Orange /TDC / Tele2
Fra : Tine Müller

Dato : 02-06-03 17:08

Er der nogen som kan fortælle mig, hvor det har været nævnt, at man skal
tilbage til TDC 1/2 år efter at man har opsagt Orange Fastnet og ADSL?

Jeg er først lige blevet gjort opmærksom på dette, fordi jeg gerne ville
have Tele2 ADSL 512/128. Jeg kan godt få ADSL her om 6 uger, men skal altså
blive som kunde med fastnet hos TDC og kan først vælge Tele2 fastnet efter
1/2 år.

Det kan da ikke være lovligt, hvis folk aldrig er blevet gjort opmærksom på
dette?

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Lars Hessellund

Dato : 02-06-03 17:25

"Tine Müller" <tinem@email.dk> wrote in message
> [...]
> 1/2 år.
>
> Det kan da ikke være lovligt, hvis folk aldrig er blevet gjort opmærksom

Er det ikke bare din alm. opsigelsesfrist?
/Lars

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 02-06-03 17:55

Lars Hessellund wrote:

> Er det ikke bare din alm. opsigelsesfrist?

På 6 måneder ?

--
*** VW Golf is like a tampon
...every pussy has one ***

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-06-03 18:11

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev :

>Det kan da ikke være lovligt, hvis folk aldrig er blevet gjort opmærksom på
>dette?

Du forlader et firma for at blive kunde i et andet firma.

Nu ønsker du at gå tilbage til det andet firma, som, måske i
mellemtiden har ændret det, har en bindingsperiode på ½ år,
hvilket du bliver gjort opmærksom på ved bestilling.

Hvor i består det ulovlige?

At TDC skal have udgifter for at oprette dig som ny kunde og så
bare smutte igen?

Du betragtes da som en ny kunde hos TDC, så hvorfor skulle du
have særbehandling?

Du har jo i sin tid selv valgt at forlade TDC.

At Tele2 ikke kan overtage et abonnement fra Orange er næppe TDCs
skyld.
--
Knud

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-06-03 09:33

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
> mellemtiden har ændret det, har en bindingsperiode på ½ år,
> hvilket du bliver gjort opmærksom på ved bestilling.

Det er næppe ulovligt men det er en yderst problematisk situation, der
stiller TDC i en fordelssituation som bestemt ikke er med til at øge
konkurrencen på det danske telemarked.

> At TDC skal have udgifter for at oprette dig som ny kunde og så
> bare smutte igen?

Udgifter for TDC ved oprettelse af telefon?

> At Tele2 ikke kan overtage et abonnement fra Orange er næppe TDCs
> skyld.

Tja?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-06-03 21:15

> Udgifter for TDC ved oprettelse af telefon?

Stiller du spørgsmålstegn ved udgifternes eksistens?
Det er vel reelt ligegyldigt sålænge oprettelsesafgifterne hos TDC
nærmest er politisk bestemte.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-06-03 23:47

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Stiller du spørgsmålstegn ved udgifternes eksistens?

Til dels. Umiddelbart kan jeg ikke helt se, at det er forbundet med en
udgift på 950,- at oprette en telefonlinie.

> Det er vel reelt ligegyldigt sålænge oprettelsesafgifterne hos TDC
> nærmest er politisk bestemte.

Er de det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-06-03 23:54

> Til dels. Umiddelbart kan jeg ikke helt se, at det er forbundet med en
> udgift på 950,- at oprette en telefonlinie.

Heller ikke hvis der skal graves 20 km kabel ned?

> Er de det?

De er en del af den større telekabale om abonnement og minutpriser som
løbende justeres.
Der er en enhedspris uanset TDC's omkostninger pga forsyningspligten.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 08:38

> Heller ikke hvis der skal graves 20 km kabel ned?

Og i hvilke tilfælde skal der det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 08:46

> Og i hvilke tilfælde skal der det?

I de tilfælde hvor der mangler 20 km kabel for at installationen kan
oprettes.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 09:05

> I de tilfælde hvor der mangler 20 km kabel for at installationen kan
> oprettes.

