Et par gode råd...
Fra : Søren Rasmussen

Dato : 02-06-03 19:08

Hej hundegruppe

Efter en dårlig oplevelse med DCH og en bidsk 'elev', træner jeg min hund
derhjemme...

Rollo, som er et kryds på 8 måneder, kan en hel masse, og er meget lærenem.
Han er en utrolig rolig og meget tålmodig hund, der er både nysgerrig og
kontaktsøgende.

Men jeg har to ting, som jeg gerne vil ha' forbedret, men som jeg ikke
rigtigt kommer nogen vegne med:

Problem 1 - Han kommer altid når jeg kalder - medmindre, der er noget andet,
han hellere vil... som for eksempel at løbe efter cyklister eller gamle
damer med rollatorer (det gjorde han i dag..) Han giver ikke hals ad dem, og
er slet ikke truende - men jeg er nødt til at hente ham ved 'gerningsstedet'
hver gang, på trods af at han sagtens kan høre, at jeg kalder.

Jeg vil understrege, at jeg aldrig skælder ham ud, når han kommer til mig -
og vi går dagligt lange ture, hvor han løber frit omkring, - og hvor jeg
jævnligt kalder ham ind til en godbid. Uden problemer.

Er der et hemmeligt trick, som jeg skal bruge? Skal jeg JAGE ham hjem, når
han er på jagt efter de stakkels cyklister, som troede de skulle på en rolig
tur på landet... ... Træneren på det DCH-hold, som trænede ved siden af
mit hold, råbte og skreg og sparkede (uden at ramme forstås) efter en hund,
der var stukket af fra vores hold og trasket hen til hans hold. Det hjalp -
hunden kom tilbage med det samme...

Problem 2 - Når vi er på sidste trediedel af vores daglige gåtur, går han
som en drøm ved mit venstre ben, når han får line på... Men i starten af
turen, er han så ivrig efter at gå selv, at han trækker. Han snuser ikke -
men han kigger ligeud, og strammer linen mere og mere. Tålmodig som jeg er,
starter vi bare forfra hver gang med 'på plads' - så går vi tre fire skridt,
og han går pænt, - men derefter strammer han mere og mere igen...

Skal jeg bare blive ved og ved og ved at 'sætte ham på plads' ved mit ben -
eller skal jeg hive ham i halen, når den er ude for mit ben...(det ved jeg
godt, at jeg ikke skal... men det er dælme fristende)...

Kan jeg - når han strammer linen - give et ryk og trække ham tilbage på
plads? Er der nogen, der har et trick..?

På forhånd tak - Søren

Fra : Louise Viborg

Dato : 02-06-03 20:53

Hej Søren!
Vores hund gør præcis det samme når vi går tur. I starten strammer han
snoren meget og går målrettet fremad, men når vi er på vej hjem går
han rigtig pænt. Men det er jo fordi at han er meget ivrig i starten
for at komme ud og gå, og når vi så har været på en times gåtur, så er
han ved at være lidt træt på hjemvejen og så går han pænt
Et gopdt råd jeg har fået, som også kræver en masse tålmodighed fra
ejeren, er at stoppe hver gang hunden strammer linen, og bare blive
stående uden at sige noget, indtil hunden går lidt tilbage så snoren
bliver løs igen, og så går man fremad igen, og stopper igen ligeså
snart hunden strammer linen...og sådan fortsætter du.
Jeg kunne godt forestille mig at det virker, men det kræver også en
f...... masse tålmodighed

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk

Fra : Leyna

Dato : 02-06-03 23:06

On Mon, 02 Jun 2003 21:53:29 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

> [...]
>snart hunden strammer linen...og sådan fortsætter du.
>Jeg kunne godt forestille mig at det virker, men det kræver også en

Det virker sku' jeg hilse at sige, men turen bliver altså meget, meget
lang.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 21:22

"Søren Rasmussen" <friends@orbiter.dk> skrev i en meddelelse
> Problem 1 - Han kommer altid når jeg kalder - medmindre, der er noget
andet,

Det gælder om at være mere interessant - end det han løber efter.
Variér det du gør dig interessant med - men altid med "hvinende pludre-
diskantlyde". Du kan lægge dig på jorden - og sige lydene. Du kan løbe væk,
eller du kan sætte dig på hug med ryggen til og armene over hovedet.

