ASUS Server går ned
Fra : Soeren Hansen

Dato : 28-03-01 14:46

Jeg har en AP2300 server, der kører gdm, bind og dhcpd. Den har
en tendens til nogle gange bare at hænge totalt. Alle X sessions
bliver ubrugelige.
Når jeg taster på konsollen, så kommer det godt nok frem på
skærmen, men der sker ingenting. Det eneste nyttige, jeg kan
bruge konsollen til, er at skifte over på en af de virtuelle terminaler,
der viser /var/log/messages, der ikke fortæller noget unormalt.
Det sker bare lige pludselig. Er der nogen, der har lignende
erfaring med den hardware eller software og kan give mig et fingerpeg?
Dens home-dir er i øvrigt NFS-mountet fra en anden server.

Søren Hansen
UNIX Systems Administrator
Mindpass.com, Vardevej 1, DK-9220 Aalborg
Reception: +45 9635 2000, GSM: +45 2077 3385, fax: +45 9635 2099
sha@mindpass.com

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-03-01 21:50

On 28 Mar 2001, Soeren Hansen wrote:

> [...]
> erfaring med den hardware eller software og kan give mig et fingerpeg?
> Dens home-dir er i øvrigt NFS-mountet fra en anden server.

Har du prøvet at bruger sysRq'er til at redde den med? Kan du pinge den
fra netværket? Evt. ssh'e til den udefra? Deler dhcpd IP-adresser ud
efter nedbruddet og fungerer bind?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum

Fra : Søren Hansen

Dato : 30-03-01 12:22

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message
k...

> Har du prøvet at bruger sysRq'er til at redde den med? Kan du pinge den
> fra netværket? Evt. ssh'e til den udefra? Deler dhcpd IP-adresser ud
> efter nedbruddet og fungerer bind?

Nej, som sagt, så er der intet der virker. Ingen services fungerer, omend en
nmap fortalte mig, at alle de rigtige porte var åbne.. Det er megaunderligt.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-03-01 15:21

On Fri, 30 Mar 2001, Søren Hansen wrote:

> [...]

> nmap fortalte mig, at alle de rigtige porte var åbne.. Det er megaunderligt.

Måske et diskproblem. Hvis kernen møder en uventet fejl (f. eks. defekt
harddisk/controller, forkert konfigureret controller, i sjældne fejl på
filsystemet) kan den godt hænge og aldrig få skrevet noget til disken...

Prøv at sætte din harddisk til konservative indstillinger (dvs. ingen
DMA osv.) og check filsystemet med fsck.

Rasmus