Ja ja Men hvornår er det nødvendigt i praksis?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 09:35

> Ja ja Men hvornår er det nødvendigt i praksis?

Lige 20 km er nok ret sjældent, men nybyggerier etc fordrer ofte ret
lange kabelgraverier

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 09:49

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Lige 20 km er nok ret sjældent, men nybyggerier etc fordrer ofte ret
> lange kabelgraverier

Her er oprettelsen heller ikke 950,-. Der skal i sådanne tilfælde
betales for en installation, der bla. inkluderer startgebyr, opsætning
af stik og teknikertid.

En helt anden ting: For meget lang tid siden i dk.videnskab.jura påstod
jeg, at en teleudbyder reklamerede med, at man kunne beholde sit
telefonnummer hele livet. Nu har jeg langt om længe fundet
dokumentation som du bad om:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_fast_fast_opret
"Det nummer, du vælger, kan du beholde resten af livet, for nu kan du
få det med, hvis du flytter."

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 10:05

> Her er oprettelsen heller ikke 950,-.

Jo

> Der skal i sådanne tilfælde
> betales for en installation, der bla. inkluderer startgebyr, opsætning
> af stik og teknikertid.

Det må kun opkræves ved "specielle installationer" og det er alm
hustande ikke.
Det er en del af forsyningspligtaftalen.

> [...]
> http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_fast_fast_opret
> "Det nummer, du vælger, kan du beholde resten af livet, for nu kan du

Det må i så fald være svar på:
http://www.google.com/groups?selm=3e6df3aa%240%24139%24edfadb0f%40dtext0
1.news.tele.dk

I så fald har du ret i at man bør genoverveje de reklamer.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 10:13

> Det må kun opkræves ved "specielle installationer" og det er alm
> hustande ikke.
> Det er en del af forsyningspligtaftalen.

På siden står der:
"Hvis der ikke er noget telefonstik i den bopæl du tilflytter, er der
tale om en installation som koster følgende"

Om det så udelukkende gælder indvendig ledningsføring i
huset/lejligheden ved jeg ikke.

Ja lige netop.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-03 10:29

> Om det så udelukkende gælder indvendig ledningsføring i
> huset/lejligheden ved jeg ikke.

Det gør det. Og der er svjv stadig fast pris pr. stik

> Ja lige netop.

Overvejer lige om man skulle sende en mail eller to...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-06-03 11:05

> Det gør det. Og der er svjv stadig fast pris pr. stik

Ok.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-06-03 19:37

Morten Bjergstrøm skrev Onsdag den 4. juni 2003 09:37 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Og i hvilke tilfælde skal der det?

Hmm, var det ikke Peter fra Image Scandinavia, der skulle have ISDN,
hvilket medførte at TDC måtte grave gaden op, for at kunne levere, og
da han så endelig havde sin ISDN i hus, så flyttede han til en anden
adresse,,,

Var der ikke også en BBS (et af det søre, kan heller ikke huske navnet
på det) skulle have flere linier ind i huset, have flere linier ind i
huset, og sådan nogle gange, så sidste gang, så gad TDC Ikke være med
længer, så de lagde et af de lidt støre kabler ind, nu de skulle til
at grave gaden op igen, igen, og så flyttede de også,,,

Ivar Madsen

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-06-03 08:57

On Wed, 04 Jun 2003 20:37:12 +0200, Ivar Madsen <news-@milli.dk>
wrote:

> [...]
>længer, så de lagde et af de lidt støre kabler ind, nu de skulle til
>at grave gaden op igen, igen, og så flyttede de også,,,

Lyder som DanBBS

--
Jens

Remember kids, DON'T try this at home, do it at school!!!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-06-03 13:02

wrote:

> [...]
>hvilket medførte at TDC måtte grave gaden op, for at kunne levere, og
>da han så endelig havde sin ISDN i hus, så flyttede han til en anden

Mere præcist en 2 km. lang blind vej ude på landet, hvor jeg boede for
enden i 1998. Der blev gravet en sjat huller forskellige steder på
vejen (inkl. fra starten af den) og skudt kabler i flere omgange over
en del dage. Jeg tør ikke tænke på hvad, det har kostet dem. For mig
kostede det almindelig oprettelse, og vistnok én gang obligatorisk
teknikertime.