I alle tilfælde vil hunden reagere med at synes det er mere interessant -
fordi
du skifter adfærdsmønster - og siger animerende lyde. De hunde jeg har
lært indkald har reageret på denne adfærd. Det der virker er diskantlydene.

> Er der et hemmeligt trick, som jeg skal bruge? Skal jeg JAGE ham hjem, når
> han er på jagt efter de stakkels cyklister, som troede de skulle på en
rolig
> tur på landet... ...

Ikke du - du skal altid være den, det er interessant at vende tilbage til.
Men du
kan få en hjælper til at hjælpe dig. F.eks. een, der cykler forbi, hvor du
lufter.
Han skal ikke sparke el.lign. farligt - men bare stå af cyklen og gøre sig
stor
med armene op i vejret og en foroverbøjet overkrop. Og han skal så tale med
en "bøs" men venlig stemme, så det ikke er farligt - blot mere interessant
at gå efter de diskantlyde - du laver imens.

> Problem 2 - Når vi er på sidste trediedel af vores daglige gåtur, går han
> som en drøm ved mit venstre ben, når han får line på... Men i starten af
> turen, er han så ivrig efter at gå selv, at han trækker.

Går i retning af luftning, så gør denne afstand kort - når luftningen er
afsluttet træner du kontakt, mens han går plads. Dvs. han skal kigge op på
dig - der har rank ryg - og venstre hånd nede foran hans snude - parat til
at
give guf, når han tager kontakt.

/Mari

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 03-06-03 08:16

Hejsa.

Rådet med at stå stille er også det bedste jeg kunne give. Må gerne snuse
men snoren må ikke blive stram på noget tidspunkt.
En anden metode hvis denne ikke virker er at gå modsat, lige så kedelig som
forrige og man kommer ikke langt fra havelågen. hver gang H trækker vender
man om. Det bliver hurtig kedeligt for H ikke at komme nogen steder.

Indkald: vend din hund til at han skal holde øje med dig, forsvind ind
imellem og mega ros når han kommer og finder dig. (Øves bedst i skov når
skovfogden er hjemme til middag.)
Find nogle arealer hvor du bare kan gå uden at være nervøs for biler eller
andet og bare gå. kald på intet tid på hunden, ændre retning ofte, sæt dig
ned undersøg græsset og rejs dig og gå videre når H kommer og vil være med.
Slut af med at gå og småsnakke med H, evt guffer.
Prøv en DKK træningsplads her er man altid søde ved hundene og bruger kun
motivation.
V H Gitte

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-06-03 08:51

Hej Søren

Du har allerede fået gode råd, så jeg har ikke så meget at bidrage med. Blot vil
jeg sige at det lyder til at du er godt på vej, og du skal måske også passe på
ikke at forvente for meget af en hund på 8 måneder. Det er trods alt ikke andet
end en stor hvalp. Vi har Rottweiler, og for os har det været særdeles nyttigt
at arbejde med lederskabsøvelser, men jeg mener nu det kan være en god ide lige
meget hvilken race man har; hvor har Rollo fået sine gener fra?

Jeg vil gentage mine mantraer endnu en gang og anbefale at Rolle ikke spiser sin
mad får der er blevet sagt værsgo, og han eventuelt har fået set tænder eller
ører, samt at Rollo aldrig er den først der går gennem en dør, havelåge eller
lignende og at han altid får lov til at passere.

/Kim

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 03-06-03 11:45

Hej Kim,

Jeg ville faktisk have spurgt om, hvor længe man kunne forvente, at en hund
kan lære noget... På dit indlæg kan jeg se, at det i hvertfald er længere
end 8 måneder. Men hvor llænge kan en hund egentligt lære nyt?

