Hunde og katte
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 04-06-03 22:05

Hejsa gruppe!
Kan det lade sig gøre at vænne ikke-kattevante hunde til at bo sammen med en kat?
Er der nogen der har erfaringer med dette?
På forhånd tak for svar

Mvh

Mette

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 04-06-03 22:49

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en kat?
> Er der nogen der har erfaringer med dette?

Ja det er overhovedet ikke nogen problem,

Jeg har passet en masse hunde for mine venner som påstod at deres hunde ikke
kunne sammen med katte og jeg har altid haft både hund og kat. og det har
aldrig været et problem

Kræver selvfølgeligt lige at du er i nærheden det første kvarters tid hvor
du lukker hund og kat sammen

Men det er som regel også nok.

Min kat og min hund har det faktisk rigtig godt sammen, de spiser og sover
sammen, katten lægger sig næsten altid hos hunden når den sover.

Så det at leve som hund og kat kan nu ikke være så slemt endda.

MVH
Bjarne Østergård

Fra : Ladycatwoman

Dato : 04-06-03 23:13

> [...]
> sammen, katten lægger sig næsten altid hos hunden når den sover.
>
> Så det at leve som hund og kat kan nu ikke være så slemt endda.

Ok 15 min. er nok lige optimistisk nok, hvis der er tale om voksne katte og
hunde, der altid har boet alene eller sammen med egen race.

Et godt råd er at give katten et rum, hvor den kan gå ind, hvis den er bange
eller bare har lyst til at være sig selv.
Døren til dette rum skal kunne lukkes til og kunne stå på klem, så hunden
ikke kan komme ind, men katten komme ud. En krog er her et godt
hjælpemiddel.

Katten skal så have kattebakke, mad og vand i dette rum.

Idet døren står på klem, kan dyrene vænne sig til hinandens lugte og dermed
blive trygge ved hinanden.

Om natten, hvor katten gerne er vågen, kan den luske rundt i huset og snuse,
hvis det er den, der er ny. Hvis hunden så skulle komme, har den mulighed
for at komme i sikkerhed i sit rum, uden hunden kan komme ind.

Det kan godt tage et stykke tid måske en måned eller to, før hunden
accepterer, at katten altså skal være der, men jeg vil næsten love 100%, at
det kan lade sig gøre.
Har selv kendskab til en familie, hvor det godtnok tog 2½ måned, men i dag
sover dyrene sammen .

Hvis der er tale om en killing, vil de fleste hunde hurtigere acceptere den,
og katten vil også hurtigt vænne sig til hunden. Dog kan ovennævnte metode
være nødvendig i en periode.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Louise Viborg

Dato : 05-06-03 10:07

Hej Mette!
Det kan du godt! Men der er selvfølgelig tilfælde hvor hunden eller
katten bare ikke KAN med det andet dyr.
Vi købte jo Baluka da han var 1½ år gammel. Han havde aldrig boet
sammen med en kat, men det er gået rigtig godt med at fører ham sammen
med vores 5 katte. Der gik ca en måned før de havde et normalt
forhold, og nu går det bare rigtg godt. Vores lille pige, BlueBell er
meget gode venner med Baluka. Hun bliver vasket, leget med og gnasket
i ørene *G*

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk

Fra : Bodil Clausen

Dato : 05-06-03 12:21

mealbas@hotmail.com (Mette N. Sørensen) wrote in message news:<7c6297c8.0306041305.176f4844@posting.google.com>...
> [...]
> Kan det lade sig gøre at vænne ikke-kattevante hunde til at bo sammen med en kat?
> Er der nogen der har erfaringer med dette?

Hej Mette

Faktisk tror jeg problemet snarere bliver om katten kan vænne sig til
en hund, vores kat var 7 år da vi fik vores hund det går faktisk ikke
særlig godt, katten bryder sig ikke om hunden, den slår fra sig i
samme øjeblik hunden nærmer sig.
Faktisk kan man sige at de nu efter et år tåler hinanden, men gode
venner er de bestemt ikke.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-06-03 19:55

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Mette

Jeg tror som alle andre godt det kan lade sig gøre, men jeg tror også der er
nogen hunde der har meget svært ved det.
Jeg tror f.eks aldrig min Nicki ( D/S gårdhund ) ville kunne vænne sig til
katte, for bare synet af en kat, gør ham helt vild. Jeg tror i og for sig
ikke han vil gøre dem noget ondt ( uden at vide det selvfølgelig ), men bare
lege med dem.

Det sjove ved det hele med Nicki er, at han faktisk er opvokset de første 8
uger af sit liv med katte, men det har han glemt fuldstændigt.
Her hvor vi bor har vi en gård mis ( bor i lejlighed midt på
Frederiksberg ), og hver gang han kommer ind i gården, går den vilde jagt
for at finde katten. Heldigvis er katten hurtig, så det tager jo ikke den
langtid om at komme op på et plankeværk hvor Nicki ikke kan nå den, men han
vil meget gerne i kontakt med den ( ved ikke om det er på godt eller ondt ).
Nick har også én gang været i stue med en kat, det gik bare rivende galt.
Katten blev bange, og 1 2 3, så sad katten i ansigtet på mig, og jeg måtte
en tur på skadestuen, så Nicki kommer ALDRIG til at møde en kat igen på nær
hånd.

Jeg skriver ikke dette for at afskrække dig, men jeg synes bare også du skal
vide, at det også kan være, at det ikke er nogen nem sag.

Mange hilsner fra

Bolette