Tele2´s ADSL ?
Fra : Mikkel

Dato : 03-06-03 23:27

Hej
Tele2 kører et tilsyneladende godt tilbud
http://www.tele2adsl.dk/

men men men

Jeg har hørt så meget dårligt om tele2. De har de fleste klager hos
telestyrelsen og forbrugerstyrelsen, kun overgået af Tiscali.

De sletter mails i kunders emailboks, hvilket er helt uhørt og forbandet
flabet.

De tager backup af al email 5 år tilbage og udleverer alt til
magthaverne, hvilket de gjorde i tvindsagen. Altså ren tyveri af post
samt spionage og misbrug. Er det ikke et problem at vælge sådan en
efterretningstjeneste som Tele2 tangerer ?

Deres produkt er ikke til at gennemskue.

Hvad er med af Router og kan den selv konfigureres ?

Er der opsat spyware til kunderne via routeren ?

Er der IP eller port spærringer ?

Er der mailbokse og webhotel med ?

Er der newsserver og hvor stor båndbredde ? (TDC kører nedsat hastighed
selv for deres kunder med 2 Mbit, og der er møj irriterende)

Er Tele2 ærlige med driftsstatus eller er de flere dage bagud eller helt
undlader at rapportere og giver kunden skylden for at nettet ikke kører ?

OSV, der er jo meget mere der er relevant når man vælger ISP.

Men kan Tele2 ADSL anbefales ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-06-03 23:34

"Mikkel" <mikkel@snabelmail.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt spionage og misbrug. Er det ikke et problem at vælge sådan en
> efterretningstjeneste som Tele2 tangerer ?

Du bør nok læse lidt mere dansk lovgivning inden du giver dig til at
bruge så fine ord.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Lars

Dato : 04-06-03 00:04

On Tue, 3 Jun 2003 22:27:15 +0000 (UTC), Mikkel
<mikkel@snabelmail.se> wrote:

>Jeg har hørt så meget dårligt om tele2.

Så forstår jeg slet ikke du overvejer at blive kunde der, er det
ikke nærmest at bede om problemer?

>De har de fleste klager hos
>telestyrelsen og forbrugerstyrelsen, kun overgået af Tiscali.

Hvor ved du det fra?

>De sletter mails i kunders emailboks, hvilket er helt uhørt og forbandet
>flabet.

Det bliver du nok nødt til lige at uddybe.

>Deres produkt er ikke til at gennemskue.

Nå?

>Hvad er med af Router og kan den selv konfigureres ?

http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp
"Kan jeg købe en ADSL-løsning med router i stedet for modem?
Nej, Tele2 tilbyder ikke ADSL med en routerløsning. Du kan
tilslutte din egen router, men vi kan ikke supportere opsætningen
af routeren."

>Er der opsat spyware til kunderne via routeren ?

Nu er der som nævnt ingen router, men lad os bare antage at der
var: Hvad mener du så med det?

>Er der IP eller port spærringer ?

IP: nej, port: ja

http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp
"Er alle porte åbne?
Nej, port 25 er lukket. Men vi tilbyder at man kan benytte
mail-relay.tele2adsl.dk som sekundær mailserver uden
meromkostninger, derved kan man alligevel køre sin egen
mailserver. I praksis skal mail-relay.tele2adsl.dk sættes på som
MX record med lavere prioritet."

>Er der mailbokse og webhotel med ?

http://www.tele2adsl.dk/produktinfo.asp

"5 e-mail-adresser, 20MB plads til din egen hjemmeside, adgang
til mere end 50.000 nyhedsgrupper"

>Er der newsserver og hvor stor båndbredde ? (TDC kører nedsat hastighed
>selv for deres kunder med 2 Mbit, og der er møj irriterende)

Jeg tvivler på du får dem (eller for den sags skyld nogen som
helst anden dansk ISP) til at garantere nogen bestemt hastighed
til deres newsserver, ganske ligesom bestemt retention eller
completion nok heller ikke er punkter hvor der gives nogle former
for garanti på en privat ADSL-linie.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Mikkel

Dato : 04-06-03 10:04

Lars <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote in news:3edd2955$0
$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> Nej, port 25 er lukket. Men vi tilbyder at man kan benytte
> mail-relay.tele2adsl.dk som sekundær mailserver uden