Rollo har en schäfer/rottweiler mor og golden retriver far. Jeg var fra
starten klar over, at den ikke skulle tvivle på hvem, der bestemmer. Han
spiser aldrig før der bliver sagt værsgo' - og jeg går altid ud ad døren
først. Jeg har lært børnene, at han ikke må sidde oven på dem, når de
slapper af efter en tumletur på gulvet - han opholder sig ikke i spisestuen,
når vi spiser - og der er adgang forbudt i soveværelset, børneværelserne og
møblerne. Jeg synes, at vi alle har god styr på rangordnen - inklusive vores
katte, som straks satte Rollo nederst...

Når han har fået et godt ben og slæbt det hen i kurven, skal man ikke gå hen
og klappe ham... for så snapper han. Det går jeg ud fra er rimeligt
normalt - og det afstedkommer ikke problemer for andre end min skøre
storebror, der blev bidt da han, på trods af advarslerne, med dødsforagt
forsøgte at tage benet fra Rollo...

Søren

Fra : Tina

Dato : 03-06-03 12:40

> [...]
> kan lære noget... På dit indlæg kan jeg se, at det i hvertfald er længere
> end 8 måneder. Men hvor llænge kan en hund egentligt lære nyt?

Hvor længe?

En hund kan altid lære nyt. Det kan godt være, at jo ældre den bliver, jo
længere tager det at lære den noget nyt, lige som os mennesker.

De fleste hunde elsker at blive udfordret med at lære noget nyt, hele deres
liv. Det stimulerer dem, og gør, at de bliver trætte på en anden måde, end
blot en gåtur på et par timer.

Selvfølgelig skal det være med måde.

Tina

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-06-03 14:04

Hej Søren

Først må jeg erklære mig ganske enig med Tina; jeg tror ikke hjernen, det være
sig menneskets eller andre dyrs, på noget tidspunkt bliver fuld, men på et
tidspunkt bliver hjernen nok langsommere til at optage nyt stof, hvilket måske
til dels kompenseres hvis hjernen er vandt til indlæring.

Angående kødben såååå ved jeg ikke helt, ... selvfølgelig bør man lade hunden
være når den spiser, men jeg ved med sikkerhed at jeg kan bede vores Rotte om at
aflevere sit ben uden at hun så meget som overvejer at snerre af mig (Til
sammenligning får kattene i utvetydige vendinger bud på at skrubbe af hvis de
nærmere sig). Den bedre halvdel kan med garanti gøre det sammen, og det kan min
moder ligeledes. Det er jo ikke fordi vi gør det, men det er muligt. Hvordan
forholder Rollo sig hvis børnene nærmer sig mens den spiser kødben?

/Kim

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 03-06-03 15:15

> Hvordan
> forholder Rollo sig hvis børnene nærmer sig mens den spiser kødben?
>
> /Kim

Han forholder sig truende...
Lige da vi fik ham, prøvede vi at nærme os ham, når han spiste sine ben og
andre lækkerier. Og der var ingen problemer... men pludselig en dag blev han
tilsyneladende så 'stor' at han mente, at vi skulle holde os væk. Og efter
han snappede efter min bror, har vi andre holdt os væk. Det er altså ikke
sådan, at vi ikke kan gå forbi ham uden, at han knurrer... men han skuler
noget.

Søren

Fra : Therese

Dato : 03-06-03 22:24

"Søren Rasmussen" skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan, at vi ikke kan gå forbi ham uden, at han knurrer... men han skuler

Hej Søren
Jeg synes du skal træne ham op til at kunne aflevere benet uden at kny. Det
er selvfølgelig helt normal adfærd at han fortæller han synes det er en
rigtig dårlig idé, men det er igen dig der er lederen og bestemmer.
En eller anden dag får han måske fat i noget rigtigt lækkert, som han ikke
må få og derfor skal tages fra ham. Så er det rart at kunne gøre det uden at
få bidt fingrene af. Derudover kan der også være børn på besøg og i et
uopmærksomt øjeblik får han fat i noget af deres.........
Start med at sid og nus og kæl med ham mens han gnaver. Øg det derefter
langsomt til at du kan røre ved knoglen osv osv. Husk altid at give ham det
tilbage igen med det samme eller byt med noget andet godt. Så ved han jo, at
han ikke behøver at beskytte det med næb og klør.
Jeg synes ikke som så mange andre at du skal ty til "vold" eller skæld ud,
hvis han knurrer og viser tænder, da han tænker "Går den så går den..." og
selvfølgelig helst vil beholde benet. Forsøg bare at fortælle ham, at der
altså ikke sker noget ved at du låner hans ben. Du virker nu heller ikke til
at være den brutale type
Når han er helt tryg ved at du tager den, kan du begynde at træne med
børnene. De skal selvfølgelig stadig altid respektere hunden og kun træne
det, når det er under opsyn og kontrol.

Med hensyn til trækken i snoren, så virkede metoden med at stoppe ikke for
os med Bernhard. Han synes da der er nok interessant at snuse til der hvor
vi er stoppet, så der kan han sagtens stå i 10 min.
I stedet fandt vi ud af en anden effektiv metode. Den skal trænes mens man
går ved en hæk, hegn el.lign. Hunden går på din venstre side ind mod hækken.
Når den er ved at overhale tager du det næste skridt med dit venstre ben
helt ind til hækken foran hunden, så den ikke kan komme forbi, samtidig med
kommandoen f.eks. "Gå pænt". I starten går man selvfølgelig meget inde ved
hækken, men efter mere og mere træning lærer hunden at "Gå pænt" betyder at
han ikke skal overhale. Hvis han lige kommer smuttende forbi må man bare
lige tage et par gigant-skridt og så ind foran med "Gå pænt" kommandoen.
Bernhard på 15 mdr skal nu bare have kommandoen, så sænker han tempoet (for
det meste ;-D )

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Pia J

Dato : 08-06-03 08:07

"Søren Rasmussen" <friends@orbiter.dk> wrote in message
> [...]
> kan lære noget... På dit indlæg kan jeg se, at det i hvertfald er længere
> end 8 måneder. Men hvor llænge kan en hund egentligt lære nyt?

Din hund er ikke mentalt moden før han er omkring 3 år (svarende til ca. 20
år - så kan man diskutere om det er moden . Da jeg ikke dyrker
konkurrence med mine hunde, har jeg sat mig for, ikke at forvente 100%
lydighed før de når den alder. Selvfølgelig bliver de trænet og får også at
vide når noget er forkert - men jeg tager det ikke så tungt hvis der sker en
smutter - de skal have lov at være glade.

Den ældste er nu 2½ - og jeg kan da se, han "af sig selv" og med rutinen
bliver mere og mere lydig og halmen drysser stille og roligt ud af ørerne.

:Pia

Fra : Moses

Dato : 03-06-03 10:14

Hej Søren

"> Rollo, som er et kryds på 8 måneder, kan en hel masse, og er meget
lærenem.
> Han er en utrolig rolig og meget tålmodig hund, der er både nysgerrig og
> kontaktsøgende.

Når man kun er 8 måneder er verden meget spændende og alt skal undersøges.
Det at gøre dig tilfreds og komme når du kalder bliver tit overskygget når
der er noget som ser meget mere spændende ud.

> Problem 1 - Han kommer altid når jeg kalder - medmindre, der er noget
andet,
> han hellere vil...

Her kunne det nemme svar jo være at lade være med at have Rollo løs hvor der
færdes cykler og gamle damer.
Men det giver dig jo ikke svar på dine spørgsmål.
Du skal ikke jage ham . Der er jo en sjov leg at blive jaget. Når du jager
ham og kalder på han samtidig, ved han lige nøjagtigt hvor han har dig.
Du skal i stedet blive væk. Gem dig og prøv så at kalde på ham.
Rollo skal lære at hvis han ikke holder øje med dig så bliver du væk.
Selvom verden ser meget spændende ud, er der ikke noget værre end at blive
efterladt, når man er teenager.
Dette bør du nok træne et sted hvor det ikke er fremmede cykler og rolatorer
han løber hen til. Det vil nok være lidt for pinligt at du bare stikker af
når din hund laver "ulykker".
At lade den fremmede cykel skræmme han eller skælde ham ud kan give bagslag,
da han kan risikerer at blive bange for alt fremmed. 8 måneder er en følsom
alder.

Mindst lige så vigtigt er det at du selv lærer at være meget opmærksom når
du går tur med Rollo, så du opdager "faren" inden han gør det. Du kan
eventuelt kombinere det med en Dæk øvelse. D.v.s. du ser rolatoren/cyklen
før Rollo får øje på den, og du dækker ham af. Så har du hans fulde
opmærksomhed indtil du sætter han fri igen. Så har du tid til at komme
indenfor rækkevidde inden du slipper ham løs og "faren" vil bliver set på i
ro og mag.

> Problem 2 - Når vi er på sidste trediedel af vores daglige gåtur, går han
> som en drøm ved mit venstre ben, når han får line på... Men i starten af
> turen, er han så ivrig efter at gå selv, at han trækker. >

Prøv at forestille dig hvis du selv var Rollo.
Du har ligget indendøre i kendte omgivelser og kedet dig lidt.
Nu er du endelig sluppet ud og skal ud og opleve en helt masse.
Så handler det om så hurtigt som muligt at kommer derhen, hvor han ved at
han bliver sluppet løs og skal ud og snuse og opleve.
På vej hjem er han træt og mæt at oplevelser og går derfor pænt.
Det er utroligt svært at få ham til at forstå hvorfor du vil have ham til at
gå på plads hele vejen.
Hvorfor skulle han det når nu alt er så spændende.

Jeg har selv haft samme problem, men har sådan set opgivet. Nu har jeg valgt
at tage den beslutning at, lufteture skal være sjove og kommandoen På plads
hører nu til på træningspladsen og her går min hund perfekt.
Jeg har selv prøvet at få min hund til at gå pænt både ved at rykke, lokke,
skælde ud og bruge snudeliner.
Snudelinen virkede, men irriterede hunden.
Nu bruger jeg en 5 meter flexline. Den gør at hunden får lov at føre an,
men alligevel ikke trækker voldsomt, da han jo lige nøjagtigt kommer ud på
den afstand , hvor han risikerer at jeg bliver væk.

Hilsen Michael

Fra : Lene Sørensen

Dato : 07-06-03 21:02

hejsa
Vil da bare fortælle at lige præsis sådan en løsning er jeg også kommet til.
Altså når vi træner, og det skal være sjovt. ja, så går man pænt på plads. -
og selvfølgelig en hel masse andet!!
Men når vi går tur, ja, så går vi ud på opdagelse og så skal hunden da have
lov til at snuse. Jeg mener at når man går, så går man fordi hunden trænger
til det. Ikke for at træne! og ja, han trækker, men han er ivrig og har en
masse energi der skal ud!, så jeg har lært at "leve" med det.
og derfor bruger jeg også en lang flexline. Min hund har i hvertfald brug
for at bruge sin næse, og det skal han have lov til. også selvom han er en
stor hund på 40 kg.
Faktsik går vi nogle gange, hvor det er Mickey (min Hund, lab. blanding, 6
år) der bestemmer hvor vi går hen, og dette har overhoved ikke givet
anledning til at han skulle føle sig "større" eller på nogle måde tage over
taget. Tvært imod giver det en glad og tilfreds hund. ( og vi ender da også
altid et sted hvor han ved han kan komme fri og løbe) *S*

Det der med at "blive væk" måtte jeg også lave da han var en unghund. Vi tog
ud i naturen, steder med buske og høje, der slap jeg hunden og lige så snart
han var over 15m. væk fra mig, så "forsvandt" jeg. og i kan tror det hjalp
på ikke at skulle løbe væk. den dag idag, altså flere år efter, løber han
stadig ikke ret langt væk fra mig, når han løber løs. Hvis og når, der
kommer noget på vores vej, der er så spændende at han glemmer mig, så vender
jeg mig om og spurter den anden vej. Det hjælper, så snart han opdager jeg
er på vej væk, kommer han løbende tilbage lige med det samme.. det kan
selvfølgelig godt give nogle mærkelige blikke fra andre mennesker, men de
ser jo også at det hjælper, så pyt med det

