computerspil
Fra : Annette Kristensen

Dato : 05-06-03 07:42

vores søn (26 mdr) er meget glad for gravkøer og værktøj....så vi tænke om
ikke bob the builder er noget for ham. Nogle der ved hvor man kan købe
computerspil ad denne virksomme mand eller ved om der er andre demoer end
dem på www.bobthebuilder.com.

mvh.
Lars

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 10:40

"Annette Kristensen" <dum@dum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke bob the builder er noget for ham. Nogle der ved hvor man kan købe
> computerspil ad denne virksomme mand eller ved om der er andre demoer end

Computerspil til en 2-årig? Sig mig, er I rigtigt kloge?

Per V.

Fra : Søren Mors

Dato : 05-06-03 21:00

vadmand wrote:
> "Annette Kristensen" <dum@dum.dk> skrev i en meddelelse

> Computerspil til en 2-årig? Sig mig, er I rigtigt kloge?
>
> Per V.

Hvad skulle der nu være ivejen med et computerspil til en to årig. Emil
(2½ år) er meget glad for at spille sammen med en af sine forældre (han
kan ikke selv styre musen).

Vi spiller mest Pedersen og Findus på havearbejde (ude i haven som han
kalder det). Det er en glimrende måde at slappe lidt af med på, meget
bedre end fjernsyn / video hvor barnet jo er helt passivt.

Natuligvis skal det ikke overdrives, men det er der jo ingenting der skal.

Søren Mors

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 21:31

"Søren Mors" <rsmors@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle der nu være ivejen med et computerspil til en to årig. Emil
> (2½ år) er meget glad for at spille sammen med en af sine forældre (han
> kan ikke selv styre musen).

Hvad gavner det? Det morer måske foirældrene, men den toårige ville
garanteret hellere kildes på maven eller lege med andre børn.

Per V.

Fra : Søren Mors

Dato : 06-06-03 06:50

vadmand wrote:
> [...]

> Hvad gavner det? Det morer måske foirældrene, men den toårige ville
> garanteret hellere kildes på maven eller lege med andre børn.

Så er det da mærkeligt at han selv beder om at få lov til at spille. Det
morer helt sikkert også barnet, der plejer at grine over hele hovedet.

Han vil gerne kildes på maven, men ikke hele tiden, han vil også gerne
lege med andre børn, men ikke hele tiden.

Det gavner ihvertfald hans sproglige udvikling, han har lært mange ord
ved at snakke med sine forældre om hvad der sker på skærmen. Det er også
en social aktivitet sammen med en voksen, men det skal måske være sammen
med andre børn for at det har nogen værdi?

Søren Mors

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 09:08

> Så er det da mærkeligt at han selv beder om at få lov til at spille. Det
> morer helt sikkert også barnet, der plejer at grine over hele hovedet.

Børn vil også "hellere" have slik end rgtig mad,når først de har prøvet det.
Det er der ikke nogen, der ville bruge som argument for, at slik er sundt.

Per V.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-03 20:47

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Snip
> [...]
det.
| Det er der ikke nogen, der ville bruge som argument for, at slik er sundt.

Ved du hvad du snakker om, har du nogle erfaringer?
Eller sidder du bare og tænker dig til hvordan verden er skruet sammen?

jakob

Fra : vadmand

Dato : 16-06-03 22:27

"JcLind" <Svar her> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Ved du hvad du snakker om, har du nogle erfaringer?
> Eller sidder du bare og tænker dig til hvordan verden er skruet sammen?

Nu er tråden efterhånden gammel, men jeg skal da gerne repetere mine
erfaringer: Far til to, bedstefar til fire, storebror til tre, onkel til
fem, uddannet småbørns- og musikpædagog, mange års virke som vuggestue-,
børnehave- og fritidshjemsmedarbejder, undervist på tre forskellige
børnehaveseminarier - jo, jeg har faktisk en vis viden og erfaring, hvad
angår børneopdragelse og børns vilkår og udvikling.

Men i den nuværende regerings øjne er jeg jo nok bare en smagsdommer, der
bruger sin erfaring til at gøre sig klog på det "vi andre" ved pr. intuition
og fornemmelser.

Visse reaktioner på mine indlæg kunne tyde på det.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 07:02

"vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message
> Nu er tråden efterhånden gammel, men jeg skal da gerne repetere mine
> erfaringer: Far til to, bedstefar til fire, storebror til tre, onkel til
> fem

mange andre har samme baggrund men kan til trods for det have en ufattelig
lille viden omkring børn og opdragelse.......

> [...]
> børnehaveseminarier - jo, jeg har faktisk en vis viden og erfaring, hvad
> angår børneopdragelse og børns vilkår og udvikling.

se NU er jeg ikke overrasket mere.... med den baggrund er det jo ikke
underlig at du er så rigid og ikke kan forstå at andre kan vælge en anden
retning der er langt mere tilpasset deres unger.....

> [...]
intuition
> og fornemmelser.
>
> Visse reaktioner på mine indlæg kunne tyde på det.

dvs alle de børn du har arbejdet med alle har fået samme opdragelse
hjemmefra??
næppe..........
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : vadmand

Dato : 17-06-03 08:33

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> "vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message
>
> mange andre har samme baggrund men kan til trods for det have en ufattelig
> lille viden omkring børn og opdragelse.......

Ligesom mange kan være totalt uvidende, selv om de aldrig har lært noget om
pædagogik...

> se NU er jeg ikke overrasket mere.... med den baggrund er det jo ikke
> underlig at du er så rigid og ikke kan forstå at andre kan vælge en anden
> retning der er langt mere tilpasset deres unger.....

Nej, det er da klart, at faglig viden i dine øjne må være et handicap.

Hvorfor blander du dig ikke bare udenom? Jeg fik stillet et spørgsmål og
besvarede det - der er ingen grund til at begynde forfra på dene ørkesløse
diskussion.

Per V.

Fra : Insideout

Dato : 17-06-03 08:40

> Hvorfor blander du dig ikke bare udenom? Jeg fik stillet et spørgsmål og
> besvarede det - der er ingen grund til at begynde forfra på dene ørkesløse
> diskussion.

Sabina stopper ikke før hun tror hun har fået ret, lad hende dog gå i den
tro .
mvh
Henrik
--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge04) den 16-06-2003 Vægt 147.5 kg.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-03 10:04

"vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Nej, det er da klart, at faglig viden i dine øjne må være et handicap.

ikke nødvendigvis, men det KAN det være i visse tilfælde.....

> Hvorfor blander du dig ikke bare udenom? Jeg fik stillet et spørgsmål og
> besvarede det - der er ingen grund til at begynde forfra på dene ørkesløse
> diskussion.

fordi det er et offentligt forum og jeg havde lyst til at sige noget....
thats all....'
og jeg begynder skam ikke forfra på noget..... konstaterer bare at jeg nu
forstår bedre...

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-06-03 11:23

vadmand wrote:
> "Søren Mors" <rsmors@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gavner det? Det morer måske foirældrene, men den toårige ville
> garanteret hellere kildes på maven eller lege med andre børn.

Du ved tilsyneladende en del om toåriges ønsker. Når *min* toårige
kommer hjem fra dagpleje, og derefter har leget en time eller to i
haven, så er han så træt så han synker sammen foran fjerneren som en
anden udkørt murerarbejdsmand.

Så kan det i mine øjne være en glimrende variation at sidde *sammen* om
et computerspil.

(Det er sjovt at blive kildet på maven, men ikke hele dagen.)

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Gravse

Dato : 05-06-03 11:58

> [...]
> ikke bob the builder er noget for ham. Nogle der ved hvor man kan købe
> computerspil ad denne virksomme mand eller ved om der er andre demoer end

Man kan købe et spil med ham i Kvickly til 99 kr.
Det kan man i hvertfald i Herning.

Gravse

Fra : Ann *DagensDyr.dk*

Dato : 05-06-03 16:11

> [...]
> ikke bob the builder er noget for ham. Nogle der ved hvor man kan købe
> computerspil ad denne virksomme mand eller ved om der er andre demoer end

Hej Lars

Jeg ved ikke hvor spillet kan købes nu,
men vil da lige sige at min søn på 4 år er meget glad for det,
og der er mange sjove opgaver,
nogen af dem tror jeg dog er lidt for svære
for en 2-årig.

Venlig Hilsen

Ann Jensen

www.dagensdyr.dk - Dit kæledyr på nettet !
www.dagensdyr.dk/kaninhytten - nusseglade niner til salg

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 16:53

"Ann *DagensDyr.dk*" <ann@FJERNDETTEdagensdyr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men vil da lige sige at min søn på 4 år er meget glad for det,
> og der er mange sjove opgaver,
> nogen af dem tror jeg dog er lidt for svære

Hvorfor i alverden lader I jeres børn spilde deres kostbare barndom på den
slags egocentriske voksenbeskæftigelser? De skal sgu da ud og lege med andre
børn, ikke oplæres til at sidde og glo på en skærm. Lad det dog vente, til
de kommer i skole!

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-06-03 17:55

vadmand wrote:

> Hvorfor i alverden lader I jeres børn spilde deres kostbare
> barndom på den slags egocentriske voksenbeskæftigelser?

Det minder mig om at jeg hellere må holde op med at sidde og se
tegnefilm med min datter. Og de der vingummi hun får engang imellem
skal også kasseres. Det er nok også en skidt ide at lære hende at kigge
i bøger selv - det er jo egocentrisk. For slet ikke at snakke om
tegneserier, det går jo helt galt.

Hun bliver nok lidt ked af at jeg fratager hende det nye puslespil hun
fik af mine forældre, men det er jo for hendes eget bedste. Det ryger
ud sammen med farverne, der heller ikke lægger op til leg med andre
børn.

Det er fint nok at få din holdning til computerbrug, men kan du ikke
skrue lidt ned for den fordømmende tone?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 05-06-03 21:20

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> børn.
>

> Det er fint nok at få din holdning til computerbrug, men kan du ikke
> skrue lidt ned for den fordømmende tone?

Du har så såre ret!!!

Mine (4 stk) har haft fri adgang til pc fra de havde lyst til det og er alle
sammen (2½ år - 6½ år) dygtige pc-brugere. Selv mindstepigen på 2½ år
skifter selv cd rom spil på drevet og ingen af dem har nogensinde ødelagt
noget.

De er i øvrigt også ville med at køre på rulleskøjter, blæse sæbebobler,
nusse vores marsvin, cykle, klatre, gå i skole/børnehave, dække bord, lave
mad........................

