samba
Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 03-06-03 19:46

Hej.

Jeg har to maskiner, en xp og en linux-debian.

Jeg har installeret samba og swat pa* linuxmaskinen. Jeg har lavet en
arbejdsgruppe T.
Jeg har ogsa* lavet nogle shares pa* linuxmaskinen.

Jeg kan ikke fa* dem til at se hinanden .

Jeg har en cisco 677 router. Er det ok at k?re samba over routeren eller
skal det s?ttes op som et lokalt netv?rk?

Gode ra*d til at komme videre med det er velkomne.

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-06-03 20:25

Claus Christian Larsen <claus@linuxwaves.com> writes:

> [...]
> arbejdsgruppe T.
> Jeg har ogsa* lavet nogle shares pa* linuxmaskinen.
>
> Jeg kan ikke fa* dem til at se hinanden .

Er de sat til samme arbejdsgruppe?
Er der installeret IPX eller anden non-TCP/IP på windåsen?
Sidder de på samme subnet og bruger samme broadcast-adresse?
Kan de pinge hinanden?

> Jeg har en cisco 677 router. Er det ok at k?re samba over routeren
> eller skal det s?ttes op som et lokalt netv?rk?

Mig bekendt er Cisco 677 router og ADSL-modem i en kasse - uden
indbygget hub/switch. Vil du køre samba over internettet eller hvad? I
så fald er det en skidt plan.

/Rasmus

Mommy, mommy! The garbage man is here!
Well, tell him we don't want any!
-- Groucho Marx

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 03-06-03 20:54

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Er de sat til samme arbejdsgruppe?
Jeg har lavet en arbejdsgruppe T på begge maskiner

> Er der installeret IPX eller anden non-TCP/IP på windåsen?

Så for seven da. Jeg troede at de skulle køre over tcp/ip. Jeg vil kikke
på det.
> Sidder de på samme subnet og bruger samme broadcast-adresse?
kan subnet være 255.255.255.0
broadcast 192.168.1.2

> Kan de pinge hinanden?

> Mig bekendt er Cisco 677 router og ADSL-modem i en kasse - uden
> indbygget hub/switch. Vil du køre samba over internettet eller hvad? I
> så fald er det en skidt plan.

ja det mente jeg nok. Hvad med denne plan:

router til linux eth0.

xp til linux på eth1.

xp kører internet igennem linux på eth1. Samba kører imellem xp og eth1
på linux.

Er det ok?

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-06-03 21:16

Claus Christian Larsen <claus@linuxwaves.com> writes:

> Jeg har lavet en arbejdsgruppe T på begge maskiner

> Så for seven da. Jeg troede at de skulle køre over tcp/ip. Jeg vil
> kikke på det.

Nejnej - hvis du ikke har brug for IPX, skal du *ikke* installere
det. Jeg ville udelukke IPX som en mulig fejlkilde og kontrollerede
derfor, at du *ikke* havde det installeret

Hvis det f. eks. er en Cybercity skal du nok give dem IP-adresser i
stil med:

router: 192.168.1.0 (som standard)
Linux: 192.168.1.1
Windows: 192.168.1.2

alle med netmaske 255.255.255.0. Du kan også bare vælge at køre
DHCP. Tjek dokumentationen på routeropsætningen fra din
internetudbyder eller kontroller konfigurationen af din router.

> kan subnet være 255.255.255.0
> broadcast 192.168.1.2

subnet er nok 192.168.1.0 og netmasken 255.255.255.0 - det, du skriver
giver i hvert fald ikke så meget mening.

> ja det mente jeg nok. Hvad med denne plan:
>
> router til linux eth0.
>
> xp til linux på eth1.
>
> xp kører internet igennem linux på eth1. Samba kører imellem xp og
> eth1 på linux.

Det kan du godt, hvis du lave masquerade og alt muligt magisk på
Linux'en. Lettere er dog (når du alligevel har en router) blot at
sætte en switch mellem router, Linux og Windows.

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 03-06-03 21:23

Rasmus B?g Hansen wrote:
> [...]

> det. Jeg ville udelukke IPX som en mulig fejlkilde og kontrollerede
> derfor, at du *ikke* havde det installeret

ok. Jeg skal s?tte noget tcp/ip manuelt op i xp, ok?

> Hvis det f. eks. er en Cybercity skal du nok give dem IP-adresser i
> stil med:
>
> router: 192.168.1.0 (som standard)
> Linux: 192.168.1.1
> Windows: 192.168.1.2

Er det nok i linux at ga* ind i etc/interfaces og skrive:
address: 192.168.1.1

> alle med netmaske 255.255.255.0. Du kan ogsa* bare v?lge at k?re
> DHCP. Tjek dokumentationen pa* routerops?tningen fra din
> internetudbyder eller kontroller konfigurationen af din router.

> Det kan du godt, hvis du lave masquerade og alt muligt magisk pa*
> Linux'en. Lettere er dog (na*r du alligevel har en router) blot at
> s?tte en switch mellem router, Linux og Windows.

Sa*dan en har jeg. Bliver der noget med gateway pa* windows eller skal jeg
bare give dem ipadressen?

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-06-03 23:19

> ok. Jeg skal s?tte noget tcp/ip manuelt op i xp, ok?

Mon ikke din cisco 677 kommer med DHCP sat op? Medmindre du ønsker en
bestemt IP, er det sandsynligvis lige så let bare at køre DHCP.

> Er det nok i linux at ga* ind i etc/interfaces og skrive:
> address: 192.168.1.1

Igen, DHCP er formentlig det letteste - /etc/network/interfaces (var
det Debian?):

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

> Sa*dan en har jeg. Bliver der noget med gateway pa* windows eller skal
> jeg bare give dem ipadressen?

Gateway skal være IP-adressen på routeren. Men det klarer DHCP for
dig, hvis du bruger det.

/Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 05-06-03 08:29

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]

Jeg havde vist overvurderet opgaven det viste sig ganske rigtigt at dhcp
laver det hele

Jeg har et enkelt lille problem:

Windows kan se samba og de tildelte shares, men når jeg vil åbne shares
siger den at det må den ikke, den har muligvis ikke tilladelse til det.

Hvor giver jeg den tilladelse til det?

Det er formodentligt i swat et eller andet sted?

Hilsen Claus