Da Mickey var hvalp, havde jeg også problemet med kødbenet, dengang fik jeg
også rådet med at lege bytte lege, det hjalp da også. Men jeg fandt også ud
af at hvis nu han havde flere ben samtidig, ( jeg har ingen børn), så var
det jo ikke sådan at han for alt i verden skulle passe på det han havde,
nej hvis jeg tog det ene så kunne han jo bare tage det andet, og det at jeg
tog benet fra ham betød ikke at han ikke havde noget!!! Ved godt det kan
være svært at have mange ben liggende rundt omkring når der er børn.

kærlig hilsen og held og lykke med hunden

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 07-06-03 21:42

> [...]
> for at bruge sin næse, og det skal han have lov til. også selvom han er en

Jeg bor i udkanten af en lille landsby og behøver faktisk slet ikke at ha'
ham i snor. Jeg kan bare traske ud på markerne og ind i skovene.

Men det er vigtigt for mig at jeg kan ta' ham med hen på steder, hvor han
skal i snor - og at jeg ikke skal bokse med ham og få ondt i armene. Jeg så
engang en mand gå med en kæmpehund i en gågade, - hunden gik pænt ved siden
af manden, og så glad og tilfreds ud - og jeg sagde til mig selv, at når jeg
engang sku' ha ' en hund, så skulle den lære at gå sådan... Jeg synes jeg
har set alt for mange eksempler på hunde, der trækker rundt med deres
mennesker - og som derfor er ude af kontrol selvom de er i snor. Det ville
jeg gerne undgå.

På vores ture går Rollo fri 95 procent af tiden - så hans næse og øvrige
hundeliv bliver ikke tilsidesat fordi vi lærer ham, at når linen er på
gælder der andre regler.

Søren

Fra : Moses

Dato : 10-06-03 09:42

> På vores ture går Rollo fri 95 procent af tiden - så hans næse og øvrige
> hundeliv bliver ikke tilsidesat fordi vi lærer ham, at når linen er på
> gælder der andre regler.

Hej Søren

Med 95% af tiden fri er det at skulle gå i snor uvant og alderen taget i
betragtning er det helt almindeligt at han gør som han plejer, selvom du
sætter snor på ham.

Det vil han gøre lige indtil han forstår hvad det er du mener når du siger
på plads eller bare giver ham linen på.
Du kan prøve at starte med at bringe systematik ind i træningen.

Prøv at træne hver gang du er ud og lufte han, men på den nøjagtig samme
strækning, kommer du linen på og træner med ham på plads.
Han vil så lære at når i kommer til en bestemt strækning skal der arbejdes.
Det vil være en god ide ikke at træne på udturen, men på hjemturen hvor det
værste krudt er taget ud af ham.
Fokus skal flyttes fra luftetur til dig. Start med hunden siddende på plads.
Få hans fokus 100% på dig ( eller det du har i hånden).
Sæt igang, men gå kun et-to skridt og få ham til at sætte sig igen.
Det vil bevirke at han ikke når og trække så langt fra dig inden han skal
stoppe.
Når han er blevet lidt bedre kan du gå længere og længere.
Den samme øvelse kan også laves med sving, så han hele tiden er nødt til at
holde øje med dig, for at finde ud af hvad det næste er at du finder på at
kræve af ham.
Du kunne eventuelt prøve at zig-zagge over vejen med han på plads.
Det vil bevirke at vejens kant vil virke som et naturligt sted at skulle
stoppe eller dreje. Han vil så ikke trække længere end til vejkanten

Og hvis du gerne vil have en hund som går pænt, stille og roligt steder
hvor der er mange mennesker, er en tur ind til byen og prøve på gågaden en
rigtig god træning.

En af de vigtigste ting når du træner På Plads er tempoet.
Du skal ikke bare vade afsted. Der skal fart og tempo på.
Du skal være meget livlig, det smitter af på hunden. Jo mere spræl der er i
dig, jo mere opmærksom vil hunden også være.

Hilsen Michael