Det er efter min overbevisning helt i orden at lade en 2 årig eller for den
sags skyld en 1 årig sidde og hygge sig med en pc. De lærer en masse
hånd/øje koordination ved det og så er det jo sjovt.

Man kan i øvrigt også sagtens være social foran en pc, mine unger diskuterer
da ivrigt med hinanden hvordan div. problemer i spillene skal løses og de er
som nævnt mellem 2 og 6 år

Det det gælder om er at sikre sig at de små pus får nogle ordentlige spil
at lege med.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk
- hvor du bla. kan se, hvad vi mener er gode pc spil til små børn

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 21:28

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sags skyld en 1 årig sidde og hygge sig med en pc. De lærer en masse
> hånd/øje koordination ved det og så er det jo sjovt.

Det, de lærer, er, at man kan uderholde sig selv uden at have brug for andre
mennesker. Herligt!

Per V.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-06-03 22:42

"vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> den
> >

> Det, de lærer, er, at man kan uderholde sig selv uden at have brug for andre
> mennesker. Herligt!

Det er også en kunst.

Hvis det ikke tager overhånd, synes jeg også det er en god ting at
ungerne kan.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 09:12

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev i en
meddelelse news:kkvfvknqv6.fsf@mimer.null.dk...

> Det er også en kunst.

Ja, hvis man bor på en øde ø.

> Hvis det ikke tager overhånd, synes jeg også det er en god ting at
> ungerne kan.

Hvad forstår du ved "overhånd"?

Per V.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-06-03 20:49

> andre

> Ja, hvis man bor på en øde ø.

Ikke kun. Jeg tror der er en uoverensstemmelse her - jeg snakker om
at det er godt at kunne underholde sig selv, og jeg tror du snakker om
at det er skidt ikke at kunne begå sig socialt fordi man kun
underholder sig selv.

> Hvad forstår du ved "overhånd"?

Eftersom jeg ikke har siddet i situationen må det i sagens natur blive
et teoretisk svar: "overhånd" er når jeg som voksen synes det er for
meget, og "for meget" afhænger af den enkelte situation og det enkelte
barn.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 22:37

> [...]
> et teoretisk svar: "overhånd" er når jeg som voksen synes det er for
> meget, og "for meget" afhænger af den enkelte situation og det enkelte

Så lad mig slå fast, at jeg ikke på noget tidspunkt har påstået, at børn
ikke skulle have lov til at spille computerspil. Det, der satte diskussionen
i gangf, var, at en spurgte efter egnede spil til en på 26 mdr, og ud fra
mine erfaringer som storebror, far og bedstefar og min viden som uddannet
(men ikke mere aktiv) pædagog om perception og motorik vurderer jeg det som
i bedste fald tidsspilde og i værste fald skadeligt at give børn den slags
før de ar allermindst dobbelt så gamle.

At nogen putter mig i killfilter for det, kan jeg kun opfatte som et udslag
af "kill the messenger."

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-06-03 23:07

vadmand wrote:

[Snip vadmands erfaringer siger mindst dobbelt så gammel som 26 mdr]

> At nogen putter mig i killfilter for det, kan jeg kun opfatte som
> et udslag af "kill the messenger."

Kristian skrev eksplicit at han plonkede dig pga. måden du viderebragte
dine udsagn ("Nedladende, bedrevidende og uden skygge af argumentation
for, hvorfor det skulle være sindsygt at have computerspil til en to-
årig").

At du prøver at dreje det til at Kristian ikke tåler at høre om dine
erfaringer er en ussel måde at debattere på.

Nå, det her handler ikke mere om børn og computere, men derimod om
hvorvidt din debatform er konstruktiv eller ej. Derfor sætter jeg
opfølgning til dk.general.

FUT til dk.general
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-06-03 11:19

vadmand wrote:
> "Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> den

> Det, de lærer, er, at man kan uderholde sig selv uden at have brug for andre
> mennesker. Herligt!

Læser du ikke andres indlæg inden du svarer?

Adskillige har allerede gjort opmærksom på, at det samme gør sig
gældende med tv/video, papir og farver, puslespil o.m.a.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-06-03 11:25

vadmand wrote:
> "Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> den

> Det, de lærer, er, at man kan uderholde sig selv uden at have brug for andre
> mennesker. Herligt!

Jeps. Herligt. Det er to forskellige måder at leve på, og hvis man ikke
kan håndtere dem begge, så vil man rende ind i problemer. *Du* advokerer
at den ene skal forkastes helt.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 22:30

"Kristian Damm Jensen" <REkristian-damm.jensenMOVE@cgey.com> skrev i en
meddelelse news:bbq7nr$cipsk$4@ID- Det er to forskellige måder at leve på,
og hvis man ikke
> kan håndtere dem begge, så vil man rende ind i problemer. *Du* advokerer
> at den ene skal forkastes helt.

Nej. Jeg postulerer simpelthen, at computerspil ikke er for toårige, og jeg
er dybt chokeret over de voldsomme reaktioner, jeg har modtaget på noget,
som i mine øjne er en lige så storselvfølge som, at man ikke lader femårige
se tv-avis.

Per V.

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 21:27

> [...]
> børn.
>

> Det er fint nok at få din holdning til computerbrug, men kan du ikke
> skrue lidt ned for den fordømmende tone?

Det her handlede altså om computerspil til toårioge. Synes du ikke, det er
for langt ude?

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-06-03 23:00

vadmand wrote:

> Det her handlede altså om computerspil til toårioge. Synes du
> ikke, det er for langt ude?

Prøv at forklare din forståelse for forskellen mellem at lægge
puslespil og spille computerspil i denne sammenhæng.

Begge dele er noget der (ofte) foretages alene og hvor "man underholder

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 09:14

> [...]
>
> Begge dele er noget der (ofte) foretages alene og hvor "man underholder
> sig selv uden at have brug for andre mennesker".

Det undrer mig egentlig, at jeg står så alene med mine synspunkter her i
gruppen. Er det kun computernørder, der færdes her?

Fatter I slet ikke forskellen på at lege med et puslespil med "rigtige
levende" brikker som kan bruges til alt muligt andet end puslespillet, og så
et tastatur og en flimrende skærm? Tænker I slet ikke på det stigende
problem med børnefedme på grund af for megen stillesidden?

Per V.

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-06-03 11:59

vadmand wrote:

> Det undrer mig egentlig, at jeg står så alene med mine synspunkter
> her i gruppen. Er det kun computernørder, der færdes her?

Du står ikke nødvendigvis alene med synspunkterne. Men du står temmelig
alene med den uforskammede, fordømmende og nedværdigende debatform du
lægger for dagen.

> Fatter I slet ikke forskellen på at lege med et puslespil med
> "rigtige levende" brikker som kan bruges til alt muligt andet end
> puslespillet, og så et tastatur og en flimrende skærm?

"rigtig levende" brikker?

Og nej, jeg fatter ikke den forskel. Jeg synes snarere det er omvendt:
Computere kan bruges til flere forskellige ting end puslespil.

(Ikke at jeg sætter computere over puslespil, jeg er bare uenig i din
fremlægning)

> Tænker I slet ikke på det stigende problem med børnefedme på grund
> af for megen stillesidden?

Det er lige så meget et argument mod puslespil og tegnerier som det er
et argument mod computerbrug.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-06-03 11:27

vadmand wrote:
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det her handlede altså om computerspil til toårioge. Synes du ikke, det er
> for langt ude?

Nej.

Min søn har leget med et computerspil fra han var ca. 18 mdr. (eller
måske er det længere). Det har han haft stor glæde af. Ligesom han har
været fuldstændig vild med fjersyn og video.

Børn vil være med til det, deres forældre laver.

Albert (2½) har en skovl til at hjælpe i haven, en fagot til at spille
på, når han ser "Sigurd og symfonieorkesteret" og et computerspil, som
han kan afreagere på, når far og mor sidder for meget ved computeren.

Jeg kan ikke se problemet!

Derimod kan jeg se et problem i en diskussionsform, der starter med:
"Computerspil til en 2-årig? Sig mig, er I rigtigt kloge?" Nedladende,
bedrevidende og uden skygge af argumentation for, hvorfor det skulle
være sindsygt at have computerspil til en to-årig.

Af samme grund: Farvel. *PLONK*

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 22:32

"Kristian Damm Jensen" <REkristian-damm.jensenMOVE@cgey.com> skrev i en
meddelelse news:bbq7nu$cipsk$6@ID-146708.news.dfncis.de...
> [...]

> bedrevidende og uden skygge af argumentation for, hvorfor det skulle
> være sindsygt at have computerspil til en to-årig.

Det var fordi det forekom mig indlysende for enhver. Det var det altså
åbenbart ikke.

Per V.

Fra : Tine Andersen

Dato : 05-06-03 19:15

> [...]
andre
> børn, ikke oplæres til at sidde og glo på en skærm. Lad det dog vente, til

Må de så heller ikke sidde og tegne, læse bøger, bygge legoklodser,
gynge...og alle de andre lege, man kan - men ikke nødvendigvis gør - alene?

I dag er en computer som blyanten var for dig og tusserne var for mig. Et
værktøj, som man lærer at beherske, og som man senere får meget sjov, glæde
og nytte af.

Fuldstændig ligesom en blyant og en lineal.

Tine, mor, edbnørd, men endnu ikke bedste.

Fra : vadmand

Dato : 05-06-03 21:30

"Tine Andersen" <tine.nospam.andersen@post3.nospam.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:HFLDa.6150$Jp3.257858@news010.worldonline.dk...

> [...]
glæde
> og nytte af.
>
> Fuldstændig ligesom en blyant og en lineal.

Pladder og vrøvl. Computeren er reproduktiv, blyanten er skabende. I prøver
bare at dulme jeres dårlige samvittighed over den elektroniske babysitter.

Per V.

Fra : Søren Mors

Dato : 06-06-03 06:56

vadmand wrote:

> Pladder og vrøvl. Computeren er reproduktiv, blyanten er skabende. I prøver
> bare at dulme jeres dårlige samvittighed over den elektroniske babysitter.

Hvordan dulmer man en dårlig samvittighed man ikke har. Jeg har det helt
fint med at lade min søn spille computer. Er dine egne børn sammen med
andre børn eller voksne alle de timer de er vågne? Eller har du
overhovedet nogen?

Søren Mors

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 09:11

"Søren Mors" <rsmors@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3ee02d17$0$13008.
Er dine egne børn sammen med
> andre børn eller voksne alle de timer de er vågne? Eller har du
> overhovedet nogen?