Ja den er fin Tele2, så kan I udspionere og logge samtlige udgående mails.
Aldrig om jeg ville tillade en så massiv indsamling af data, som senere
misbruges (Tvindsagen - hvor Tele2 kopierede alt mail i 5 år og udleverede
det til magthaverne hvor det blev misbrugt)

> Jeg tvivler på du får dem (eller for den sags skyld nogen som
> helst anden dansk ISP) til at garantere nogen bestemt hastighed
> til deres newsserver

Okay, men hvor hurtigt kan der downloades med en 512'er hos Tele2 ?
Hos TDC kan der kun downloades med 23,6 kb/sek på en 512, selvom denne
skulle kunne køre 52kb/sek

Mikkel

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 04-06-03 10:17

Mikkel wrote:

> [...]
> (Tvindsagen - hvor Tele2 kopierede alt mail i 5 år og
> udleverede det til magthaverne hvor det blev misbrugt)

Kan du dokumentere denne påstand ? det kniber jo med at dokumentere alle
dine andre påstande...

--
*** VW Golf is like a tampon
...every pussy has one ***

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 11:34

> Ja den er fin Tele2, så kan I udspionere og logge samtlige udgående
mails.

Bemærk at der er forskel på indgående og udgående trafik.

> [...]
> misbruges (Tvindsagen - hvor Tele2 kopierede alt mail i 5 år og
udleverede
> det til magthaverne hvor det blev misbrugt)

Hvilken lovgivning mener du blev overtrådt?

> Hos TDC kan der kun downloades med 23,6 kb/sek på en 512, selvom denne
> skulle kunne køre 52kb/sek

Det er en fejl hvis du kun kan dl med 23,6

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-06-03 12:17

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev :

>Det er en fejl hvis du kun kan dl med 23,6

Ikke i primetime kl. 17 - 01 og man bruger news.tele.dk, der er
hastigheden 200 kilobits/sek og 500 kilobit udenfor primetime.

dtext.news.tele.dk kører full speed hele tiden.
--
Knud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 12:23

> Ikke i primetime kl. 17 - 01 og man bruger news.tele.dk

Mikkel talte så vidt jeg kan se generelt, og der er andet i verden end
binært news

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-06-03 12:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev :

>Mikkel talte så vidt jeg kan se generelt, og der er andet i verden end
>binært news

Der er da også mange der bruger news.tele.dk til textgrupper og
de rammes af hastighedsbegrænsningen.
--
Knud

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 05:41

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Der er da også mange der bruger news.tele.dk til textgrupper og
> de rammes af hastighedsbegrænsningen.

Der findes også folk der af og til bruger tjenester som http og
ftp... (for slet ikke at snakke om dem der bruger p2p)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 05-06-03 08:29

Hans Joergensen wrote:

> Der findes også folk der af og til bruger tjenester som
> http og ftp... (for slet ikke at snakke om dem der bruger
> p2p)

Og det har med brug af usenet at gøre ?

--
*** VW Golf is like a tampon
...every pussy has one ***

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 20:48

Brian Toft [2610] wrote:
> Og det har med brug af usenet at gøre ?

Jeg beklager.. jeg er muligvis en af de få personer der ikke
bedømmer min internetforbindelses kvalitet alene på hvor hurtigt jeg
kan hente headers/indlæg fra min ISP's newsserver....

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 05-06-03 21:29

Hans Joergensen wrote:
> Jeg beklager.. jeg er muligvis en af de få personer der
> ikke bedømmer min internetforbindelses kvalitet alene på
> hvor hurtigt jeg kan hente headers/indlæg fra min ISP's
> newsserver....

Nu var det jo netop hastigheden på newsservere her blev talt om

--
*** VW Golf is like a tampon
...every pussy has one ***

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-03 21:55

On Thu, 5 Jun 2003 22:28:33 +0200, Brian Toft [2610] wrote:

> Nu var det jo netop hastigheden på newsservere her blev talt om

Nej - der blev talt om hastigheden paa en 512 kbps ADSL linie

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-06-03 07:03

Jesper Skriver wrote:
> Nej - der blev talt om hastigheden paa en 512 kbps ADSL linie

Ja, sådan forstod jeg det også ...

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-06-03 11:47

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev :

>Der findes også folk der af og til bruger tjenester som http og
>ftp... (for slet ikke at snakke om dem der bruger p2p)

Øhh, hvad har det med hastighden på TDCs newsservere at gøre?
--
Knud

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-03 17:18

Knud Gert Ellentoft skrev Torsdag den 5. juni 2003 12:47 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Øhh, hvad har det med hastighden på TDCs newsservere at gøre?

