Etablering af VPN forbindelse mellem to ne~
Fra : Stefan Nielsen

Dato : 02-06-03 22:20

Hej,

Jeg vil gerne etablere en fast VPN forbindelse gennem internettet mellem
vores virksomheds to forskellige kontor lokationer. Hvordan kommer jeg
nemmest gennem dette med Linux. Løsningen skal være en form for VPN løsning
enten IPSEC/PPTP (andre forslag modtages også). How-to's imødeses og gerne
nogle detaljerede nogle.

/Stefan Nielsen

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 02-06-03 22:40

"Stefan Nielsen" <stef*fjerndette*@pelsmid.dk> wrote in message
> [...]
løsning
> enten IPSEC/PPTP (andre forslag modtages også). How-to's imødeses og gerne

Den nemmeste løsning er v.h.a. PPTP som løses med pptpd (PopTop + PPPD). Alt
afhængig af distribution kræver det muligvis rekompilation af din kerne for
at få kryptering af data-stream med. RedHat 7/8/9 kan f.eks. kun kryptering
af username/password per default.

Den lidt mere besværlige (som også stiller flere krav til dit setup) er
IPSec v.h.a. f.eks. FreeSwan. Det er den sikreste løsning, men er altså lidt
mere langhåret at få op at køre.

Hvis du kører med dine maskiner bag router & med NAT så tjek at dine routere
kan håndtere hhv. protokollen GRE samt IPSec i denne type setup.

Der er gode howtos til begge løsninger.

/Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-06-03 23:53

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> writes:

> [...]
> IPSec v.h.a. f.eks. FreeSwan. Det er den sikreste løsning, men er altså lidt

Den ene gang jeg har haft behov for at sætte noget i den stil op
kiggede jeg på en løsning med PopTop, men syntes ikke at det virkede
let at få op at køre. Derefter prøvede jeg så FreeS/WAN, som på det
tidspunkt så meget mere levende ud end PopTop, og det gik ganske let
at få op at køre.

Jeg vil helt klart anbefale FreeS/WAN til den opgave.

--
Jacob - www.bunk.cc
Two wrongs don't make a right, but three lefts do.

Fra : Preben

Dato : 03-06-03 15:46

> Der er gode howtos til begge løsninger.

Hvor er de gode HowTo's henne?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-06-03 17:18

Preben <64bit@mailme.dk> writes:

> Hvor er de gode HowTo's henne?

Til FreeS/WAN bør du i hvert fald starte på
<http://www.freeswan.org/doc.html>.

Det var i hvert hvad alt hvad jeg behøvede for at sætte det op i sin
tid. Alternativt kan du jo prøve at putte nogle relevante søgeord ind
i Google.

--
Jacob - www.bunk.cc
If it ain't broke, don't fix it.

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 03-06-03 07:42

Hej Stefan

Jeg bruger ipcop.org det er en lille linux ting med Firrewall og
VPN(freeswan)
Det er lidt kryptisk til at begynde med men der er meget hjælp på deres site

Hilsen

Nicklas

Fra : Morten Christensen

Dato : 03-06-03 20:31

Stefan Nielsen wrote in mail, at 02-06-03 23:19:

> [...]
> enten IPSEC/PPTP (andre forslag modtages også). How-to's imødeses og gerne

Hvis du lægger vægt på _nemmest_ så sætter du en ældre PC med Smootwall
eller IPCop (min favorit) op som firewall/gateway/router på hvert kontor.

Det giver dig en næsten færdig-konfigureret VPN med FreeSWan / Ipsec.
Der er en detaileret howto på www.ipcop.org.

Morten Christensen

PS. Du har vel faste IP-numre på begge kontorer.

Fra : Stefan Nielsen

Dato : 03-06-03 21:12

Jeps, faste ip adresser på begge net... Tusind tak for de gode forslag
umiddelbart hælder jeg mest til IPCop som virker nemmest at sætte op.
FreeSWAN kræver for adgang til min reverse dns zone hvilket jeg ikke lige
umiddelbart er i stand til at få. Har også kigget lidt på www.astaro.org
nogle erfaringer her??

Fra : Morten Christensen

Dato : 03-06-03 22:23

Stefan Nielsen wrote in mail, at 03-06-03 22:11:

> [...]
> umiddelbart hælder jeg mest til IPCop som virker nemmest at sætte op.
> FreeSWAN kræver for adgang til min reverse dns zone hvilket jeg ikke lige

Jeg ved ikke, hvad Astaro kan, men den ser velplejet ud. Den var blandt
kandidaterne da vi valgte firewall for halvandet år siden, men blev
opgivet, da jeg fandt ud af, hvor dyr en licens ville være for vores
virksomhed (det fine udseende er ikke resultat af frivillig arbejdskraft
som hos IPCop).

Morten Christensen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 04-06-03 20:07

> [...]
SN> at sætte op. FreeSWAN kræver for adgang til min reverse dns zone
SN> hvilket jeg ikke lige umiddelbart er i stand til at få.

FreeSWAN kræver kun at du piller i din reverse zone hvis du vil bruge
opportunistic encryption. Nogle gange kører udviklerne af FreeSWAN
lidt ud ad en tangent, og det er hvad der er sket i dette tilfælde.

Ignorer opportunistic encryption; det har ikke en chance det første
lange stykke tid. Måske om 5 år. Hent x.509-patchen og brug
certifikatbaseret authentication. Det bruger jeg selv til sikring af
mit trådløse netværk. Det virker fint med Linux og Windows 2000.

Ok, du kan også køre uden certifikater, og bare udveksle RSA-nøgler.

/Benny

Fra : Stefan Nielsen

Dato : 05-06-03 10:23

Det med med reverse DNS zoner afskrækkede mig i første omgang fra FreeSWAN
fordi den har jeg ikke adgang til. Men siger du det kan lade sig gøre uden
pilleri i reverse dns zonen kunne FreeSWAN være yderst interessant fordi det
kan installeres oven på min nværende RedHat installation. Har du evt. nogle
links eller lignende til den form for setup du har brugt?

/Stefan Nielsen