Jeg har to børn og fire børnebørn. Og alternativet til computerspil er IKKE
at være sammen med voksne hele tiden. alternativet er leg, udforskning, liv.
Tendensen med at give småbørn computerspil er det samme videns- og
præstationsfikserede gas som forslaget om "læseplaner" for børnehaver og
vuggestuer.

I stjæler børnenes barndom.

Per V.

Fra : Girlie

Dato : 06-06-03 11:50

> [...]
> Tendensen med at give småbørn computerspil er det samme videns- og
> præstationsfikserede gas som forslaget om "læseplaner" for børnehaver og

Men det du ikke ser ud til helt at forstå er, at pc'en OGSÅ er et udviklende
legetøj - præcis ligesom det legetøj du selv havde som barn var det - også
selvom det nok var ganske anderledes end det din egen far havde dengang.
Blot fordi selve materialerne og metoderne udvikler sig, er det ikke
ensbetydende med, at det er af det onde.
Vi taler jo ikke om at lære ungerne at spille DOOM og slå alle ihjel-spil.
Tværtimod er det spændende og lærerige spil, der samtidigt er sjove med både
musik og rim og små historier - som man jo naturligvis er sammen om.
Nu kan min datter på 4 år godt sidde selv og spille lidt (f.eks på
dr.dk/oline) - hun lægger puslespil og labyrinter osv, men nogle gange
hygger vi os sammen om det.
Præcis ligesom hun selv leger med sine dukker og sine fysiske puslespil.

Faktisk synes jeg det er en fordel, at man lærer at underholde sig selv
uafhængigt af andre mennesker. Det er der mange voksne, der ikke kan. Og jeg
mener, at det er en styrke at kunne nyde sit eget selskab, for først når man
gør det, kan man indgå i et ligeværdigt samspil med andre.

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 13:01

"Girlie" <girlie@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ee071d5$0$13219

> Men det du ikke ser ud til helt at forstå er, at pc'en OGSÅ er et
udviklende
> legetøj -

Jo, det forstår jeg udmærket godt, men her talte vi altså fra begyndelsen om
toårige, og jeg vil fasholde, at det er selvbedrag og præstationsfetichisme,
hvis forældre bilder sig ind, at børn i den alder kan få noget ud af
computerspil, som de ikke kan få langt bedre på andre måder.

> [...]
> Blot fordi selve materialerne og metoderne udvikler sig, er det ikke
> ensbetydende med, at det er af det onde.

Har jeg påstået det? Jeg taler om børns behov, ikke om teknologi.

> Vi taler jo ikke om at lære ungerne at spille DOOM og slå alle ihjel-spil.

Nå, dog ikke!

> Tværtimod er det spændende og lærerige spil, der samtidigt er sjove med
både
> musik og rim og små historier - som man jo naturligvis er sammen om.

Hvad skal man med en computer til det? Det kan man gøre meget bedre - og
tryggere - alene med barnet uden skærmen som "mellemmand."

Og så var der lige det med det "lærerige". Hvis børn i den alder skal "lære"
noget, så er det sociale færdigheder, og dem får man altså ikke ved en
maskine. I hvert fald kun andenhånds. Dem får man ved at komme ud og lege
med andre børn.

> Nu kan min datter på 4 år godt sidde selv og spille lidt (f.eks på
> dr.dk/oline) -

Hvor KAN du sagtens - så har du fred så længe - og du risikerer ike, at hun
løber de overflødige pund af sig.

hun lægger puslespil og labyrinter osv, men nogle gange
> hygger vi os sammen om det.
> Præcis ligesom hun selv leger med sine dukker og sine fysiske puslespil.

Hvad skal hun med det elektroniske, når hun har det "fysiske"?

> Faktisk synes jeg det er en fordel, at man lærer at underholde sig selv
> uafhængigt af andre mennesker. Det er der mange voksne, der ikke kan.

Det er ikke min oplevelse. Det største problem i dag er sgu da, at voksne
unge totalt mangler sociale færdigheder. Og jeg vil påstå, at tidlig
"indlæring" i at sidde stille foran en skærm er en væsentlig grund hertil.

Og jeg
> mener, at det er en styrke at kunne nyde sit eget selskab, for først når
man
> gør det, kan man indgå i et ligeværdigt samspil med andre.

En floskel i mine ører. At indgå i et ligeværdigt sampil med andre lærer man
kun ved at prøve det igen og igen, ikke ved at sidde foran en computer.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-06-03 20:31

vadmand wrote:

jeg vil lige lægge ud med at sige at jeg synes du er hamrende ubehøvlet og
egentlig ikke fortjener et svar... men dine forkvaklede forestillinger er da
så langt ude i hampen om hvordan det hænger sammen i virkeligheden så jeg er
nødt til at kommentere det......

> [...]
> præstationsfetichisme, hvis forældre bilder sig ind, at børn i den
> alder kan få noget ud af computerspil, som de ikke kan få langt bedre

langt bedre?? at det er anderledes gør det ikke hverken bedre eller
dårligere.... bare anderledes....
jeg får det indtryk at du mener at der kun er en rigtig måde at træne feks
finmotorik på..... mener du det??

> Har jeg påstået det? Jeg taler om børns behov, ikke om teknologi.

børns behov og teknologi behøver ikke være adskilte......

> Nå, dog ikke!

pak dog lige den nedladende tone væk....... og forhold dig til de ting der
reelt bliver skrevet.....

> Hvad skal man med en computer til det? Det kan man gøre meget bedre -
> og tryggere - alene med barnet uden skærmen som "mellemmand."

computere er nu engang en del af fremtiden... det er en integreret del
allerede i børnehaveklassen ( og endda også i nogle børnehaver)... skærmen
er ikke mellemmand..... den er et værktøj, præcis som bogen og
puslespillet..... blot langt mere interaktivt og ofte lærerrigt da der i
langt de fleste tilfælde er adskillinge muligheder for hvordan en historie
udvikler sig....

> [...]
> "lære" noget, så er det sociale færdigheder, og dem får man altså
> ikke ved en maskine. I hvert fald kun andenhånds. Dem får man ved at

dvs finmotorik, forståelse og lignende færdigheder ikke er en del af det små
børn skal lære?

> Hvor KAN du sagtens - så har du fred så længe - og du risikerer ike,
> at hun løber de overflødige pund af sig.

igen, pak dog den nedladende tone væk.... min søn har brugt comp siden han
var 4... min bonusdatter siden hun kunne sidde.... ingen af dem har så meget
som et gram overflødigt fedt på kroppen..... og de får MASSER af sol og
frisk luft.....
dog kan de, som alle os andre, have behov for at sidde alene og nusle med
noget som interesserer dem i en stund... og jeg ser hellere det er et
lærerigt spil, hvor de feks kan lære logisk tænkning og strategi, frem for
at sidde foran tossekassen og glo tegnefilm i et par timer......

> hun lægger puslespil og labyrinter osv, men nogle gange
>
> Hvad skal hun med det elektroniske, når hun har det "fysiske"?

lære at begå sig i den verden hun nu engang vokser op i.... tro mig... de
børn der om 5-6 år kommer i skole og ikke har haft comp i hjemmet kommer til
at mangle en vigtig færdighed når de starter...... det er nødvendigt i
dagens danmark at have mindst en basisviden med omkring computere... også
selvom det måske bare indebærer at være i stand til at tænde og slukke for
den.....

> [...]
> voksne unge totalt mangler sociale færdigheder. Og jeg vil påstå, at
> tidlig "indlæring" i at sidde stille foran en skærm er en væsentlig

det er jeg uenig i....... de sociale færdigheders mangel skyldes i høj grad
forældrenes manglende konsekvens når vi taler om opdragelse...... det har
intet med computeren at gøre......

> Og jeg
>
> En floskel i mine ører. At indgå i et ligeværdigt sampil med andre
> lærer man kun ved at prøve det igen og igen, ikke ved at sidde foran
> en computer.

hvem undgår??
at man bruger 30 minutter 2-3 gange om ugen på at sidde og spille et
computerspil med sit barn tager intet fra de sociale arrangementer, snarere
tværtimod kan børnene lære nogle sociale spilleregler inden de bliver udsat
for dem......

jeg synes du undgår at se alle de positive ting der kan være ved
computere.... du har en eller anden forestilling om at der er tale om små
børn der som teenagere sidder og spiller netspil flere dage i træk......
jeg mener at det er en god mulighed for at undgå den udvikling for ungerne,
hvis de fra starten lærer nogle gode computervaner, og ikke pludselig ( som
mange unge i dag) bliver udsat for det, og derfor kommer ind i et
afhængighedsforhold til spillene........
hvorfor er det så svært for dog at forstå at mange af disse forældre faktisk
lærer deres børn om computere ud fra et fremtidssyn og en vision om at
børnene skal blive naturlige i det univers de nu engang pga teknologien er
tvunget til at vokse op i.......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 22:29

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> vadmand wrote:
>
> jeg vil lige lægge ud med at sige at jeg synes du er hamrende ubehøvlet og
> egentlig ikke fortjener et svar...

I lige måde.

Det er åbenbart ikke velset, at man piller ved den hellige elektroniske
babysitter i dette forum.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-06-03 23:19

vadmand wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

hej per....

> I lige måde.

faktisk har jeg svaret dig langt mere afdæmpet end du egentlig lagde op til,
netop fordi jeg gerne ville i debat med dig..... men dine svar nu viser jo
tydeligt at det ønsker du ikke.......

