighed for at vælge mellem et billigt Realteck 8139 baseret
netkort, og et dyrere 3Com 3C905 med egen processor. Prisforskellen svarer
til prisen på 512 Mbyte RAM.

Hvad vil give den bedste perfomance, 3C950 kortet eller ekstra 512 Mbyte
RAM, og hvordan beregner man i det hele taget det.

- Lars

Fra : Anders Bystrup

Dato : 05-06-03 12:36

On Thu, 05 Jun 2003 12:00:27 +0200, Lars [2000] wrote:

> [...]
>
> Hvad vil give den bedste perfomance, 3C950 kortet eller ekstra 512 Mbyte
> RAM, og hvordan beregner man i det hele taget det.

Jeg kan da anbefale dig 3Com kortet.
Vi havde et af de billige til at sidde i en proxy server og den kunne ikke
engang klare 2 klienter. Vi indkøbte et 3Com servercard (3c980) og nu
kører den perfekt med 200 klienter...

De billige ligger hele belastningen på processoren og har ingen cache.
Hvis det er servere der bliver belastet med megen netværkstrafik så kan
det betale sig.

/Anders

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-06-03 13:21

"Lars [2000]" <Internetsalg@hotmail.com> writes:

> Der er mulighed for at vælge mellem et billigt Realteck 8139 baseret
> netkort, og et dyrere 3Com 3C905 med egen processor. Prisforskellen svarer
> til prisen på 512 Mbyte RAM.

RTL8139-chippen er ulamindeligt dårligt designet. Kommentarerne i
driveren til FreeBSD (tror jeg), nævner noget i stil med at chippen
omdefinerer begrebet low-end.

Til arbejdsstationer vil en realtek-chip oftest være god nok - til
seriøse serverformål ville jeg aldrig drømme om at bruge sådan et
kort; jeg ville til enhver tid købe et passende 3com eller intel kort.

Jeg lavede engang nogle ganske uvidenskabelige målinger på hhv. et
RTL8139, et 3com 3c905B og et intel 82557. De to sidstnævnte klarede
~10mbit ved 50% CPU-belastning (alle ældre maskiner på 200-300MHz),
mens RTL-kortet klarede 8mbit ved ~90% CPU-belastning. Men som sagt er
målingerne ganske uvidenskabelige og giver kun en rå ide om ydelsen...

/Rasmus

"Microsoft spel chekar worgs grate!"

Fra : boplads

Dato : 05-06-03 14:02

In news:87adcwk95g.fsf@grignard.amagerkollegiet.dk,
Rasmus Bøg Hansen <moffe@amagerkollegiet.dk> typed:

> RTL8139-chippen er ulamindeligt dårligt designet. Kommentarerne i
> driveren til FreeBSD (tror jeg), nævner noget i stil med at chippen
> omdefinerer begrebet low-end.

lol

Udover at tilslutte mig de forrrige talere vil jeg også lige tilføje at ved
at holde sig til kvalitetsprodukter ( læs kendte mærkevarer ) sikrer du dig
også når du pludselig skal anvende pc/netkort i ikke forudsete sammenhæng:
netværksbootdisketter / RIS etc.

--
removethis before replaying

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-03 00:31

In dk.edb.netvaerk, boplads <REMOVETHISboplads@myrealbox.com> says...
> også når du pludselig skal anvende pc/netkort i ikke forudsete sammenhæng:
> netværksbootdisketter / RIS etc.

RTL8139 virker skam fint med generiske drivere...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : boplads

Dato : 09-06-03 16:42

In news:MPG.194de50379125c8798a38e@news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> typed:
> In dk.edb.netvaerk, boplads <REMOVETHISboplads@myrealbox.com> says...
>
> RTL8139 virker skam fint med generiske drivere...

Dette skal jeg være usagt; Min pointe er at hvis du holder dig til
eksempelvis3com/intel vil alting som regel fungere første gang, hvorimod du
kan risikere at bruge megen tid på at finde de rigtige drivere hvis du
bruger "no name" netkort

--
removethis before replaying

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 10-06-03 02:05

Nu mener jeg ikke man kun skal fokusere på hastighed og CPU-belastning.

Det største argument for at vælge et 3Com / Intel netkort må være
stabilitet.

Et Realtek kort går ned for et godt ord.

Rune

Fra : jens

Dato : 10-06-03 06:11

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Nu mener jeg ikke man kun skal fokusere på hastighed og CPU-belastning.
>
> Det største argument for at vælge et 3Com / Intel netkort må være
> stabilitet.
>
> Et Realtek kort går ned for et godt ord.

