Køler til ATX kabinet!
Fra : Lars Brink

Dato : 04-06-03 10:20

Hej!

Mit kabinet er ved at være godt fyldt med ting som varmer.

Bla:
AMD 1000mhz CPU
2 * IBM 45 GB HD
1 * WD 180 GB HD
Abit Kt7a-RAID MB

Når det går godt bliver de 2 IBMere ca. 45 grader, CPUen kan komme i
nærheden af 60 grader og selve motherboardet 40 grader.

Jeg ville gerne have en blæser som kunne køle generelt i kabinettet dog uden
det kommer til at larme endnu mere. Findes der sådanne generelle fans som
kan ligge i kabinette og sluttes til 'alm.' HD strømstik eller lignende?

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once - that was when I thought that I was wrong.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 04-06-03 10:37

Lars Brink wrote:
> [...]
> dog uden det kommer til at larme endnu mere. Findes der sådanne
> generelle fans som kan ligge i kabinette og sluttes til 'alm.' HD

med denne "smart adapter"
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=9
skulle det være muligt at kombe de fleste blæsere på et
molex kabel.

prøv at kigge efter papst eller fluid
papst kan ses hos studiedata
fluid kan ses her:
http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=co0500&gruppe=bl%E6ser-80&dt=90

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Leony

Dato : 04-06-03 12:34

"Lars Brink" <usenet@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dog uden det kommer til at larme endnu mere. Findes der sådanne
> generelle fans som kan ligge i kabinette og sluttes til 'alm.' HD

Der findes masser af blæsere som kan køle kabinettet.
Hvis du leder efter nogle relativt støjsvage blæsere, så bør du kigge på
Papst:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1
Dette er 2 af de mindre larmende modeller.

De kan også være en ide at købe en kraftigere blæser og så give den 7
volt, den køler ikke så meget, men larmer til gengæld heller ikke så
meget. Fordelen er at du har en kraftigere blæser, hvis du får brug for
sådan en.

1 blæser er måske ikke nok, men det kan komme an på et eksperiment.
Sug kold luft ind i bunden af kabinettet og sug den varme luft ud i
toppen af kabinettet.

Du kan købe en Fanmate, så du kan indstille hastigheden på blæseren og
dermed støjen:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=318
Hvis der er varmt, så skruer du lige op på fuld knald i 5 min. eller til
temperaturen falder og så skrues der ned til et minimum.

Blæsere, larm og udluftning bliver ofte diskuteret i
så måske du kunne finde mere hjælp i den gruppe.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lars Brink

Dato : 04-06-03 14:38

Mange tak for links! Det ser fint ud.

Så må jeg finde ud af om jeg vil lave et hul i kabinettet til luften eller
om blæseren bare skal 'blæse' lidt rund i det hele.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 04-06-03 14:58

Lars Brink wrote:
> Mange tak for links! Det ser fint ud.
>
> Så må jeg finde ud af om jeg vil lave et hul i kabinettet til luften
> eller om blæseren bare skal 'blæse' lidt rund i det hele.

Blæserene hjlæper kun hvis der kommer køligere luft ind.

I mange kabinetter er der en for for rist under harddisk,til
montage af blæser, samt rist under strømforsyningen.

Det anbefales at suge luft ind i kabinettet i fronten of
puste luften ud under strømforsyningen

Fra : Lars Brink

Dato : 04-06-03 15:47

> Det anbefales at suge luft ind i kabinettet i fronten of
> puste luften ud under strømforsyningen

Så lige et link inde i .stoej og der er nogle gode ideer. Jeg tror bare ikke
mit kabinet har plads til en fan der nede. Eller har jeg 2 slots mellem de 2
Cd-drev som jeg har taget ud. Der vil der kunne komme en del luft ind (Selv
om 4 IDE kabler fylder godt op inde bagved).