> Det er åbenbart ikke velset, at man piller ved den hellige
> elektroniske babysitter i dette forum.

pil du bare løs, dine argumenter er i bedste fald tynde og platte... og dine
erfaringer ubegrundede/ubeskrevede, derfor kan jeg ikke rigtig tage dig
seriøst.....
prøv engang at argumentere ordentligt for dine holdninger i stedet for at
være ubehøvlet og ignorant for ikke at snakke om arrogant...... det opnår du
nemlig ikke andet med end at folk ikke gider dine svar..... og så er du jo
lige vidt......

hvad er det du egentlig vil?? debattere eller prostulere?

og så lige noget jeg også vil kommentere, dog fra et andet indlæg så jeg
paster det lige ind her:
> [...]
> er dybt chokeret over de voldsomme reaktioner, jeg har modtaget på noget,
> som i mine øjne er en lige så storselvfølge som, at man ikke lader

at du mener der er nogle ting 2 og 5 årige ikke kan klare, er da ikke
ensbetydende med at vi andre ikke kan have lov at mene og praktisere noget
andet er det??

min søn har altid "set" tv-avis... forstået på den måde at den altid har
været tændt og han kan se det hvis han ønsker...... jeg har altid opdraget
ham til at stille spørgsmål hvis han er i tvivl om noget, eller hvis han
bare er nysgerrig......
han har ALDRIG lidt af mareridt eller tvivl om noget han ser på tv.......
det værste der er sket ham fra tv's side er at han blev tristog græd lidt da
han så ET første gang og ET var ved at dø.......
min søn har altid haft en god fornemmelse for hvad der var fantasi og
virkelighed....... og jeg kan virkelig ikke se hvorfor jeg skulle skjule
verden for ham..... så længe han er tryg og ved at jeg vil gå igennem ild og
vand for ham, ligesom alle han kender vil, så ser jeg bestemt intet i vejen
med det.......

rent faktisk anser jeg min søn for at være langt bedre mentalt forberedt på
verden _som_den_er_, end de af hans kammerarter der stadig ikke må se harry
potter og andre lignende film, fordi der måske er en lille kampscene eller
en smule blod.......

det bør måske også siges at min søn er yderst populær i hans klasse, samt at
han er typen der frivilligt, uden opfordring hjælper andre.... han er
velfungerende socialt og mange er chokerede over hvor velopdragent han
egentlig er..... derudover er han også en rigtig dreng der elsker at tumle
og slås for sjov, men han forstår også når der bliver sagt stop.......
og alt dette til trods for at han har haft med computere at gøre siden han
var 4, og ovenikøbet indtil da var enebarn....... ( det er jeg jo sikker på
at du også har en holdning til*G*)

hvad du mener er rigtigt og forkert passer altså nu engang ikke på
alle....... jeg ved det kan være svært at forstå når man har en pædagogisk
baggrund, men alt og alle passer altså ikke ind i små fine pædagogiske
kasser..........

Fra : vadmand

Dato : 07-06-03 08:38

> [...]
> alle....... jeg ved det kan være svært at forstå når man har en pædagogisk
> baggrund, men alt og alle passer altså ikke ind i små fine pædagogiske

Jeg kan kun sige, at jeg er chokeret. At lade småbørn se tv-avis kan jeg
simpelthen ikke forholde mig til. I mine øjne nærmer det sig
børnemishandling, så jeg tror faktisk ikke, der er grundlag for yderligere
diskussion.

Som jeg ser det, er problemet, at alt for mange forældre slet ikke kan vente
på, at deres børn skal blive voksne.

Jeg kan kun gentage: I stjæler deres barndom.

Og den holdning kan du så kalde arrogant. Jeg vil kalde den dybt bekymret.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-03 08:49

vadmand wrote:

> [...]
> jeg simpelthen ikke forholde mig til. I mine øjne nærmer det sig
> børnemishandling, så jeg tror faktisk ikke, der er grundlag for

hvis du ikke vil debattere hvorfor så komme med din holdning??
hvorfor ikke bare holde kaje?

> Som jeg ser det, er problemet, at alt for mange forældre slet ikke
> kan vente på, at deres børn skal blive voksne.
>
> Jeg kan kun gentage: I stjæler deres barndom.

det er så din holdning...... vores børn trives godt, og er børn på en langt
mere ærlig måde end de der bliver skærmet for virkeligheden.....
du mener vel også at børn ikke bør opleve død i familien, eller kæledyrs
død... de bør nok heller ikke opleve uheld der kan have alvorlige
følger.....

news flash..... du kan ikke kontrollere alt omkring børn...... jeg vil
hellere at min søn har en basisviden der gør at han IKKE er skrækslagen når
han bliver hentet af en ambulance netop fordi han ved at de er der for at
hjælpe ham...... jeg vil hellere have at han VED hvorfor politiet indimellem
trækker folk til side uden grund, i stedet for at han får et chok fordi han
en dag ser det tilfældigt.....
det virker måske forkert på dig, men i vores familie fungerer det godt......
at du mener min søn ikke har nogen barndom viser mig bare at du intet aner
og ikke ønsker at vide mere om det.....

barndom er ikke uvidenhed og at være pakket ind i vat og skumkugler.......
det er tryghed!!
du formidler tryghed på din måde, jeg formidler det på min måde...... jeg
tør næsten vædde med at i en alvorlig situation vil min søn være 100 gange
mere tryg end din.......

> Og den holdning kan du så kalde arrogant. Jeg vil kalde den dybt
> bekymret.

jeg mener det er bekymrende at du i den grad undgår emnet....... tør du ikke
debattere det, eller troll'er du bare?

Fra : vadmand

Dato : 07-06-03 11:03

> hvis du ikke vil debattere hvorfor så komme med din holdning??
> hvorfor ikke bare holde kaje?

Oversat: Når du er uenig med OS, bør du holde kæft.
At debatere betyder: at fremlægge sin holdning, så andre kan kritisere den.
Jeg troede faktisk, det var det, vi var i gang med.

> [...]
> du mener vel også at børn ikke bør opleve død i familien, eller kæledyrs
> død... de bør nok heller ikke opleve uheld der kan have alvorlige

Børn skal skånes for ting, de ikke har nogen mulighed for at forstå (som fx.
billeder af dræbte og sårede i Irak-krigen), og som derfor kun kan skræmme
dem.
Ville du vise dit barn et smadret trafikoffer på gaden for at vise det, at
"sådan kan det gå, hvis du glemmer cykelhjelmen"? - Ja, ja, jeg ved godt
eksemlet er ekstremt. Selvfølgelig ville du ikke det, men det er
konsekvensen af din "ubeskyttende" holdning, og jeg bruger det blot til at
vise, at du også trækker grænser for, hvad du vil vise dine børn. Du trækker
demblot et andet sted end jeg, men skåne børnene gør vi sgu alle sammen.

> [...]
indimellem
> trækker folk til side uden grund, i stedet for at han får et chok fordi

Det er overhovedet ikke det, vi diskuterer her. Og du vil vel gøre den slags
forskelligt over for en toårig og en tiårig, ikke?

> det virker måske forkert på dig, men i vores familie fungerer det
godt......
> at du mener min søn ikke har nogen barndom viser mig bare at du intet aner
> og ikke ønsker at vide mere om det.....

Jeg synes faktisk også, at du lukker totalt af over for muligheden af, at
der kunne være bare en LILLE smule rigtigt i mine synspunkter.

det er forbløffende, som det emne kan drive folk ned i skyttegravene.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-03 15:34

vadmand wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Oversat: Når du er uenig med OS, bør du holde kæft.

nej... oversat: hvis du har en holdning så kom med den, men argumenter dog
for den, i stedet for at prostulere.....

> At debatere betyder: at fremlægge sin holdning, så andre kan
> kritisere den. Jeg troede faktisk, det var det, vi var i gang med.

nej at debattere er at argumentere for sin holdning.... det andet er at
prostulere....

> Børn skal skånes for ting, de ikke har nogen mulighed for at forstå
> (som fx. billeder af dræbte og sårede i Irak-krigen), og som derfor
> kun kan skræmme dem.

enig..... men er det ikke op til forældrene og barnet selv at afgøre hvad
barnet bliver skræmt af`??

> [...]
> det blot til at vise, at du også trækker grænser for, hvad du vil
> vise dine børn. Du trækker demblot et andet sted end jeg, men skåne

enig, men hvorfor er din måde bedre end vi andres??
som jeg allerede har nævnt så er anderledes ikke nødvendigvis bedre eller
dårligere.... bare anderledes...... er det svært at acceptere??

> Det er overhovedet ikke det, vi diskuterer her. Og du vil vel gøre
> den slags forskelligt over for en toårig og en tiårig, ikke?

som udgangspunkt jo, men jeg vil ikke skjule noget for nogen af dem......
men naturligvis forklare det i et sprog som barnet kunne forstå, indrettet
efter alder......
men jo, det er faktisk det jeg diskuterer, og det er det jeg opfatter du
farer frem med også..... og uanset kan du jo ikke kontrollere hvordan en
debat udvikler sig ;)

> Jeg synes faktisk også, at du lukker totalt af over for muligheden
> af, at der kunne være bare en LILLE smule rigtigt i mine synspunkter.

nej, det gør jeg ikke mere end du gør....... som man sender ud får man
igen... det må du da også have lært engang.......
jeg kan sagtens forstå dit synspunkt, men jeg er ikke enig i det, da det
ikke på nogen måde ville være hensigtsmæssigt for mig at opdrage min søn på
den måde....... det vil være hyklerisk af mig og forkert for ham.....
det er et 100% bevidst valg jeg har taget til opdragelse af min søn...... ud
fra hvem jeg er, hvordan jeg er opdraget, og hvem hans far er, og hvordan
han er opdraget, og sidst men absolut ikke mindst hvordan min søn er,
reagerer og oplever verden....... min måde at opdrage netop MIN søn på har
været positiv får både min søn, men såsandelig også for hans søskende (
halve og sted) som bliver opdraget efter samme linie...... ligesom mange(for
ikke at sige alle) i vores omgangskreds kigger i vores retning når de taler
opdragelse...... det tolker jeg som om at jeg altså har truffet nogle gode
valg og har tillagt mig nogle værdifulde holdninger......

> det er forbløffende, som det emne kan drive folk ned i skyttegravene.

sikkert..... men det at folk er i skyttegravene lige nu skyldes ikke emnet,
det skyldes alene den måde du vælger at formulere dig på...... det bør du
nok tage til overvejelse.....

men iøvrigt, tak fordi du tog dig tid til at svare ordentligt...... det gør
det væsentligt mere spændende at debattere......

Fra : vadmand

Dato : 07-06-03 16:26

> enig..... men er det ikke op til forældrene og barnet selv at afgøre hvad
> barnet bliver skræmt af`??

Jo. Men jeg mener, det er en fejlvurdering at tro, at 2-årige ikke bliver
skræmt af krigsbilleder i tv-avisen. Selv om de ikke viser det, så tror jeg,
rædslerne rammer dem et sted.

Jeg har altid syntes, at sangen "vi voksne kan også være bange" var udtryk
for en opgivende holdning. Vi forældre har sgu pligt til at beskytte vores
børn, mens de er små, og ikke pådutte dem vores egen angst.

Børn kommer til verden med det, psykologerne kalder "Basic Trust", og denne
grunddliggende tillid til omverdenen er det meget let at ødelægge. Derfor
bør børn faktisk skånes for voldsomt skræmmende ting, mens de er små. Hvis
den basale tillid er grundfæstet, skal der til gengæld meget til at rokke
den, når først de er ude over den tidligste barndom.