Æv, så er der aldrig nogen dersige et godt ord hos mig.

Mvh jens

Fra : Mons

Dato : 14-06-03 20:23

Så må jeg være gået glip af noget. De computere jeg bestyrer (40) går ikke
ned. Har Realtec 8139 i forskellige versioner Har arbejdet med dem i ca. 4
år uden prob. overhovedet.

Mogens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-06-03 00:52

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> writes:

> In dk.edb.netvaerk, boplads <REMOVETHISboplads@myrealbox.com> says...
>
> RTL8139 virker skam fint med generiske drivere...

Generiske drivere? Det er da nødvendigt med en rtl8139-driver for at
kunne benytte de kort?

Og de færreste, jeg har set af dem, kommer med boot-rom...

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-06-03 20:32

"Mons" <m_jxx@poxxst10.telexxx.dk> writes:

> Så må jeg være gået glip af noget. De computere jeg bestyrer (40) går ikke
> ned. Har Realtec 8139 i forskellige versioner Har arbejdet med dem i ca. 4
> år uden prob. overhovedet.

De tre maskinermed RTL8139-kort, jeg passer, går heller ikke ned - men
de yder ret dårligt, hvorfor deres netkort formentlig snart bliver
erstattet med nogle intel-netkort...

/Rasmus

There are three kinds of lies:
lies, politics and statistics.

Fra : jens

Dato : 14-06-03 20:48

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse
> "Mons" <m_jxx@poxxst10.telexxx.dk> writes:
>
> De tre maskinermed RTL8139-kort, jeg passer, går heller ikke ned - men
> de yder ret dårligt, hvorfor deres netkort formentlig snart bliver
> erstattet med nogle intel-netkort...

"Yder ret dårligt", hvad betyder det, mine rtlèr kan fint fylde mit cat5e
hvis den pc det sidder i kan følge med.

Den eneste begænsning jeg kan se er forklaret med pcèns disc og ata bus.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-06-03 21:12

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> [...]
> hvis den pc det sidder i kan følge med.
>
> Den eneste begænsning jeg kan se er forklaret med pcèns disc og ata bus.

Ganske uvidenskabeligt:

Pentium Pro, 200MHz, 3com 3C905B: 93mbit, 15% CPU
K6-2, 300MHz, RTL8139B: 90mbit, 31% CPU

Maskinen i den modsatte ende er en Athlon 1200 med Intel netkort - den
kan nemt følge med (~4% CPU). Netværket er switchet.

Jeg ved maskinerne ikke er ens, men jeg har desværre ikke ens maskiner
at sammenligne med...

/Rasmus

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-06-03 21:15

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> [...]
> kan nemt følge med (~4% CPU). Netværket er switchet.
>
> Jeg ved maskinerne ikke er ens, men jeg har desværre ikke ens maskiner

Jeg glemte at nævne, at PPRO'en kører Linux 2.4.21, K6-2'en kører
Linux 2.4.20. Testen er udført med "netperf -l 30 -c -C -H <host>".

/Rasmus

It ain't possible for a dumb to sing no matter how good his
dice rolls are!
-- SmurfQuest rules

Fra : jens

Dato : 14-06-03 21:24

> moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Jeg glemte at nævne, at PPRO'en kører Linux 2.4.21, K6-2'en kører
> Linux 2.4.20. Testen er udført med "netperf -l 30 -c -C -H <host>".

Det var en skam.... jeg ved at der til xp og w2k er et hav af drivere til
RTL kort, men der er kun en af dem som dur. nemlig den der hedder noget med
:
"family network card", men den går nok ikke på en linux...

Min xp1700 med rtl8139 ligger på 1-3% cpu ved fuld hane som er målt til
95Mbit over switched lan. (2 * 15 meter med switch i midten)

Men der er jo ikke nogen der siger et godt ord, det er nok derfor. )

Mvh Jens

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-06-03 06:54

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> RTL8139-chippen er ulamindeligt dårligt designet. Kommentarerne i
> driveren til FreeBSD (tror jeg), nævner noget i stil med at chippen
> omdefinerer begrebet low-end.

Er du sikker på at du ikke tænker på RTL8129-chippen?

Den kan jeg godt huske der var noget knas med - der står lidt om det i
linux-driveren fra Donald Becker (fra NASA):

"The RTL8129 uses a fixed set of four Tx descriptors in register space.
In a stunningly bad design choice, Tx frames must be 32 bit aligned.
Linux aligns the IP header on word boundaries, and 14 byte ethernet
header means that almost all frames will need to be copied to an
alignment buffer."