MySQL kontra Access
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 04-06-03 15:00

Hej.

Jeg faldt over noget med MySQL og har opfattet fra denne artikel,
at man opnår langt bedre ydelse hvis man har mange brugere med
MySQL end med en Access database.

Jeg kan endvidere forstå at det ikke er noget problem at køre
MySQL sammen med ASP.

Da jeg ikke har rodet med ASP så forfærdelig længe, og først nu
efterhånden er begyndt at føle mig nogenlunde sikker indenfor
området, kunne jeg godt tænke mig at høre andre - måske med lidt
mere erfaring - hvad de vil anbefale.
Jeg tænker her på:

- Kan det betale sig at skifte til MySQL og hvilke
foranstaltninger er man nødt til at kigge på?

- Opnår man en langt bedre ydelse eller afhænger det af andre
ting som antallet af samtidige brugere?

- Skal man starte fra scratch med hensyn til den måde man
opbygger tabeller på/ databaser?

- Er det forskelligt fra den måde man fek,s. connecter til en
Access database på via ASP (connection string)?
Her tænkes selvfølgelig på, hvor meget jeg i givet fald bliver
nødt til at ændre på eksisterende sider for at optimere til
MySQL.

Det var ikke så lidt spørgsmål, men det kunne altså være rart at
høre lidt om hvikle erfaringer andre har med dette.

Nogen der direkte vil anbefale et skift? Og i givet fald hvorfor?

Med venlig hilsen

Thomas Møller Nexø
--------------------------------
thomas@havensupport.dk
http://www.havensupport.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus O

Dato : 05-06-03 12:36

"Thomas Møller Nexø" <thomas@havensupport.dk> wrote

> - Kan det betale sig at skifte til MySQL og hvilke
> foranstaltninger er man nødt til at kigge på?

Det vil jeg mene det kan. Men jeg synes ikke jeg kan se ret
meget om hvordan du kører idag. 1/Har du ikke så mange
samtidige brugere, 2/skal du betale ekstra for at få adgang til
MySQL ude i byen etc.etc. Det kræver en del og få sat sig
ind i MySQL hvis det evt. er på din egen server du vil køre
det etc.etc. Du smider ikke sådan lige en database på serveren
som du gør med access........

> - Skal man starte fra scratch med hensyn til den måde man
> opbygger tabeller på/ databaser?

Der kan være nogle feltnavne som MySQL ikke kan lide, men da jeg første
gang smed mit access-stuff over i MySQL med www.accessmysql.com
plug-in til access havde jeg kun meget få ting som ikke funkede i koden,
bl.a. et feltnavn som var lavet om.
Men der er da flere ting som skal skrives anderledes i sql for at det vil virke.
http://www.mysql.com/doc/en/index.html

> [...]
> Her tænkes selvfølgelig på, hvor meget jeg i givet fald bliver
> nødt til at ændre på eksisterende sider for at optimere til

Her er en måde:
strDSN = "DRIVER={MySQL}; SERVER=localhost; UID=bruger; PWD=password; DATABASE=database;"
hvis det er på din egen maskine skal du også have myodbc installeret før du kan connecte.