Det er den viden og erfaring, jeg bygger mine vurderinger på.

> hvorfor er din måde bedre end vi andres??
> som jeg allerede har nævnt så er anderledes ikke nødvendigvis bedre eller
> dårligere.... bare anderledes...... er det svært at acceptere??

Jeg mener altså ikke, at alt er lige godt, og ligesom du mener det om din
måde, mener jeg, at min måde er bedre.

> som udgangspunkt jo, men jeg vil ikke skjule noget for nogen af dem......

Ikke noget som helst? Hvad gavn har toårige af atvide, at folk får revet
lemmerne af af bomber i Irak? Kan de ikke godt vente med at høre om det?

Jeg forstår stadig ikke, hvad denne ekstreme åbenhed gavner. For nu at tage
noget helt andet: Ville du lade dit barn kigge med, når (hvis?) du så
SM-pornofilm? Eller ville du vurdere det sådan, at han ver for lille til at
forstå den slags?

Igen: Det er skarpt trukket op, men jeg vil gerne prøve at forstå, hvor
grænserne for din åbenhed over for børn går.

Hilsen

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-06-03 09:39

vadmand wrote:
> [...]
> bliver skræmt af krigsbilleder i tv-avisen. Selv om de ikke viser
> det, så tror jeg, rædslerne rammer dem et sted.

jeg synes så det er en fejl vudering at tro at en to årig ved hvad det
drejer sig om når der er billeder fra en krig, hvor der ligger nogle
sønderrevne kroppe..... HVIS det sker er der jo ofte advaret først, hvilket
giver forældrene tid til at distrahere børnene.....
men derudover tror jeg næppe en toårig vil opfatte det som noget frygteligt
og forkasteligt...... deres verden er ganske enkelt ikke så stor endnu at de
sætter sammenhæng mellem de billeder på tv'et og deres egen verden.......

> [...]
> udtryk for en opgivende holdning. Vi forældre har sgu pligt til at
> beskytte vores børn, mens de er små, og ikke pådutte dem vores egen

enig...... hvem er angste??

> [...]
> ting, mens de er små. Hvis den basale tillid er grundfæstet, skal der
> til gengæld meget til at rokke den, når først de er ude over den

uha, det er lidt mærkeligt det her.... herinde sidder vi og debatterer
tillid og lignende, og i dk.snak.seksualitet kører der en debat om hvorfor
børnesex er skadeligt for børnene......
jamen grundlæggende er vi sådan set enige...... men jeg tager så andre ting
i betragtning end bare barnets alder..... jeg har også barnets
forståelsesnivau og følelsesmæssige rummen med i udregningen.......
den basale tillid vil i min opfattelse blive langt mere stærk ved børn der
aldrig er blevet løjet overfor eller ført bag lyset, end ved børn der er
blevet skærmet på det groveste hele deres opvækst, og derfor får en
forkvaklet lyserødt syn på livet.... disse børn vil blive dybt chokerede når
de feks første gang oplever mobning, som jo desværre er en af de første ting
man oplever af dårlige ting i skolen i dag.......

> Det er den viden og erfaring, jeg bygger mine vurderinger på.

hvilket jo er fint nok, for dig....... men for mig vil det som sagt være
hyklerisk og totalt forkert at forestille mig og min søn på den måde.......

> Jeg mener altså ikke, at alt er lige godt, og ligesom du mener det om
> din måde, mener jeg, at min måde er bedre.

har jeg sagt det er lige godt?? jeg har sagt at anderledes ikke nødvendigvis
er hverken dårligere eller bedre....... det er jo en subjektiv opfattelse
hvad der er bedst ikk?

> Ikke noget som helst? Hvad gavn har toårige af atvide, at folk får
> revet lemmerne af af bomber i Irak? Kan de ikke godt vente med at
> høre om det?

hvad gavn har de af ikke at vide det??
og hvem siger det bliver udbasuneret på den måde?? hvem siger at de
overhovedet forstår konceptet??
mit udgangspunkt har du jo fint klippet væk her...... der bliver altid taget
udgangspunkt i hvor meget det enkelte barn er i stand til at opfatte og
forstå...... hvis et barn på 2 år kommer til mig og spørger hvorfor det
larmer sådan når de der store grønne biler kører rundt inde i tv'et, vil jeg
sikkert svare at det er fordi der er en ubehagelig mand nede i irak der har
været dum i lang tid og derfor er der nogen der er kommet for at fortælle
ham at det skal han lade være med....
et 2 årigt barn har ikke den samme verdens opfattelse som vi andre, og det
skal der tages hensyn til....... menjeg kunne ikke drømme om at bare slå det
hen og sige til barnet " det skal du ike bekymre dig om".....

> [...]
> at tage noget helt andet: Ville du lade dit barn kigge med, når
> (hvis?) du så SM-pornofilm? Eller ville du vurdere det sådan, at han

min søn har indimellem set scener af seksuel karakter i film feks ( SM porno
kommer han aldrig i nærheden af..... men skulle han en dag vise mig en film
og spørge mig hvad det er, så ville jeg svare ham ærligt) og fået en
forklaring på det.....
du har en eller anden opfattelse af at jeg presser diverse ting ned over
ham..... det gør jeg ike..... men jeg skjuler heller ikke verden som den
er......
der er forskel, uanset om du kan se det eller ej.....

> Igen: Det er skarpt trukket op, men jeg vil gerne prøve at forstå,
> hvor grænserne for din åbenhed over for børn går.

grænserne får min åbenhed går et sted langt fra dine...... jeg er en
overordentlig ærlig person, både overfor venner, familie og mine børn......
jeg gider ganske enkelt ikke spilde tiden på at lyve og skjule...... jeg vil
langt hellere bruge den på at forklare og opnå forståelse......
men der er da nogle ting jeg feks ikke har fortalt ham..... den største jeg
lige kan komme i tanken om var da hans far havde aflivet 2 af vores kats
killinger, og jeg bare fortalte ham at de var døde og skulle i himlen... han
var 3....... denne lille purk der æææælskede sin sutteflaske med vand om
natten, mente det var synd for misserne for de kunne jo ikke få noget at
spise, så de fik hans sutteflaske med ( han har aldrig brugt sut) i
himlen.......
en ting er at være ærlig.... en anden er at være hensynsløs.... som allerede
beskrevet flere gange, baserer jeg mine udtalelser på barnets forståelses
nivau og følelsesmæssige formåen.......

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 10:28

Kære Sabina

Jeg ser ikke noget formål med at fortsætte denne diskussion.

Jeg kan kun gentage, at alle mine - og masser af fagfolks med større indsigt
end min - erfaringer viser mig, at du er helkt galt på den og kan risikere
at gøre dit barn ubodelig skade.

Men som du selv siger: Det er dit valg.

Per V.
Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-06-03 11:39

vadmand wrote:

> Jeg kan kun gentage, at alle mine - og masser af fagfolks med
> større indsigt end min - erfaringer viser mig, at du er helkt galt
> på den og kan risikere at gøre dit barn ubodelig skade.

Kan du henvise til materiale, der underbygger den påstand?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 16:03

> Kan du henvise til materiale, der underbygger den påstand?

En hvilken som helst læreboig i psykologi. Prøv også at læse Erik Sigsgårds
næstsidste bog, jeg kan ikke lige huske titlen.

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-06-03 22:12

vadmand wrote:

[Snip Henvisning til materiale?]

> En hvilken som helst læreboig i psykologi.

Jeg tvivler på der står meget om børns computerbrug i en lærebog om
virksomhedspsykologi. Jeg kan ikke bruge den henvisning til noget.

> Prøv også at læse Erik Sigsgårds næstsidste bog, jeg kan ikke lige
> huske titlen.

Det er til gengæld bedre. Jeg kan se at Erik Sigsgaard er børneforsker,
så det lyder meget sandsynligt at han har skrevet om småbørns
computerbrug. Hvis du kommer i tanker om titlen, kan du jo vende
tilbage.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 22:57

> [...]
> så det lyder meget sandsynligt at han har skrevet om småbørns
> computerbrug. Hvis du kommer i tanker om titlen, kan du jo vende

Slavoj Zizeck har også skrevet nogle kronikker i Information om emnet.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-06-03 18:01

Toke Eskildsen wrote:

> Kan du henvise til materiale, der underbygger den påstand?

ja det gad jeg da også godt se......
psykologi og alt den slags pladder er da meget fint hvis man godt kan lide
at leve sit liv i små kasser og ikke ønsker overraskelser.....

jeg er enormt glad for at jeg ikke har det behov.....

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 21:55

> ja det gad jeg da også godt se......
> psykologi og alt den slags pladder er da meget fint hvis man godt kan lide
> at leve sit liv i små kasser og ikke ønsker overraskelser.....

Naj, fri os fra sagkundskab, og lad os leve efter vores foirnemmelser. Du
stemmer vel også på Anders Fogh, ikke?

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-03 11:21

vadmand wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Naj, fri os fra sagkundskab, og lad os leve efter vores
> foirnemmelser. Du stemmer vel også på Anders Fogh, ikke?

nope...... jeg stemmer ikke..... det er min måde at leve mit liv på....
hvorfor i alverden skulle jeg spilde min tid på det??
jeg lever netop efter mine fornemmelser, fordi jeg gang på gang har oplevet
at mange af de skrevne ting ikke passer på mig.... hverken rent fysisk ( i
forbindelse med sygdom og vægttab feks) eller psykisk...... hvorfor skulle
jeg så leve mit liv efter regler og udtalelser der ikke har nogen værdi
eller virkelighedsfølelse for mig??

Fra : vadmand

Dato : 09-06-03 15:10

> [...]
> jeg så leve mit liv efter regler og udtalelser der ikke har nogen værdi

Du har lige bekræftet alle mine fordomme som en totalt uansvarlig person.
Mit liv er for kort til folk som dig.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-06-03 18:24

vadmand wrote:

> Du har lige bekræftet alle mine fordomme som en totalt uansvarlig
> person. Mit liv er for kort til folk som dig.

er det uansvarligt at tage ansvar for sig selv og sine??
er det uansvarligt fordi man ikke stoler blindt på autoriteter??
det eneste disse autoriteter har skaffet mig er 3 års dræbende smerter og
giftige mediciner.... fortæl mig lige hvorfor jeg skal spilde mere end de
tre år på det?
dine fordomme er fine nok til dig, men hvad kan jeg eller andre reelt bruge
dem til i denne debat??

jeg anser det for lidt for nemt at sætte al sin lid til ting andre har lavet
og gjort.....
selvgjort er velgjort, derfor lever jeg mit liv som jeg vil, og ikke efter
andres normer.....
ingen regel uden undtagelse..... jeg vælger bevidst nogle ting til, som feks
skolegang til min søn, og andre ting der vil gøre det nemmere for min søn at
leve i den verden han nu engang er blevet født ind i.....
politik anser jeg som et nødvendigt onde, og ikke noget jeg ønsker at
deltage aktivt i....... den debat har jeg haft til hudløshed med enkelte af
mine meget politiske venner, men de har efterhånden accepteret at jeg er som
jeg er, og jeg accepterer dem som de er.....
det er enormt svært at leve og overleve i en verden uden accept og
tolerance......
derfor accepterer jeg gerne folks valg, men forbeholder mig stadig retten
til at stille spørgsmålstegn ved de ting jeg ikke forstår.......
som feks dette emne......

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-06-03 18:03

vadmand wrote:
> Kære Sabina
>
> Jeg ser ikke noget formål med at fortsætte denne diskussion.

nej klart, når du ikke er i stand til at argumentere for din holdning.....

> Jeg kan kun gentage, at alle mine - og masser af fagfolks med større
> indsigt end min - erfaringer viser mig, at du er helkt galt på den og
> kan risikere at gøre dit barn ubodelig skade.

din påstand er ikke underbygget af noget i denne debat der kan få mig til at
blive overbevist om at jeg gør noget galt......
snarere tværtimod.......

> Men som du selv siger: Det er dit valg.

ja.. men i det mindste har jeg en klar mening og udtaler mig gerne om
hvorfor jeg har den holdning.... du forholder dig til lærebøger,som du ikke
engang kan nævne som kildebetegnelse, eller fremhæve hvorfor du mener de har
ret.....

det er i bedste fald svag argumentation, og ikke særlig nemt at tage
seriøst, selvom jeg dog i det mindste har prøvet......

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 21:54

> nej klart, når du ikke er i stand til at argumentere for din holdning.....

Jeg er kommet med masser af argumenter, men du lukker totalt af. Hvorfor
mon?

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-03 11:17

vadmand wrote:

> Jeg er kommet med masser af argumenter, men du lukker totalt af.
> Hvorfor mon?

du er kommet med en frygtelig masse prostulater, som jeg ikke fornemmer du
har underbygget med konkrete eksembler....
hvordan reagerer dine egne børn feks når de første gang oplever noget af det
du skærmer dem for?
hvordan reagerer du selv hvis de ved et tilfælde kommer til at se sådanne
ting hos venner?
jeg så gerne at du i stedet for at slå om dig med prostulater og halvfærdige
udsagn, kom med nogle konkrete eksembler....... eller er det for svært?

Fra : insideout

Dato : 07-06-03 21:25

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Per
Jeg har længe haft noget på hjertet i denne tråd men har holdt mig tilbage
fordi jeg også syntes din måde at skrive på ikke var en reaktion værdig. Nu
virker det som om at der fra din side har forståelse for at man godt kan
fremkomme med sine synspunkter uden at være fordømmene.
Jeg selv er en ung mand på 41 som ikke har børn endnu, dog skal jeg være far
til oktober, derfor begyndte jeg at læse denne gruppe for at se om der var
noget at gå efter. Hvis det skulle være sådan at fordi jeg ikke har børn
endnu ikke har ret til en stemme herinde så sig bare til så pisser jeg af
med det samme, ligesom det jeg har oplevet i det virkelige liv ..... "bare
vendt til du selv får børn" de få der har sagt dette til mig taler jeg
aldrig om børn med mere heller ikke når jeg bliver far.
Som kommene far er det jo klart at man begynder at tænke over hvordan man
skal forholde sig til alle de nye ting, og her tror jeg min alder kommer mig
til gode. Mange i familien (søskene, fætre og kusiner) og venner har jo fået
børn så det er klart at jeg har oplevet meget på både godt og ondt (dog mest
godt).

Med hensyn til computerspil i den tidlige alder mener jeg også at det intet
formål har men det skal forældrene jo selv om. Jeg tror ikke du behøver at
være så bekymret for jeg tror ikke vi taler om særligt mange børn. Jeg
kender f.eks. ingen børn i min omgangs kreds der har rodet med computer i en
2 års alder og alle forældrene har computer

> [...]
> simpelthen ikke forholde mig til. I mine øjne nærmer det sig
> børnemishandling, så jeg tror faktisk ikke, der er grundlag for yderligere

Her er jeg dybt enig med dig. Jeg har engang hørt en mand som jeg respektere
meget udtale, citat: "Man skal aldrig belaste eller bede børn om at tage
stilling til voksne problemer" citat slut. Den rette snog vil jeg bruge i
min opdragelse af min søn.

Mvh
Henrik

--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge02) den 02-06-2003 Vægt 150.7 kg.

Fra : vadmand

Dato : 07-06-03 22:47

"insideout" <insideout@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vendt til du selv får børn" de få der har sagt dette til mig taler jeg
> aldrig om børn med mere heller ikke når jeg bliver far.

Det kommer du nu nok ikke ud for her.

> Her er jeg dybt enig med dig. Jeg har engang hørt en mand som jeg
respektere
> meget udtale, citat: "Man skal aldrig belaste eller bede børn om at tage
> stilling til voksne problemer" citat slut.

Kunne ikke være mere enig.

Per V.

Fra : Girlie

Dato : 13-06-03 20:02

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor KAN du sagtens - så har du fred så længe - og du risikerer ike, at
hun
> løber de overflødige pund af sig.

Hvilke overflødige pund?
Min datter er meget slank/tynd.
Men at du overhovedet skriver det fortæller jo meget om dine fordomme - at
pc-spil gør børn fede. Hele tiden.
Du forestiller dig sikkert et halvkbaset barn, der sidder i 5 timer foran
pc'en med cola og chips.
Sådan er virkeligheden altså ikke for børnehavebørn...!

> hun lægger puslespil og labyrinter osv, men nogle gange
>
> Hvad skal hun med det elektroniske, når hun har det "fysiske"?

Hvad skal hun med det fysiske, når hun har det elektroniske?
Pc'en er iøvrigt mindst lige så fysisk, og indeholder flere spil og lege...

OG ja, min datter kan også godt finde ud af at spille memory, tegne og
klippe påklædningsdukker ud.
Ligenu leger hun inde på værelset selv...men det er måske også frygteligt?

Fra : Ding-Dong

Dato : 06-06-03 18:03

vadmand skrev i en meddelelse
> Pladder og vrøvl. Computeren er reproduktiv, blyanten er skabende. I
prøver
> bare at dulme jeres dårlige samvittighed over den elektroniske babysitter.

Det mener jeg også en maskine er......Det du laver med en blyant kan du også
lave på en PC, lige med undtagelse af at det vil se lidt underligt ud at
sidde med tastalaturet og gnaske på det som andre gnasker på en blyant:c))
Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : vadmand

Dato : 06-06-03 22:33

"Ding-Dong" <dingdong@noanalheroes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidde med tastalaturet og gnaske på det som andre gnasker på en blyant:c))

Endelig en, der har forstået lidt af min pointe

Som blandt andet er, at computerspillet er endimensionalt og kun kan bruges
på én rigtig måde, mens "fysisk" legetøj som klodser, farveblyanter eller
playmobilfigurer kan bruges til at skabe helt nye verdener.

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-06-03 22:53

vadmand wrote:

> Som blandt andet er, at computerspillet er endimensionalt og kun
> kan bruges på én rigtig måde, [...]

Hvor mange måder kan puslespil bruges på?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : vadmand

Dato : 07-06-03 08:40

> Hvor mange måder kan puslespil bruges på?

Tja, hvis det er et af disse her småbørnspuslespil med udskårne brikker af
form som biler eller dyr, der passer ned i et hul på pladen, så kan jeg
sige, at jeg har set disse brikker blive brugt til mange andre ting end lige
at blive puttet i hullerne.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-06-03 08:52

vadmand wrote:

> [...]
> pladen, så kan jeg sige, at jeg har set disse brikker blive brugt til
> mange andre ting end lige at blive puttet i hullerne.

*Fniz* det har jeg også..... de bliver brugt som dyr på
legetøjsbondegården.... de bliver brugt som værktøj til at slå i bordet med
( eller sidemandens hovede)..... og et utal af andre ting....
men jeg fik nu fornemmelsen af at der rent faktisk blev ment et almindeligt
puslespil... du ved, dem med fire sider som kun kan sættes sammen på en
måde......
hvor mange måder kan det bruges på??
nåååå ja.... det kan samles, og så kan det bruges til at smide ud over det
hele....... thats about it ;)

Fra : vadmand

Dato : 07-06-03 11:05

> [...]
> hvor mange måder kan det bruges på??
> nåååå ja.... det kan samles, og så kan det bruges til at smide ud over det

Nu er det jo toårige, vi diskuterer, så jeg tog udgangspunkt i
småbørnspuslespil. Jeg har ikke på noget tidspunkt taget afstand fra en
rimelig brug af fx computerspil til 5-6-årige, jeg blev blot forbløffet
over, at nogen kunne finde på at bruge den slags til så små børn.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-06-03 09:21

vadmand wrote:
> [...]
> en rimelig brug af fx computerspil til 5-6-årige, jeg blev blot
> forbløffet over, at nogen kunne finde på at bruge den slags til så

er der nogen der har sagt noget om hvor lang tid barnet sidder der?
er der nogen der så meget som har ANTYDET at der er tale om at spillet skal
bruges ( eller bliver brugt som) babysitter??
ikke så vidt jeg har set.........
jeg har hele tiden haft den opfattelse at barnet i stor stil selv sætter
grænsen, og vi kan vel godt blive enige om at det er de færreste 2 årige der
har koncentrationsevne til at spille i flere timer af gangen.......

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-06-03 18:56

vadmand wrote:

Toke:

> [...]
> pladen, så kan jeg sige, at jeg har set disse brikker blive brugt
> til mange andre ting end lige at blive puttet i hullerne.

Det er præcist. For tiden bruger min datter dem som lige dele
puslespilsbrikker og kasteskyts.

Og hvorledes adskiller det sig så fra computerspil, der kan bruges som
computerspil, legen med musen, tæven i tastaturet og tænd og sluk for
skærmen? For ikke at tale om at lære at dele tiden foran skærmen, hvis
der er to børn eller viderebringe erfaringer, hvis den store hjælper
den mindre?

