Udskift af HD...?
Fra : Magnus

Dato : 04-06-03 15:56

På et IDE controller kort har jeg to HD siddende på hver sit kabel begge som
"Primær". Den ene er 120 GB den anden 6 GB.
Nu vil jeg skifte den på 6 GB ud med en på 180 GB og den er også sat som
primær.

Men efter jeg har sat den i kan jeg ikke finde den under WinXP hvor der
under "Enhedshåndtering" er vis alle mine fire HD'er.

Men under "denne computer" har jeg kun tre HD'er hvordan kan det være?

/Magnus

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 04-06-03 16:20

Magnus wrote:
> [...]
> der under "Enhedshåndtering" er vis alle mine fire HD'er.
>
> Men under "denne computer" har jeg kun tre HD'er hvordan kan det være?

Er der oprettet partitioner?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Magnus

Dato : 04-06-03 16:51

Nej det er der ikke da den er hel ny men skal man det først det kan ikke
gøres fra WinXP når blot den er sat i?

Fra : Zulu

Dato : 04-06-03 17:16

"Magnus" <remove-arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> Nej det er der ikke da den er hel ny men skal man det først det kan ikke
> gøres fra WinXP når blot den er sat i?

Brug XP's diskhåndteringsværktøj. Du finder hvis du højreklikker på Denne
Computer og vælger Administrer.

Zulu

Fra : Magnus

Dato : 04-06-03 20:00

Nu har jeg fundet den i BIOS'en hvorefter jeg kunne formatere den og se den
i winxp.

Men HD'en er på 180 GB og i BIOS'en finder den den som 131 GB hvor blev de
sidste 50 GB af?

BIOS'en finder den som:
Cyln=4128
Head=16
Sec=255

På HD'en står der:
LBA 361.882.080 Sectors
CHS: 16383/16/63

Hvad er der mon galt nu?

/Magnus

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 04-06-03 20:46

Magnus wrote:
> Nu har jeg fundet den i BIOS'en hvorefter jeg kunne formatere den og
> se den i winxp.
>
> Men HD'en er på 180 GB og i BIOS'en finder den den som 131 GB hvor
> blev de sidste 50 GB af?
>
> BIOS'en finder den som:
> Cyln=4128
> Head=16
> Sec=255
>
> På HD'en står der:
> LBA 361.882.080 Sectors
> CHS: 16383/16/63
>
> Hvad er der mon galt nu?

mener ikke XP kan klare partitioner >132GB uden SP1

De ved det helt sikkert i d.e.s.ms-windows

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-06-03 21:31

On Wed, 4 Jun 2003 20:59:56 +0200, "Magnus"
<remove-arnason@email.dk> wrote:

>Men HD'en er på 180 GB og i BIOS'en finder den den som 131 GB hvor blev de
>sidste 50 GB af?

Det er muligt det er din Bios, husker det ikke præcist men
grænsen ligger vist omkring 137 GB.

Men det er der sikkert nogen der ved i dk.edb.hardware.drev

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 05-06-03 10:24

Det er et kendt problem. Det er ikke sikkert du kan gøre noget ved det. Jeg
har selv en Seagate 7200.7 160Gb som sekundær harddisk, og på trods af BIOS
updates på et i forvejen relativt nyt board (ASUS P4PE) samt nyeste Service
Packs til Windows vil den bare ikke anerkende mere end de 131Gb. Så jeg
lever med det - kan godt undvære de sidste Gb pt.

--

Jesper Ryskin, ejer af Webconsult
Din PC støjer! Gør noget ved det på asp.webconsult.dk eller