unlink() fejl?
Fra : Lars Dahl

Dato : 05-06-03 07:41

Hej NG!

Når jeg prøver på at unlinke en af mine filer på min server får jeg denne
fejlkommando?

Warning: SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid is 27597 is
not allowed to access / owned by uid 0

php-filen der sender kommandoen of filen jeg vil slette ligger i samme
katalog, så UID burde jo være det samme?

Min host (b-one ) siger at dette er HELT naturligt, og at det bare er en
de af deres sikkerhed, og jeg siger at det er deres server der er sat
forkert op?

Hvad siger i?

Mvh Lars Dahl

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-06-03 07:54

Lars Dahl wrote:
> [...]
>
> php-filen der sender kommandoen of filen jeg vil slette ligger i samme
> katalog, så UID burde jo være det samme?

Hvis jeg har forstået den ende af det rigtigt så er UID på filen ID for
den bruger som har oprettet den. Typosk et FTP program. UID for et
script er nok et andet, men:

> Min host (b-one ) siger at dette er HELT naturligt, og at det bare er en
> de af deres sikkerhed,

og ikke mere? - fed hjælp! Jeg plejer at sige at de og cliche er så
billige så man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at handle der (min
fritid er så rigeligt 500 kr om året værd når jeg til gengæld har en
host som ikke gør at jeg bruger mindst 10 timer om året på at rode med
fejlopsætning og manglende support).

Du er sikker på at du har skrive og sletterettigheder (CHMOD) på
biblioteket og filen ikke også? (se evt 'blobs' - tråden for mere om disse)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars Dahl

Dato : 05-06-03 09:43

Hmm... ret egentlig temmelig træt af b-One... Heldigvis har jeg andre hosts
som leverer en bedre service...

B-Ones support-svar of ofte bare én enkelt flabet linie...

-Lars Dahl

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-06-03 14:44

On 5 Jun 2003 07:54:18 +0100, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>og ikke mere? - fed hjælp!

Eh, er det blevet en vane, at man med et lille webhotel også kræver at
blive undervist i PHP, samt sende udviklingsopgaver til udbyderen, og
forvente at få dem løst gratis?

Det tyder mere på en forkert parameter til unlink(). Fejlbeskrivelsen
er jo:
".. is not allowed to access / owned by uid 0"

Det kunne opstå, hvis man fx forsøger at køre:
unlink("/fil.txt");
i troen af at "/fil.txt" er en sti angivet fra webscope, og ikke på
selve filsystemet.

Jeg kan ikke se, hvorfor man vil brokke sig over at B-One ikke
tillader tilfældige scripts at slette filer fra /

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Emax

Dato : 05-06-03 10:06

Lars Dahl wrote:

> [...]
>
> Min host (b-one ) siger at dette er HELT naturligt, og at det
> bare er en de af deres sikkerhed, og jeg siger at det er deres server

At de har ret. Når safe mode er slået til, så kan du ikke bruge en række
funktioner, bl.a. chmod, unlink, exec system mv... Læs mere her:
http://dk.php.net/manual/en/features.safe-mode.php Og det skal du faktisk
være glad ved... Ellers lavede jeg en system som bruger hos B-one("cat
/home/dit_homedir/whatever/connect.inc") og så har jeg dit password og
brugernavn til din database, ik fedt vel?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Lars Dahl

Dato : 05-06-03 10:22

Nej, Unlink virker også i safe-mode, den bilver ikke bare disabled... Den
kræver bare at de filer men vil påvirke med unlink skal have samme UserID
som php-scriptet...

Men... Kan ikke se hvordan faen du vil få mit brugernavn og pass ud af min
serber...

-Lars

Fra : Allan Kok

Dato : 05-06-03 10:49

Lars Dahl wrote:

> [...]
>
> php-filen der sender kommandoen of filen jeg vil slette ligger i samme
> katalog, så UID burde jo være det samme?

Du har jo lige lige selv fundet fejlen

Dit script har UID 27597, filen har UID 0 (root)
Fordi de to filer ligger i samme bib. betydning ikke at de har samme UID

Allan

PS.
Er du i øvrigt sød at læse og efterleve