--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : vadmand

Dato : 07-06-03 20:47

> [...]
> skærmen? For ikke at tale om at lære at dele tiden foran skærmen, hvis
> der er to børn eller viderebringe erfaringer, hvis den store hjælper

Jeg synes, det kniber med kommunikationen her. Min påstand er, at et
computerspil ikke er til nogen som helst gavn for en toårig. Lige så lidt
sopm fx et koncertflygel. Jeg har ikke udtalt mig imod computerspil for
ældre børn, men jeg vil fastholde, at det at afrette børn til computernørder
allerede i den alder må virke passiviserende - og oplære dem til at blive
villige forbrugsslaver oven i købet.

Jeg siger ikke som min gamle far, at "da vi var børn, ku vi klare os med en
sten med et hul i," men påpeger bare, at teknoligi og småbørn ikke
nødvendigvis er nogen hensigtsmæssig kombination.

Det værste er egentlig, at jeg åbenbart står meget alene med det synspunkt.
Jeg havde forventet, at det var så indlysende, at det slet ikke var
nødvendigt at argumentere for det.

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-06-03 21:57

vadmand wrote:

> Jeg synes, det kniber med kommunikationen her. Min påstand er, at
> et computerspil ikke er til nogen som helst gavn for en toårig.

Det har du sagt en del gange. Jeg har forstået at det er din påstand.

> Lige så lidt sopm fx et koncertflygel. Jeg har ikke udtalt mig
> imod computerspil for ældre børn,

Det er også forstået. Jeg snakker computerspil til yngre børn (lad os
bare sige toårige).

Hvilken gavn har en toårig af et puslespil? Mønstergenkendelse? Det
genfindes også i computerspil. Lære navne på figurerne? Der er også
noget der kendes fra computerspil.

Hvad ellers? Noget med at mærke struktur og former? Jovist, det er bare
ikke selve puslespillet som ide, men derimod det træ det består af.

> men jeg vil fastholde, at det at afrette børn til computernørder
> [...]

Der er ingen der har skrevet at det er det de forsøger at gøre, så jeg
ser ingen grund til at tage stilling til de følgevirkninger du
beskriver.

> Det værste er egentlig, at jeg åbenbart står meget alene med det
> synspunkt. Jeg havde forventet, at det var så indlysende, at det
> slet ikke var nødvendigt at argumentere for det.

Det burde være et vink med en vognstang om at der er en chance for at
du ikke sidder inde med Sandheden.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : sille

Dato : 08-06-03 01:44

> [...]
synspunkt.
> Jeg havde forventet, at det var så indlysende, at det slet ikke var

Hej Per. Nu har jeg læst med i denne tråd, og synes det er på tidspunkt at
komme med et indlæg.
Du er IKKE alene om det synspunkt.....
Vi (eller rettere sagt min mand) har 3 børn på 7, 8 og 11 år. De har aldrig
fået lov til at sidde og "hænge ud" foran pc'en, uden at det havde et
formål - forstået på den måde, at pc'en aldrig er blevet brugt som
"babysitter" (det er fjernsynet nu heller ikke).

Det er os der suverænt bestemmer hvad der må spilles på den og hvor tit. Den
står ikke bare til fri afbenyttelse, men de kommer og spørger om de f.eks.
må lægge 7-kabale el. lign.
Det er helt i orden - jeg kan selv huske hvor spændende det var at spille på
min fars computer da jeg var lille.

Vores kriterie for, hvornår de kunne begynde at bruge computeren var, at de
skulle kunne magte det selv. Jeg har flere gange været på besøg hos venner
hvor deres 4-årige søn konstant råbte på mor og far, hvis han skulle have
hjælp til at starte eller stoppe et spil.

Grunden til, at vi også har sat en tidsbegrænsning (30 minutter max) på,
hvor længe de må sidde der er, at vi tydeligt kan se at de har tendens til
at "lukke sig ind i sig selv" når de sidder med et computerspil, i
modsætning til, når vi f.eks. lægger puslespil sammen. Der kan vi godt tale
og grine imens, men når de sidder foran skærmen er der kun dem og deres egen
lille verden.

Vi vil dog ikke forbyde dem at bruge pc'en, da vi selv bruger den og derfor
vil have svært ved at forklare grunden til at de ikke må..... De får jo også
slik og cola selvom det ikke er sundt
Alt med måde, siger jeg bare.

De har vænnet sig til at de ikke har så lang tid ved pc'en og derfor lært at
prioritere hvad de bruger den til.

Nu er det så ikke kun spil vi bruger den til. De synes også at det er sjovt
at skrive små historier i word. Det forgår dog sådan, at historierne først
skrives ned på papir og derefter bliver skrevet på pc'en. Så har de også
gavn af stavekontrollen, som rent faktisk har hjulpet den ældste meget.

Som sagt, så er jeg enig med dig i, at pc'en aldrig kan blive en erstatning
for "fysiske" ting, og jeg ville aldrig sætte en 2-årig foran et spil der. I
den alder har de meget mere brug for at bygge med klodser og fornemme
3-dimensionelle ting istedet for 2D (blot et eksempel).

Jeg kan huske et skræmmeeksempel som min moster der er børnehavepædagog
fortalte mig. Hun havde været med børnehaven på tur på en bondegård, og en
af de små udbrød ved synet af en ko: "Jeg kan bedre li' den i
virkeligheden - der er den ikke så stor og lugter heller ikke sådan". Dette
hentyder så mere til fjernsynet end til pc'en. Ungen troede rent faktisk at
det der var i fjernsynet var "virkeligheden" og at den fysiske verden blot
var noget sekundært.......

/se

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-06-03 10:11

sille wrote:
> [...]
> havde et formål - forstået på den måde, at pc'en aldrig er blevet
> brugt som "babysitter" (det er fjernsynet nu heller ikke).

hvem siger de gør det, i de familier hvor børnene får lov at se tv, eller
spille pc??
som nævnt et andet sted så kan vi vel godt blive enige om at et to årig
barns koncentrations evne næppe strækker sig til at sidde foran pc'en i
fæere timer ad gangen ( medmindre de sidder og klimper løs på fars skød)....

> [...]
> Det er helt i orden - jeg kan selv huske hvor spændende det var at
> spille på min fars computer da jeg var lille.

sådan er det også her......

> [...]
> hos venner hvor deres 4-årige søn konstant råbte på mor og far, hvis
> han skulle have hjælp til at starte eller stoppe et spil.

enig.... vi har så haft min store søn til at hjælpe min bonusdatter ( har to
pc'er) og så har de hygget sig på den måde..... de har knyttet nogle bånd
til hinanden som de ikke fik på anden vis....

> [...]
> sammen. Der kan vi godt tale og grine imens, men når de sidder foran
> skærmen er der kun dem og deres egen lille verden.

det problem oplever vi sjældent... der kan være perioder hvor min søn gerne
vil spille meget..... men det går som regel over i løbet af 14 dage,
hvorefter han måske ikke rører pc'en i 1½ måned....

> [...]
> derfor vil have svært ved at forklare grunden til at de ikke må.....
> De får jo også slik og cola selvom det ikke er sundt

enig...

> De har vænnet sig til at de ikke har så lang tid ved pc'en og derfor
> lært at prioritere hvad de bruger den til.

også en værdifuld ting en pc kan lære dem ;)

> [...]
> historierne først skrives ned på papir og derefter bliver skrevet på
> pc'en. Så har de også gavn af stavekontrollen, som rent faktisk har

min søn har haft meget glæde af at læse på de danske børnesites... og det
har styrket hans læsning enormt........

> [...]
> foran et spil der. I den alder har de meget mere brug for at bygge
> med klodser og fornemme 3-dimensionelle ting istedet for 2D (blot et

udelukker det ene det andet??
udelukker pc'en klodserne for den 3 årige??
udelukker pc'en feks det at klatre i træer for 6 årige??
udelukker pc'en at køre på scateboard for den 10 årige?

> [...]
> rent faktisk at det der var i fjernsynet var "virkeligheden" og at
> den fysiske verden blot var noget sekundært.......

den holder ikke helt.... et barns opfattelse er ikke som voksnes, og blot
fordi barnet siger virkeligheden kan meningen sagtens være en helt
anden.....
jeg synes det er sødt, men næppe et udtryk for at barnet anså tv for
virkelighed.......

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 10:30

> udelukker pc'en klodserne for den 3 årige??
> udelukker pc'en feks det at klatre i træer for 6 årige??
> udelukker pc'en at køre på scateboard for den 10 årige?

Når du pørger så direkte, så må jeg svare ja. Pc'eren tager tid fra
vigtigere ting.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-06-03 18:04

vadmand wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Når du pørger så direkte, så må jeg svare ja. Pc'eren tager tid fra
> vigtigere ting.

som hvad???
og hvorfor mener du den tager tid??

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 21:56

> som hvad???
> og hvorfor mener du den tager tid??

Det gider jeg ikke gentage. Du får ret, jeg får fred.

AAAAAAMEN!

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-03 11:23

vadmand wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det gider jeg ikke gentage. Du får ret, jeg får fred.

gentage?? jeg har set dig nævne puslespil og andre ting som jeg ikke anser
som vigtige.....
hvis du mener pc'en tager tid fra vigtige ting så må du jo komme med
konkrete eksembler......
sjovt som du vil trække dig ud fordi der bliver stillet spørgsmålstegn ved
dine udtalelser...... hvad signalere det??

Fra : insideout

Dato : 09-06-03 11:44

> [...]
> sjovt som du vil trække dig ud fordi der bliver stillet spørgsmålstegn ved
> dine udtalelser...... hvad signalere det??

Fuck, nu ryger du fanme i mit kill filter, du simpelthen for meget punktum.

EOD "KILL now"
Hilsen
Henrik

--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge03) den 09-06-2003 Vægt 148.7 kg.

Fra : Carina

Dato : 09-06-03 12:06

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> sjovt som du vil trække dig ud fordi der bliver stillet
> spørgsmålstegn ved dine udtalelser...... hvad signalere det??

Hvis man vil hæve en diskussion over 'kaffesøsterniveau' skal man kun bruge
konkrete eksempler til at understøtte teorien og gøre den mere
forståelig/let tilgængelig.

Og hvis det ikke forholder sig sådan, vil jeg da lige starte med at mane
rygtet om, at cigaret rygning er skadeligt, til jorden. Jeg kender nemlig en
mand der røg hele sit liv, 20 smøger om dagen, og han blev 90 år.

