Tele2 og download hastigheder/pings ved sp~
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 04-06-03 17:13

Hej alle,

jeg overvejer stærkt at skifte til en Tele2 2Mbit. Jeg sparer 65 kr.
om måneden, og får endda dobbelt hastighed. Så det ku' jo dårligt være
bedre.

Men, er der nogen her, der har erfaring med hvordan ping er i spil,
via Tele2 ?

Jeg spiller selv Battlefield 1942, og min ping nu, ligger typisk
mellem 20 og 30 med min CC linie. Andre der har erfaringer ?

Og hvad med download-hastigheder ? Er det rent faktisk muligt at opnå
de ca. 240Kb/Sec på Tele2's linier ?

Håber nogen har erfaringer de lige vil dele

--
Jacob

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-06-03 22:57

Jacob Saaby Nielsen <dont@have.one> wrote in

> Og hvad med download-hastigheder ? Er det rent faktisk muligt at opnå
> de ca. 240Kb/Sec på Tele2's linier ?

Du skal ikke regne med ret meget mere end 210KB/sec - det var i hvert der
min TDC 2Mbit forbindelse maxede ud. Du skal huske på at der er protokol-
overhead og at det procentvist ligger mellem 10-15%.

Så (2048/8)*0,85 ~ 218KByte/sec er nok det maksimale du skal regne med at
få ud af den, uanset ADSL udbyder.

Mvh.
Flemming

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 05-06-03 15:52

On Wed, 4 Jun 2003 21:57:29 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

>Så (2048/8)*0,85 ~ 218KByte/sec er nok det maksimale du skal regne med at
>få ud af den, uanset ADSL udbyder.

Det er også fint nok... hva' er 20kb mellem venner ))

--
Jacob

Fra : Kim Nielsen

Dato : 05-06-03 00:04

"Jacob Saaby Nielsen" <dont@have.one> skrev i en meddelelse
> [...]
> de ca. 240Kb/Sec på Tele2's linier ?
>
> Håber nogen har erfaringer de lige vil dele

Hvorfor er det så vigtigt med "ping" i spil - mange router m.m.
nedprioter jo netop den ligegyldige ping.

Hvad er din egen reaktionstid ? - husk ping måles i 1/1000 sekunder
(mS) - og svaret er frem og tilbage !

Da jeg fik kørekort hed det sig at kørerens reaktionstid var mellem
0,5 -2 sekunder - altså 500- 2000 mås, er du så hurtig at "ping" tiden
betyder noget ?

Har din spil modstander ikke et tilsvarende "ping" ? - så det hele jo
ligegyldigt !

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-06-03 00:23

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> skrev

> Har din spil modstander ikke et tilsvarende "ping" ? - så det hele jo
> ligegyldigt !

Ping 30 eller ping 80...som måles med spillets ping....kan være
udslagsgivende for en tæt FPS-kamp.

Faktisk er der mange ladders der aflyser kampe, hvis der er for stor forskel
på de 2 holds ping.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 05-06-03 08:44

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> betyder noget ?
>
> Har din spil modstander ikke et tilsvarende "ping" ? - så det hele jo

Har du ikke været udsat for at teste din reaktionstid i skolen?

Jeg ved jeg prøvede det og selvom jeg ikke kan huske tallet, så ved jeg
at det lå en pænt stykke under 1/2 sekund. Og kørelærere inkluderer også
den tid der skal bruges til at flytte foden til bremsen, men 2
sekunder?? så må man have et større fysisk/psykisk handikap.

Ping bruges som et mål for hvor hurtig pakkerne kommer frem og tilbage.
Hvis den ikke virker, så har en del spil mulighed for at aflæse
transportiden på nettet så man er klar over forsinkelsen. Og tro mig,
100 ms i forskel betyder faktisk en hel del.

Som et eksempel kan jeg da fortælle at da jeg gik over til trådløs mus
der opdaterede 50 gange i sekundet (op til 20ms forsinkelse) blev mit UT
spil en del dårligere end da jeg brugte samme slags mus med kabel (der
opdaterede 200 gange i sekundet, dvs. op til 5ms forsinkelse).

Ok, det var bare mine argumenter for hvorfor lavt "ping" er vigtigt i
spil.

mvh Bernhard

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 05-06-03 15:56

On Thu, 5 Jun 2003 09:44:20 +0200, "Bernhard Ege"
<bernhard.ege@mail.dk> wrote:

>Ok, det var bare mine argumenter for hvorfor lavt "ping" er vigtigt i
>spil.

Man behøver ikke argumentere for at god ping er vigtigt i online-spil.
det er et faktum der ganske enkelt bare er rigtigt

Iøvrigt ligger min egen reaktions-tid (den bedste jeg har målt) på
0.18 sekund, med et gennemsnit på omkring 0.23 sekund fordelt over de
gange jeg prøvede.

