concionem habuit
Fra : jensaxel

Dato : 04-06-03 08:35

Concionem habuit præceptor.

Er der nogen der kan oversætte hvad præceptor gjorde.

mvh
jensaxel

Fra : Angelbo

Dato : 04-06-03 09:59

"jensaxel" <jensaxel@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Concionem habuit præceptor.
>
> Er der nogen der kan oversætte hvad præceptor gjorde.
>
> mvh
> jensaxel

Hej

Han holdt en tale.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Angelbo

Dato : 04-06-03 10:17

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Han holdt en tale.
>
> Med venlig hilsen
> Lisbeth

Hej igen

Lidt uddybning til mit svar:

concio = contio.

contio -onios f 3 offentligt (folke)møde (indkaldt af en magistrat);//en
tale (holdt på et offentligt møde): -onem apud milites habuit holdt en
tale til soldaterne.

Mvh
Lisbeth

Fra : jensaxel

Dato : 04-06-03 12:27

Mange tak.
Da det er indført i Nordborg kirkebog af præsten, og præsten samme Søndag
indførte at han var til hr Frederik til Notmarks datters bryllup i
Sønderborg, går jeg efter din oplysning ud fra, at præceptor denne dag må
have stået for gudstjenesten i Nordborg. Præsten i Notmark var iøvrigt
Frederik Cruckow, hvis datter Birthe blev gift med Jost Thomsen i
Sønderborg.

mvh
jensaxel