Hvor framgår det at det er news.tele.dk der tales om?

Ivar Madsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-06-03 17:30

Ivar Madsen <news-@milli.dk> skrev :

>Hvor framgår det at det er news.tele.dk der tales om?

I indlægget, som startede denne tråd skriver Mikkel

?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-03 21:54

On Wed, 04 Jun 2003 13:44:43 +0200, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Der er da også mange der bruger news.tele.dk til textgrupper og
> de rammes af hastighedsbegrænsningen.

Hvis man laser txt grupper, saa betyder hastigheds
"begraensningen" ikke noget i praksis

Fra : Christian Catu

Dato : 04-06-03 16:40

> "Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Mikkel talte så vidt jeg kan se generelt, og der er andet i verden end
> binært news

Så har du set forkert. Det er da ganske tydeligt at han mener news feedet

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 17:25

"Christian Catu" <cNOSPAM@catu.dk> skrev i en meddelelse
> Så har du set forkert. Det er da ganske tydeligt at han mener news
feedet

My mistake

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-03 17:14

Martin Højriis Kristensen skrev Onsdag den 4. juni 2003 13:23 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Mikkel talte så vidt jeg kan se generelt, og der er andet i verden
> end binært news

Der er nogen, for hvem der ikke er andet,,,

Ivar Madsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 05:29

Mikkel wrote:
> [...]
> misbruges (Tvindsagen - hvor Tele2 kopierede alt mail i 5 år og udleverede
> det til magthaverne hvor det blev misbrugt)

Ja, og de gør også din kaffe kold, og smagløs ... du føler dig ikke
en smule paranoid? har du besøgt din psykolog for nylig?

> Okay, men hvor hurtigt kan der downloades med en 512'er hos Tele2 ?
> Hos TDC kan der kun downloades med 23,6 kb/sek på en 512, selvom denne
> skulle kunne køre 52kb/sek

Du er blevet snydt, du kører kun 256kbit...

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 04-06-03 00:41

Mikkel wrote:
> Hej
> Tele2 kører et tilsyneladende godt tilbud
> http://www.tele2adsl.dk/

Og så snip en masse mundlort ------

Du aner da ikke en dyt om Tele2 kan jeg se på det lort du lukker ud, har
selv Tele2 og de leverer en rigtig god service, bedre/hurtigere en feks. CC
og TDC...

I øvrigt har man via Tele2 adgang til 55.000 nyhedsgrupper

Med hensyn til dine postulater om "tyveri e-mail, spionage, misbrug og virke
som efterretningstjeneste" ja så vil jeg anbefale at du ikke ser de sene
film, for det kan du da ikke tåle.

Konklusion: det er forhåbentlig kun et dårligt forsøg på at være smart, for
hvis du mener det du skriver, så sig til din mor at du har kraftigt brug for
hjælp.

--
*** VW Golf is like a tampon
...every pussy has one ***

Fra : Christian Catu

Dato : 04-06-03 16:42

"Brian Toft [2610]" <nospam@SLETMIGtele2adsl.dk> wrote in message

> Og så snip en masse mundlort ------

Slap nu af - er du gift med selskabet eller...?

> Du aner da ikke en dyt om Tele2 kan jeg se på det lort du lukker ud, har
> selv Tele2 og de leverer en rigtig god service, bedre/hurtigere en feks.
CC
> og TDC...

Hvis han lukker "mundlort" ud, hvad er så dette? Kan du dokumentere at de
har en bedre/hurtigere service end CC eller TDC?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 05:44

Brian Toft [2610] wrote:
> I øvrigt har man via Tele2 adgang til 55.000 nyhedsgrupper

De burde se at få ryddet op på den newsserver...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-06-03 12:57

Hej Hans Joergensen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> De burde se at få ryddet op på den newsserver...

Det var også min tanke. Da Klaus i hine dage startede hos World Online
lå de omkring samme antal, men han fik sammen med en masse andre fine
afpudsninger rimelig hurtigt banket det ned til de aktuelle 40.000.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-06-03 01:06

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-06-03 06:23

Rudi Stegen (rudis_spamfilter.001@stegen.dk) skrev:

> [...]

LOL

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 08:41

> [...]

> Jeg har hørt så meget dårligt om tele2. De har de fleste klager
> hos telestyrelsen og forbrugerstyrelsen, kun overgået af Tiscali.

