Motorsejlere - sejlegenskaber?
Fra : sailor99

Dato : 02-06-03 07:37

Hej!

Vi går med tanker om at skifte sejlbåden ud med en motorsejler, Nauticat
33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne
egentlig?

Når man taler med "rigtige" sejlere, får man alle fordomme: flydende
badekar, rullende valnøddeskal osv.
Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot hørt
at..........

Jeg kunne altså godt tænke mig at høre noget fra en erfaren motorsejler.

--
Med venlig hilsen / kind regards / amicalement / mit freundlichem Gruss
Georg

Fra : Niludo

Dato : 02-06-03 09:02

"sailor99" skrev d. 02-06-03 07:37 dette indlæg :
> [...]
> badekar, rullende valnøddeskal osv.
> Men fælles for alle er, at de aldrig har sejlet en motorsejler - blot

Jeg har været på en 3 ugers sejltur, hvor de fleste både var svendborg
seniorere. De sejler ikke vanvittigt godt, men alligevel kunne den LM 27
der var med ikke følge med. Hvis de insisterede på at sejle for sejl en
dag mistede de 2-3 timer i forhold til os andre. Især i tilfælde af
kryds var der ingen chance. Den kunne næsten ikke krydse.

Jeg kan dog ikke prale af den store erfaring.

Mange hilsner

Niels

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 02-06-03 09:52

> [...]
> kryds var der ingen chance. Den kunne næsten ikke krydse.
>
> Jeg kan dog ikke prale af den store erfaring.

Jeg har heller ikke den store erfaring med motorsejlere, men så vidt jeg
husker er LM27 en MOTORsejler, modsat 28/30 som er motorSEJLERE. De er i
hvert fald udstyret med finnekøl, og jeg mindes en anmeldelse hvor testerne
var positivt overraskede. Prøv at finde gamle tests, jeg er ret sikker på at
der er stor forskel.

mvh

Martin

Fra : john lundsgaard

Dato : 02-06-03 11:47

Hej

Jeg er helt enig med de tidligere svar.

En LM 23/LM 27/Finsailer/Nauticat etc. af 1970/1980 modellen kan ikke sejle
for sejl.

Det svarer til at løbe omkap i træsko.

De er gode at bo i, og sejler på linie med traditionelle "Snekke motorbåde"
5-8 knob for motor, og kan da med vinden drive for sejl.

De nyere generationer af af motorsejlere sejler derimod i mange tilfælde
irriterende (i hvertfald for en "ægte" sejler) godt og har samtidig en meget
høj grad af komfort.

Men som med alle valg af bådtyper. - Universal typen der kan det hele,
findes ikke.

Så beslut hvad du vil med din sejlads og vælg udfra det.

Det svarer til at vælge bil: Vil du ræse afsted med høj "scorefaktor" og
uden tag langs strandvejen, eller er du til autocamperen til hele familien
eller er det veteranbilen eller ??? der trækker.

hilsen John

Fra : Keld Sørensen

Dato : 02-06-03 15:26

Jeg går med de samme overvejelser som du - 'rigtig' sejlbåd eller
motorsejler, og
har hørt det samme - igen fra 'rigtige' sejlfolk .....
..... og det er tilsyneladende også dem, som svarer her !

Er der ikke nogen, som har prøvet begge dele gennem længere tid, og
dermed er i stand til at give fordele/ulemper ved begge 'former' for både.

mvh KS

Fra : Bjarne Andersen

Dato : 02-06-03 19:47

Tja jeg har erfaring med begge dele, da jeg er gast på en 31 fods sejlbåd,
og har lejet en Nauticat 35 i 14 dage.
Som der skrives, så er ældre motorsejlere bare en motorbåd der er blevet
udstyret med sejl og egenskaberne er derefter, men nå vi taler om
motorsejlere i fra 1990 og nyere, så sejler de faktisk ret godt, det er
sejlbådsskrog med større motor og mere komfort, men de er lidt tunge på
kryds, hvor man ikke rigtig kan få stor højde på, men ellers er der ingen
forskel på nye sejlbåde og motorsejlere.
Så stop fordommene om nyere motorsejlere og desuden så skrver både
Bådmagasiner og Bådnyt om same erfaringer med nye motorsejlere. Jeg husker
specielt en artikkel der startede med "Jamen den SEJLER jo" om en ny
motorsejler.
Det eneste der afskrækker mig fra en motorsejler, det er prisen

Bjarne

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 03-06-03 09:36

"Keld Sørensen" <SLET-KS@ks-data.dk> wrote in message
> Jeg går med de samme overvejelser som du - 'rigtig' sejlbåd eller
> motorsejler, og
> har hørt det samme - igen fra 'rigtige' sejlfolk .....
> .... og det er tilsyneladende også dem, som svarer her !