--
Jacob

Fra : Bernhard Ege

Dato : 05-06-03 21:38

"Jacob Saaby Nielsen" <dont@have.one> wrote in message

> [...]
>
> Iøvrigt ligger min egen reaktions-tid (den bedste jeg har målt) på
> 0.18 sekund, med et gennemsnit på omkring 0.23 sekund fordelt over de

Hehe, jeg skrev ikke hvad min var mest fordi den blev målt mange år
tilbage og jeg derfor ikke helt regner med den mere (men derfor kan den
jo godt passe). Den blev målt til 0.14 sekund. :-]

Men jeg håber da også Tele2Adsl har en lav latenstid. Alene det at de
ikke sætter router på vil da hjælpe en smule.

mvh Bernhard

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 05-06-03 14:30

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> wrote:

>Hvorfor er det så vigtigt med "ping" i spil - mange router m.m.
>nedprioter jo netop den ligegyldige ping.

Det har du vist misforstået. Ruterne nedprioriterer at svare på ping
til dem selv, men ikke at sende ping-pakker videre. Det gør de fordi
det er ligegyldigt hvor hurtigt man kan snakke med en ruter - men det
er ikke ligegyldigt hvor hurtigt man kan snakke gennem en ruter.

Bortset fra det, så tror jeg nok at det som folk der spiller over
internet, kalder "ping", ikke handler om protokollen "icmp echo", som
er den en normal ping-kommando bruger, men derimod om en ping-agtig
funktion i selve spilprogrammet som måler en - formodentlig for
spillet relevant - forsinkelse fra klient til server og tilbage.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-06-03 15:09

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> wrote in news:3ede7aa2$0$83054
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvorfor er det så vigtigt med "ping" i spil - mange router m.m.
> nedprioter jo netop den ligegyldige ping.

Det vigtigste er vel egentlig også bare at den er stabil. Mange nyere
spil har implementeret en slags forudsigelses-algoritme der analyserer
den vektor du bevæger dig i og den hastighed hvormed du bevæger dig og
så kan denne beregnede bevægelse anvendes indtil der så kommer en reel
opdatering fra din maskine til serveren, som så sender den videre til de
øvrige spilleres maskiner.

Hvis din ping svinger, eller den bare er meget høj, så står folk ikke
længere der hvor du ser dem på din computer, og du skal være rimelig
heldig for at ramme. Med konstant høj ping kan man så nogenlunde vænne
sig til at ramme alligevel, men hvis ping svinger så er det ret svært at
gætte hvor man skal skyde for at ramme.

Jeg har prøvet at få 38 kills som sniper i en BF1942 bane (EA server i
england med +40 spillere) hvor min ping lå på ca. 80 - det kan fint lade
sig gøre det er bare et spørgsmål om at gætte hvor folk løber henad :).
Men optimalt er det ikke, da jeg dagen efter lige skulle gentage
successen på boomtown serveren hvor min ping var under 20, så kunne jeg
pludselig ikke ramme folk i bevægelse fordi jeg havde vænnet mig til
forsinkelsen :)

Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-03 15:52

> [...]

lade
> sig gøre det er bare et spørgsmål om at gætte hvor folk løber henad
:).

Det siger jo ikke så meget. Det kunne jo være dine modspillere stod
stille i længere tid...

> [...]
jeg
> pludselig ikke ramme folk i bevægelse fordi jeg havde vænnet mig til

Det er også nemmere at kompensere når "ping" er under 120 ms. IMHO er
det altså sjovere at ramme det man sigter på istedet for gætværk. I Q3
og lign. fps er det klart en fordel med ping <50. Der er for mange
hurtige bevægelser i alle planer til at man kan blive nr. 1 med ping
>100.. Men det afhænger jo også af modstanderne... Men ved 2 spillere
eller flere der er lige gode kan pingen være afgørende.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 05-06-03 15:54

On Thu, 5 Jun 2003 01:04:11 +0200, "Kim Nielsen" <please@nospam.dk>
wrote:

>Har din spil modstander ikke et tilsvarende "ping" ? - så det hele jo
>ligegyldigt !

Nej. Det er det så absolut ikke. En god ping er alt-afgørende for
hvordan ens spil-oplevelse er for det første, og for det andet for ens
evne til at ramme præcist.

Og jeg gider ikke ryge ud i en teoretisk diskussion om svartider frem
og tilbage. En god ping er et must for at spille, eod.

--
Jacob

Fra : Bandit

Dato : 05-06-03 13:03

Jeg har tele2 med en 1mbit (endnu) :D ... jeg spiller selv BF 1942 og CS og
har overhovedet ingen problemer med ping... den ligger altid som en af de
laveste. Men det kommer vel også an på den central du er koblet op ved ,om
den kører med fuld beslatning ?