Hvad får du ud af at komme med bevisligt forkerte udsagn?

Se http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/21052003/4/

> De sletter mails i kunders emailboks, hvilket er helt uhørt og
> forbandet flabet.

Du bliver mig bekendt gjort opmærksom på det.

> De tager backup af al email 5 år tilbage og udleverer alt til
> magthaverne, hvilket de gjorde i tvindsagen.

Det er til gengæld yderst kritisabelt.

> Men kan Tele2 ADSL anbefales ?

Tydeligvis ikke til dig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 04-06-03 09:12

Morten Bjergstrøm wrote:

> Du bliver mig bekendt gjort opmærksom på det.

Yep... det står i vilkårene når man tegner abb. hos Tele2

> Det er til gengæld yderst kritisabelt.

Er det ikke et lovkrav at de gemmer dem i 5 år, hvis de altså gemmer dem så
længe, det er jo en sindssyg mængde data der skal gemmes... men hvis de
gemmer, så kræver det jo retskendelse før nogen får udleveret noget som
helst.

--
*** VW Golf is like a tampon
...every pussy has one ***

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 09:45

"Brian Toft [2610]" <nospam@SLETMIGtele2adsl.dk> skrev:

> Er det ikke et lovkrav at de gemmer dem i 5 år,

Jeg tror det er 1 år med "terrorloven" men er ikke helt sikker. Det er
vist heller ikke de egentlige overførte data, der skal gemmes men
trafikdata. Dvs. oplysninger om hvilke hjemmesider der har været
kontakt med og hvem der er sendt email til.

> hvis de altså
> gemmer dem så længe, det er jo en sindssyg mængde data der skal
> gemmes... men hvis de gemmer, så kræver det jo retskendelse før
> nogen får udleveret noget som helst.

I Tvindsagen udlerede de oplysninger til anklagemyndigheden uden
kendelse og det er uacceptabelt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 06:00

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> trafikdata. Dvs. oplysninger om hvilke hjemmesider der har været
> kontakt med og hvem der er sendt email til.

Der er da vist ikke nogle der logger hvilke hjemmesider der har
været kontakt til, og log af emails kan kun ske såfremt disse er
sendt igennem udbyderens smtpserver.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-03 11:30

Hans Joergensen skrev Torsdag den 5. juni 2003 06:59 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Der er da vist ikke nogle der logger hvilke hjemmesider der har
> været kontakt til, og log af emails kan kun ske såfremt disse er
> sendt igennem udbyderens smtpserver.

Det vil være muligt at logge, hvad jeg sender af trafik fra min ADSL
til en anden ADSL kunde, det er bare at sætte en sniffer op, til at
lytte på trafik på min linie.

Ivar Madsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 20:51

Ivar Madsen wrote:
> Det vil være muligt at logge, hvad jeg sender af trafik fra min ADSL
> til en anden ADSL kunde, det er bare at sætte en sniffer op, til at
> lytte på trafik på min linie.

Naturligvis, men prøv at tænke over hvor meget storage det vil kræve
at logge alle ADSL-kunder 5 år tilbage ...

// Hans, der har en ret god ide om hvor meget log en mailservice med smtp og
pop3 logger hos en ISP... og da det ikke er den trafik der er mest
af såh...
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-03 21:07

Hans Joergensen skrev Torsdag den 5. juni 2003 21:51 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Naturligvis, men prøv at tænke over hvor meget storage det vil kræve
> at logge alle ADSL-kunder 5 år tilbage ...

Det vil fylde en del, en hel del.

> // Hans, der har en ret god ide om hvor meget log en mailservice med
> smtp og pop3 logger hos en ISP... og da det ikke er den trafik der er
> mest af såh...

Jeg har da også flere gange kikket i log filerne på min mailserver, men
det er jo ikke alt der står i den, der behøves at gemmes.

Ivar Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 21:27

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev:

> Naturligvis, men prøv at tænke over hvor meget storage det vil
> kræve at logge alle ADSL-kunder 5 år tilbage ...

Ja, men det kan blive et krav. Dog kun et år men det er stadig meget
data.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-03 21:38

> Ja, men det kan blive et krav. Dog kun et år men det er stadig meget
> data.

Det er ret urealistisk. Det ville svare til at vejdirektoratet blev bedt
om at gemme data om al trafik på samtlige danske veje.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 21:51

> Det er ret urealistisk. Det ville svare til at vejdirektoratet
> blev bedt om at gemme data om al trafik på samtlige danske veje.