Jeg synes da at svarene har været ret balancerede - at der er stor forskel
på motorsejleres sejlegenskaber!

Jeg vil holde på at man kan komme med et kvalificeret gæt ved at se på
undervandsskroget. Ligner det en sejlbåds, så opfører båden sig nok også
nogenlunde sådan. Hvis det ligner en snekke er der nokk ikke lagt så megen
vægt på sejlegeskaber, vel?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-03 21:23

> [...]

> Vi går med tanker om at skifte sejlbåden ud med en motorsejler, Nauticat
> 33/LM 28-30 og Møn har været på tale, men hvordan er sejlegenskaberne

NC 33 er håbløs. Den kan simpelthen ikke sejle, ej heller den nye udgave, der
kom hvor kølen var ændret en smule. NC 38 sejler noget bedre, men er også meget
dyrere. NC 35, 37 og 39 er glimrende sejlbåde, men prisen er naturligvis også
derefter. Det er jo forholdsvis moderne både. Malø har også gode
sejlegenskaber, men det er lidt afhængigt af model. Dem kender jeg ikke særlig
meget til, desværre.

Nu skriver du ikke noget om prisen..... Motiva 39 sejler også ganske hæderligt.
LM 27 krydser ikke særlig godt og kræver megen vind i det hele taget. Den
findes i to udgaver og den seneste har en anden og større rig/sejlareal. Som
sejllbåd er den i mine øjne også håbløs.

Leder du efter en noget ældre båd, skulle du måske kigge efter en Rasmus 35.
Den har en motorsejlers komfort, men er en *særdeles* habil sejlbåd. Enderlein
har slået stregerne og det er Hallberg-Rassy der har bygget. Det er efter min
mening nok een af de meste vellykkede motorsejlere. Dog er det dobbelte
styrearrangement noget mystisk efter min opfattelse... Måske findes det i
flere versioner, men dem jeg har set synes jeg, at det er for tæt.
Centercockpittet er dog ikke så tosset. Prisen burde ligge omkring de 300 kilo

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-03 07:13

Hej

Vi har en LM 26 (lillesøsteren til LM28). LM 26 har samme skrog som LM 81 og
derfor næsten samme sejleregenskaber.
Ikke mindst er konen glad for komforten. Tænk dig at være i en fremmed havn,
i regnvejr og kan sidde i "drivhuset" med herligt udsyn.
Under havnemanøvre i frisk vind kan styrehuset godt fange vinden, med ekstra
afdrift til følge, men det vænner man sig til.

At vælge sejlbåd er altid et kompromis. Hvis du skal bruge båden til små
endagsture bør du nok vælge en "rigtig" sejlbåd (25 - 28 fod)

Hvis det er til ferieture mener jeg det er udmærket med en fornuftig
motorsejler f.eks. LM26, LM28 m.v.

Husk hvis du vælger en båd med en bredde på mere end godt 3 meter, kan det
mange steder godt knibe med at "presse" båden mellem agterpælene.

mvh
Henning

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 03-06-03 10:04

Vi har en Finnsailer 36 fra 1977. Til forskel fra Finnsailer 35, LM 27
og NC33 fra samme årgang er kølen modificeret på F36 eren. Den går
naturligvis ikke så højt som en "rigtig" sejlbåd, men vi har sejlet
for sejl i næsten alt slag vejr. Fart for sejl i halvvind 5-7 kn. for
motor 8-9 kn og kombination frisk halvvind og motor halvkraft 8-11 kn.
og her er den rigtig rigtig glad ligger stabilt og godt. Brandstof
forbruget ved denne form for sejlads er ca. 4 l / timen mod 6 til 8
liter ved fuld motorsejlads.

Og så er indretningen rigtig dejlig. Som en anden F36er der havde
været rigtig sejler hele livet og nu havde købt en Finnsailer udtrykte
det: Olietøjet blev gemt ned i en kistebænk ..og glemt.
Men nuvel - man kan jo ikke få alt – "horses for corses" som
englænderne siger
En glad motorsejler

Rolan

Fra : Per

Dato : 04-06-03 09:48

Hej Georg.
Jeg sejler sejlbåd!
Jeg ved, at Nordship har lavet modeller der sejler glimrende både for sejl
og motor, så det kan sagtens lade sig gøre. Hemmeligheden ligge under
vandlinien, så det er en ulv i fåreklæder...

/Per