Hvor mange GB harddisk kan jeg bruge max. ~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 03-06-03 23:51

Hej

Hvor mange GB harddisk kan jeg bruge max. til dette bundkort - på IDE100 og
SATA150?

Jeg har opdaget at mit Promise IDE133/SATA-kort kan jeg bruge over 137 GB
harddiske og mit gamle Promise Ultra133 kort kan der max. bruges max. 137 GB
harddiske..

Det er åndssvagt at man ikke kan selv bestemme hvor stor harddiske mnan vil
bruge.. Hvorfor det?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Peter Pan

Dato : 04-06-03 17:28

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> wrote in message
> Hvor mange GB harddisk kan jeg bruge max. til dette bundkort - på IDE100
og
> SATA150?

ATA100 controllere er svært at sige noget generelt om. Selve hardwaren kan
godt klare 48 bits LBA, og dermed meget store harddiske...Men biosen på
controlleren understøtter ikke altid dette.

SATA150 kører alle med 48 bits LBA, og jeg har aldrig hørt folk haft
problemmer med dem endnu. Men det er også en ret ny ting.

> [...]
> harddiske og mit gamle Promise Ultra133 kort kan der max. bruges max. 137

Hvis det er en ATA133 controller skal den også kunne klare 48 bits LBA, og
dermed diske over 128 GB (137 "harddiskproducent GB") Ellers følger
controlleren ikke ATA133 standarden.

> Det er åndssvagt at man ikke kan selv bestemme hvor stor harddiske mnan
vil
> bruge.. Hvorfor det?

Fordi det er controlleren der sætter begrænsningen. Benyt SCSI diske hvis du
vil ud over det, der sidder den logik der styrer dette på selve harddisken,
og du kan derfor nemt smide en 144 GB disk på en æld gammel ISA scsi
controller fra '80'erne af.

Mvh
Anders