Vi er enige i det urealistiske, men spørgsmålet er om politikerne kan
se det, og rådgiverne gider de jo alligevel ikke høre på, hvis ikke de
siger det samme som politikerne mener i forvejen. Derudover vil
oplysningen om, at jeg har besøgt http://129.142.22.8/ alene ikke kunne
bruges til alverden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 13:39

> [...]

> Der er da vist ikke nogle der logger hvilke hjemmesider der har
> været kontakt til,
> og log af emails kan kun ske såfremt disse er

Der er en logningspligt kva terrorlovgivningen. Jeg er ikke fuldstændig
klar over om den er gennemført endnu men i såfald bliver den
gennemført.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-06-03 14:04

On 5 Jun 2003 12:39:14 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Der er en logningspligt kva terrorlovgivningen. Jeg er ikke fuldstændig
>klar over om den er gennemført endnu men i såfald bliver den
>gennemført.

Det er tilsyneladende heller ikke fastdefineret, hvad der præcis skal
logges endnu:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=19329
==
De konkrete krav til den kommende logning vil komme i en
bekendtgørelse, som Justitsministeriet i øjeblikket er ved at
formulere.

Bekendtgørelsen skal blandt andet fastlægge omfanget af logningen samt
bestemme i hvilket omfang udbyderne skal stå til rådighed for
efterforskningen.
[..]
==

Jeg har på fornemmelsen, at der er mange, der venter i en eller anden
form for spænding på den bekendtgørelse.

--
- Peter Brodersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-03 17:12

Peter Brodersen skrev Torsdag den 5. juni 2003 15:04 i
> [...]

> Bekendtgørelsen skal blandt andet fastlægge omfanget af logningen
> samt bestemme i hvilket omfang udbyderne skal stå til rådighed for

Og det er fuldstændigt tåbeligt, hvis de kun logger port 25/110 for at
chekke hvem der sender mail til hvem, og hvem der modtager mail. Hvis
jeg var med i en gruppe, der ikke ville have myndighedernes
overvågenhed, så vil vi da bare sætte mailserver op til at sende/lytte
på en anden port,,,

Ivar Madsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-06-03 17:29

On Thu, 05 Jun 2003 18:12:05 +0200, Ivar Madsen <news-@milli.dk>
wrote:

>Og det er fuldstændigt tåbeligt, hvis de kun logger port 25/110 for at
>chekke hvem der sender mail til hvem, og hvem der modtager mail.

Som sagt, så er bekendtgørelsen ikke færdiglavet, så jeg synes ikke,
der er nogen grund til at kritisere et ikke-færdiglavet regelsæt.

Jeg tvivler i øvrigt kraftigt på at bekendtgørelsen vil være så
specifik. og bekymre sig om portnumre, men snarere mere overordnet om
hvorvidt, det er selve dataen, der skal logges, eller blot at
transmissionen har fundet sted.

--
- Peter Brodersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 17:42

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev:

> [...]
> specifik. og bekymre sig om portnumre, men snarere mere overordnet om
> hvorvidt, det er selve dataen, der skal logges, eller blot at

Hvad vil der ske, hvis det er data, der skal logges. Vil det ikke være
fuldstændig uoverkommeligt at gemme alle data i et år?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-06-03 17:51

On 5 Jun 2003 16:41:57 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Hvad vil der ske, hvis det er data, der skal logges. Vil det ikke være
>fuldstændig uoverkommeligt at gemme alle data i et år?

I en helt urelateret situation kunne man håbe på at afgiften på blanke
cd-medier ville forsvinde :)

(svaret på dit spørgsmål vil nok i øvrigt ligge et sted mellem "ja" og
"ja, i høj grad")

--
- Peter Brodersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-06-03 20:29

Peter Brodersen skrev Torsdag den 5. juni 2003 18:50 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> I en helt urelateret situation kunne man håbe på at afgiften på
> blanke cd-medier ville forsvinde :)

Hvis alle data kunderne lader sive gennem linierne skulle gemmes i et
år, så vil man da ikke bruge CD'er.

> (svaret på dit spørgsmål vil nok i øvrigt ligge et sted mellem "ja"
> og "ja, i høj grad")

Vil det ikke være noget nær en umulighed? Jeg kan ikke se andet.

