Østlig Bleg Gulbug
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-06-03 08:59

Hej er nogen der ved om

Østlig Bleg Gulbug

stadig er ved Gedser??

Hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : Jens S. Hansen

Dato : 04-06-03 18:08

"Ingrid Sørensen skrev i en meddelelse . . . .
> Hej er nogen der ved om Østlig Bleg Gulbug
> stadig er ved Gedser??

Fuglen blev eftersøgt af nogle få personer hele dagen i går, desværre uden
held. Om der er folk som har forsøgt sig med den i dag vides ikke, men den
er i hvert fald ikke meldt ud.

mvh. Jens

Jens Søgaard Hansen
www.Netfugl.dk

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 05-06-03 00:32

Tak for oplysningerne
-Gedser ....ellers et voldsomt interessant sted i år !!!
hilsen
Ingrid Sørensen

Fra : Stig Linander

Dato : 05-06-03 16:57

Thu, 5 Jun 2003 01:32:12 +0200, skrev Ingrid Sørensen bl.a. ...

> -Gedser ....ellers et voldsomt interessant sted i år !!!

Hvis man kan nøjes med noget knapt så spektakulært som Klippeværling
eller Østlig Bleg Gulbug, kan man tage til Store Dyrehave efter
Rødtoppet Fuglekonge.

Verner Højgaard fra Hillerød opdagede den i tirsdags.
Jeg var deroppe i går - hvor jeg ikke fik set den ret godt - og her
i eftermiddag - hvor jeg fik to gode kig: først hvor jeg ku' se
striberne i ansigtet men ikke kronen, lidt senere bagfra hvor kronen
lyste op i Solen (jeg forstår hvorfor den hedder Firecrest på engelsk).

Stedet: Krak kort 75, Kovej på grænsen mellem H1 og H2, ved en 1½ m
høj myretue.

Fuglekonges sang sammenlignes ofte med Træløbers. Pudsigt nok minder
Rødtoppet Fuglekonges sang på tilsvarende måde om Korttået Træløbers.

Det var en ny art for mig. Blot 15 min køretur og 15 min gåtur.
Hvem gider så tage helt til Gedser?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 06-06-03 02:13

Hej Stig ,
tak for tippet
Ja, jeg glippede altså Klippeværling
og Østlig Bleg Gulbug,
lidt ærgerligt
for det har ellers været et langt stille efterår og vinter
og nå det så endelig begynder at dale ned ...
så når det at forsvinde igen inden jeg fik dem krydset !

Nå , nu tager jeg til Jylland og ser forhåbentlig Hvidhalset Fluesnapper på
Mols( den Hvidhalsede snød mig på Øland forrige år )
og Tophejre på Værneengene ..
Vi får se .....

Og rigtig god Pinse allesammen !!!
Mange hilsener
Ingrid

Fra : Stig Linander

Dato : 06-06-03 07:19

Fri, 6 Jun 2003 03:12:58 +0200, skrev Ingrid bl.a. ...

> for det har ellers været et langt stille efterår og vinter

Hvad med foråret? Der har da været masser at se på syn's jeg nok ...

Men du må ha' en god tur til det jyske.

Mange hilsner,

Stig.

PS. Verner Højgaard har gjort mig opmærksom på at det ikke var ham,
men Peter J. Petersen, der fandt rødtoppen. Æres den der æres bør.

Fra : JJ

Dato : 06-06-03 18:18

"Stig Linander" <no_reply@030605.dk> wrote in message
> Det var en ny art for mig. Blot 15 min køretur og 15 min gåtur.
> Hvem gider så tage helt til Gedser?

Man kunne jo også køre forbi Bregnerødvej 36 i Birkerød og se/lytte til en
sød Lundsanger.

Men det kan altså ikke slå en Klippeværling og Bleg Gulbug på en gang i
Gedser.

Mvh
Jan
(som er ærgelig over at han ikke kom til Gedser i den historiske weekend!)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-06-03 09:18

Ingrid [] skrev:

> Hej er nogen der ved om
> Østlig Bleg Gulbug
> stadig er ved Gedser??

Hej Ingrid
Jeg har ikke noget svar, men "nasser" lige på din tråd med
et spørgsmål.

Længere nede nævner du at du var på Öland forrige år.
Jeg var på en "kulturhistorisk lynvisit" på Öland 20. maj i år.
Flere steder på sydøen og i "Stora Alvaret" så vi en lille smuk
fugl med gulligt bryst og lidt mørkt ved hovedet. De sad i
aftensolen i toppen af buske.

Jeg kan ikke gengive de beskedne lyde vi hørte. Og jeg kan
ikke finde et billede i 'fuglebogen', som ligner den fugl vi så.
Nærmest kommer nok billedet af gulbugen, hvis bare hovedet
havde været tegnet lidt mørkere.

Gad vide hvad vi kan have set?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt