SQL Sætning med brug af SUM funktionen i W~
Fra : Frank Sørensen

Dato : 02-06-03 23:53

Hvorfor er det ikke muligt at bruge funktionen i WHERE delen af min SQL?
Mere konkret, hvorfor virker denne sætning ikke?

strSql = "select navn, SUM(k) AS k, SUM(m) AS m, SUM(gk) AS gk, SUM(rk) AS
rk from tabel WHERE SUM(m) <> 0 GROUP BY navn order by sum(m) desc"

**** FEJL MEDDELSEN ***
En aggregatfunktion kan ikke bruges i WHERE-delsætningen (sum(m)<>0).

Sætningen bruges til at udskrive en topscorer liste for alle sæsoner.
Men jeg vil kun have vist dem som har scoret mål. Hvis jeg bare bruger "m" i
stedet for "SUM(m)" i WHERE delen går den igennem men regner forkert sammen
da den jo kun vælger de sæsoner hvor spilleren har scoret mål.

Hvordan løser jeg dette problem?

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-03 00:03

Frank Sørensen skrev:

> strSql = "select navn, SUM(k) AS k, SUM(m) AS m, SUM(gk) AS
> gk, SUM(rk) AS rk from tabel WHERE SUM(m) <> 0 GROUP BY navn
> order by sum(m) desc"

Prøv med

select navn, SUM(k) AS k, SUM(m) AS m, SUM(gk) AS
gk, SUM(rk) AS rk
from tabel
GROUP BY navn
HAVING Sum(m) > 0
order by sum(m) desc"

> En aggregatfunktion kan ikke bruges i WHERE-delsætningen
> (sum(m)<>0).

Den slags skal lægges i HAVING-delen.

WHERE gælder for hver enkelt post. HAVING gælder for grupperede
poster (og er derfor kun aktuel sammen med GROUP BY).

Bemærk også rækkefølgen i syntaksen:

SELECT <felter>
FROM <tabeller> (inkl. JOIN-udtryk)
WHERE <postkriterier>
GROUP BY <grupperingsfelter>
HAVING <gruppekriterier>
ORDER BY <sorteringsfelter>

Poster der ikke opfylder WHERE-delen når aldrig til GROUP BY (og
HAVING).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank Sørensen

Dato : 03-06-03 00:27

> Prøv med
>
> select navn, SUM(k) AS k, SUM(m) AS m, SUM(gk) AS
> gk, SUM(rk) AS rk
> from tabel
> GROUP BY navn
> HAVING Sum(m) > 0
> order by sum(m) desc"

Det virker perfekt.... Takker mange gange

> Den slags skal lægges i HAVING-delen.
> WHERE gælder for hver enkelt post. HAVING gælder for grupperede
> poster (og er derfor kun aktuel sammen med GROUP BY).

Jeg kendte faktisk slet ikke HAVING udtrykket, har ikke arbejdet så meget
med grupperede poster.
Dejligt at lære noget nyt