Ivar Madsen

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 05-06-03 19:01

On Thu, 05 Jun 2003 15:04:10 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Jeg har på fornemmelsen, at der er mange, der venter i en eller anden
>form for spænding på den bekendtgørelse.

IT & Telestyrelsen er igang med at udfærdige "Bekendtgørelse om
logningspligt".
Sidst jeg talte med dem[1] var det planen at den skulle sendes til
høring i branchen ultimo juni.

[1] Det var ultimo maj.

/Jarlskov

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-06-03 20:52

Morten Bjergstrøm wrote:
> Der er en logningspligt kva terrorlovgivningen. Jeg er ikke fuldstændig
> klar over om den er gennemført endnu men i såfald bliver den
> gennemført.

I så fald tror jeg vi skal forberede os på voldsomme stigninger i
priser på internetforbindelser.... Når den bliver gennemført.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-06-03 21:29

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev:

> I så fald tror jeg vi skal forberede os på voldsomme stigninger i
> priser på internetforbindelser.... Når den bliver gennemført.

Ja eller alternativt, at det er slut med at udbyde internet i DK. For
spørgsmålet er om folk kan/vil betale det det vil komme til at koste.

For ikke nok med, at data skal logges, der skal også backup mv. til da
det lader til, at det vil være under strafansvar, hvis der ikke er
blevet logget korrekt.

Naturligvis worst case scenario og formentligt ikke det sandsynlige
udfald.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mikkel

Dato : 04-06-03 10:22

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Se http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/21052003/4/

Sorry - jeg tog fejl af Telia og Tele2

> Du bliver mig bekendt gjort opmærksom på det.

Det er fuldstændigt ligemeget om man bliver gjort bekendt med det, det er
noget forbandet svineri, og svar til at postbudet destruerer dine breve
hvis din gadepostkasse er fyldt til bristepunktet med reklamer.
Jeg fatter ikke folk finder sig i det. Der er tale om vilkår som uden
tvivl ville kunne ophæves i retten fordi de er åbenbart urimelige.

> Det er til gengæld yderst kritisabelt.

Ja og derfor skal man ikke bruge denne stasi lignende virksomhed, for
hvad bliver det næste.
De stjæler alt indgående post ved at kopiere POP boksen og de stjæler alt
udgående ved at lukke port25 og tvinge kunden til at anvende deres egen
mailserver til SMTP.
Kan du forestille dig hvad dette kan misbruges til når tænker på de nye
love som magthaverne har lavet og som ikke beskytter borgeren mod
systemet (rockerlov, terrorlov, hvidvaskningslov, børneporno osv)
Når magthaverne så opdigter en situation eller postulerer mistanke, så
kan de frit saboterer folk de vil hævne sig på. Var der nogen der sagde
retssikkerhed.

Og disse magtovergreb deltager Tele2 i, ved at have et system som
indsamler deres kunders data.

> Tydeligvis ikke til dig.

Nej, det handler ikke om mig. Jeg kunne ALDRIG finde på at bruge dem, når
de stjæler post og udspionerer deres kunder. For mig er internettet frit,
og ingen skal bestemme eller begrænse hvad jeg gør. Jeg gør og siger hvad
der passer mig.

Jeg hører iøvrigt gerne om andre ISP'er der stjæler post, udspionerer
kunderne samt misbruger de muligheder de har ?

Mikkel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 11:04

> [...]

> det er noget forbandet svineri, og svar til at postbudet
> destruerer dine breve hvis din gadepostkasse er fyldt til

Det gør de vist også. Hvis din post ikke kan afleveres på adressen vil
den blive taget tilbage til posthuset, hvor den kan afhentes. Posten
bliver næppe opbevaret i al evighed og vil formentligt med hjemmel i en
eller anden lov blive destrueret ligesom andre uanbringelige
forsendelser.

> Jeg fatter ikke folk finder sig i det.
> Der er tale om vilkår som uden tvivl ville kunne ophæves i retten
> fordi de er åbenbart urimelige.

Umiddelbart kan jeg finde aftalevilkår i udbydernes vilkår, der er mere
urimelige end lige netop et klart og veldefineret aftalevilkår angående
indholdet af en mailbox.

> Jeg hører iøvrigt gerne om andre ISP'er der stjæler post,
> udspionerer kunderne samt misbruger de muligheder de har ?

