Finde positionen af et objekt
Fra : Steffen V Petersen

Dato : 02-06-03 21:43

Hej

Jeg er ved at lave en lille menu, og til det skal jeg bruge positionen på de
element musen er over.

Hvordan kan man gøre det?

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-06-03 10:22

"Steffen V Petersen" <svp@remove.swipe.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg er ved at lave en lille menu, og til det skal jeg bruge positionen på
de
> element musen er over.
>
> Hvordan kan man gøre det?
>
> --
> Venlig hilsen
> Steffen V Petersen
> Remove remove.

Det her lille script sku' nok ku' du, i hvert fald i w3c dom-kompatible
browsere:

<script type="text/javascript">
function nytIndhold(objekt,text) {
var blok = document.getElementById(objekt);
blok.firstChild.nodeValue=text;
}
function mousePos(e,onoff) {
if (onoff) {
nytIndhold('box','Musen er nu i boksen')
}
else if (!onoff){
nytIndhold('box','Musen er ude af boksen')
}
}
</script>

onmouseout="mousePos(event,false)">
Musen er ikke i boksen

Det duer nok ikke i ældre browsere, men nu har du i hvert fald noget at
begynde med. Du skal huske at give kassen en position og nogle
dimensioner i et stylesheet.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-06-03 17:17

"Steffen V Petersen" <svp@remove.swipe.dk> writes:

> Jeg er ved at lave en lille menu, og til det skal jeg bruge positionen på de
> element musen er over.

Hvorfor det? Hvis det er for at få fat i elementet selv, så er der nemmere
måder at gøre det på end gennem dets position.

> Hvordan kan man gøre det?

Jeg regner med at du har en event-handler der fanger musens bevægelse på en
eller anden måde. Den nemmeste er nok onmouseover-handleren på de elementer
der er interessante.

Eksempel

function musefanger(e) {
e = e || window.event; // Fordi MSIE ikke følger standarden
var tgt = e.target || e.srcElement; // ditto
/* Nu er tgt det element som musen peger på! */
/* Man kan finde dets position på forskellige måder */
}

var elem = document.getElementById("foo");
if (elem.addEventListener) {
elem.addEventListener("mouseover",musefanger,false);
} else { // til IE
elem.onmouseover = musefanger;
};

/L