Brændvarm PC
Fra : LaSG \(Lars Sommer\)

Dato : 03-06-03 15:07

Jeg har næsten lige (en måned siden) købt mere eller mindre ny PC.
Nyt kabinet (desktop med PSU), nyt asus bundkort, nye ddr ram, en billig
duronprocessor og et eller andet billigt grafikkort. Det kører sådan set
stabilt nok, men den bliver fandens varmt. Når maskinen har kørt i et par
timer, er lufttemperaturen i det over 50 grader (mit termometer går kun til
50 grader, og det viser maximumgrænsefejldims). Både overside, underside og
bagside af kabinettet, er så varmt at jeg ikke kan holde hånden på det i
længere tid ad gangen.
Jeg har selv overvejet at det måske er PSU'en der giver for meget størm, men
jeg er ikke sikker. Jeg har aldrig været ude for sådan et varmeproblem før.
Hvad kan der være galt, og hvordan løser jeg det?

/ LaSG

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 03-06-03 15:34

LaSG (Lars Sommer) wrote:
> [...]
> størm, men jeg er ikke sikker. Jeg har aldrig været ude for sådan et
> varmeproblem før. Hvad kan der være galt, og hvordan løser jeg det?

Der kommer sikkert ikke nok kølig luft ind i kabinettet et par blæsere
i kabinettet vil sikkert løse problemet.

hvad hvis "overdelen" af kabinettet er af?
har du prøvet?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 03-06-03 15:32

On Tue, 3 Jun 2003 16:07:17 +0200, "LaSG \(Lars Sommer\)"
<admin@lasg.dk> wrote:

> [...]
>jeg er ikke sikker. Jeg har aldrig været ude for sådan et varmeproblem før.
>Hvad kan der være galt, og hvordan løser jeg det?

Det er sikkert blæseren i PSU'en der ikke blæser.

--
Michael Pilgaard,
Aalborg

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-06-03 15:35

"LaSG (Lars Sommer)" <admin@lasg.dk> skrev

> Jeg har selv overvejet at det måske er PSU'en der giver for meget størm,
men
> jeg er ikke sikker.

Det er det næppe. For meget strøm til fx processoren giver ganske vist en
varmere maskine, men oftest også en meget ustabil maskine. Derfor vil jeg
nok udelukke den mulighed i første omgang. Gå evt ind i Bios og tjek
værdierne.

>Jeg har aldrig været ude for sådan et varmeproblem før.
> Hvad kan der være galt, og hvordan løser jeg det?

Problemet skyldes nok nærmere dårlig luftgennemstrømning. Nu ved jeg ikke
hvilken processor, der sidder i dit system, men moderne processorere kræver
ret god køling. Og for at varmen også kan komme ud af kabinettet, skal der
også være et godt airflow gennem systemet. Typisk er dårlig
luftgennemstrømning ofte et af de største problemer ved små billige
kabinetter.

Husk i øvrigt, at jo mere isenkram (harddiske, cd-rom-drev, grafikkort) du
putter i maskinen, jo flere varmekilder får du.

Anskaf dig enten et større kabinet, med mere luft til dit hardware, eller
undersøg om du har plads til fx at sætte en 80 mm blæser i fronten af
kabinttet til at suge kold luft ind. Skift evt. fladkabler til harddisk og
diskettedrev med runde kabler, hvor luften bedre kan passere. Den billigste
løsning er selvfølgelig at pille siderne af kabinettet

mvh
Peter