Det gør de allesammen sikkert i en eller anden udstrækning. Mit ordvalg
ville dog ikke falde på udspionering og misbrug.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-06-03 11:40

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det gør de allesammen sikkert i en eller anden udstrækning. Mit ordvalg
> ville dog ikke falde på udspionering og misbrug.

Går ud fra det er uheldigt formuleret, men det tangerer injurier som jeg
læser det.

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 11:43

Thomas Corell <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev:

> Går ud fra det er uheldigt formuleret, men det tangerer injurier
> som jeg læser det.

Mikkels udsagn? Tja..Det tror jeg nu trods alt ikke, da der ikke er
tale om udsagn rettet mod en konkret person men mod en virksomhed. Man
kunne måske forestille sig, at hvis Tele2 måtte lide et tab pga.
Mikkels udsagn så ville de kunne kræve erstatning. Men det er vist ret
langt ude på det teoretiske plan.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-06-03 14:16

Morten Bjergstrøm wrote:

> Mikkels udsagn?

Nej, det var dig der skrev "Det gør de allesammen sikkert i en eller
anden udstrækning."

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 14:25

Thomas Corell <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev:

> Nej, det var dig der skrev "Det gør de allesammen sikkert i en eller
> anden udstrækning."

Så må du hellere læse, hvad jeg skrev en gang til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 04-06-03 15:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Så må du hellere læse, hvad jeg skrev en gang til.

Det er det værste med usenet, at folk copy/paster ting ud af et sammenhæng
og "ordkløver" det på den måde. Det er faktisk ret irriterende.

> --
> Morten http://miljokemi.dk

Nicolai

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-06-03 19:46

Nicolai Larsen wrote:

> Det er det værste med usenet, at folk copy/paster ting ud af et sammenhæng
> og "ordkløver" det på den måde. Det er faktisk ret irriterende.

Enig, jeg mener også der blev klippet lidt for meget i:

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 20:34

> Enig, jeg mener også der blev klippet lidt for meget i:

Problemet er, at DU har opklippet et af mine afsnit og derudfra
beskyldt mig for injurier, hvilket er en meget alvorlig sag og noget du
absolut ikke skal gentage fremover.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 11:39

> Der er tale om vilkår som uden
> tvivl ville kunne ophæves i retten fordi de er åbenbart urimelige.

Kilde? Eller er det dit eget påfund?

> [...]
alt
> udgående ved at lukke port25 og tvinge kunden til at anvende deres

Man kan godt sende udenom deres SMTP.

> Når magthaverne så opdigter en situation eller postulerer mistanke, så
> kan de frit saboterer folk de vil hævne sig på. Var der nogen der
sagde
> retssikkerhed.

Kan du ikke smutte i dk.politik med de betragtninger?

> ingen skal bestemme eller begrænse hvad jeg gør. Jeg gør og siger hvad
> der passer mig.

Well, vi kan da i så fald være glade for at der ikke er ret mange der
har det som dig.

> Jeg hører iøvrigt gerne om andre ISP'er der stjæler post, udspionerer
> kunderne samt misbruger de muligheder de har ?

Det er der ingen der gør. Ej heller Tele2.
Men de logger sandsynligvis alle trafik og de fleste har sikkert backups
af post liggende.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 04-06-03 14:36

Mikkel <mikkel@snabelmail.se> wrote:

> Jeg hører iøvrigt gerne om andre ISP'er der stjæler post, udspionerer
> kunderne samt misbruger de muligheder de har ?

Sæt dig dog over i hjørnet og fold dig en hat af sølvpapir.

--
-René
http://www.taabelig-turbo-klub.dk/

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 04-06-03 15:05

"Mikkel" <mikkel@snabelmail.se> wrote in message

> [...]
> og ingen skal bestemme eller begrænse hvad jeg gør. Jeg gør og siger hvad

Hvorfor overhovedet lave dette indlæg, hvor du blandt andet spørger om tele2
kan anbefales, når du rent faktisk allerede er bevidst om hvordan du vil
forholde dig mht tele2.

Forsøger du bare at skabe postyr og dårlig reklame for tele2?

> Jeg hører iøvrigt gerne om andre ISP'er der stjæler post, udspionerer
> kunderne samt misbruger de muligheder de har ?

Tror du ikke du bare skulle holde dig til de gammeldags metoder med
snailmail og hvis det skal gå hurtigt, et telegram. Oplysninger kan hentes
på biblioteket, både i bogform og internettet, - internettet ovenikøbet i en
anonym udgave.

> Mikkel

Nicolai