Carina :)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-06-03 22:29

Carina wrote:

> Hvis man vil hæve en diskussion over 'kaffesøsterniveau' skal man kun bruge
> konkrete eksempler til at understøtte teorien og gøre den mere
> forståelig/let tilgængelig.

Men det skal man så til gengæld også bruge eksempler til. Hvis man ikke
kan levere dem, er man ilde stedt.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-06-03 18:17

Carina wrote:

> Hvis man vil hæve en diskussion over 'kaffesøsterniveau' skal man kun
> bruge konkrete eksempler til at understøtte teorien og gøre den mere
> forståelig/let tilgængelig.

enig, men når vi nu er så langt fra hinanden som per og jeg er, så må
konkrete eksembler da umiddelbart være vejen frem... vi har to vidt
forskellige verdenssyn og to vidt forskellige opfattelser af en og samme
ting..... jeg har flere gange kommet med konkrete eksembler hentet i mit
eget liv og min egen hverdag.... hvilket jeg ikke har oplevet per gøre.....
det er præcist grunden til at jeg spurgte om konkrete eksembler, da det er
langt nemmere at forholde sig til end en masse udtalelser der for mig er det
rene volapyk.....

mht de "vigtige" ting per nævner, der anser jeg feks kvalitetstid tilbragt
sammen som vigtigere end feks puslespil...... uanset om den kvalitetstid er
tilbragt over et puslespil eller et pc-spil......

> [...]
> mane rygtet om, at cigaret rygning er skadeligt, til jorden. Jeg
> kender nemlig en mand der røg hele sit liv, 20 smøger om dagen, og

jamen jeg kender da også mange der ryger der er blevet enormt gamle....
derfor er det ikke ensbetydende med at jeg ville overhovedet overveje at
ryge selv.....
jeg har intet imod rygere, de kan være utroligt søde mennesker, lige som
ikkerygere... det er deres personlige valg at ryge og det respekterer jeg på
min måde.......
forstået på den måde at medmindre der er spædbørn eller allergikere i mit
hjem, er folk velkomne til at ryge, blot de undlader at gøre det i mit
soveværelse eller på badeværelset...

Fra : vadmand

Dato : 09-06-03 15:11

> sjovt som du vil trække dig ud fordi der bliver stillet spørgsmålstegn ved
> dine udtalelser...... hvad signalere det??

Kender du det gamle ordsprog: "En tåbe kan spørge om mere, end ti vise kan
svare på."

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-06-03 18:18

vadmand wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kender du det gamle ordsprog: "En tåbe kan spørge om mere, end ti
> vise kan svare på."

nej det gør jeg ikke.... jeg kender dog "der findes ingen dumme spørgsmål,
kun dumme svar".....

Fra : vadmand

Dato : 10-06-03 18:26

> nej det gør jeg ikke.... jeg kender dog "der findes ingen dumme spørgsmål,
> kun dumme svar".....
> --
Siden du fremturer, kan jeg altså ikke holde mig længere:Tag lige og slå
ordet "eksempler" op i din ordbog - eller den form for autoriteter
anerkender du måske heller ikke?

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-06-03 18:59

vadmand wrote:
> Siden du fremturer, kan jeg altså ikke holde mig længere:Tag lige og
> slå ordet "eksempler" op i din ordbog - eller den form for autoriteter
> anerkender du måske heller ikke?

jo da, men jeg ejer ikke en sådan tingest*G*
og jeg har lidt svært ved at se relevansen i dette svar??

Fra : Nette

Dato : 08-06-03 08:28

> Det værste er egentlig, at jeg åbenbart står meget alene med det
synspunkt.
> Jeg havde forventet, at det var så indlysende, at det slet ikke var
> nødvendigt at argumentere for det.

Hej Per.

Nej, det gør du ikke. Men af skade, bliver man klog.

Jeg har deltaget i en lignende diskussion tidligere, og har derfor valgt at
holde mig i baggrunden ved denne.

Jeg mener heller ikke, at det er så fantastisk vigtigt at småbørn lærer en
pc at kende. De har endnu mange år til at lære det i, og skal nok kunne nå
at følge med, selv om de først starter senere i deres liv med at "nørde".
Børn lærer hurtigt, og kan de f.eks. først lægge et puslespil "live", så kan
de også hurtigt lære at gøre det på en pc. Det er i hvert fald min erfaring.

Et af argumenterne lyder, at børn er sociale og diskuterer, hvad der sker
på skærmen. Dette argument mener jeg ikke er særlig godt. Jeg ser unger, der
nærmest luller sig selv ind i en skal, når de sidder foran skærmen. Jeg ser
unger, for hvem pcen bliver brugt lige så meget som en barnepige, sm en
videofilm gør.
Et andet er finmotorikken. Det er fuldstændig rigtigt, at de kan lære at
klikke med en mus eller taste på et tastatur, men så mener jeg heller ikke,
den er længere. De spil jeg har set, hvor man f.eks. skal farvelægge ting,
foregår det på samme måde som i f.eks. paint. Dvs. man klikker og tingen får
en farve. Dette kan altså ikke erstatte farver og en malebog overhovedet. På
samme måde kan et 2 dimentionelt fiktivt puslespil slet ikke erstatte et
virkeligt, som man kan røre ved, smage på, kaste rundt med for derefter selv
skulle rydde op.

Til sidst mener jeg, at man skal, hvis man sætter sine børn foran skærmen,
huske at det skal erstatte noget andet stillesiddende, f.eks. tvet. Hvis det
bliver endnu et stillesiddende projekt, som skal tage yderligere tid i deres
hverdag, ja, så er det man risikerer at få børn, der sidder for meget ned,
og så kan det ende med de problemer vores unge har i dag mht. overvægt.
Jeg ville aldrig på noget tidpunkt accepterer at pcens muligheder erstattes
med andet end tvet, da jeg ikke mener, at noget som helst virkeligt, er lige
så godt at lave på en skærm som i virkeligheden.

Mine ord, ikke til diskussion, men blot så du ikke føler du er den
eneste.

Nette

Fra : vadmand

Dato : 08-06-03 08:58

Tak for støtten til Sille og Nette.

Det kom bag på mig, a reaktionerne var så voldsomme, men på den anden side
var min egen første reaktion jo også voldsom, fordi det chokerede mig, at
nogen overhovedet kune få den idé at give computerspil til en toårig.

Kun få har overhovedet gidet argumentere, de fleste har bare skrevet noget i
retning af "sådan gør VI altså, og det må du bare tage til efterretning."

Men også tak til dem, der i det mindste er gået åbent ind i diskussionen,
selv om jeg ikke var enig med dem.

Men det glæder mig da, at jeg ikke er en eneste, der har det sådan - og jeg
kan jo så tænke mit over grunden til de voldsomme reaktioner.

Per V.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-06-03 09:29

Nette wrote:

> [...]
> sidder foran skærmen. Jeg ser unger, for hvem pcen bliver brugt
> lige så meget som en barnepige, sm en videofilm gør.

Det er nok her vandene skilles. Selvfølgelig er der unger, der bruger
computere på en uheldig måde. Man kan så vælge at se det som et problem
ved PCen eller som et opdragelsesmæssigt problem. Ligesom med TVet.

Jeg mener heller ikke det er fantastisk vigtigt at småbørn lærer en PC
at kende. Det er heller ikke fantastisk vigtigt at de lærer TV at kende
eller lærer at udfylde figurer i en malebog med farver. Eller for den
sags skyld at de lærer at lægge varer på kassebåndet i Brugsen.

Der er mange ting der ikke er fantastisk vigtige og som kunne undværes.
Tilsammen tæller de i en opvækst. Jovist kan børnene undvære at bruge
en malebog (jeg kunne godt finde på at springe den del over med min
datter), men det er ikke et argument imod malebøger, blot en
nedprioritering i forhold til alle de andre ting.

> De spil jeg har set, hvor man
> f.eks. skal farvelægge ting, foregår det på samme måde som i
> f.eks. paint. Dvs. man klikker og tingen får en farve. Dette kan
> altså ikke erstatte farver og en malebog overhovedet.

Det er også et kedeligt spil: Det effektiviserer blot den fysiske brug
af malebogen. Det samme gælder flade puslespil på computeren.

Spil der kræver timing (som f.eks. dem fra
http://www.ferryhalim.com/orisinal/ ) er nok sværere at finde i fysisk
form. Levende spil, hvor man f.eks. kan udforske et skib og se
animationer af delene og arbejdsgangen er et andet bud.

Igen er det det samme som TV: Jeg er ikke specielt vild med at min
datter ser Power Puff Girls eller Scooby Doo. Jeg mener de er for
dårligt lavet, både tegnemæssigt og indholdsmæssigt. Så er det bedre
med gamle Tex Avery klassikere eller geoparder fra National Geographic.

At der er eksempler på skidt brug, dårligt indhold og ringe udbytte
taler ikke imod PCen. Det viser bare at den er som så mange andre ting.

> Til sidst mener jeg, at man skal, hvis man sætter sine børn foran
> skærmen, huske at det skal erstatte noget andet stillesiddende,
> f.eks. tvet.

Her er jeg til gengæld enig.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-06-03 11:27

Tine Andersen wrote:
<snip>

> Tine, mor, edbnørd, men endnu ikke bedste.

Nej, der går nok lige et par dage endnu

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com

Fra : Tine Andersen

Dato : 06-06-03 19:12

"Kristian Damm Jensen" <REkristian-damm.jensenMOVE@cgey.com> skrev i en
meddelelse news:bbq7nt$cipsk$5@ID-146708.news.dfncis.de...
> Tine Andersen wrote:
> <snip>

> Nej, der går nok lige et par dage endnu
Ja, men det bli'r da nok før dig (mer

Nu har den ældste fået eget værelse, og så ved man jo aldrig??

Tine

Fra : Per R

Dato : 09-06-03 12:31

> [...]
> ikke bob the builder er noget for ham. Nogle der ved hvor man kan købe
> computerspil ad denne virksomme mand eller ved om der er andre demoer end

I kan låne den fulde version af spillet på biblioteket eller købe det i div.
supermarkeder.
Udover Bob the builder findes der også et andet spil der hedder "Cat" som
desværre kun er med en engelskstemme og tekst men der er det små legetøjs
grav, læssemaskiner, vejtromler og dumpere man køre rundt med og laver
forskellige veje, strande, miner og broer men hvor det købes ved jeg ikke da
jeg fandt det i en rodekasse som de havde i Fona for et par år siden og har
ikke set det siden.

MVH Per R