Brugere på netværk og forbrug
Fra : TS

Dato : 02-06-03 21:35

Hej.

Jeg sidder på et netværk der deler en ADSL forbindelse. Jeg har routeren
stående ved min maskine.

Problemet er at der er en eller flere computere der bruger stort set hele
båndbredden, hvilket er rimelig træls.

Er der en måde hvorpå jeg kan finde ud af hvilke brugere der er på nettet
(evt. ved deres ip numre)? - og hvor meget de bruger det (deres aktuelle
båndbreddeforbrug)?

Såfremt man ikke kan nå folk på en pædagoisk måde, er der så andre måder
hvorpå man kan sørge for at en maskine der dl'er fra Kazaa med f.eks. 15
tråde ikke påvirker andre computere på netværket i højere grad. Dvs. at man
får en retfærdig fordeling af båndbredden på nettet. Det skal ikke være
sådan at man kun får 2mbit/6 hele tiden; men at alle folk der er på nettet
som minimum kan opnå 2mbit/X selvom en person er storbruger af Kazaa mm.-
hvor X er antallet af aktuelle brugere på nettet.

/TS

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 02-06-03 22:02

"TS" <tosch@fjerndetenesnabela@email.dk> wrote in message
> [...]
> som minimum kan opnå 2mbit/X selvom en person er storbruger af Kazaa mm.-
> hvor X er antallet af aktuelle brugere på nettet.

Spørgsmålet har været her før, og jeg mener at svarene lød, at enten skal
man have en meget dyr router som kan gøre det, eller også skal man have en
server kørende i forbindelse med ens router. Vist nok en linuxboks, men
måske der også er kommet noget til windows.

Hvorom alt er, var det ikke bare lige at gøre.

> /TS

Nicolai

Fra : jens

Dato : 02-06-03 22:32

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det kan du se i routeren hvis det er bare en nogenlunde ordentlig router.

Jada, igen kommer det meget an på routeren.

Dvs. at
> man

Routeren.........
Men man kan jo spærre kazaas porte..... eller ale undtagen dem man godkender
manuelt.

> Spørgsmålet har været her før, og jeg mener at svarene lød, at enten skal
> man have en meget dyr router som kan gøre det

Ikke nødvendigvis, afhængigt af de kriterier man stiller for netadgang.
Alle billige routere kan lukke porte for lokale maskiner, men de kan ikke
alle måle forbrug eller hastighed.

>, eller også skal man have en
> server kørende i forbindelse med ens router. Vist nok en linuxboks, men
> måske der også er kommet noget til windows.

Der findes en fine W2k server, som har den fulde styringsmulighed.
Det er så nok betydeligt billigere både i soft og hardware at bygge sig en
linux med de funktioner.

> Hvorom alt er, var det ikke bare lige at gøre.

Alt er relativt, men det er faktisk ret nemt med det rette udstyr.
Min router kan feks via Upnp vise hvilke maskiner på lokalnettet der bruger
hvilke porte og til hvilket program.
Det eneste der mangler er så en speed måler, men den kan prioitere så en
gruppe eller pc kommer først i køen, eller sidst..............

Hvilken router er der på linien nu ?

Mvh jens

Fra : TS

Dato : 03-06-03 21:25

> Routeren.........
> Men man kan jo spærre kazaas porte..... eller ale undtagen dem man
godkender
> manuelt.

Er der et sted hvor man kan se hvilke porte der kræves for at køre Kazaa,
eDonkey, DirectConnect m.fl.?

> Hvilken router er der på linien nu ?

Der er en Speedstream fra TDC

/TS

Fra : jens

Dato : 03-06-03 22:52

"TS" <tosch@fjerndetenesnabela@email.dk> skrev i en meddelelse

> Er der et sted hvor man kan se hvilke porte der kræves for at køre Kazaa,
> eDonkey, DirectConnect m.fl.?

Problemet er jo at det er ret nemt for brugere at flytte portene.
Jeg har prøvet kazaa en enkelt gang, der kan man selv sætte port nummeret.

> Der er en Speedstream fra TDC

Ok, den kan sikkert det der skal til, men jeg kender den ikke.

Hvis du nu havde haft en Level One, og slog opsætning via Upnp til i en
time, så kunne du se i den hvilke programmer som kører på hvilke ipèr, og
bare fravælge dem........ simpelt ikke ?

Men det er jo ikk sådan en...........

Mvh Jens

Fra : TS

Dato : 04-06-03 21:13

Hej
Tak for svaret - er igang med at finde løæsninger.

> [...]
> time, så kunne du se i den hvilke programmer som kører på hvilke ipèr, og
> bare fravælge dem........ simpelt ikke ?

Jeg har kigget lidt på disse Level One routere. Hvilken model vil du
anbefale?

Derudover: findes der (billig) teknik så man kan dele 2 ADSL forbindelser?

/TS

Fra : jens

Dato : 04-06-03 22:53

> Jeg har kigget lidt på disse Level One routere. Hvilken model vil du
> anbefale?

Jeg har en FBR1403tx og er yderst tilfreds med den som det jo nok fremgår.

> Derudover: findes der (billig) teknik så man kan dele 2 ADSL forbindelser?

Der findes routere med 2 wan porte hvis det er det du mener ?

Mvh Jens

Fra : DeBoss

Dato : 03-07-03 16:56

> Men man kan jo spærre kazaas porte..... eller ale undtagen dem man
godkender
> manuelt.

Kan du evt lige fortælle hvilke det er ,o)

Jeg deler en linie med andre og er ikke interesseret i at blive bøffet fordi
de henter på Kazaa..
Det er da stadig den der er farlig ikk ???

Mvh Dennis