Jeg havde rigtigt nok kun ISDN i tre måneder dér, før jeg flyttede.

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Schmidt

Dato : 03-06-03 08:11

> [...]
> 1/2 år.
>
> Det kan da ikke være lovligt, hvis folk aldrig er blevet gjort opmærksom

Da du tilmeldte dig på Tele2s hjemmeside blev du gjort opmærksom på, at hvis
du kommer med fastnet fra Telia eller Orange, så skal du forbi TDC. De
fleste ved, at alle teleselskaber har en bindingsperiode på 6 mdr. for nye
kunder. Tele2 har bestemt ikke været voldsomt informative og har ikke tænkt
på at ændre på dette forhold.

Jeg mener nu ikke at det er ulovligt, men dårlig kundeservice? Det kan vi
vist hurtigt blive enige om.

/Allan

Fra : Henrik

Dato : 08-06-03 23:10

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
altså
> blive som kunde med fastnet hos TDC og kan først vælge Tele2 fastnet efter

Jeg overvejer også at skifte fra orange til tele2 adsl. At jeg så åbenbart
er nødt til at blive kunde hos TDC fastnet i et halvt år, er hvad det er.
Men skal jeg så betale oprettelsesgebyr på 950 kr til TDC.

Henrik

Fra : Allan Schmidt

Dato : 17-06-03 12:55

Hej alle,

jeg er ligesom Kasper igang med Telestyrelsen og de involverede teleseskaber
i et forsøg på at skifte fastnet direkte fra Orange til Tele2. Hvis du også
står i samme situation, så send mig en email med din navn og email, så
sørger jeg for at Telestyrelsen bliver informeret. Jo flere vi er, jo større
skulle chancen for at trænge igennem være.

Hilsen
Allan

Fra : N/A

Dato : 11-06-03 13:33

Fra : Allan Schmidt

Dato : 11-06-03 13:33

Hej Kasper,

jeg er i samme situation, så det kunne være interessant at høre hvordan den
historie udvikler sig.

/Allan

"Kasper Holm-Jørgensen" <no@more.spam> wrote in message

> "Tine Müller" <tinem@email.dk> wrote in message

> altså

> på
>
> Hej Tine,
>
> Hvor er jeg dog glad for at høre fra dig. Jeg kæmper selv den samme sag
mod
> Orange for tiden, hvilket nu igennem nogle måneder med slåskampe med
Orange,

Fra : Stig Jørgensen

Dato : 12-06-03 01:18

Hej,

Jeg overvejer også at skifte ADSL fra Orange til Tele2, men dette her lyder
jo ikke så godt
Er det både Fastnet og ADSL der skal overgå til TDC i 6 mdr., eller kan man
"nøjes" med at have fastnet i 6 mdr. hos TDC, men få ADSL direkte over hos
Tele2 ?

Mvh,
Stig Jørgensen.

Fra : Allan Schmidt

Dato : 13-06-03 09:21

> [...]
man
> "nøjes" med at have fastnet i 6 mdr. hos TDC, men få ADSL direkte over hos

Det positive er, at du ikke behøver at have den ADSL hos TDC i de 6 mdr. Det
negative er, at Tele2 ikke kan finde ud at oprette din ADSL før din fastnet
er overført til TDC. Det betyder, at du skal vente på at Orange overfører
din fastnetlinje til TDC. Når TDC har modtaget den og den virker, så kan
Tele2 først begynde at gøre noget ved det, hvilket igen betyder en ekstra
venteperiode på 4-6 uger _uden_ ADSL.

Jeg havde en meget lang snak med Tele2 i går, som fortalte mig ovenstående.
Det spiller minus.

/Allan