billige fortøjringsfjedre
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 02-06-03 08:45

Jeg skal flytte min båd et sted hen hvor der er krav om fortøjringsfjedre.
Egentlig vil jeg helst have nogle af gummi, men kvier mig noget for at
betaleover 600 kr for et sæt.

er der nogle alternative muligheder. F.eks. hjemmelavede gummistropper ud af
et eller andet materiale.

Eller må jeg nøjes med metalfjedre?

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Niludo

Dato : 02-06-03 08:52

"Erik Breum Petersen" skrev d. 02-06-03 08:45 dette indlæg :
> [...]
> betaleover 600 kr for et sæt.
>
> er der nogle alternative muligheder. F.eks. hjemmelavede gummistropper

Hej Erik!
Man kan skære et bildæk igennem og så bruge dem. Det har jeg set mange
steder. Gamle bildæk kan man næsten få for ingen penge.

Man skære dem igen så man får to halvcirkler og skære to huller og
sætter fortøjningen igennem begge huller med to knob så det stykke der
går inden i bildækket er længere end bredden på bildækket.

Mange hilsner

Niels

http://www.kandu.dk/

Fra : john lundsgaard

Dato : 02-06-03 09:51

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal flytte min båd et sted hen hvor der er krav om fortøjringsfjedre.
> Egentlig vil jeg helst have nogle af gummi, men kvier mig noget for at
> betaleover 600 kr for et sæt.

Hej Erik

Det er også mange penge, men afhængig af den størrelse du har behov for, så
prøv engang et meget overset firma:

http://www.harald-nyborg.dk/

De har ikke meget sejler udstyr, med det de har er hamrende billigt, og
kvaliteten er den samme som i den dyre marineshop.

Og netop gummikødben det har de i tre forskellige størrelser.

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 02-06-03 10:46

Tak for tippet. Jeg har lige været inde på hjemmesiden. Og det er faktisk
Forsheda de har, så kvaliteten må være i orden.
Men prisen for mindste kødben er stadig 130 kr. Den billigste metalfjeder
koster 25 kr, 35 for den største.

Bildæk er foreslået. Ja men så skal jeg kunne skære en del ud. For at bruge
en hel slidbane gider jeg ikke. Så heller fire metalfjedre.

Der er også nogle der bruger nogle gummibændler. Dem har jeg ikke set i
marinbutikkernes kataloger. Er de billigere end kødben og de hullede lister?

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : john lundsgaard

Dato : 02-06-03 12:05

> [...]
> Forsheda de har, så kvaliteten må være i orden.
> Men prisen for mindste kødben er stadig 130 kr. Den billigste metalfjeder

Hvis det skal være rigtig billigt, og hvis det i øvrigt accepteres i din nye
havn. så lægger du skuden med lidt lange forfortøjninger (ikke voldsomt
lange, men dog så lange som mulige - hvis du forstår!!) så tager du 2 gamle
eddikedunke (5 liter), og går ned på den nærmeste strand og fylder dem med
sand.

Disse dunke binder du fast midt på hver af forfortøjningerne, og vupti.
Vægten af dunk med sand virker som en fjeder og dæmper rykket i
fortøjningen.

Systemet kan laves på mange andre måder, bl.a. kan man lade
agterfortøjningerne gå gennem en blok ude på hækpælene, hvor der så hænger
en tung kontravægt i, det vil også give en fjeder virkning, men det afhænger
helt af hvad "havneregulativet" foreskriver.

Hvis det er fjedre, så køb nogle af de billige galvaniserede, de holder
mageligt i 5-10 år, evt. kan du sy dem ind i en lille pose, så skrammer de
ikke.

Hilsen John

Fra : Lars Bonde

Dato : 02-06-03 13:23

> [...]

bruge
> en hel slidbane gider jeg ikke. Så heller fire metalfjedre.

Du behøver ikke at skære i dækket. Du bruger hele ringen. Binder rebet fast
i hver side af dækker med et godt slip i mellem.

Lars

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 03-06-03 07:10

Ja ja, men nu må det godt være lidt kønt at se på. Eller i hvert fald ikke
så iøjenfaldende som et helt dæk på hver af de fire fortøjringer.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : co

Dato : 02-06-03 17:17

"Erik Breum Petersen" skrev i en meddelelse: ...
> [...]
> betaleover 600 kr for et sæt.
>
> er der nogle alternative muligheder. F.eks. hjemmelavede gummistropper ud

Hej Erik

Du behøver skam heller ikke give kr. 600,- for et sæt, prøv

www.biltema.dk og søg på fortøjning så vil du finde gummi
fortøjningsfjedre til kr. 23 til 45,- pr. stk.

håber det kan bruges
med venlig hilsen
Claus

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 03-06-03 06:14

> Du behøver skam heller ikke give kr. 600,- for et sæt, prøv
>
> www.biltema.dk og søg på fortøjning så vil du finde gummi
> fortøjningsfjedre til kr. 23 til 45,- pr. stk.

Det var dog utroligt - hvorfor koster de ikke mere ? Er de lige til at hive
over med hænderne ???

/HHA

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 03-06-03 07:19

Ja det er da helt helt andre priser. Men læg mærke til købsbetingelserne.
Der er et ret stort ekspeditionsgebyr og porto.

Citat:
Biltema tager et distributionsgebyr på DKK 71 pr. pakke og et
ekspeditionsgebyr på DKK 69 for hver postordrebestilling op til 10 kg
Citat slut

Men på trods af dette er der penge at spare. Jeg tror jeg vilskrive siden ud
og gå ned til den lokale ogs spørge om de vil sælge mig et sæt til en anden
pris end den de plejer.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 02-06-03 21:40

> [...]
> betaleover 600 kr for et sæt.
>
> er der nogle alternative muligheder. F.eks. hjemmelavede gummistropper ud af

Havhav.

Undgå i hvert fald metalfjedre, de piver og knirker, så det er en pine.

--
Henning _/) _/) _/)
For sejlere og sejlskibsromantikere:

Fra : Kim Nielsen

Dato : 03-06-03 12:11

Løsningen er BILTEMA.

De sælger fortøjningsfjedre i EPDM gummi for kr. 44.90/stk.

Med venlig hilsen

Kim