MS Windows
briani 27239
Dualboot - hvordan?!
Fra : Jens

Dato : 02-06-03 22:32

Hej
Jeg har købt en anden computer installeret med Win XP Dk version. Jeg vil
gerne have disken fra min gamle computer flyttet over i den "nye". Disken
fra den gamle computer er også installeret med Win XP.
Hvordan konfigurere jeg boot.ini således, at jeg kan boote på begge
systemer? - hvis man da ellers kan det.

Hvis der er nogle der undre sig, den gamle disk er større og jeg har ikke
meget lyst til, at installere programmer forfra.

Mvh
Jens

Fra : Edmund

Dato : 02-06-03 22:50

Jens wrote:
> [...]
>
> Hvis der er nogle der undre sig, den gamle disk er større og jeg har
> ikke meget lyst til, at installere programmer forfra.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP IDE0"
/fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP IDE1"
/fastdetect

For at få det til at virke skal du nok køre en reparations installation
på den gamle disk, men så skal du installere updates igen fra microsoft
SP1 osv.

Så var det ikke bedre at installere programmer i den nye XP og så lave
en program-mappe på den gamle disk

--
Mvh Edmund

Fra : Jens

Dato : 03-06-03 05:42

Tak for svaret, men betyder det så ikke, at jeg skal til at installere
programmerne forfra i begge tilfælde?!
Mener at have hørt, at man kan risikere dette, når man køre en repair af
WinXP...

Mvh
Jens

Fra : jens

Dato : 03-06-03 06:47

"Jens" <jens.oeris@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret, men betyder det så ikke, at jeg skal til at installere
> programmerne forfra i begge tilfælde?!
> Mener at have hørt, at man kan risikere dette, når man køre en repair af
> WinXP...

Det skal du nu nok alligevel, man kan med xp ikke bare flytte den fra et
bundkort til en anden i alle tilfælde.
Det afhænger af hvordan den er installeret, og især af om der er "private"
mapper på disken.

Som bekendt skal xp aktiveres når en vis mængde hardware bliver udskiftet,
du skifter al hardware, ingen drivere passer sikkert nogen stedder, og du
har en ret stor risiko for at få en meget ustabil xp hvis den overhovedet
vil startes op.

Jeg ville flytte det som skal gemmes til en sikker plads, slette disken og
lægge det ind som skal ind.

Det èr nemmest at stable en stabil xp op på en plan disc.
Det tager trods alt kun en time eller to at lave den manøvre, en flytning og
reparation kan tage langt mere end det.

Mvh Jens

Fra : WE

Dato : 03-06-03 09:44

Der findes en uautoriseret snydeløsning, der ikke kræver ominstallation, når
du har to (eller flere) diske:

Disk 0: F.eks. WXP
Disk 1: F.eks. W98

I computerens BIOS kan du i de fleste, men ikke alle, tilfælde bestemme,
hvad der skal bootes på (cd, diskette samt IDE0 eller IDE1). Skift her
mellem IDE0 og IDE1.

Det tager selvfølgelig længere tid end med en bootmenu, men har du kun
sjældent brug for W98 er det OK.

Og når du booter almindeligt (WXP), har du selvfølgelig også adgang til
disken, hvor W98 befinder sig (og omvendt).

v.h.

Fra : jens

Dato : 03-06-03 09:57

"WE" <pophaar@d.y> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I computerens BIOS kan du i de fleste, men ikke alle, tilfælde bestemme,
> hvad der skal bootes på (cd, diskette samt IDE0 eller IDE1). Skift her

Det ændrer ikke ved at xp ikke er glad for at blive flyttet fra et bundkort
til et andet.

> Det tager selvfølgelig længere tid end med en bootmenu, men har du kun
> sjældent brug for W98 er det OK.

Man har _aldrig_ brug for w98 hvis man har xp.

> Og når du booter almindeligt (WXP), har du selvfølgelig også adgang til
> disken, hvor W98 befinder sig (og omvendt).

Nej ikke omvendt, for xp ligger altid på ntfs på c drevet her, derfor kan
w98 ikke læse c drevet og heller ikke få adgang til bootsectoren.

Men det er også lige gyldigt, jeg kunne aldrig drømme om at spilde en kvart
disk på at have 2 OSèr.

Det ville være som at have konen som passager i bilen med sit eget
rat...............

Lige nu er w2k og xp de eneste gyldige OSvalg her i huset, valget afhænger
så af maskinens formåen.

W98 er yt, da den ikke suportes mere, kommer der heller ikke ret meget nyt
hard/software til den formentlig.
(W98 kan heller ikke gabe over de disce som man køber nu om dage.)

Hvis du ydermere installer xp på fat32 for at kunne læse den med w98, mister
du en ret betydelig (for mig ihvertfald) del gode funktioner i xp, som
quotastyrring og delings/rettigheds styrring.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 03-06-03 15:49

Tak for indlæggene!

Jeg tror jeg følger rådet om, at starte på en frisk installation.
Ustabil OS, er noget lort!

Mvh
Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-03 11:09

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Man har _aldrig_ brug for w98 hvis man har xp.

Det er ikke korrekt. Der findes mange spil som ikke virker i
2000Sp3/XPSp1, men som virker fint i 98. TT og TTD er 2 (Transport
Tycoon og Transport Tycoon Deluxe). Desuden virker kun plain RCT
(Rollercoaster Tycoon) i 2000/XP. Extensionpacks virker ikke.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : jens

Dato : 06-06-03 11:18

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

>Desuden virker kun plain RCT
> (Rollercoaster Tycoon) i 2000/XP. >Extensionpacks virker ikke.

Lige den der kender jeg godt, og den kører fint her på både w2k og xp med
den første udvidelse.

Jeg ved ikke om der er kommet flere udvidelser end den første.

Railroad tycon kører på xp.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-03 00:45

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Jeg ved ikke om der er kommet flere udvidelser end den første.

Hvilken?

"Corkscrew Follies" eller "Loopy Landscapes" ?

> Railroad tycon kører på xp.

Og i 2000.

Fra : jens

Dato : 09-06-03 12:47

> In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
>
> Hvilken?

"Loopy Landscapes" ?

Den har jeg på xp

> Og i 2000.

Ok

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-03 13:55

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> "Loopy Landscapes" ?
> Den har jeg på xp

Og "Corkscrew Follies" ?

Fra : jens

Dato : 09-06-03 16:45

> In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
>
> Og "Corkscrew Follies" ?

Anede ikke der fandtes en ved det navn, det er år og dag siden det var
fremme her.

Mvh Jens